• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

benzín Atmosfericke motory & tlak vzduchu...

SimSon

rodinný člen KLANu
433
Zajimalo by mne, jak atmosfericke motory mazdy reaguji na zmenu tlaku vzduchu? Nemyslim ted male lokalmi zmeny dane pocasim, spis jizdu nekam do vyssich poloh.

S bejvalou M6 sem kdysi projel Grossglockner Hochalpenstrasse, a nakej ubytek vykonu sem si nevsiml. A to sem tam vylezl do ~2500m, kde je tlak vzduchu kolem 75% hodnoty u hladiny more (zavisi taky na teplote a vlhkosti). Jenze to byl turbodiesel. Jak se v tomhle ohledu chovaji atmosfericke benzinove motory Mazdy? Maji v takove vysce uz znatelne nizsi vykon?
 
S Mazdou nevím, tam mne zatím PES apod. nepustil, ale s předchozími atmosférami jsem opakovaně jezdil přes Stelvio, případně Col d´Iseran, což je ještě výše, a úbytek výkonu jsem nezaregistroval. Možná se dá změřit ... ale než vyjedeš nahoru, tak si na postupný malý úbytek zvykneš :p
 
Byl jsem ve 2000 m na Silvrettě nebo v 1750 m na Karerpassu či pod Dachsteinem a nějakého poklesu jsem si nevšiml. Samozřejmě akceleraci z 0 na 100 km/h jsem tam nezkoušel ;) Ale jsou tu jiní, kteří byli i výš.
 
Premyslim, ze jak se s tim vlastne motor vyrovnava? U turbo-motoru je to jasne: turbo se dik ridcimu vzduchu toci rychleji, stlaci vetsi objem vzduchu, a do valcu to pozadovane mnozstvi kyslika dostane. Krom toho je turbo stejne nad-dimenzovano, je tam propousteci ventil, atd.

Jenze atmosfera nasava vzdycky danej objem, a v nem je pri mensim tlaku mene kysliku. Aby se udrzel spravnej pomer kyslik/palivo, musi se omezit mnozstvi vstriknuteho paliva, a pak ten vykon musi bejt nizsi...

No nic, vsak ja se tam zase vyberu! Nahore je par temer rovnych useku kde se da skusit i akcelerace 0-100, vykon o 25% nizsi bych snad mel postrehnout...
 
Nezalezi skor na hustote kyslika vo vzduchu? Pri nizsom aj vyssom tlaku ho do spalovacieho priestoru nasaje podtlak vo valci
 
Ano, jenze ten podtlak nasaje jenom +/- objem danej valcem. Jestli je v tom objemu procentualne mene kyslika, nebo kvuli nizsimu tlaku mene vsech slozek vzduchu, na tom uz az tak nezalezi. Ale ridici jednotka motoru by to uz mela nejak zohlednit, protoze -25% neni zanedbatelne mnozstvi...
 
Vzduch má poměr obsahu kyslíku vůči dalším složkám, primárně dusíku, pořád zhruba stejný, takže závisí čistě na tlaku vzduchu. Lambda sonda zajistí aspoň správný poměr paliva a vzduchu. Ale jak píšou v článku Autohitu, pro atmosféry se vstřikováním Udává se, že s každými 100 výškovými metry klesá nejvyšší výkon přibližně o 1 %. Takže nad 2000 m výkon může klesnout o víc jak 20 %. Tedy když je výkonu dost, tak to nemusí být moc poznat, ale se slabším motorem a plným autem to může být cítit dost :(
 
Diky za zajimavej clanek, hned putuje do bookmarku! Neco podobneho sem vlastne ocekaval. A pekne to vysvetluje, proc tohle turbodiesel netrapi...
 
Back
Top