• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

brzdy Seřízení mechanické ruční brzdy

PetrKk

výkonný člen KLANu
348
Ahoj, budu měnit zadní brzdové destičky, a chtěl bych si ujasnit pár detailů. Brzdové pístky musím zašroubovat - budu otáčet na obou zadních kolech doprava? A po výměně destiček - musím ruční brzdu nějak seřizovat?
Dík za rady.
 
Ahoj, u mechanický ruční brzdy se pístky zatáčí ve směru hodinových ručiček dovnitř. Musíš mít samozřejmě povolenou ruční brzdu když budeš na třmenech dělat.
Až pístky zatočíš dovnitř tak si hlavně dej pozor aby byl výřez v pístku kolmo dolů a zapadnul do něj výstupek co je na vnitřní brzdový destičce.

Po montáži stačí jen párkrát našlapat brzdu až ztuhne brzdový pedál a pak můžeš párkrát odzkoušet ručku jestli brzdí podle tvých představ. U těchto novějších aut by nemělo být ještě třeba si hrát s jemným laděním ručky, ale pokud by jsi si to chtěl seřídit "dle svých představ" tak na jemný doladění ruční brzdy je šroub přímo na páce ruční brzdy.
 
Ahoj všem,
mám dotaz k ruční brzdě.
Měnil jsem zadní brzdové destičky, kotouče mají ještě 8,3 mm (minimum je 7 mm???)
Pístek jsem zašrouboval, ale předtím jsem na něj trochu zatlačil...:-( Vše se povedlo, jen jsem trochu bojoval s pravým kolem.

Jak se pozná, že ten mechanismus ruční brzdy je v háji? Ruční brzda vůbec nebrzdí nebo málo?

Byl jsem totiž na STK, provozní brzdy v pohodě, vyhodili mě na slabý účinek ruční brzdy, ukazovalo to 1,4 na té stupnici, technik říkal, že má mít 1,7..
Dnes jsem to znovu rozdělal, promazal, mechanismus se hýbe, funguje, ale ruční brzda, mám pocit, že brzdí stále málo, dá se to nějak v domácích podmínkách odhadnout, či vyzkoušet?

@ Max6 - myslíš ten zadní plíšek, co je na destičce, ten musí zapadnout do výřezu v pístku? Nebo nějaký jiný výstupek?

A má nějaký vliv na účinek, když pod nový krycí plíšek vnitřní destičky vložím ten, co byl pod plíškem u původních destiček (zkrácení chodu pístku a tedy kratší chod ruční brzdy - nebo si to vykládám špatně?)

Už jsem z toho na hlavu..do úterka můžu totiž STK zopakovat zdarma, pak za 400 do 30-ti dnů.

Díky všem předem za rady..(jak bylo řečeno v jednom filmu "mluvte se mnou jako s bernardýnem :)) )
 
Ještě doplním, jedná se o mechanickou ruční brzdu, Mazda 3 BM, 2015, benzin G120
 
@kloky 3 na vnitřních destičkách je zezadu výstupek který musí zapadnou do jedný z vyfrézovaných děr v pístku třmenu. Ten pístek musíš zatáčením ve směru hodinových ručiček zatlačit. Jak pístek zatlačíš/zašroubuješ tak jeden z těch vyfrézovaných otvorů musíš točením doladit aby byl směrem dolů a výstupek na destičce do něj mohl zapadnout.
Výstupek:
thumb~2.jpeg
Správně natočený pístek:
MjAyNDEvODQ1NTIwMTU4MTk4ODM1~2.jpeg

Na destičkách by měli být ze zadní strany (NEtřecí strany) nandaný protipískací plíšky. Je nesmysl jich tam dávat víc. Na vnitřní destičce se použije plíšek s výřezem pro ten výstupek:
MjAyNDEvMjgyNTcwMjA5NDg0NTIy~2.jpeg

Až to celý smontuješ dohromady, tak sundej plast okolo páky ruční brzdy v interiéru aby jsi se dostal na štelovací matičku.
Screenshot_20210321-182727~2.png
Páku ruční brzdy úplně povol (odbzdi).Tuhle matičku téměř úplně povol/vyšroubuj. Zvedni zadní nápravu aby byly oboje zadní kola ve vzduchu. Potom cca 5x-10x silně šlapej na brzdový pedál. Jak pedál našlapeš (pak pedál pusť) tak začni tuhle matičku znovu pomalu utahovat. Vždycky utahni o cca 1 otáčku (že začátku můžeš víc) a zkus na jakým zoubku ručky začnou kola brzdit. Ideál je aby šlo s obouma kolama hodně těžko pootočit silou ruky na cca 3-4 zoubku ručky. Vždy když ale budeš se šroubem točit, měj ručku povolenou (páku úplně dole). Nakonec až to budeš mít nastavený na ten cca 3-4 zoubek tak páku ručky zase odbrzdi a vyzkoušej jestli zadní kola nepřibržďují, ale na 3-4 zub by se tohle stát nemělo.
 
Poslední úprava:
@Max6
Diky moc za super návod.

Ty plíšky:
vnitřní destička - tam bude ten vrchní a pod ním ten protipiskaci?
vnější destička - tam budou taky dva?
Je fakt, že u desticek bylo nejak moc těch plíšků :)...
A když tam dám dva, nezmizí ten výstupek v těch plíšcích? Možná hloupá otázka...

Protože původní destičky měly dva plíšky jen vždy na jedné z nich, te vnitřní (z výroby)

Ruční brzdu jsem zkoušel nastavit...ale nemám možnost mít obě kola nahoře, da se to i s jedním nahoře?
A na kolikatém zubu už musí brzda úplně brzdit?

Diky moc za trpělivost :)

Odesláno z mého STF-L09 pomocí Tapatalk
 
@kloky 3 Venkovní/vnější destička používá dva ty protipískací plíšky a vnitřní destička pouze jeden plech (tohle rozložení se týká pouze originální sady brzd)
destickyBM.jpg

Tak lepší je mít oboje kola nahoře.
Běžně to lidem nastavuju že na 4 zubu už musím opravdu využít hodně síly abych s kolem pohnul když ho chytnu za paprsek (kolo je zvednutý). Když to chce někdo sportovně a tahá hodně za ručku/jezdí bokem,tak to nastavuju na 3 zoubek,ale to už chce kontrolovat jestli ručka nepřibržďuje když je povolená.
 
@Max6
Ok, takže vnější destička 2x plíšek vnitřní 1x plíšek a výstupek do pistku, jak jsi napsal.
A ruční brzdu obě kola nahoře (pokusím se :) )

Dekuju ti moc, dam vědět, jakmile se do toho znovu pustím (asi zítra), jak dopadnu..

Odesláno z mého STF-L09 pomocí Tapatalk
 
@Max6
Tak jsem se do toho dnes pustil a priznam se, ze buď mám špatné oči :), nebo jsem nenašel ten výřez, ktery je ten správný, přikládám fotku...
Mel jsem dojem, že mi pravé kolo brzdí trochu min, ale může to být jen dojem.
Ručku jsem seřídil, jak jsi psal, na 3-4 zub už jde těžko otočit kolem.
Zkusím jít na technickou uvidím, jak dopadnu.8b4832dccf48cf06f47c262f06a58085.jpg4288fd8f786b021225a9064b87cece71.jpg

Odesláno z mého STF-L09 pomocí Tapatalk
 
Ja nevim, díval jsem se na ty výřezy pomalu pod lupou a přijdou mi všechny stejné...

Odesláno z mého STF-L09 pomocí Tapatalk
 
@kloky 3 ony jsou všechny stejný. Stačí pístek natočit aby byl aspoň jeden ve správný pozici. Dle fotek je máš trochu nakřivo, takže ten výstupek na vnitřní destičce tam nemusí správně zapadnout.
 
Aha,
Na tvé fotce to totiž vypadalo, že je jeden jiný...
Udelal jsem to tak, že jsem nejdřív spasoval dohromady brzdič a destičky, aby to zapadlo do toho výstupku a pak komplet namontovat na kotouč a napravnici...kazdopadne jsem prošel, takže se zadarilo
Dekuji ještě jednou moc...

Odesláno z mého STF-L09 pomocí Tapatalk
 
Back
Top