• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

karosérie Jak pečovat o automobil

Pomohly Vám tyto rady?


  • Celkem voličů
    38

Natural

správce
Člen týmu
5 199
Jelikož tu máme @Doris , která nám zde postupně pomáhá s radami, jak pečovat o automobil, tak by nebylo špatné aby všechny její zkušenosti a rady byly pohromadě v jednom vláknu.
Proto zakládám tohle vlákno, které se bude postupně rozrůstat o všechno co se týká péče o automobil.
Děkuji moc @Vitus za nápad ohledně vytvoření tohoto vlákna a samozřejmě @Doris, za to že se s námi dělí o tyto velice cenné rady a zkušenosti ;)

Zatím sem přikládám post z jiného vlákna aby jste věděli, o jaké rady se bude jednat: Naturalovy reference leštění / Vosk od Doris

Postupně se to tu bude editovat aby bylo vše pěkně popsáno a budou se přidávat fotky a reference. ;)
Mazdar
 
Ahoj Robine a moc děkuji za pomoc a založení tohoto vlákna, které může posloužit všem zájemcům o dokonalý vzhled jejich aut. Postupně zde budu vkládat články a různé postupy, které se mi za více jak 15 let péče o auta osvědčily.
Některé články byly již zveřejněny na Mazdaclubu nebo i zde na fóru a také v referenčním vláknu (viz výše).
Nyní vše najdete právě v tomto vláknu.
 
Poslední úprava moderátorem:
Jemné laky na Mazdách - jak o ně co nejšetrněji pečovat ( článek se věnuje především mytí aut)
V tomto článku se s Vámi podělím o osobní zkušenosti v péči o náročné a měkké laky, které jsou náchylnější k poškození. K nádherným autům patří i dokonalý a neporušený lak s hlubokým leskem, aby dal vyniknout ladným křivkám karoserie a auto si udrželo svou atraktivitu. Mimo to, lak neplní pouze estetickou funkci, ale je důležitý i pro ochranu karoserie před korozí.

jemne-laky-na-mazdach-jak-o-ne-co-nejsetrneji-787.jpg
Jak asi všichni víme, Mazdy - především novější modely - mají od výroby měkký a velice tenký lak, který se snadno poškodí. Například u velmi žádané a atraktivní barvy Red Soul je krycí vrstva čirého laku silná jen cca 20 mikronů, což je opravdu velice málo, když si vlastně uvědomíme, že 1 µm = 1×10−6 m.

Prakticky vzato, lak je tenčí než lidský vlas. Takovýto lak nejen, že není vhodné leštit abrazivními leštěnkami a pastami, ale už vůbec se nehodí na renovaci, pokud zmatní nebo bude poškozený od hologramů či škrábanců....

I přesto existují možnosti, jak se s touto úspornou technologií lakování z výroby vypořádat a udržet lak auta v dokonalé kondici a zánovním stavu, aniž by to bylo časově nebo finančně náročné.


Jak tedy postupovat, aby i tato slabá vrstva laku vydržela dlouhodobě krásná a neporušená?

Nejlepším řešením je vždy prevence a šetrné zacházení. To platí především při umývání auta - právě při něm se lak nejčastěji poškozuje - především mechanicky od nekvalitní houbky a abrazivních nečistot, které ulpí na jejím povrchu a poškrábou lak, a také od agresivních přípravků (šampóny, čističe aj.), které lak i další materiály více či méně narušují.

Asi největším zlem jsou kartáčové myčky, které mohou výrazně poškodit i odolnější typy laků a na povrchu zanechají hologramy, někdy dokonce i jemné škrábance. Je třeba si uvědomit, že kartáče v automatických myčkách mohou být sice nové nebo jen málo opotřebované, ale aby auto vyjelo z myčky co nejčistější, hledí se především na účinnost mycího procesu, nikoliv však na šetrnost k laku a dalším materiálům auta. Navíc přes tyto kartáče projde obrovský počet aut, která jsou znečištěná od všeho možného a drobné abrazivní částečky, které ulpí na kartáčích, pak fungují jako dokonalý šmirgl.... Stačí jedno jediné umytí auta v takové myčce a na laku zůstanou nevzhledné hologramy, někdy i škrábance.

Doporučuji pouze ruční mytí, ale i zde platí jisté zásady:

Příprava a opláchnutí karoserie
  1. nešetřit na množství čisté vody, důkladný oplach auta před mytím je zásadní
  2. mytí auta kvalitní wapkou je dobrá volba, přesto tlak vody nesmí být příliš silný a je třeba ho vhodně nastavit, v opačném případě může dojít i k lokálnímu poškození laku - od drobných prasklinek až k odlupování - může dojít k oddělení čirého laku od metalického nebo barevného pigmentu
  3. zaměřte se na důkladné vypláchnutí nečistot ze skulinek, velmi pečlivě vyčistěte všechny spáry kolem oken a lišt - drží se tam špína
  4. umývání provádějte vždy od přídě a horních dílů směrem k zádi a dolů – spodek auta je vždy špinavější a obsahuje více nečistot, které lítají od kol. Kola mýt až nakonec.
  5. pro konečný oplach je lepší vystříkat karoserii větším množstvím vody, wapka sice pracuje s velkým tlakem, ovšem s minimem vody, která by ty nečistoty vždy spolehlivě odplavila.
jemne-laky-na-mazdach-jak-o-ne-co-nejsetrneji-794.jpgRuční mytí
  1. nejlepší zkušenosti mám s měkkou houbou z mikrovlákna (je zde velmi slušný poměr ceny/kvality/ trvanlivosti a údržby takové houbky) nebo mycí rukavicí s dlouhými a jemnými vlákny. Právě taková vlákna dokážou držet špínu a drobné abrazivní částečky daleko od laku a tím nedochází k jeho poškozování během mytí.
  2. udržujte mycí houbu stále čistou - k tomu je ideální mít po ruce dva kbelíky s čistou vlažnou vodou ( kolem 40°C) - v jednom houbku vždy properete a zbavíte nečistot a po vykroucení ji namočíte v druhém kbelíku s čistou vodou a pokračujete v mytí. Vodu v kbelících vždy obměňujte.
  3. opět doporučuji umývat auto s co největším množstvím vody
  4. z nepřístupných míst a skulinek lze usazené nečistoty účinně odstranit měkkým štětečkem - toto je zásadní zejména před zamýšleným leštěním a voskováním auta
  5. vždy umývejte nejprve horní a přední díly karoserie, které byly méně znečištěné. Jako poslední se umývají prahy, dolní část zadního nárazníku, zahnuté lemy blatníků a kola + pneumatiky.
  6. je třeba rovněž věnovat péči vnitřním lakovaným částem auta - rámu kolem dveří, kapoty a zavazadelníku - opět jsou to místa, kde se zdržuje hodně abrazivních nečistot.
Čistá voda nebo chemie?
Již více jak 15 let umývám auta pouze čistou vlažnou vodou. Jde to bez problému a je to rovněž šetrnější k životnímu prostředí. Klíčem k takovému mytí je účinná konzervace laku a dalších materiálů, kterou provádím 1-2x ročně za použití kvalitního vosku. Na takto ošetřeném laku se špína nedrží a snadno se umývá, navíc vosk obsahuje lubrikanty, které dokážou propůjčit laku kluznost a dokonalou hladkost, takže houbka při mytí po laku krásně klouže, aniž by bylo třeba použít jakýkoliv další přípravek. Samotná voda lak ani další materiály auta nepoškozuje a zároveň nenarušuje ani ochrannou vrstvu vosku - ta se díky tomu udrží na laku velice dlouho.

jemne-laky-na-mazdach-jak-o-ne-co-nejsetrneji-788.jpg

Kdysi jsem zkoušela různé autošampóny a jiné čističe (vesměs dražší značkové výrobky), ale nejednou jsem se setkala s nevalným výsledkem - vlivem jejich agresivity k laku a dokonce i problémy, které mne přiměly zůstat pouze u mytí vodou. Asi nejhorší zkušenosti jsem měla s šampóny obsahujícími vosk nebo leštící složky - objevovaly se fleky na laku i oknech, vrzající stěrače při kontaktu s oknem, blednoucí a flekaté plasty, dokonce v jednom přípradě se zhoršoval chod el. oken vlivem narušených vodících lišt .. Tudíž pohodlná práce při mytí a vysoká účinnost různých šamponů jsou vždy něčím vykoupeny a přinášejí i mnoho negativ. Navíc zdrcující většina autošampónů výrazně narušuje a odstraňuje konzervaci vosku, který má za úkol lak dlouhodbě chránit.

Zásadně nedoporučuji používat jakékoliv saponáty a čističe určené pro domácnost, pro lak a materiály auta jsou naprosto nevhodné.

Po umytí vždy důkladně vysušit
jemne-laky-na-mazdach-jak-o-ne-co-nejsetrneji-789.jpg

Jakmile je auto umyté houbkou, znovu ho opláchněte větším množstvím vody a nechte chvilku odstát. Pokud je lak kvalitně zakonzervován voskem, většina vody steče sama a na vodorovných dílech po ní zůstanou jen sražené kapky.
Zbytek vody je ideální vytírat vlhkou švédskou utěrkou - osobně používám co největší gramáž i velikost, aby měla dostatečnou savost, ale zároveň musí být velmi měkká a hebká. Pokud vlákna tyto vlastnosti již ztrácejí, je lepší použít novou utěrku. Při vytírání auta mám k dispozici kbelík s čistou teplou vodou, v níž hadřík pravidelně properu a následně ho co nejvíc vykroutím. Tak postupně vytřu celé auto a postupuji zase od předních a horních části karoserie směrem dozadu a dolů.

Proč je nutné auto vytřít?
I čistá voda obsahuje rozpuštěné minerály, které po odpaření vody zanechávají na laku viditelné stopy. Důkladným vytřením tomu zcela zamezíte. Zároveň pomocí vlhkého hadříku snadno odsajete vodu i ze skulinek nebo z míst, kam stéká.

Důležité zásady, jak zabránit trvalému poškození laku
Organické nečistoty, jako je hmyz nebo trus ptáků a pryskyřice ze stromů, je třeba z laku odstranit co nejdřív. Jejich rozklad způsobuje vznik agresivních látek, které naleptávají lak a ten zmatní. Pokud je ponecháte na laku delší dobu, může být poškození i hlubší a pak už se takové místo jen velmi obtížně povede vrátit do původního stavu. Právě lak na Mazdách obsahuje méně tužidel a je náchylnější k reakcím s takovým druhem nečistot. Částečně lze lak ochránit pomocí tvrdých, skelných nebo keramických vosků, ale toto řešení je vždy jen dočasné. 100% ochranu dokážou zajistit pouze polepy z fólií.

Dekontaminace, leštění a konzervace laku
I přes pravidelné a pečlivé mytí zůstávají na laku odolné nečistoty, které nelze odstranit ani účinnými šampóny. Jedná se například o zbytky asfaltu, pryskyřic, stopy po nárazech hmyzu nebo polétavé rzi. Většina těchto neduhů není pouze vidět, ale poznáte je i na dotek, když po laku přejede dlaní. Agresivní látky mohou navíc způsobovat na nechráněném laku i oxidaci jeho horní vrstvy a ta následně ztrácí lesk. Dokonale čistý a "zdravý" lak je hladký s hlubokým leskem a když po něm přejedete dlaní, nesmíte slyšet "šum".
jemne-laky-na-mazdach-jak-o-ne-co-nejsetrneji-786.jpg
Proto se provádí tzv. dekontaminace laku, kdy pomocí vhodných přípravků ( čističe laku, claye, některé druhy leštěnek) z něj odstraníte všechny nežádoucí látky. Při této mechanické očistě laku je nutné dbát na to, aby prostředek, kterým dekontaminaci provádíte, byl udržován v čistotě a z laku odstraněné částice se opětovně neotíraly o lak. Já osobně provádím dekontaminaci pomocí měkkého hadříku, na který nanesu trochu vosku ( ten používám na kompletní péči o exteriér auta - čištění + leštění i konzervaci) a hadřík průběžně otáčím, aby byl při kontaktu s lakem vždy čistý.

Leštění jemného a měkkého laku doporučuji dělat spíše ručně a za použití ultrajemných přípravků (nanobáze a leštěnky určené pro nové a zánovní laky). Důvodem je velmi tenká vrstva čirého laku, který by se při používání brusných past a účinnějších leštěnek velice rychle vydřel a znehodnotil. Opakované strojní leštění pomocí brusných past u tohoto typu laku je spíše hazard.

Konzervace laku je rovněž velice důležitá a pokud je účinná a trvanlivá, lak nejen, že neztrácí svůj nádherný lesk, ale dlouhodobě a výrazně je usnadněna i jeho veškerá údržba. Vždy platí, že pokud se lak umývá snadno a šetrně, zamezí se tak vzniku drobných poškození. Pak není nutné ani časté a náročné leštění laku.

jemne-laky-na-mazdach-jak-o-ne-co-nejsetrneji-784.jpg
V jednoduchosti je krása a já tuto filozofii zastávám (nejen) v péči o auta. Když jsme před cca devíti léty kupovali Mazdu a říkala jsem si, zda je možné i ten jemný a choulostivý lak udržet dlouhodobě v bezvadném stavu při snadné a časově i finančně nenáročné péči, bez použití celé řady drahých přípravků, tak jsem se přesvědčila, že to opravdu jde bez problémů.

Tak mnoho zdaru při údržbě autíček a čím jak nejméně starostí přeje Doris O.
 
Postup voskování auta - týká se především používání vosku, který si připravuji přesně na míru laku a který umí pečovat i o mnoho dalších hladkých materiálů na autech:

*důkladně umýt auto (i skulinky + velmi pečlivě vyčistit všechny spáry kolem oken a lišt - drží se tam špína) a vysušit/vytřít švédskou utěrkou. Pro mytí je vhodná chlupatá rukavice nebo houbka s dlouhými ovšem dostatečně měkkými vlákny. Při mytí auta ji stále namáčejte a proplachujte ve vlažné vodě, aby jste z ní odstranili nečistoty a abrazivní částice. S wapkou opatrně, při větším tlaku může lokálně poškodit lak – oddělí se čirý lak od metalického pigmentu, což je bohužel důsledek používání barev na vodou ředitelné bázi. Kvůli tomu se občas laky loupou i u origo nástřiku z výroby.

*umývání a voskování provádějte vždy od přídě a horních dílů směrem k zádi a dolů – spodek auta je vždy špinavější a obsahuje více nečistot, které lítají od kol. Kola mýt až nakonec.

*před aplikací vosku ještě jednou vytřete lak na jednotlivých dílech karoserie vlhkou švédskou utěrkou, aby byl 100% čistý bez prachových částic

*vosk důkladně protřepejte, aby se složky dokonale promísily ( směs jich obsahuje 7). Nikdy nevystavujte mrazu!!

*vosk nanášejte měkkým hadříkem v bezprašném místě – lze i na mírném slunci, nikoliv však na rozpálený lak, a VELMI PEČLIVĚ roztírejte vosk po laku opakovaným krouživým pohybem - jako byste simulovali elektrickou leštičku. Nespěchejte, pečlivost nanášení vosku je velmi důležitá pro kvalitní výsledek. Vždy ošetřujte menší plochu a postupujte kousek po kousku, až se vosk z laku skoro vytratí a bude vidět vyleštěný lak. Postup opakujte až do vymizení hologramů a drobných škrábanců nebo nečistot, které nešlo odstranit mytím. Vosk dokáže odstranit i zažrané nečistoty, barvu nebo stopy mělkých oděrek od nešetrného parkování, nebo i zbytky hmyzu – tady můžete dát o něco větší množství směsi – NIKDY netřete lak hadříkem nasucho. Můžete i mírně přitlačit, složení směsi je šetrné a lak nepoškodí. Hadřík při voskování stále otáčejte - nesmí na něm uvíznout nečistoty, pak raději použijte nový.
U nových nebo velmi zachovalých laků stačí nanést jen 1-2 vrstvy vosku, které se lehce avšak velmi pečlivě vmasírují do laku, až se vosk téměř vytratí. Opět zdůrazňuji - nikdy nevoskujte nasucho, hadřík s voskem musí po laku hladce klouzat.

Můžete tím voskovat i čiré kryty světlometů, hladké plasty, skla oken i lišty kolem nich, elektrony nebo i chromované dílky a ozdobné emblémy/loga, nebo i ochranné a reklamní fólie..... Postup je stejný jako u laku.

*až vyleštíte kousek po kousku celý díl karoserie (třeba blatník, kapotu, přední dveře atd.....), ještě jednou před zaschnutím kompletně ten díl přeleštěte voskem ( je lepší použít nový a čistý hadřík) - doporučuji stejnoměrné nanášení jemné vrstvičky vosku na celé díly najednou, aby se povrch sjednotil. Vosk aplikujte celou plochou dlaně, na níž si položíte hadřík poskládaný ve více vrstvách (můžete je proložit sáčkem, aby se snížila spotřeba vosku, který jinak zbytečně nasaje do celého hadříku).

*nechte to dostatečně zaschnout – v garáži minimálně 4-5 hodin, pokud bude teplo, zasychá to rychleji. Já osobně nechávám auto v garáži a vosk nechám působit i celý den/ nebo přes noc, než ho vyleštím, protože pak ta konzervace vydrží mnohem déle. Doporučuji auto nechat na stinném a hlavně bezprašném místě. Jde o to, aby se vosk dokonale spojil s lakem; přírodní vosky ze směsi se vážou mechanicky, nano složka + pigment (polymery)se spojují na molekulární bázi. Vyšší teplota toto urychlí, přesto lak nesmí být horký od slunce.

*pak začněte leštit - můžete použít mikrovlákno nebo švédskou utěrku (musí být velmi měkká) a následně je ideální jelenice nebo ovčí kůže, nic nevyleští lak lépe. Leštění provádějte stejnoměrně krouživým pohybem a hadříky otáčejte, aby byly při kontaktu s lakem stále čisté.

Správně ošetřený lak je hladký jako sklo a když po něm přejedete dlaní, nesmí být slyšet šum. Ruka Vám po laku musí hladce klouzat.

*po skončení práce je dobré nechat auto pár hodin na slunci, mikrovrstvička vosku se díky tomu daleko účinněji spojí s lakem a vydrží na něm déle. Také doporučuji auto alespoň 2-3 dny po voskování neumývat.

Pak už stačí auto pravidelně mýt jen vlažnou vodou BEZ chemie, pouze ho po umytí vytřete do sucha švédskou utěrkou. Dokud se budou po dešti na laku dělat perličky vody (střecha, kapota) a ze svislých dílů bude dobře stékat - jako by byl lak mastný, jeho konzervace je dostatečně účinná. Vydrží to i rok, u garážovaného auta, které se šetrně umývá, i mnohem déle. U aut provozovaných denně nebo v náročných podmínkách doporučuji voskování před zimou a na jaře. S každým dalším voskováním bude konzervace trvanlivější a lesk i hebkost laku lepší. Jedinou část auta, kterou během roku voskuji častěji, je přední nárazník a díly exponované nárazům hmyzu. Díky vosku se budou odstraňovat daleko snadněji, ale právě tím, že tyhle díly se čistí intenzivněji, ztrácejí dřív onu konzervaci. Organické nečistoty, jako je hmyz nebo trus ptáků, je třeba z laku odstranit co nejdřív.

*********************

Pár vychytávek pro dokonalý výsledek:

Na začátku je vhodné si vyzkoušet funkčnost a efektivní práci s voskem na menší ploše - doporučuji třeba přední blatník, světlomet a kousek kapoty s maskou, kde bývají i zbytky hmyzu nebo jiných nečistot. Ty jdou krásně odstranit právě s použitím tohoto vosku - říká se tomu dekontaminace laku a provádí se "bodově" - vždy se soustředíte na určité místo na laku a kousek po kousku ho ošetřujete, až budete mít hotový celý díl. Hadřík si poskládejte do 4-8 vrstev a naneste na něj trochu víc vosku na jedno místo (asi polévkovou lžičku) a touto malou plochou hadříku lak leštěte (NE celou dlaní, lepší jsou konečky prstů, přes které si hadřík obalíte) - půjde to čistit a leštit snadněji, nebojte se přitlačit, vosk je opravdu šetrný a lak nepoškodí. Vosk si průběžně na hadřík přidávejte v malých dávkách, neleštěte nikdy nasucho! Pamatujte, že vždy je třeba si s tím trochu víc pohrát a věnovat tomu čas, o to krásnější pak bude výsledek. Veškeré nečistoty, zbytky nežádoucí barvy (např. otěry od jiných aut) i drobné škrábance mizí POSTUPNĚ, chce to trpělivost při jejich odstraňování - krouživý pohyb s trochu větším množstvím aplikovaného vosku je ideální. Vosk je hodně jemný, takže trvá o něco déle, než jsou z laku odstraněny různé vady a nečistoty, ale je to zároveň krásná ukázka toho, že vosk funguje velice šetrně a neztenčuje lak, jako je tomu u většiny komerčních leštěnek, čističů a další agresivní chemie.

Například povrchové šrámy od barvy jsem čistila i několik minut a voskovací proceduru zopakovala vícekrát - bodově v daném místě, než byl lak zcela O.K. Není na škodu nanést na ošetřované místo trochu vosku a nechat ho chvilku působit, než se začne s leštěním.

Jak dlouho trvá dekontaminace, leštění a voskování?

Já jsem třeba leštila Yarise postupně s přestávkami a trvalo mi to dva dny. Lak měl hodně zanedbaný a dost poničený od kartáčů z myček. U zachovalých laků nebo nových aut je to ale práce jen na pár hodin. Když budete následně o auto šetrně pečovat, bezvadný lesk Vám na laku vydrží trvale a příště už pak budete voskovat s mnohem menší námahou. Vidíte to opět na tom videu, kde jsem Yarise voskovala po zimě a od listopadu mi lak vydržel (po tom prvním a účinném leštění) krásně "zdravý" a dokonce ještě stále odpuzoval vodu.

Pokud budete voskovat i strukturované plasty, tak tady je lepší aplikovat minimální množství vosku (může být jen zbytek na hadříku) a po důkladném rozetření hned vyleštěte měkkým mikrovláknem - je to z důvodu, že když vosk zcela zaschne v pórech a prohlubních, hůře se pak leští - je to dobře vidět na tom videu, kde jsem u Yarise voskovala i ten drsný a hrubě strukturovaný plast pod čelním sklem - jeho rozleštění mi pak dalo více práce. Proto doporučuji klientům takový druh plastů leštit buď hned - dříve než vosk zaschne a nebo použít přímo přípravek na tento typ plastů, který rovněž nabízím, ošetříte tím i pneumatiky, gumové a pryžové díly a veškerá těsnění. U voskování hladkých plastů se postupuje stejně jako u laku nebo oken a dalších materiálů a vosk se na nich nechává zaschnout a působit i několik hodin. Ideální je nechat to na laku působit přes celou noc.

Základem úspěchu je pečlivá a důsledná práce - voskujte vůz po dílech a klidně si odpočiňte, je to poprvé fuška. Vosk vždy rozleštěte co nevíc, aby se z laku téměř vytratil a postup opakujte tak dlouho, až bude lak krásně lesklý a odstraněny i nečistoty a jemné škrábance. Vždy si přidávejte trochu vosku, aby se neleštilo nasucho. Hadřík musí po laku hladce klouzat. Když pak po něm přejedete dlaní, bude hladký jako sklo ( nesmí "šumět") - toto je správný výsledek, ke kterému při správném rozleštění vždy dojdete.

Nakonec celý díl ještě jednou převoskujte - už jen lehce a po celé ploše najednou, opět vosk rozlešťujte krouživým pohybem tak dlouho, až se z laku téměř vytratí - a nechte ho pak zaschnout klidně celou noc nebo i 24 hodin.

4-5 hodin, které uvádím v popisu práce, jsou minimum, které je nutné dodržet, ale toto platí spíše pro zasýchání vosku v létě a venku při vyšších teplotách. Já to skutečně nechávám na autě celou noc a vyplatí se to.

Leštění zaschlého vosku jde velice snadno - opět je to krásně vidět na tom videu. Tuto fázi práce si budete doslova užívat, pod rukama se Vám bude odkrývat nádherně ošetřené auto s hlubokým leskem a všechny materiály ožijí, jako by byly nové. Nejde jen o vzhled, vosk je bude i dlouhodobě chránit a výrazně Vám usnadní následné mytí a údržbu.

Bude ideální, když auto navoskujete v době, jak bude hezké počasí, následující dny po vyleštění je totiž velmi prospěšné nechat auto vyhřát na slunci - to ještě víc umocní trvanlivost navázání mikrovrstvičky vosku na lak a další materiály. Cca 2 - 3 dny po voskování auto nemyjte, je to rovněž běžná zásada, kterou doporučují i profesionální firmy. No a pak už budete auto umývat jen čistou vlažnou vodou. Žádné šampony ani čističe nepoužívejte, jsou většinou agresivní a ničí konzervaci laku, navíc na kvalitně zakonzervované auto jsou i zbytečné. Lak i další ošetřené materiály auta si udrží nejen svůj dokonalý vzhled, ale i konzervaci. Pokud by někdy byl lak znečištěný od trusu ptáků nebo pryskyřice ze stromů či hmyzu, je lepší to umýt co nejdřív, navíc i hodně agresivní nečistoty vždy snadno odstraníte tím voskem.

Vhodný materiál k leštění a mytí:

Pro aplikaci a rozleštění vosku na laku stačí měkký hadřík, mne se osvědčily třeba tyto:
http://www.akcniceny.cz/detail/rainbow-univerzalni-uterky-3ks-222459/
Není problém lak rozleštit i měkkou švédskou utěrkou, ale je ji na to škoda, protože už se pak nedá dobře vyprat.
https://www.google.cz/search?q=utěrky+rainbow&biw=1366&bih=634&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=dPWTVLC4NMPsaIDFgrAF&ved=0CEAQsAQ#tbm=isch&q=švédská+utěrka&imgdii=_
Právě tyto utěrky používám především k vytírání auta po umytí, jsou k tomuto účelu ideální.
Nejlépe je koupit nějakou větší.


Leštění vosku po zaschnutí:
Doporučuji mikrovlákno - například něco takového: http://shop.arango.cz/cz-detail-107...m-x-36cm-39016-microfibredetailing-cloth.html

Dokonalé vyleštění ve finále:
http://www.auto-samolepky.cz/jelenice-prava-35x52cm-7118.html#.VJP3C_-BoBg
https://www.google.cz/search?q=utěrky+rainbow&biw=1366&bih=634&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=dPWTVLC4NMPsaIDFgrAF&ved=0CEAQsAQ#tbm=isch&q=pravá+jelenice&imgdii=_


Mytí auta - myji pouze tou jemnou stranou ( jsou k dostání i houbky nebo rukavice komplet z jemných vláken), tu drsnou mřížku nepoužívám:
http://www.chemicalguys.cz/products/mikrovlaknova-myci-houba/
http://www.auto-doplnky.com/myci-houba-na-auto-z-jemne-bavlny-chenille-kenco-10354-p26265
nebo
http://www.auto-doplnky.com/myci-ru...snenou-mrizkou-2-in-1-wool-kenco-10352-p26259

Video-návod s použitím vosku:

Video ukazuje postup při čištění, šetrném vyleštění a konzervaci udržovaného auta, jehož lak je v zachovalém stavu ( Toyota na videu je ročník 2007).
Toyota, kterou vidíte na videu, byla voskována v listopadu 2014 (asi poprvé v jejím provozním životě), není garážovaná a je určená na každodenní provoz. Tehdy ta prvotní aplikace vosku byla náročnější a vyžadovala mnoho hodin pečlivé práce, protože lak byl dost poničený od kartáčů z myček + bylo na něm i mnoho jemných škrábanců. V březnu 2015 jsem už lak pouze jemně vyčistila a přeleštila + zároveň ho zakonzervovala. Stav laku a trvanlivost konzervace od listopadu můžete posoudit sami.


Hodně jsem kladla důraz na šetrnost leštících složek, které vosk obsahuje, neboť moderní laky jsou extrémně tenké a potřebují velice jemné zacházení. Ty na našich Mazdičkách obzvlášť!!

Vosk jsem vyvíjela i pro profesionální leštění laku na modelech, například zde jsem ho použila pro finalizaci jednosložkového laku na perleťových metalízách:

http://modelforum.cz/view...+doris&start=180#p1492997

ovšem tady jsou podstatně přísnější kritéria, než u skutečných aut, protože lak na modelech je jen cca 10-15 mikronů silný a nešetrným leštěním by se snadno přebrousil.
 
Poslední úprava moderátorem:
Vlastnosti vosku (směsi), jeho přednosti a výhody

Směs připravuji přesně na míru konkrétního laku, aby byl výsledek co nejlepší - toto žádný jiný výrobce nenabízí. Dále používám ultrajemnou pigmentaci, která je velice šetrná k laku i dalším materiálům aut, dokáže vytvořit hluboký lesk + "vytáhnout" barvu (zrnka metalízy/perleti) a mohu s tím směle leštit a voskovat i lak na modelech, kde jsou ale podstatně přísnější kritéria, než u reálných aut. Navíc směs obsahuje velmi účinné konzervační složky, které jsou nejen trvanlivé, ale vytvářejí na laku extrémně hladkou a kluznou vrstvičku, což umožňuje jeho snadné mytí a následnou údržbu.


Výhody a rozdíly vůči většině komerčních produktů:


*individualizace - vosk je připraven přesně na míru dle typu, stavu a kvality laku (dle výrobce auta), aby byl výsledek co nejlepší

*vosk je schopen lak dekontaminovat, šetrně vyleštit a zároveň dlouhodobě konzervovat

*všestrannost použití - lze aplikovat i na okna, okenní lišty, veškeré hladké plasty - matné i lesklé a některé strukturované, skla zpětných zrcátek, čiré kryty světlometů, mlhovek aj., chrom, kovové díly, nerez, elektrony, nebo i ochranné či reklamní fólie(polepy), díly v motorovém prostoru (vosk je odolný vůči vyšším teplotám)

*umí si poradit i se zažranou špínou, opakovanou aplikací postupně odstraní i poškozená místa v laku od ptačího trusu nebo po zbytcích hmyzu

*šetrnost a účinnost při leštění - mnohem jemnější pigment + nanobáze, která pronikne i do těch nejmenších skulinek, srovná povrch a zahladí ho

* politura je přesně nastavená dle tvrdosti laku (japonci versus VW nebo Mercedes) a také dle jeho stavu ( nový/zánovní lak versus poškrábaný nebo lak s hologramy od myček)


*barevná pigmentace vosku vytáhne a krásně zvýrazní metalická zrnka nebo perleť

*velmi snadno se aplikuje a leští, vosk lze vyleštit i po delší době zasychání zcela bez problému

*nikdy nezanechává na laku šmouhy

*k aplikaci a leštění není nutné mít žádné extra přípravky, drahé hadříky apod.

*při dodržení postupu aplikace vosku a správné následné péči (ruční mytí jen čistou vodou) má dlouhodobou trvanlivost - minimálně půl roku u aut v každodenním provozu, u garážovaných aut i déle jak rok

*velice snadná údržba a mytí auta bez použití jakékoliv chemie, což je i velmi šetrné k životnímu prostředí

*velká vydatnost vosku - nízká spotřeba produktu

*cenově hodně atraktivní vzhledem k užitné hodnotě a kvalitě


*zájemci o můj vosk mají možnost přijet ke mne a vše si pečlivě odzkoušet, aby se přesvědčili, co všechno vosk dokáže a jak parádně se s ním pracuje.





Celý proces od přípravy až ke konzervaci dělám tímto jediným přípravkem, nepotřebuji celou škálu serepetiček, abych lak umyla, dekontaminovala, vyleštila a zakonzervovala + další hafo přípravků k ošetření plastů, chromu, oken nebo elektronů. Ani k následnému mytí nepotřebuji žádné spešl šampony, stačí mi obyčejná čistá voda, což je nejen nejlepší pro auto samotné, ale i pro přírodu.


Pozn.: Recepturu vosku záměrně nikde neuvádím, protože je to moje know-how, které si pečlivě chráním, a časem bych si chtěla k tomu udělat i certifikaci + ochrannou známku, aby se zamezilo napodobování či kopírování. Prozradím pouze, že směs obsahuje 7 složek a pracuje z velké části na bázi nanotechnologie. Všechny složky jsou atestované (mám jejich technické listy i certifikace) pro použití na lacích a dalších materiálech aut, konkrétně s aktuálním složením směsi pracuji přes 6 let a je to zcela jiná liga, než například složení, které jsem kdysi uváděla v článku na Mazdaclubu. Většina složek pochází z řady špičkových výrobků, s nimiž pracují převážně profesionálové a dosahují opravdu dokonalých výsledků.
Složení mojí směsi je individuální a připravované přesně na míru konkrétního laku, aby bylo možné dosáhnout co nejlepšího výsledku a to především šetrou a snadnou cestou.

Voskem pečuji už mnoho let o auta, která máme v rodině. Nejstarší má 23 let a takto vypadá:

9777_primera-kapota-jpg.65.jpg 12075_1886_010-jpg.67.jpg 9779_primera-kapota-4.jpg 9778_primera-kapota-2.jpg
 
Poslední úprava moderátorem:
Stejně tak je důležitá i péče o plastové a další materiály....


Vnější (především strukturované) plasty, pneu, gumové a pryžové díly + těsnění kolm dveří, plasty a hadičky v motorovém prostoru

Péči o exteriér aut jsem rozšířila o přípravek, který velice snadnou cestou dokáže krásně oživit, chránit a dlouhodobě konzervovat i strukturované plasty, pneumatiky, veškeré pryžové a gumové díly a též předměty z těchto materiálů v motorovém prostoru.

Přípravek vznikl částečně ze směsi vosků, které už mnoho let úspěšně aplikuji na lak a další hladké materiály na exteriéru aut včetně plastů, přičemž u těch s drsným/strukturovaným povrchem byla aplikace i rozleštění pracnější, aby byl výsledek dokonalý. Ostatně je to vidět i na videu vžše, kde tímto voskem opečovávám Yarise a plast s hrubou strukturou pod čelním sklem bylo třeba leštit mnohem pečlivěji a ideálně hned po nanesení vosku.

Rozhodla jsem se proto vytvořit nový přípravek, který by tuto pracnou cestu zcela odboural a byl použitelný i na materiály, pro které nebyl původní vosk určen (například pneumatiky, pryžové a gumové díly). Dalším mezníkem pro vznik tohoto přípravku byla nutnost snadného a hloubkového ošetření komlikovaně tvarovaných dílů (například mřížky výdechů v drsném plastu pod čelním sklem, nebo plastové mřížky v náraznících aj.), kde by se vosk velmi špatně leštil.

Opět se jedná o směs, která však primárně obsahuje přísady ideální pro ošetření výše uvedených materiálů a zanechává perfetkní a trvanlivý výsledek + dokonale odpuzuje vodu.

*********
Postup při aplikaci přípravku na plasty je snadný - vyčistit plasty (běžně stačí jen vlhkou švédskou utěrkou) a případně odstranit původní (jiný) přípravek, kterým to bylo dříve ošetřované. Nechat uschnout. Pak na kousek měkkého hadříku (který nepouští vlákna) nebo na měkkou houbku to je ještě lepší volba) dát trochu přípravku (je to čirá tekutina) a důkladně a stejnoměrně vmasírovat do plastů, pneumatik i gumy nebo těsnění....Stačí velice jemná vrstva, takže spotřeba přípravku je minimální. Nechá se to aspoň těch 15 minut zavadnout a pak se to rozleští suchým a měkkým hadříkem (pneumatiky většinu přípravku nasají, takže většinou je není třeba ani dodatečně vytírat). Po skončení práce se to ponechá pár hodin v klidu na sluníčku nebo v garáži. To je vše.
Produkt dlouhodobě oživuje barvu a zanechává hedvábně matný lesk, chrání a renovuje ošetřené materiály, účinně odpuzuje vodu a uchovává plasty i gumu v zánovním stavu.

******

Výsledek je velmi trvanlivý, povrch účinně odpuzuje vodu i nečistoty a snadno se umývá - tyto vlastnosti jsou "zděděné" ze směsi vosků, která se chová podobně na hladkých plochách.

Složení nového přípravku bude mít kromě renovačních a ochranných vlastností ještě další výhodu v tom, že nechutná kunám ani dalším škůdcům, takže díly v motorovém prostoru budou lépe chráněné před jejich řáděním.

Ošetřila jsem tím i pneumatiky a díly v motorovém prostoru. Přikládám foto Yarise po ošetření a vydatných deštích + ošetřené hadičky, kabeláž a další plastové části v motorovém prostoru Primery (23 let starý vůz, téměř vše pod kapotou je stále původní):
 

Přílohy

  • 12844_dsc-0074.jpg
    12844_dsc-0074.jpg
    161,7 KB · Zobrazení: 147
  • 12905_c.jpg
    12905_c.jpg
    140 KB · Zobrazení: 141
  • 12906_b.jpg
    12906_b.jpg
    114,7 KB · Zobrazení: 139
  • 12907_a.jpg
    12907_a.jpg
    220,1 KB · Zobrazení: 143
  • 12908_g.jpg
    12908_g.jpg
    213,7 KB · Zobrazení: 146
  • 12909_e.jpg
    12909_e.jpg
    244,9 KB · Zobrazení: 147
  • 12910_e1.jpg
    12910_e1.jpg
    226,1 KB · Zobrazení: 148
Vlastnosti vosku (směsi), jeho přednosti a výhody

Směs připravuji přesně na míru konkrétního laku, aby byl výsledek co nejlepší - toto žádný jiný výrobce nenabízí. Dále používám ultrajemnou pigmentaci, která je velice šetrná k laku i dalším materiálům aut, dokáže vytvořit hluboký lesk + "vytáhnout" barvu (zrnka metalízy/perleti) a mohu s tím směle leštit a voskovat i lak na modelech, kde jsou ale podstatně přísnější kritéria, než u reálných aut. Navíc směs obsahuje velmi účinné konzervační složky, které jsou nejen trvanlivé, ale vytvářejí na laku extrémně hladkou a kluznou vrstvičku, což umožňuje jeho snadné mytí a následnou údržbu.


Výhody a rozdíly vůči většině komerčních produktů:


*individualizace - vosk je připraven přesně na míru dle typu, stavu a kvality laku (dle výrobce auta), aby byl výsledek co nejlepší

*vosk je schopen lak dekontaminovat, šetrně vyleštit a zároveň dlouhodobě konzervovat

*všestrannost použití - lze aplikovat i na okna, okenní lišty, veškeré hladké plasty - matné i lesklé a některé strukturované, skla zpětných zrcátek, čiré kryty světlometů, mlhovek aj., chrom, kovové díly, nerez, elektrony, nebo i ochranné či reklamní fólie(polepy), díly v motorovém prostoru (vosk je odolný vůči vyšším teplotám)

*umí si poradit i se zažranou špínou, opakovanou aplikací postupně odstraní i poškozená místa v laku od ptačího trusu nebo po zbytcích hmyzu

*šetrnost a účinnost při leštění - mnohem jemnější pigment + nanobáze, která pronikne i do těch nejmenších skulinek, srovná povrch a zahladí ho

* politura je přesně nastavená dle tvrdosti laku (japonci versus VW nebo Mercedes) a také dle jeho stavu ( nový/zánovní lak versus poškrábaný nebo lak s hologramy od myček)


*barevná pigmentace vosku vytáhne a krásně zvýrazní metalická zrnka nebo perleť

*velmi snadno se aplikuje a leští, vosk lze vyleštit i po delší době zasychání zcela bez problému

*nikdy nezanechává na laku šmouhy

*k aplikaci a leštění není nutné mít žádné extra přípravky, drahé hadříky apod.

*při dodržení postupu aplikace vosku a správné následné péči (ruční mytí jen čistou vodou) má dlouhodobou trvanlivost - minimálně půl roku u aut v každodenním provozu, u garážovaných aut i déle jak rok

*velice snadná údržba a mytí auta bez použití jakékoliv chemie, což je i velmi šetrné k životnímu prostředí

*velká vydatnost vosku - nízká spotřeba produktu

*cenově hodně atraktivní vzhledem k užitné hodnotě a kvalitě


*zájemci o můj vosk mají možnost přijet ke mne a vše si pečlivě odzkoušet, aby se přesvědčili, co všechno vosk dokáže a jak parádně se s ním pracuje.





Celý proces od přípravy až ke konzervaci dělám tímto jediným přípravkem, nepotřebuji celou škálu serepetiček, abych lak umyla, dekontaminovala, vyleštila a zakonzervovala + další hafo přípravků k ošetření plastů, chromu, oken nebo elektronů. Ani k následnému mytí nepotřebuji žádné spešl šampony, stačí mi obyčejná čistá voda, což je nejen nejlepší pro auto samotné, ale i pro přírodu.


Pozn.: Recepturu vosku záměrně nikde neuvádím, protože je to moje know-how, které si pečlivě chráním, a časem bych si chtěla k tomu udělat i certifikaci + ochrannou známku, aby se zamezilo napodobování či kopírování. Prozradím pouze, že směs obsahuje 7 složek a pracuje z velké části na bázi nanotechnologie. Všechny složky jsou atestované (mám jejich technické listy i certifikace) pro použití na lacích a dalších materiálech aut, konkrétně s aktuálním složením směsi pracuji přes 6 let a je to zcela jiná liga, než například složení, které jsem kdysi uváděla v článku na Mazdaclubu. Většina složek pochází z řady špičkových výrobků, s nimiž pracují převážně profesionálové a dosahují opravdu dokonalých výsledků.
Složení mojí směsi je individuální a připravované přesně na míru konkrétního laku, aby bylo možné dosáhnout co nejlepšího výsledku a to především šetrou a snadnou cestou.

Voskem pečuji už mnoho let o auta, která máme v rodině. Nejstarší má 23 let a takto vypadá:[/QUOTE


Dobrý den DORIS,

už jsem párkrát četl Vaše povídání a viděl několik fotek. Fakt super a smekám, nádherná práce!!!
Chtěl jsem se zeptat, kde je možné Vás navštívit a podívat se na to, případně vyzkoušet a pořídit včetně nějakých dobrých rad?

Předem Vám moc děkuji, Doskope
kontakt je: doskope@seznam.cz

S pozdravem
Petr Doskočil

edit Vitus: upraveno pro přehlednost ,-)
 
Poslední úprava moderátorem:
Dobrý den DORIS,

už jsem párkrát četl Vaše povídání a viděl několik fotek. Fakt super a smekám, nádherná práce!!!
Chtěl jsem se zeptat, kde je možné Vás navštívit a podívat se na to, případně vyzkoušet a pořídit včetně nějakých dobrých rad?

Předem Vám moc děkuji, Doskope
kontakt je: doskope@seznam.cz

S pozdravem
Petr Doskočil

edit Vitus: upraveno pro přehlednost ,-)
Děkuji za Váš projevený zájem o moje produkty. Poslala jsem Vám info na email.


*****************

V případě jakýchkoliv dotazů nebo zájmu o vosky i další produkty mne prosím kontaktujte na email: doris.obrucova@seznam.cz
Ohledně osobního setkání je na místě uvést, že jsem z okolí Ostravy. Zde funguje i další šikovný člověk - Mirek ( @Miky), který kromě špičkového leštění aut používá i moje vosky.
https://www.mazdaklan.cz/threads/detailing-pece-o-lak.210/page-2#post-7436

Okolí Prahy a Brna
Mohu rovněž doporučit i kontakt na Robina (@Natural), který tu technologii dokonale zná a funguje i v okolí Brna nebo Prahy.
https://www.facebook.com/nejlepsipeceolak
 
Poslední úprava moderátorem:
Když jsme u toho umývání, musím vyzdvihnout bezkontaktní mytí teplou vodou s tenzidy v podobě mikroprášku, jaké je k dispozici třeba ve Zlíně, v Pardubicích, v Kolíně a jinde. Navoskované auto (sice ne voskem od Doris, ale to nevadí, věřím že od Doris by fungoval stejně dobře) tři měsíce nemyté a s mohutným nánosem pozabíjeného hmyzu 14 dní zaschlého jsem za 150 Kč (2x50 Kč mytí práškem a 1x50 Kč mytí odvápněnou vodou s přídavkem přípravku na zvýšení povrchového napětí - sušícím) pohodlně umyl a k usušení bez fleků stačila projížďka po městě. Věřím že po doleštění detailerem by to bylo schopné absolvovat i Show&Shine soutěž, ale vybodnul jsem se na to, protože stejně tu předpovídali bouřky.

Mám doma solidní wapku i přípravky na mytí i pěnění, ale účinností kombinace teplé vody a toho mikroprášku jsem byl příjemně překvapen.
 
Určitě super každá dobrá zkušenost.

Já teda preferuji oplach vlažnou vodou, které je popsáno výše od @Doris . Všechny mouchy a nečistoty jdou pěkně dolů a i vytření auta do sucha je chvilková a pohodová záležitost. Samozřejmostí je mít auto správně, kvalitně a dlouhodobě navoskované. Hodně lidí, kteří mají zkušenost s voskem, určitě rádo potvrdí.

Nebo potom taková snadnější verze, projet autem v bouřce :))) To potom auto, které nebylo myté několik týdnů vypadá rázem nějak takto:
2745-7c4506a6c026de0ca36a37c07d002ebe.jpg
 
na tu Kolínskou wapku jezdí známý a taky si to náramně pochvaloval. Což je od něj velká pochvala, neb je to leštič detailer ze všech leštičů největší......
 
Ahojky,já jezdím ve Zlíně na wap k Opelu a taky max spokojenost. Zatím tam bývá míň lidí než u Uni Hobby

Odesláno z mého C2105 pomocí Tapatalk
 
Ano, bezkontaktní mytí je rovněž solidní a šetrné řešení. Využívám ho zejména po dešti, kdy jsou nečistoty na autě dobře rozmočené a jdou skoro samy dolů. Většinou už se pak jen domyje spodek auta - ten bývá obzvláště v našem regionu často zaneřáděný od mastné a odolné špíny z uhelného prachu, která je skoro všude na zdejších cestách..... Vše jde dolů snadno, pokud je na laku kvalitní konzervace. Vytření auta do sucha měkkou švédskou utěrkou realizuji vždy, je to otázka několika málo minut práce, neboť většina vody steče sama dolů. Dodatečné vysušení zajistí kratičká projížďka, kdy nápor vzduchu vytlačí zbytky vody ze skulinek a její případné stopy pak setřu měkkým navlhčeným hadříkem. Nepoužívám žádnou dodatečnou mycí ani leštící chemii, auto i bez toho vypadá (a je to poznat i na dotek), jako by zrovna sjelo z výrobní linky. Byl to i jeden z mých záměrů, když jsem vyvíjela vosk, kterým už mnoho let auta ošetřuji, aby pak následná údržba a mytí byly co nejsnadnější i časově nenáročné a především s výsledkem, který mne plně uspokojí a je trvanlivý.
 
Opravy drobných poškození laku - dírky od kamínků, hlubší škrábance menšího rozsahu

Jak na to?

Pokud je poškození laku hlubší a zasahuje až do základu nebo na kov, je nutné takové poškození neprodleně opravit, abychom zabránili vzniku koroze nebo i dalšímu narušení/loupání okolního laku. Ranku je třeba odmastit technickým benzínem (vyčištění od rzi ani nezmiňuji, protože poškození laku by se mělo opravit co nejdřív, aby koroze neměla šanci vzniknout). U třívrstvého laku je krom metalízy i podkladová barva, ale u menších poškození stačí nanést více slabých vrstev metalízy z korekční tužky a pomocí hodně tenkého štětečku (doporučuji použít modelářský) postupně zaplnit ranku a nepatrně tu barvu navýšit nad její úroveň, protože barva se objemově zmenší vlivem odpaření "nosné" kapaliny/ředidla. Čím je ranka hlubší, tím déle barva tvrdne a během té doby se stále sesychá. Já osobně používám akryly (neředitelné vodou) a ty zaschnou rychleji. Po pár minutách (v závislosti na okolní teplotě) přidávám další vrstvu a postup opakuji, až je barva v optimální výšce - poslední vrstva musí po zaschnutí dosahovat těsně pod úroveň okolního laku. Nikdy ne nad!! Abych ji do ranky ještě účinněji dostala, používám voskové papíry (jsou na rubu různých samolepek), přes které na již poměrně slušně proschlou barvu zatlačím prstem nebo měkkým hadříkem (dle typu a rozsahu poškození laku). Tím tu vrstvu barvy částečně srovnám. Po zaschnutí ( cca 30 minut až 1 hodina) na to nanesu čirý akrylový lak, opět několik slabých vrstev v rozmezí pár desítek minut. Poslední vrstva musí být nepatrně nad okolním lakem. Opět má tendenci zmenšit svůj objem. Stejně jako u pigmentu, tak i zde tomu pomáhám voskovým papírem, aby se lak co nejvíc zatlačil dovnitř ranky a srovnal. Někdy je třeba přidat ještě další vrstvu laku následující den. Po dokončení se to nechá několik dnů v klidu, lak vytvrdne a zůstane už objemově konstantní. U starších nebo přestříkaných laků, kde je silnější krycí vrstva, je možné udělat jemné zabroušení vodním smirkem (cca 1500- 2000) - brousit do ztracena, aby tam nevznikla nerovnost/prohlubeň; dojde tak ke srovnání s okolním lakem a celé to místo pak přeleštím jemnou brusnou pastou (3M nabízí mnoho ideálních produktů pro tuto práci) a následně to místo převoskuji, aby bylo zakonzervované a chráněné. U méně komplikovaných (pastelových) a spíše tmavších barev se takto dá opravit poškozené místo velmi zdařile a nejde to často ani poznat.

U současných tenkých laků zabrušování moc nedoporučuji a raději bych to jen přeleštila jemnou leštěnkou a zakonzervovala.
 
Poslední úprava moderátorem:
tak jsem se tento víkend v etapách věnoval voskování aut proprietami od @Doris a musím smeknout poklonu. nejvíc mě dostal přípravek na plasty, který naprosto úžasně oživil exteriérové i interiérové plasty (tvrdé i měkčené). na mazdě jich zvenku moc není, ale ufoun prokouknul parádně. totálně za ta léta vyšisované plasty do hnusně světlešedého odstínu jsou rázem nádherně černé a co je podstatné, ten výsledek drží a plast zůstává černý :) interiér je taky jako nový. co se týče vosku na karoserii, tak jsem poctivě nanesl na obě auta a nechal přes noc v garáži působit, další den šel vosk nádherně rozleštit.... na výsledek můžete mrknout ZDE

dorísek je prostě borísek... :D všem vřele doporučuji !!!
 
Chvaly o vosku uz tu padlo hromada i ode me, minule pondeli jsem taky prvne zkusil pripravek na vnitrni i venkovni plasty a presne potvrzuju Dooferova slova- pecka ! Zrovna jsem si dneska cestou po dalnici pochvaloval, jak se palubka krasne primerene leskne a okopane prahy, ktere uz nesly omyt jsou cerne jako tma !!!


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Když jsme u toho umývání, musím vyzdvihnout bezkontaktní mytí teplou vodou s tenzidy v podobě mikroprášku, jaké je k dispozici třeba ve Zlíně, v Pardubicích, v Kolíně a jinde. Navoskované auto (sice ne voskem od Doris, ale to nevadí, věřím že od Doris by fungoval stejně dobře) tři měsíce nemyté a s mohutným nánosem pozabíjeného hmyzu 14 dní zaschlého jsem za 150 Kč (2x50 Kč mytí práškem a 1x50 Kč mytí odvápněnou vodou s přídavkem přípravku na zvýšení povrchového napětí - sušícím) pohodlně umyl a k usušení bez fleků stačila projížďka po městě.

Občas to u uni hobby ošpricuju, ale i když dodržuju jejich doporučené postupy, tak ve výsledku je to auto furt špinavé (na první pohled to vidět tolik není, ale stačí přejet prstem). Ale furt lepší než to nechat obrousit kartáčema na myčce.

Můžeš doporučit, kde ve Zlíně auto šertrně umyjí a ošetří, aby z toho v zimě led sjížděl jako kostičky lega v reklamách na pikatec? :D
 
Back
Top