• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

automat Automatická převodovka - chování, údržba

Ter Leeloo II

moderátor
Člen týmu
2 668
Moje 6 GJ je prvni muj vuz s automatem (i s benzinem, ale to asi nehraje roli). Sice jsem jel i s jinymi, ale pouze jednotlive jizdy (napr. Passat, A6). Takze s tim nemam prilis zazito a asi to budou hloupe dotazy.

To, ze automat pomalicku jede dopredu, ikdyz se neslape na plyn, to jsem vedel. Ale to dela uplne vzdy, kdyz je na D/R? Prijde mi divne, ze se snazi jet, ikdyz opravdu stojim na brzde, citim to. To na me pusobi divne, jakoze se tim zakonite musi neco opotrebovavat (motor nebo brzdy). A dokonce se snazi jet, ikdyz mam zatazenou rucni brzdu (u me elektronickou). To je tedy normalni?

Myslel jsem, ze kdyz za jizdy pustim plyn, tak jedu pak v podstate na neutral (abych nebrzdil motorem). Ale jak je to pri brzdeni? Prijde mi, ze se to chova obcas nejak neprirozene v situaci, kdy pribrzduju a pak hned zas akceleruju. Napr. prijezd k semaforu na cervenou a pak pokracovani v jizde na zelenou bez zastaveni, nebo kdyz predemnou nekdo odbocuje, donuti me zpomalit a pak uvolni cestu. Nekdy to na me pusobi, ze po pusteni brzdy ma tendenci auto jeste trosku brzdit podrazenim/motorem a vznika tam prodleva, nez to zareaguje na plyn. To je zpusobene cim? Zarazenim rychlosti z "neutralu"? Nebo nejaky ten radoby rekuperacni i-Loop?

Hledal jsem vhodne tema, kam to napsat a uplne jsem nenasel. Takze pokud nejaky moderator zna, necht presune.
 
D/R znamená zařazený rychlostní stupeň, tedy prostě zařazeno, proto to popojíždí. Když se stojí na brzdě, je to znát, ale předpokládám, že dle sešlápnutého pedálu to pochopí, že se brzdí a nerve tam krouťák do té převodovky násilím (lehce prokluzující HDM?) Teda dle mé skromné dedukce... Tím pádem to bude mít snahu popojíždět i na ručku.
Když se za jízdy pustí plyn, je to jako brzdění motorem, jako neutrál je tam přeci speciální volba. D/R nemá vyřazeno. Ohledně decelerace a následné akcelerace bych usuzoval, že ve standartním režimu (sport tušim drží vyšší otáčky) při dojíždění bez plynu auto brzdí motorem, ale při sešlápnutí pedálu by akcelerace nebyla tak účinná, proto pravděpodobně dochází k tomu podřazení. Stejně jako při jízdě na tempomat, např. na dálnici. Když přibrzdim a rychlost padně o nějakou větší hodnotu, tak místo pomalého rozjezdu si automat sám podřadí a "srovná se" až na nastavené rychlosti.

Mluvím tedy aspoň ze mnou vypozorovaných zkušeností - mám první automat a najeto 10k km...
 
To, ze automat pomalicku jede dopredu, ikdyz se neslape na plyn, to jsem vedel. Ale to dela uplne vzdy, kdyz je na D/R? Prijde mi divne, ze se snazi jet, ikdyz opravdu stojim na brzde, citim to. To na me pusobi divne, jakoze se tim zakonite musi neco opotrebovavat (motor nebo brzdy). A dokonce se snazi jet, ikdyz mam zatazenou rucni brzdu (u me elektronickou). To je tedy normalni?
Normální, má to HDM měnič (resp. v případě této převodovky dva různé s různými charakteristikami a zámkem - jeden pro R-1-2-3, druhý pro 4-5-6), tedy pokud je zařazen nějaký stupeň, čerpadlo se otáčí otáčkami motoru a snaží se neustále kapalinou unášet turbínu, která stojí. V této fázi (říká se jí stall) je násobení točivého momentu největší, proto má i slušnou sílu, i když jde motor jen na volnoběh. Protože se při tom brzdy používají při pramalé rychlosti, nedochází k jejich nadměrnému opotřebení. Pokud se nějaká energie v převodovce ztrácí, tak asi 10% se mění na teplo.
Myslel jsem, ze kdyz za jizdy pustim plyn, tak jedu pak v podstate na neutral (abych nebrzdil motorem). Ale jak je to pri brzdeni? Prijde mi, ze se to chova obcas nejak neprirozene v situaci, kdy pribrzduju a pak hned zas akceleruju. Napr. prijezd k semaforu na cervenou a pak pokracovani v jizde na zelenou bez zastaveni, nebo kdyz predemnou nekdo odbocuje, donuti me zpomalit a pak uvolni cestu. Nekdy to na me pusobi, ze po pusteni brzdy ma tendenci auto jeste trosku brzdit podrazenim/motorem a vznika tam prodleva, nez to zareaguje na plyn. To je zpusobene cim? Zarazenim rychlosti z "neutralu"? Nebo nejaky ten radoby rekuperacni i-Loop
Pokud se za jízdy pustí plyn, neutrál zařazen není, stále je:
1) zařazeno, pokud převodovka nevyhodnotí delší dobu bez plynu, nebo jízdu z kopce (případně do zatáček, faktorů je víc) - pak podřadí
2) měnič je přemostěn zámkem, pokud přidáš málo plynu, zámek zůstane zamknutý a auto zrychlí na ten stupeň, který je zařazený, přidáním více plynu musí nejdřív zámek rozepnout a pak může teprve podřadit.
Pokud chceš aby něco udělala dřív, než to rozezná sama, musíš vydat povel pádlem.
 
Diky obema. Jen jsem si myslel, ze by treba ridici jednotka dokazala vyhodnotit, ze auto opravdu stoji a na okamzitou jizdu to zrovna nevypada (relativne pevne seslapnuta brzda nebo ta rucni brzda), tak by to mohla hodit na neutral, ikdyz je fyzicky paka na D. Takhle se obcas pristihnu, ze tam s brzdou laboruju, abych ji neseslapl moc a neumrelo mi to na i-Stop (kdyz neni vypnuty) a zaroven malo, aby se mi to nerozjizdelo/"nevrzalo" (jak jsou brzdy jen lehce stisknute). Ne, ze by ten prostor tam byl maly, akorat na to clovek musi myslet. Takze si obcas radsi radim N.

A ten druhy pripad asi jednoduse bude o tom, ze se rozhodnu zrychlovat zrovna v okamziku, kdy se prevodovka rozhodne podradit (protoze zpomaluju a kdyz teda neni v neutralu). Az si vice zaziju co a kdy to udela, klidne si do toho tim padlem sahnu.

Ale aby to treba nevyznelo nejak spatne - ja jsem s tim automatem spokojeny, ale jeste si precijen musim zvyknout. Vetsinou je pro me pomerne citelny az teda na okamziky pomalinkeho popojizdeni v kolonach. Tam nikdy poradne nevim, co to udela a obcas me to prekvapi :). Ale pri beznych rychlostech bez problemu.
 
A jeste jeden dotaz. Mel jsem za to, ze pri parkovani muzu nechavat auto jen na P. Ale kolega me presvedcoval, ze to neni dobre delat, ze to muze poskozovat prevodovku. Ze to chce vzdy jeste rucni brzdu. Co je na tom pravdy?
 
A jeste jeden dotaz. Mel jsem za to, ze pri parkovani muzu nechavat auto jen na P. Ale kolega me presvedcoval, ze to neni dobre delat, ze to muze poskozovat prevodovku. Ze to chce vzdy jeste rucni brzdu. Co je na tom pravdy?
Viz návod (PDF str. 4-73):
Vždy nastavte páku voliče do polohy P a zatáhněte parkovací brzdu:
Zajištění vozu na místě pouhým posunutím páky voliče do polohy P bez zatažení parkovací brzdy je nebezpečné. Pokud by stupeň P vypadl, mohl by se vůz dát do pohybu, a zapříčinit tak nehodu.
 
Poslední úprava:
Dotaz zněl cituji: zda pri parkovani muzu nechavat auto jen na P. Ale kolega me presvedcoval, ze to neni dobre delat, ze to muze poskozovat prevodovku ...
V návodu se nic o poškozování převodovky nepíše, vždy se ruční brzda uvádí v souvislosti s tím, že při ponechaném režimu P bez brzdy se může auto rozjet. Takže svým způsobem jsem se k tématu vyjádřil a třeba něco ujasnil. Možná by bylo lepší, kdyby ses taky pokusil pomoct, místo toho abys naznačoval, že neumím číst
 
Já to jako absolutné neznalec řešil s kamarádem, který má automat v Omeze a říkal, že je ve finále i lepší (hlavně u těch starších) nejdřív ručka a pak až volba P. Že se to o parkovací západky neopře celou vahou a při změně režimu pak dochází k menšímu opotřebení - jak se západky "drhnou" př vracení na původní pozici. Nevím, co je na tom pravdy, ale logiku v tom docela vidím
 
V návodu se nic o poškozování převodovky nepíše, vždy se ruční brzda uvádí v souvislosti s tím, že při ponechaném režimu P bez brzdy se může auto rozjet. Takže svým způsobem jsem se k tématu vyjádřil a třeba něco ujasnil. Možná by bylo lepší, kdyby ses taky pokusil pomoct, místo toho abys naznačoval, že neumím číst
To byla zoufalá žádost, ne naznačování lenochu :)
 
Přesně jak píše @edemsx a P je tak pro parkování na naprosté rovině, jinak se ty západky strašně namáhají a ani tu váhu auta nedokážou ubrzdit.
 
Zatim jsem prave vzdy stal pouze na P. A to mam parkovani pred barakem mirne do kopce a bez problemu. Tak prechazim na rucku. U manualu jsem prakticky rucni brzdu nepouzival, pokud jsem nestal ve vetsim kopci, tak jsem to tak nejak povazoval za stejne.
 
Tak to ste ma nepotešili :(. Tiež som doteraz parkoval len na P v malom sklone. Problém je že parkujem len vonku a mám reálne obavy, že tam zadné brzdy zostanú visieť. Doteraz mi to urobili všetky autá (Fiat, Honda, Opel) o CX-5 som už čítal to isté :eek:.
 
ANO! Nemusel jsem jim to ani říkat. I mi hned s daňovým dokladem dali "Mazda Elektronická servisní knížka" Kopie pro zákazníka, kde je vše, co je do té doby na autě děláno.
Neviete prosím Vás či sa vymieňa aj olej v automatickej prevodovke CX3? Ak ano po koľkých kilometroch.
 
Ta výměna oleje v automatické převodovce by mně také zajímala, ale z důvodu co to stojí atd.
Jinak sami ti olej v servisu olej nevymění, není to třeba měnit, tmůžeš na své náklady tak jako chci já
 
Zajímavý článek o automatických převodovkách (údržba, opravy...):
http://www.mservis-stoky.cz/automatickeprevodovky.html

Různé zdroje mluví/píší o intervalu 60000 km nebo 3 roky. Také je třeba z té převodovky dostat všechen původní olej...

V manuálu k CX-3 jsem našel olej (http://maziva.heureka.cz/mazda-original-oil-atf-fz-1-l/) objem u CX-3 je 7,8l, ale asi více - něco na proplach. Interval jsem nenašel...., jestli systém řízení převodovky si sám nenačítá "motohodiny - km" dle charakteru jízdy a pak při servisní prohlídce na to neupozorní, že je třeba vyměnit olej. Možná blbost, nevím. Ale také mne to zajímá, tak se v servisu příležitostně optám. Slibuji!
 
Poslední úprava:
Různé zdroje mluví/píší o intervalu 60000 km nebo 3 roky. Také je třeba z té převodovky dostat všechen původní olej...
... Interval jsem nenašel....
Ja do toho moc technicky nevidim, ale zajimave je, ze pro manualni prevodovku tam interval je uvedeny kazdych 180 000 km, ale pro automat nikoliv. Ani @shr3k-ova excelova tabulka servisnich nakladu to neuvadi. Ale pochybuju, ze si to rekne samo.
 

Podobná vlákna

Back
Top