• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

elektrika Adaptabilní tempomat a dojmy z něho

Pepajosef

výkonný člen KLANu
453
Přiznám se, že si prdel nedělám :) Já se v autech zatím moc nevyznám. Po střední jsem přes 10 let neřídil a začal až před 3 rokama, protože jsem dostal zadara feldu. Jen jsem s ní jezdil, jednou zašel na technickou a občas ji vozil do servisu na kontrolu nebo výměnu kol. Nic víc. Byla to pro mě černá skříňka :) Až před 2 měsícama jsem pořídil pěkný auto a začal se o to trochu zajímat. Před koupí jsem váhal mezi automatem a manuálem. Spíš jsem chtěl automat, ale mechanik mě odradil, že když se to prý vysere, je to pak drahý, tak jsem vzal manuál. A jak jsem teď řešil, že ta převodovka nejde tak hladce, jak jsem očekával, posteskl jsem si, že jsem nepořídil automat. Netušil jsem, že na technické to může být problém a ani jak je náročný to vyměnit. Automat by se mi líbil i kvůli tomu adaptivnímu tempomatu. Super věc pro mě.
A uz jsi ten adaptivni automat v Mazde odzkousel?


Sent from my SM-T719 using Tapatalk
 
Si tady v offtopicu prilozim... taky nejsem po mesici souziti s adaptivnim tempomatem buhvijak nadseny. Nepredvidatelnost je nepekna vec u kazdeho systemu. Takze ac se neleka nebo nechova vylozene divne, nuti me premyslet, korigovat a hlidat vic, nez klasicky tempomat, coz tak nejak jde proti jeho deklarovanemu ucelu. Navic urcite dost dava zabrat brzdam, protoze je pouziva, namisto setrvacnosti a podrazovani v prvni rade - coz je logicky, kdyz nemuze predvidat. Pouzivat se da, na pojizdeni v kolone to je s automatem fajn, ale tam to tak konci. Pul kralovstvi za moznost prepnout na bezny tempomat, coz bohuzel ma snad jen nova Mazda 3, ale nikoliv sestka.
 
Mně zas více vyhovuje ten adaptivní.Normální jsem měl v GH a připadal mi dosti nebezpečný.Musel jsem daleko více sledovat vozidla před sebou,hlavně při silném provozu a vyšších rychlostech.Býval jsem více unaven a tak jsem ho využíval sporadicky.U toho adaptivního bych přivítal reakci až při kratším odstupu.(i při jedné čárce).Ale používám ho častěji a je pro mě přínosem více než u GH.Ono se to časem dostane pod kůži,to samé jako používání AT.
 
Mně zas více vyhovuje ten adaptivní.Normální jsem měl v GH a připadal mi dosti nebezpečný.Musel jsem daleko více sledovat vozidla před sebou,hlavně při silném provozu a vyšších rychlostech.Býval jsem více unaven a tak jsem ho využíval sporadicky.U toho adaptivního bych přivítal reakci až při kratším odstupu.(i při jedné čárce).Ale používám ho častěji a je pro mě přínosem více než u GH.Ono se to časem dostane pod kůži,to samé jako používání AT.

Moje cesta je fakt opačná. Strašně mě irituje ta neefektivita, je to stejný jako s automatem. Asi se to nikdy nezmění, automaty mě nikdy nebraly a nikdy jsem ho de facto nechtěl (krom ultravýkonných sportovních aut), adaptivní tempomat jsem si myslel, že bude super, při zkoušení v různých autech mi přišel super, ale při každodenním používání (cca půlhodinu až hodinu denně ho tam asi "nakliknutý" mám, s různým vypínáním a "přetahováním" a tak) bych fakt uvítal možnost v drtivě většině času přepnout na normální tempomat. Což mi tady psalo víc lidí, ještě než jsem si tu Mazdu kupoval. Měli pravdu, v mém případě :). Vlastně ale nechápu, proč to na ten běžný nejde přepnout.
 
Přitom to ta naše Mazda umí (jen je to někde systémově zakázáno). Vím to, protože se mi minimálně ve dvou případech, kdy byl zašpiněný přední radar a auto hlásilo, že adaptivnost je nefunkční, podařilo jet jen v "modu" klasického tempomatu a auto jen nedokázalo držet odstup a samo pribržďovat.
 
Přitom to ta naše Mazda umí (jen je to někde systémově zakázáno). Vím to, protože se mi minimálně ve dvou případech, kdy byl zašpiněný přední radar a auto hlásilo, že adaptivnost je nefunkční, podařilo jet jen v "modu" klasického tempomatu a auto jen nedokázalo držet odstup a samo pribržďovat.

No vidite ..a jednoduche reseni (pro ty, ktere ten adaptivni irituje) je na svete :)
 
Moje pocity potvrzené testy, adaptivní tempomat vytváří kolony rychleji, než člověk:
https://www.novinky.cz/auto/clanek/...svarem-jako-ridici-rika-ceska-studie-40307826
Z toho článku nic takového nevyplývá, jen konstatují, že adaptivní tempomaty neodstraňují řetězovou nestabilitu a systém se chová podobně jako s lidma. Jen pro úplnost - testovali to se škodovkama, fordama a jedním Subaru, tak je potřeba výsledky vztáhnout k těmto tempomatům.
 
Vlastnim auta s adapt temp 8 let, na pocatku jsem byl jejich nadsenec, ale uz casto je prepinam na fix.
Potvrzuje se, ze ridit auto pouze na zaklade signalu z 1 auta (pred sebou, vedle sebe) nefunguje. Dobri ridici vyhodnocují automaticky celou soustavu/kolonu a koukaji daleko pred sebe. Je jich mensina, takze tvorbe kolon nezabrani, pouze trochu usetri zivotni prostredi.
Kdyz ridici pocitac nema tyhle vstupy, zadny algoritmus ho nezachrani.
 
Je věcí každého, jestli preferuje adaptivní tempomat nebo obyčejný. Kromě toho potvrzuji, že na silnicích jezdí jen pomálu dobrých řidičů, kteří umějí předvídat a jsou stále soustředění. Ti dva, co to do mě za poslední 2 roky nabrali zezadu, jednou na dálnici a jednou ve městě, byli špatní řidiči a kdyby měli adaptivní tempomat a zapnutý, tak se nejspíš nic nestalo - prostě nedávali pozor a brzdili na poslední chvíli. A často vidím za sebou řidiče, kteří kašlou na bezpečnou vzdálenost a domnívají se, že se nic nemůže stát. Vy je nevídáte? A souhlasím, že větší podíl řidičů s předvídáním by opravdu dokázal mnoha zbytečným zácpám zabránit.
Nicméně cílem adaptivního tempomatu není odstranění nestability v kolonách, ale usnadnění řízení a prevenci havárií. A proto ho mám rád a vím, že kdybych byl chvilku nepozorný, tak tempomat je pozorný stále. Ten test jen ověřoval, jestli adaptivní tempomaty dokážou té fluktuaci a zácpám zabránit nebo ne. A asi by to i dokázaly, kdyby byly naprogramovány více defenzivně, což by se ovšem řidičům nelíbilo. Např. proto, že by je ostatní stále předjížděli a vjížděli by jim do mezery před nimi. Je také nejisté, jestli byly tempomaty všech aut v testu nastaveny na větší než minimální vzdálenost od předchozího vozu, což pak tempomatu umožňuje lépe regulovat. Na té minimální má prostor pro inteligentnější regulaci prakticky nulový.
 
Díky za info to už teď asi nepůjde, každopádně dotaz byl zda je to možné třeba i v autorizovaným servisu.
 
Díky za info to už teď asi nepůjde, každopádně dotaz byl zda je to možné třeba i v autorizovaným servisu.
Z dotazu není jasné, do jaké CX-5. Obecně to dodělat jde, ale žádný autorizovaný servis do toho nepůjde.
 
CX 5 - 2020

Auto je stále v záruce a asi bych do toho nepřišlo zatím nešel. Jinak jsem čerství majitel Mazdy a hlavně první Mazdy 😉
Bohužel jsem si úplně nepohlídal adaptivní tempomat a docela bych ho i chtěl. 🙄
 
Je věcí každého, jestli preferuje adaptivní tempomat nebo obyčejný. Kromě toho potvrzuji, že na silnicích jezdí jen pomálu dobrých řidičů, kteří umějí předvídat a jsou stále soustředění. Ti dva, co to do mě za poslední 2 roky nabrali zezadu, jednou na dálnici a jednou ve městě, byli špatní řidiči a kdyby měli adaptivní tempomat a zapnutý, tak se nejspíš nic nestalo - prostě nedávali pozor a brzdili na poslední chvíli. A často vidím za sebou řidiče, kteří kašlou na bezpečnou vzdálenost a domnívají se, že se nic nemůže stát. Vy je nevídáte? A souhlasím, že větší podíl řidičů s předvídáním by opravdu dokázal mnoha zbytečným zácpám zabránit.
Nicméně cílem adaptivního tempomatu není odstranění nestability v kolonách, ale usnadnění řízení a prevenci havárií. A proto ho mám rád a vím, že kdybych byl chvilku nepozorný, tak tempomat je pozorný stále. Ten test jen ověřoval, jestli adaptivní tempomaty dokážou té fluktuaci a zácpám zabránit nebo ne. A asi by to i dokázaly, kdyby byly naprogramovány více defenzivně, což by se ovšem řidičům nelíbilo. Např. proto, že by je ostatní stále předjížděli a vjížděli by jim do mezery před nimi. Je také nejisté, jestli byly tempomaty všech aut v testu nastaveny na větší než minimální vzdálenost od předchozího vozu, což pak tempomatu umožňuje lépe regulovat. Na té minimální má prostor pro inteligentnější regulaci prakticky nulový.www.mezinárodníonlinecasino.com
Souhlasím, že adaptivní tempomaty mohou významně přispět k bezpečnosti. Avšak není to stříbrný kulka – technologie není dokonalá a někdy může reagovat neadekvátně v nepředvídatelných situacích. Důležité je, aby řidiči neztratili bdělost a nepřestali se věnovat řízení pouze proto, že mají pokročilý tempomat
 
CX 5 - 2020

Auto je stále v záruce a asi bych do toho nepřišlo zatím nešel. Jinak jsem čerství majitel Mazdy a hlavně první Mazdy 😉
Bohužel jsem si úplně nepohlídal adaptivní tempomat a docela bych ho i chtěl. 🙄
No hlavně bude potřeba radar, kroužek na volantu atd.
 
Back
Top