Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Poznámka: This feature may not be available in some browsers.
Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.
Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu
Zdarec, dlužím tady zpětnou vazbu na odstranění závady přehřívající se zadní brzdy PZ kola.@Blackwhite
Já bych postupoval asi tak nějak takhle:
1) odpojit lanovod od třmenu a zkusit ručkou jestli se lanovod hýbe
Pokud bude lanovod OK tak
2) sundat třmen a zkusit zatlačit na tu páku ovládání ručky na třmenu jestli se dá hýbat s tou pákou a zároveň jestli pístek ve třmenu vyjede ven a po povolení páky jestli se pístek vrátí
Pokud bude tenhle mechanismus OK tak
3) zkusit plovoucí čepy v úchytu destiček jestli se volně hýbou
Pokud plovoucí čepy budou OK tak
4) vyzkoušet destičky jestli se volně hýbou v úchytu destiček (případně i očistit od brzdného prachu)
Pokud i destičky budou OK tak
5) povolit víčko nádobky na brzdovou kapalinu a zkusit zatlačit (u mechanický ručky se zatáčí ve směru hodinových ručiček) pístek ve třmenu. Měl by jít zatlačotočit lehce. Pokud budeš muset vynaložit nějakou velikánskou sílu, tak bude nejspíš na výměnu vnitřní těsnící gumička okolo pístku.
No já bych jako hlavní problém viděl ten bod (2):Zdarec, dlužím tady zpětnou vazbu na odstranění závady přehřívající se zadní brzdy PZ kola.
Při rozebírání brzdy jsem zjistil, že zadní kotouče a brzdové destičky jsou ještě původní orig. Mazda, a že na ně za předchozích 8 let provozu (nájezd 120 tis. km) zřejmě nikdo nesáhl, a tomu žel odpovídal i jejich stav.
Postupoval jsem podle tvých instrukcí a zjistil jsem, že
(1) lanovody jsou OK
(2) mechanismus ručky - páka ovládání ruční brzdy uchycená na třmenu se po stlačení nevrací do zpět do zadní polohy (pouze ze 2/3). Pohyb pístku ve třmenu při stlačení a povolení ručky byl patrný pouze zvýšeným tlakem na prsty na pístku, ale vizuálně jsem si pohybu pístku nevšiml. Mechanismus ručky jsem pročistil, prostříkl čističem brzd a rozhýbal a už se páka opět hezky vrací zpět. Lze tento mechanismus prostříknout i nějakým konzervačním olejem? Je tam i gumové těsnění, tak aby toto agresivní olej (např. WDčko) nepoškodil.
(3) plovoucí čepy chodí hezky.
(4) brzdové destičky byly v uložení úplně zapečené brzdovým prachem, na jejich vyndání jsem musel použít hrubou sílu (kladivo a šroubovák) a z citem klepat mimo třecí plochy, jinak bez šance je dostat ven. Destičky i vodící plíšky očištěny, promazány a už se v uložení pohybují, ale i tak půjdou objednat nové i s brzdovým kotoučem. Je vidět, že destičky na přehřívajícím se kole dostaly pořádně na frak (sklovina a lehké praskliny na třecí ploše a taky už jsou téměř sjeté).
(5) pístek ve třmenu byl na pootočení bloknutý. Poté, co se mi s ním podařilo sikovkama pootočit, tak se "rozhýbal" a přípravkem na zatlačení pístku s ním šlo přiměřenou (střední) sílou pootáčet, ale pouze prsty bez šance.
Po uvedeném servisu brzd bezprostřední závada odstraněna (zadní brzdový kotouč se už nepřehřívá), ale i tak půjdou nové zadní brzdové destičky a kotouče. Přemýšlím, co s tím pístkem s mechanismem ručky. Stačilo vše takto vyčistit a rozhýbat? Pomohlo by ještě promazat a čím? Nebo rovnou objednat opravnou sadu brzdového třmenu - těsnění nebo i s novým pístkem? (existují různé sady). S repasí brzdového třmenu zkušenosti nemám, ale snad to bude jen rozborka/sborka jako u brzd. Je potřeba nějaký spec. přípravek?
A shrnutí na závěr. Takto to dopadne pokud si někdo myslí, že se o brzdy nemusí pravidelně starat a stačí je jen po jejich sjetí vyměnit...
Za mě ideálně jednou ročně je dobré brzdy zkontrolovat včetně plovoucích čepů a pístku, zbavit brzdového prachu a třecí plochy mezi uložením destiček a vodících plíšků promazat spec.pastou.
Super , díky moc za rady. První prověřím tu svolávačku.No já bych jako hlavní problém viděl ten bod (2):
"mechanismus ručky - páka ovládání ruční brzdy uchycená na třmenu se po stlačení nevrací do zpět do zadní polohy (pouze ze 2/3). Pohyb pístku ve třmenu při stlačení a povolení ručky byl patrný pouze zvýšeným tlakem na prsty na pístku, ale vizuálně jsem si pohybu pístku nevšiml. Mechanismus ručky jsem pročistil, prostříkl čističem brzd a rozhýbal a už se páka opět hezky vrací zpět. Lze tento mechanismus prostříknout i nějakým konzervačním olejem? Je tam i gumové těsnění, tak aby toto agresivní olej (např. WDčko) nepoškodil."
Z hlavy si to teď už nevybavuji kterých přesně aut se to týkalo (respektive do kterýho roku), ale byla tam svolávačka na zadní třmeny s mechanickou ručkou, protože ta těsnící gumička okolo páky ovládání byla z výroby špatná. Mazda to opravovala/měnila zdarma i po uplynutí záruky. Pokud byl třmen nezaseknutý, tak se jen vyměnila ta těsnící gumička. Pokud byl zaseknutý, tak rovnou dávali zdarma nový třmen.
Tohle být tebou si zjistím v Mazdě (podle VIN) jestli se to týká ještě i tvýho auta. V tom případě by jsi totiž nemusel vůbec nic kupovat a měl by jsi výměnu/opravu zdarma.
Jinak pokud by se tě oprava zdarma už netýkala, tak se musí sundat ta páka, potom sundat to těsní a kouknout dovnitř jestli ten mechanismus není vyrezlý. Pokud by byl hodně zrezlý, tak je za mě lepší koupit nový třmen (nejsou tak drahý). Pokud by to bylo jen malinko nebo vůbec, tak stačí ty vnitřnosti pročistit, promazat vazelínou na servis brzd a koupit novou prachovku (těsnící kroužek).
bod(4):
Zaseknutý desky bych viděl hlavně z důvodu že se to přehřívalo kvůli bodu (2)
bod(5):
Prstama ten pístek nikdy nezatočíš už jen kvůli odporu brzdový kapaliny co je v něm. Pokud šel rozhýbat a šel za pomoci přípravku "střední silou" zatočit, tak by to mělo být v pohodě. Bohužel, tady máme každý jinak nastaveno co znamená "střední síla" u zatáčení pístku. Pro mě to znamená, že by měl jít za pomoci přípravku "lehce" zatočit, ale zase úplně jako pírko to nebude. Jediný co ti můžu poradit je si zkusit zatočit i s druhou stranou a porovnat jakou sílu musíš vyvinout. Pokud by tam bylo něco špatně, tak tady za to může těsnící gumička uvnitř třmenu co těsní pístek (pod prachovkou).
Pokud by jsi šel do výměny třmenu, tak rovnou říkám kup od těhle výrobců: ATE, TRW, Bosch nebo v nouzi Budweg. Hlavně si ověř, až ti ten třmen přijde, že ta krabička ve který bude má nepoškozenou plombu. Už jsem se setkal totiž z různejma e-shopama, kde mi (nebo zákazníkovi) měl přijít třeba třemen od TRW a uvnitř byl nějakej samodomo hnus - samozřejmě plomba poškozená.Super , díky moc za rady. První prověřím tu svolávačku.
Díval jsem se na nové zadní třmeny a překvapilo mě, že někteří výrobci je dělají i ze slitiny hliníku?? a další z litiny, což bude patrně i originál. Take je u výrobců dost velké cenové rozpětí. Od cca 900 po nějakých 3,5 tis. Kč za kompletní zadní třmen.
Jsi ve špatné sekci. Pro tvoje GJ.Ahoj, může někdo doporučit kde koupit zadní třmen ghy92699zd za slušné peníze od nějakého vyzkoušeného výrobce ? Díky