• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Mazda CX-5 (KE) - obecně

No a klimatizace je vypnutá?
Při jízdě zapnutá, při sledování volnob. otáček (vůz stojí) vypnutá. A baterie má na konci ½h stání s vypnutým motorem 12,8 V, tak ani její dobíjení nemůže být původcem zvýšeného odběru proudu.
 
Jakmile je ECT nad 80, musí být otáčky (s vypnutou klimatizací) 550:
Zobrazit přílohu 46364
@shr3k: začínám hledat v zahraničních fórech. První, co jsem se dočetl (ale týkalo se CX-30) bylo, že auto prý hlídá, za jak dlouho (s ohledem na podmínky konkrétního startu) se motor ohřeje na provozní teplotu a nahodí upozornění, když to trvá moc dlouho. Nemá to i CX-5 z r. 2012?
 
Našel jsem web s podrobným popisem funkce a výměny termostatu. Má začínat otvírat v rozmezí 80,5 °C -- 83,5 °C. To znamená, že když se začne ohřívat odpad z chladiče (na obrázku LOWER RADIATOR HOSE), měly by volnob. otáčky už být 550/min. To se dá zkontrolovat i doma. Tak se do toho asi pustím.CX-5 thermostat function.png
 
Vím, že je to trochu OT, ale já už asi dvacet let řeším STK jednoduše. Dám auto na garančku a ať mi zároveň zařídí STKčko. Ušetřím si čas i případné nervy. A prošlo bez problémů i 12 leté Picasso. Nemám vůbec zájem si vylamovat hlavu s tím, co najdou. Je to pohodlné a ve výsledku to ani není drahé. Myslím si, že servis ví, jak má auto na kontrolu připravit. Ale vím, je to OT. :)
 
Ahoj JSV, tenhle postup samozřejmě znám a nic proti němu nemám, ale sám ho nepoužívám. Rád se občas dozvím z první ruky, co autu začíná chybět nebo je úplně špatně, a k tomu je osobní absolvování TK jednou za dva roky dobrá příležitost.

Zkoušku funkce termostatu jsem zrovna udělal. Proti postupu, co jsem popsal nahoře, s jednou změnou: protože chladič má stálý objem chl. kapaliny, je úplně jedno, jestli kontroluješ teplotu na jeho přívodu (je propojen přímo s motorem) nebo dole na jeho odpadu (je uzavírán termostatem). Hadice přívodu do chladiče je po otevření víka motoru hezky na ráně, proto se pro kontrolu hodí víc.
Výsledek zkoušky: po nastartování při trvalém běhu na asi 3 tisíce ot. se hadice za pár minut začala ohřívat, a to pozvolna. Napřed byla teplá a bez problému jsem na ní udržel dlaň, později už horká. Kdyby termostat otvíral až při dosažení teploty 80,5 °C – 83,5 °C, jak má, byla by napřed studená a pak náhle horká. To se nestalo.
Výměnu termostatu spojím s výměnou chladicí kapaliny, na kterou je stejně teď správný čas (ujeto 200 tisíc km). Má někdo nějaké doporučení, pokud jde o volbu termostatu nebo samotnou výměnu?
 
Nic proti. Ono to je o tom, že když si na to moc netroufám / nerozumím tomu, tak to nechávám na jiných. Drobnosti si udělám, ale do motoru, brzd apod. nelezu. To je na mě vyšší dívčí a klobouček všem, co to umí. A taky musí být kde to kuchnout... No a taky mám pocit, že když auto k STK dovezou servisáci (po garanče), tak to prostě projde. Ale je to jen můj osobní pocit (podpořený dvaceti lety zkušeností). Když jsem přivezl auto sám (staré 4 roky), tak se v tom vrtali jak v hromadě hnoje. Ale to byl rok 2000. Dnes je to možná jinak.
:)
 
Našel jsem web s podrobným popisem funkce a výměny termostatu.
Připomínám, proč jsem neprošel na emisích: volnoběžné otáčky motoru SKYACTIV-G160 neklesly do předepsaného rozmezí 500–600 1/min, ale zůstaly na 700 1/min přesto, že motor byl zahřátý a všechny el. spotřebiče vypnuté. Předposlední měření před dvěma lety bylo OK, volnob. ootáčky byly 550 /min. přesně jak napsal shr3k. Že by se mi sama od sebe přeprogramovala řídící jednotka motoru nepředpokládám, tedy jako jediní dva podezřelí mi vyšlo buď špatné čidlo teploty chladicí kapaliny, nebo špatný (propouštějící) termostat.
Někde jsem našel tvrzení, že čidlo teploty chladicí kapaliny buď dává signál, který nelže, nebo je nadobro chcíplé. V tom druhém případě si myslím, že by na to řídící jednotka motoru musela upozornit. To není můj případ. Po nastartování studeného motoru kontrolka teploty chvíli svítí modře, pak zhasne. Tak to má být.
Tedy jsem zakoupil nový termostat od lucemburské firmy Gates vyrobený v PRC, nastudoval postup a pustil se do toho. Při kontrole funkce nového termostatu mne překvapilo, že starý byl podle předpokladu zaseklý, ale nikoli v poloze otevřeno:
Vlaha_voda.jpg
Horka_voda.jpg
Z téhle logické hádanky jsem se vykroutil představou, že starý termostat třeba není zaseklý v poloze úplně otevřené, ale že ani není úplně zavřený. Připadá mi to nepravděpodobné, motor by se musel přehřívat, což jsem nikdy nepozoroval. Nešť, invalidita starého termostatu byla myslím prokázána, tak jsem dokončil výměnu za nový.
Druhé překvapení přišlo nakonec: po skončení procedury, která má zajistit odstranění vzduchových bublin a správné naplnění celého chladicího okruhu (zahrnuje delší provoz motoru v otáčkách 2500–3000 1/min) je údaj otáčkoměru při zahřátém motoru běžícím na volnoběh úplně stejný, jako byl: o jednu–dvě tloušťky ručičky pod ryskou 750 1/min. Hadice přívodu do chladiče je samozřejmě rozpálená, tedy nový termostat je otevřený. Nemyslím si, že by nový termostat švindloval a otvíral při jiné teplotě než je udaných 82 °C. Tak co se krucinál děje?
Prosím o radu. Dvě docela bláznivá vysvětlení mne napadla, ale nechci nikoho ovlivňovat.
 
Ahoj,
i když tuto story asi moc lidí nesleduje, nemůžu mazďáky okrást o pokračování příběhu. Už vím, že moje dvě bláznivá vysvětlení, co jsem zmínil předvčírem, neplatí. První bylo, že otáčkoměr auta neukazuje přesně, tedy že ve SME se při novém měření potvrdí, že s novým termostatem už jsou volnob. otáčky v požadovaném rozmezí 500–600 1/min. Druhé bylo, že termostat (starý i nový) neuzavírá přívod vody do chladiče kvůli nějaké mechanické překážce. V tom případě bych při novém měření emisí zase propadl.
Je to jinak.
 
Konečně někdo reaguje, tak prozradím tajenku. Jako ve správné detektivce autor seznámí čtenáře s postavou vraha hned zkraje a pak odvede jeho pozornost na falešné stopy, i v tomhle příběhu je viník představen hned na začátku, jen vypadá celou dobu úplně nevinně.
SME Nové Město, kam celou dobu jezdím na měření emisí, používá přístroj, který pro úspěšné změření emisí mé CX-5 při volnoběžných otáčkách vyžaduje, aby otáčky byly od 500 do 600 za minutu. Když nejsou, o hodnoty emisí se nestará a vystaví protokol, že vůz neprošel. To se mi stalo minulý měsíc poprvé. Předtím (protokoly mám schované) se otáčky motoru vždycky samy od sebe dostaly doprostřed požadovaného rozmezí. Letos se jim bohužel nechtělo a tvrdošíjně se držely kolem 700 1/min.
Během třicetidenní lhůty, kterou jsem měl na odstranění této vážné vady, jsem byl dva týdny na plánované dovolené a další týden jsem se snažil odstranit problém výměnou termostatu. Náhoda (spíš série náhod) tomu chtěly, že jsem se s domněle opraveným autem ocitl ve SME ve Smiřicích, protože Nové Město, kde bych opakované měření pořídil za třetinu ceny, mělo zrovna odstávku měřicího zařízení.
A ve Smiřicích jsem napřed na dvoře deset minut túroval motor, aby nevychladl, a pak při měření koukal jako puk, že auto sice točí na volnoběh pořád svých 700 otáček (teplota motoru kolem 94 °C, klima vypnutá), ale měřicímu zařízení to nevadí! K úspěšnému změření emisí při volnoběžných otáčkách mu stačí, když jsou otáčky 500–750 1/min! To ovšem zcela mění situaci, odjíždím ze SME s papírem v kapse a v Novém Městě mi na jeho základě bez řečí vylepí hezkou červenou známku na reg. značku. Na můj dotaz, jestli náhodou nepracuje jejich měřák emisí s neaktuální sadou dat k motorům, se dozvídám, že ani náhodou.
A pak si jednu nedej.
 
Tedy jsem zakoupil nový termostat od lucemburské firmy Gates vyrobený v PRC, nastudoval postup a pustil se do toho.
Sypu si popel na hlavu. Netrvalo ani půl roku a ukázalo se, že strčit do japonského auta za devět set tisíc náhradní díl za pár stovek vyrobený v říši středu pro firmu se sídlem v daňovém ráji byl jeden z mých obzvlášť blbých nápadů.
Co se stalo: pryžový kroužek nového termostatu kvůli chybě čínského konstruktéra po čtyřech měsících náhle přestal těsnit, na což jsem byl naštěstí včas upozorněn nefungujícím topením, protože byl konec října. Stát se to v létě, tak možná touhle dobou už řeším opravu motoru.
Popis mé kalvárie je v https://www.mazdaklan.cz/threads/topeni-unik-chladici-kapaliny.3204/#post-147264.
Budu termostat reklamovat (z principu). Když mne prodávající odbude, dopřeju mazďákům podrobnosti.
 
Back
Top