• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

motor Zařazená rychlost neudrží auto v kopci

PetrX

nový člen
12
Zdravím, dnes jsem při parkování v kopci zjistil znepokojivou věc. Když zařadím jedničku, nebo zpátečku a nezatáhnu ruční brzdu, tak auto po chvíli o několik centimetrů poskočí a za chvíli znovu a znovu. Je tohle normální chování, nebo mám začít šetřit na generálku motoru? Nemohu posoudit, jestli to dělalo i dříve, protože jsem snad nikdy jen na rychlosti auto v kopci nenechal. Na toto chování jsem přišel v podstatě náhodou. Při jízdě nemám pocit, že by s motorem bylo něco v nepořádku. Olej nežere, spojka neprokluzuje. Doteď jsem žil v přesvědčení, že zařazená rychlost musí auto udržet na místě, pokud je motor OK. Jedná se o benzínovou verzi 77kw.
 
Podle mě je to úplně normální. Rychlost udrží auto jen z velice mírného kopce, jinak je potřeba i ruční brzda, v případě její nefunkčnosti pak klín/kámen.
 
Pokial sa nemylim tak pocas zaradenej rychlosti drzi auto na zaklade odporu vo valcoch, cize ak je spojka v poriadku, tak mozno je pritomna nejaka strata kompresie? Mozno opotrebovane piestne kruzky.. to je asi najcastejsia pricina
Ale to nic nemeni na tom, ze na strmsom kopci by sa mala pouzivat rucna brzda...
 
Je to normální u modernějších benzínu,že to motor neudrží a je potřeba použít ruční brzdu. Skyactiv-G třeba neudrží auto ani v hodně malinkým stoupání/klesání, zato starý FS/FP benzíny dokázali udržet auto i ve větším kopci. A je to i dobře že lidi musí používat ručku, jinak si při tomhle zabrždění auta jen přes kvalt dělají z doživotních řetězových rozvodů nedoživotní.
 
Poslední úprava:
ja na starym aute nebyl schopnej stat s rychlosti ani ruckou v docela prudkym kopci :D proste ta ludra jela dozadu pomalu ... haha ... jak bylo receno, bud rucka nebo sutr :)
 
Díky za odpovědi, asi to řešit nebudu a když auto jinak jezdí normálně, tak se tím nebudu znepokojovat. Jen jsem doteď žil v přesvědčení, že zařazená rychlost by měla udržet auto na místě.
 
i u starsich benzinovych motoru v dobre kondici se tohle deje. kazdopadne, nikdy se mi nestalo, ze by mi to v sebeprudsim kopci skocilo vic nez dvakrat. kdyz jsem se o to tehdy (kdyz me to poprve vylekalo) zajimal, docetl jsem se nekde takovou radu, ze autu stojicimu z kopce je lepsi zaradit zpatecku a naopak autu stojicimu do kopce jednicku - efekt jsem ale nikdy netestoval :)

nastesti stojim vetsinou na rovine a ve meste jsem se obecne naucil (rozpomnel jsem se na to co delal u starych aut tata) vytocit kola proti obrubniku - jakoze pro klidny spani ;)
 
i u starsich benzinovych motoru v dobre kondici se tohle deje. kazdopadne, nikdy se mi nestalo, ze by mi to v sebeprudsim kopci skocilo vic nez dvakrat. kdyz jsem se o to tehdy (kdyz me to poprve vylekalo) zajimal, docetl jsem se nekde takovou radu, ze autu stojicimu z kopce je lepsi zaradit zpatecku a naopak autu stojicimu do kopce jednicku - efekt jsem ale nikdy netestoval :)

nastesti stojim vetsinou na rovine a ve meste jsem se obecne naucil (rozpomnel jsem se na to co delal u starych aut tata) vytocit kola proti obrubniku - jakoze pro klidny spani ;)
To se dělá hlavné u řemenových rozvodů, aby nedošlo k přeskočení o zub. Motor tlačí řemen proti napínáku, tudíž je řemen volný a může přeskočit. ?
 
Je to normální u modernějších benzínu,že to motor neudrží a je potřeba použít ruční brzdu. Skyactiv-G třeba neudrží auto ani v hodně malinkým stoupání/klesání, zato starý FS/FP benzíny dokázali udržet auto i ve větším kopci. A je to i dobře že lidi musí používat ručku, jinak si při tomhle zabrždění auta jen přes kvalt dělají z doživotních řetězových rozvodů nedoživotní.
Zaujimave..
Mne sa nic take nestava :)
 
Ale ty máš mám pocit Skyactiv-G 2.5 ? Tím pádem máš automata. A tím pádem ti to drží západka na převodovce když dáš Pčko a ne motor?
Ano to viem, myslel som ze to myslis vo vseobecnosti.
Ale zaujima ma preco by moderne auta neudrzala zaradena rychlost ani na miernom naklone? Pytam sa zo zvedavosti :)
 
Ano to viem, myslel som ze to myslis vo vseobecnosti.
Ale zaujima ma preco by moderne auta neudrzala zaradena rychlost ani na miernom naklone? Pytam sa zo zvedavosti :)
No to by mě taky celkem zájímalo, kompresní poměry jsou čím dál větší a převodový poměr na jedničce a zpátečce se asi taky moc nemění. Já s tím tedy nikdy problém neměl ( M3BK, M3BL ), ani si nemyslím, že bych s tím měl namáhat rozvodový řetěz popravdě jsem nepřišel na to proč. Když měním přední kolo a zaberu klíčem, taky se mi nikdy nestalo, že bych to kolo protočil.
 
Tak skrtiaca klapka nema po obvode gumene tesnenia aby tam nepresiel ziaden vzduch s vypnutym motorom, ani asi iac ventil na starsich modeloch. Ak sa auto pohne s vypnutym motorom, tak jazdia valce nasucho, to asi nieje odporucane.
 
Kompresní poměr si může růst jak chce, ale díky Atkinsonově nastavení motoru, který je stále eko populárnější, část z toho "tlaku" ztratíš.
Rozvody se namáhají z jednoho prostýho důvodu. Když zařadíš rychlost, tak se ta síla přenese do klikovky a automaticky i na písty/ojnice, ale co je ještě přímo spojený s klikovkou mimo převodovky a pístu/ojnic ? Přece rozvodový řetěz, který se automaticky začne na jedny straně natahovat. Ale jelikož není natlakovaný hydraolický napínák řetězu,tak se ten řetěz napíná (vytahává) nerovnoměrně a škodí mu to. Respektive mu škodí, že je vůbec v nějakým zápřahu aniž by musel (je na něj přenášena váha auta)
 
Tak skrtiaca klapka nema po obvode gumene tesnenia aby tam nepresiel ziaden vzduch s vypnutym motorom, ani asi iac ventil na starsich modeloch. Ak sa auto pohne s vypnutym motorom, tak jazdia valce nasucho, to asi nieje odporucane.
No a co s tím má škrtící klapka ? První věc která to brzdí je převodovka, a druhá věc která to brzdí je motor konkrétně ten , nebo ty válce které jdou do komprese, jako že jsou zavřený ventily. Jestli se pletu tak mě opravte.

Kompresní poměr si může růst jak chce, ale díky Atkinsonově nastavení motoru, který je stále eko populárnější, část z toho "tlaku" ztratíš.
Rozvody se namáhají z jednoho prostýho důvodu. Když zařadíš rychlost, tak se ta síla přenese do klikovky a automaticky i na písty/ojnice, ale co je ještě přímo spojený s klikovkou mimo převodovky a pístu/ojnic ? Přece rozvodový řetěz, který se automaticky začne na jedny straně natahovat. Ale jelikož není natlakovaný hydraolický napínák řetězu,tak se ten řetěz napíná (vytahává) nerovnoměrně a škodí mu to. Respektive mu škodí, že je vůbec v nějakým zápřahu aniž by musel (je na něj přenášena váha auta)
To bych jakože bral, ale neberu že se vytahá i když není naplej. Víš co takovej řetěz vydrží ? Nějaký zatížení auta vlastní vahou mu je úplně fuk, i když zase tak zatížený není, hýbou se písty, ojnice klikovka přes tu ten řetěz hýbe s rozvodovou hřídelí, přes ně se zdvihátka, nevidím tam nikde tu sílu která by jej měla vytahat. Dyť on vydrží přes 250tkm, i když to orostujes a to tam teprve musí vzniknout síla.
 
Já jsem taky nikde nenapsal že ho to zlikviduje, ale když si přečteš můj první příspěvek tak doslovně píšu "z doživotních řetězových rozvodů nedoživotní" a následně jsem napsal "vytahává nerovnoměrně" když není napnutej. U takovejch škodováckejch TSi kde byl konstrukční problém s rozvody se před vypnutím motoru výslovně doporučovalo nejdřív zatáhnout ručku, pak chcípnout motor a až nakonec dát kvalt ,aby nehrozilo přeskočení řetězu. Taky řetěz na motorce musí vydržet asi bambilionkrát větší síly, ale dá se špatným chováním jeho životnost taky zkrátit. Je to prostě jen obyčejný řetěz.

Samotná převodovka toho zase tak neubrzí. Ta síla co donutí auto z kopce pohnout je obrovská. Proto je i v autě spojka aby jsi auto vůbec rozjel na rovině. Hlavní jsou tam písty co jdou do komprese, ale jelikož motory s Atkinsonovým cyklem část týhle komprese ztratí,tak ty motory toho zase tolik neudrží. Zároveň i kdyby motor byl "výkonově" stavěný v Otto cyklu, tak ten stlačený vzduch v tom motoru nevydrží věčně, proto i kdyby byl v sebelepším stavu tak časem ten vzduch unikne přes zámky u pístních kroužků. Moderní motory běžných aut taky okolo pístních kroužků zas tolik netěsní, protože by to bylo zase proti ekologii (dnes je lepší když motor spaluje olej a má menší třecí ztráty než aby co nejvíc těsnila a měl větší třecí odpor = emise CO2). Parkoval jsem na chatě v malým kopečku starou 323BJ 2.0FS a bez problémů to na 1. nebo R udrželo. Když jsem pak měl M3BM Sky-G 2.0 tak jsem to taky jednou zkusil a už jsem hodně rychle do auta naskakoval a tahal za ručku jak lehce to začalo přískokem vpřed jet.
 
Poslední úprava:
Back
Top