• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

elektrika Výměna tranzistoru v RBCM jednotce

Alda1234

výkonný člen KLANu
259
V kufru mi neustále svítí světlo, když je vypínač v jedné poloze. V druhé poloze je světlo stále vyplé. Signalizace otevření kufru funguje správně. Dočetl jsem se zde, že problém by měl být v tranzistoru v RBCM jednotce. Existuje nějaký návod nebo aspoň foto toho tranzistoru, případně jeho umístění v té jednotce a typ?
 
Tak já tady odpovím, i když to tady proběhlo, tak abych to napsal uceleně. RBCM jednotka ráda odchází, když se provede výměna žárovky v kufru "nestandartně". Odejde tam MOSFET. Jeho zničení se projeví tím, že buď světlo nesvítí vůbec nebo dává malé napětí nebo svítí pořád a při zavření auta nezhasne. Řešení jsou dvě. Buď koupit novou jednotku (cca 8000,.) nebo koupit jetou (cca 2000,-) nebo vyměnit poškozený MOSFET (cca 50,-). Pokusím se zde postupně popsat poslední postup pro případné další uživatele. Jako první krok je potřeba jednotku vyndat a ověřit si závadu. To znamená dostat se k jednotce na levé straně kufru pod tapecem.

Demontáž podlahy a plastů na boku

20221019_122444.jpg

Dále demontáž nákladové hrany a demontáž výklopných háčků, pod nimi jsou šrouby. Na závěr odcvakat černý plast, aby se to dalo odklopit.

20221019_124251.jpg

Hle jednotka. Takže odpojit konektory a jednotku vytáhnout. Samozřejmě nejdříve odpojit baterii!

20221019_132800.jpg

No a na závěr jednotku otevřít a potvrdit diagnózu. Q15 kaput. Objednat náhradní třeba z ebay. Typ náhrady je 2SK3065. Já objednal 5ks za 250kč včetně poštovného.

20221019_142823.jpg

... Pokračování příběhu až dorazí ?
 
Tak nastal čas dokončit tento příběh. Náhradní mosfet dorazil a nastal čas závěrečné akce. Aby se mi starý mosfet dobře odpájel, tak jsem ho opatrně zcela rozštípnul, abych měl nožičky samostatně a každou jsem potom jednotlivě odpájel. Prostřední na závěr, je to největší část, která je připájena na velkou chladící plošku vespod. Po demontáži jsem celé místo očistil. Bohužel jsem zjistil že jedna ploška se odpařila teplem, jak mosfet hořel. Musel jsem si tedy pomoci vytvořením nové plošky, kterou jsem vytvořil opatrným odškrabnutim nepájivé masky a pocínováním vytvořeného místa. Poté nastal čas přidělat nový mosfet. Nejdříve jsem si ho umístil. Hodil jsem ho malinko mimo, abych byl co nejblíže nové plošce a pak jsem připájel hlavní tělo co je na odvod tepla. Prostě jsem nahříval límec nahoře mosfetu, dokud se nezanořil do velké plošky pod ním. Pak už to bylo easy. Nahřát každou jednu nožku a počkat až se krásně propojí s ploškou. I nová ploška se propojila se svou nožkou, tak paráda. Důležité je si plošky připravit a hezky pocínovat před montáží mosfetu, pak už by to vzhledem k velikostem dílu byl problém.
Zde nově osazený mosfet:
20221117_105737.jpg
Ještě jsem provedl kontrolu multimetrem, že nemám zkrat a zpátky do auta.
No a pak nastala chvíle pravdy. A... opraveno. Světlo dělá co má.
 
Co jsem koukal na nejaka fora, tak udajne by mel pasovat i Reneseas RQA0008NXAQS / Toshiba 2SK2615, ale samo jsem to nezkousel. Maji napeti/max proud obdobny, logika by to dle grafu mela snad sepnout tak ci tak (alespon okometricky pro 5V, kdovi na cem ty chipy bezi). Kazdopadne krasna prace! ;)
 
Tak nastal čas dokončit tento příběh. Náhradní mosfet dorazil a nastal čas závěrečné akce. Aby se mi starý mosfet dobře odpájel, tak jsem ho opatrně zcela rozštípnul, abych měl nožičky samostatně a každou jsem potom jednotlivě odpájel. Prostřední na závěr, je to největší část, která je připájena na velkou chladící plošku vespod. Po demontáži jsem celé místo očistil. Bohužel jsem zjistil že jedna ploška se odpařila teplem, jak mosfet hořel. Musel jsem si tedy pomoci vytvořením nové plošky, kterou jsem vytvořil opatrným odškrabnutim nepájivé masky a pocínováním vytvořeného místa. Poté nastal čas přidělat nový mosfet. Nejdříve jsem si ho umístil. Hodil jsem ho malinko mimo, abych byl co nejblíže nové plošce a pak jsem připájel hlavní tělo co je na odvod tepla. Prostě jsem nahříval límec nahoře mosfetu, dokud se nezanořil do velké plošky pod ním. Pak už to bylo easy. Nahřát každou jednu nožku a počkat až se krásně propojí s ploškou. I nová ploška se propojila se svou nožkou, tak paráda. Důležité je si plošky připravit a hezky pocínovat před montáží mosfetu, pak už by to vzhledem k velikostem dílu byl problém.
Zde nově osazený mosfet:
Zobrazit přílohu 43287
Ještě jsem provedl kontrolu multimetrem, že nemám zkrat a zpátky do auta.
No a pak nastala chvíle pravdy. A... opraveno. Světlo dělá co má.
Díky za info.. Čeká mě to na moji BM taky, tak jsem zvědavá, jak to dopadne?
 
Ahoj mám podobný problém při výměně led také nefunkční světlo v kufru, dnes jsem udělal demontáž a diagnostiku ale nejspíše má jiní modul a nic tam špatně nevím.Tak nevím od čeho se odrazit a kde hledat chybu.Díkes za radu ?

IMG_20230127_094005.jpg IMG_20230127_094336.jpg IMG_20230127_093958.jpg
 
Jednotka se zdá ok. Takže bych začal postupně. Polarita LED je ok, je LED jako taková ok ? Svítí to když se to dá přepínačem natvrdo ON ?
 
Polarita je ok, když proběhla výměna za led na Jaře minulého roku tak původní žárovka(vlákno) svítilo ale po výměně za led druhý den ledka svítila na půl výkonu a nešlo vypnout vypínačem pořád svítilo až jsem musel ledku vyndat..Na GH mi to fungovala ledka v kufru i interiéru pomalu 6 let bez problémku někdy si říkám že to GH bylo celkově lepší :)
 
no to opravdu vypadá na nakopnutou jednotku, takže když tam dáš zpět obyč žárovku tak nesvítí ?
 
Bohužel nesvítí :-( zajímavé že jsou různé typy jednotek měl jsem za to že bude stejná chyba jako u tebe
 
Zkusil bych multimetrem / diodový test proměřit tu součástku Q15 (nemusí být viditelně spálená, pokud bylo přetížení jenom malé, ale může být nefunční).
Bohužel se mi nedaří najít, co to přesně je. Pravděpodobně dva mosfety / tranzistory v jednom pouzdře. Piny 1-2-6 první, 3-5-4 druhý . Mezi žádnými piny v trojici by neměl být zkrat (0), mezi dvěma v trojici by měl multimetr ukázat hodnotu 0,4 - 0,6.

q15.jpg
 
Děkuji za rady změreno a odhaleno ? bohužel to mezi sebou pípa 3-5-4,jen tedy také nevím podle čeho sehnat novou součástku.
 
tady více :
je tam změna chipu rok 2015
 
Back
Top