• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Cizí značky aneb proč být (ne)věrný japoncům

PS: Nerikam, ze vim o necem, co je kvalitnejsi. Jen pri racionalni rekapitulaci zkusenosti nevidim zadny rozdil Apple Macbook vs Dell XPS nebo Apple iPhone vs vyssi modely Xiaomi :)
Jeden velmi podstatný rozdíl. Ano u Apple i u Dellu degradace baterie +/- stejná, ALE: Apple degradace = zkrácená výdrž. Dell degradace = zkrácená výdrž + nafouklá baterka i s tím dopadem, že se vyštípou plastové zámky co drží horní a spodní díl case u sebe. Ve dvou případech dokonce prasknutí touchpadu. A že těch Dellů ve firmě máme. Jinak pokud je NTB v 90% používán v kanceláři a připojen na nabíječce, rozhodně doporučuji nastavit nabíjení tak, aby se zastavilo na 80%. Opravdu podstatně to prodlouží životnost ( nepokles kapacity) baterie.
 
To nabijeni jen do 80 % Apple driv neumel, v PC svete docela samozrejmost. O nafouklych baterkach by teda napr. nase dva nekdejsi 11” Airy (zena 2013, ja 2014) mohly povidat… ale ano, hlinikovy case to neprohnulo. Clanky jsou treba Sanyo nebo Panasonic ve vsem moznem, Apple je pouziva taky, a pokud nafouknuti ma neco znicit, nejvic bude zalezet na modelu.. na XPSku by to asi taky nic moc neudelalo, nebo znicilo jen klavesnici a touchpad (i na Apple to nekdy znici klavesnici nebo touchpad). Je urcite potreba srovnavat stejnou cenovou, a aspon v korporatech, kde jsem delal (O2, Avast/AVG, Oracle), byly PC mnohem nizsi urovne... coz pak taky byl duvod, proc cast lidi volila Apple — jednoduchy zpusob, jak se dostat k vykonnejsimu pocitaci. Ty nase predposledni firemni intelove Macbooky Pro, co behem par let vsem na neco umrely, byly zhruba za 120k vc. DPH (v podstate nejvyssi CTO konfigurace, jaka sla), namisto toho jsme mohli mit nejaky Win masiny za 35... asi by to bylo videt nejen na vykonu.
 
Poslední úprava:
Tento víkend jsem byl opět nucen nechat pracovní stroj v Brně, a půjčil si od bratra vozidlo na postrk do Opavy, shodou náhod měl zrovna volného pouze Gladiátora a tak jsem se pěkně projel naftovým šestiválcem, do Opavy dojel normálním dálničním tempem s průměrnou spotřebou 7,6 litru, což je asi o litr a půl méně, než za kolik tu cestu zvládám v Dácii Duster 1.6 benzín, kterou si půjčuji normálně 😄
Nakonec se mi svezení tak líbilo, že jsem Mazdu nechal na firmě a celý víkend používal k běžným cestám Jeepa.

Vůbec bych takové auto nevyužil, ale na druhou stranu bych ho klidně bral, jen na to parkování je to o dost horší než šestka :) ještě, že se člověk nemusí bát najet až k obrubníku 😀
IMG_20240218_133018.jpg
 
Naskytla se mi teď možnost půjčit si na pár desítek minut úplně novou Toyotu C-HR 2.0 HEV (plný hybrid) s novou pátou generací hybridního pohonu a verzi GR.
Musím přiznat, že už dlouho se mi nestalo, že by ve mě nějaký auto nechalo během takový chvilky takový množství dojmů ať už byly pozitivní, negativní až po naprosto nechápající, že jsem koukal jak péro z gauče.
První věc, který si všimne i člověk s vydloubnutejma očima je vzhled. Líbil se vám koncept tohodle auta a říkali jste si, že sériová verze bude zase klasicky nudně osekaná a uhlazená ? Ne, tohle je prostě koncept s SPZtkou pro všechny. Dál vzhled řešit nebudu, protože obzvlášť u tohodle auta vezmete dva lidi a jeden vám řekne, že je to naprostá pecka a druhej řekne, že je to totální hnusnej odpad a nemůžete ani jednomu na to říct vůbec nic. Já jen řeknu, že tohle je ohledně exteriéru opravdu japonský auto 21. století (možná i pro 22.století).
Uvnitř auta už to takovej oční boom není. Všechno je sice moderní (digitální budíky, velkej infotainment, barevnej HUD, upozornění na kdejaký uprdnutí,...), ale pořád to působí decentně a zároveň i ergonomicky funkčně (zůstali i klasický tlačítka - ale není jich zase přehršel).
IMG_20240226_171725_hdr.jpgIMG_20240226_172017_hdr.jpgIMG_20240226_171334_hdr.jpg

Tady už se ale dostávám k prvnímu konfliktu co jsem měl a to technologie VS klasika. Představte si, že sedíte v novym autě, sice máte mraky funkcí na tlačítkách, který jsou i dobře dosažitelný, ale prostě občas se musíte kouknout kam ten prst vlastně dáváte a co vlastně chcete zmáčknout. No a v tu chvíli.... cinky linky a okamžitě hláška budíkách "VOLE... čum na silnici". Tak tuhle hlášku jsem během cca 20km viděl asi 6x až jsem raději chytnul volant a neopovážil se ani mrknout.
K těm pípáním dále přidám ještě jednu věc a to, že to auto na mě píplo pokaždý, když jsem minul jakoukoliv dopravní značku a proběhla její změna na zobrazení budíků/HUD. Takže to vlastně pípalo pořád, ale prej to jde "nějak" nastavit, ale ten kdo si to nechá v tomhle základnim nastavení, je dle mého názoru sadomasochista co si každý týden pouští přes DVD padesát odstínů šedi a texaskej masakr motorovou pilou na dvou televizích zároveň.
IMG_20240226_171324_hdr.jpg

Trochu jsem ale přeskočil jednu vymoženost, který jsem si všimnul hnedka po nastartování a okamžitě jsem přemýšlel jak jí z auta vytrhnu a namontuju do svýho... teda přemýšlel jsem do tý doby než jsem s autem jel. A touhle technologickou vychytávkou bylo plně digitální vnitřní zpětný zrcátko. Tohle byla opravdu pecka. Tvar klasickýho vnitřní zrcátka jen s displejem a ten pocit že vidíte krásně dozadu bez toho aniž by vám překážely sedačky nebo sklo kufru je tak dokonalej až mě už po pár kilometrech začal tak štvát, že jsem ten šroubovák, kterým jsem to zrcátko chtěl ukrást raději vyhodil z okna a na tuhle myšlenku hned zapoměl. On je to totiž pořád svítící displej, kterej prostě rozptyluje. Zkuste si na palubku dát vedle sebe nonstop rozsvícenej mobil (ano u toho zrcátka jde ztlumit jas a upravit úhly a kde co) a schválně jak si ho nebudete všímat. Takže já jel a pořád měl tendenci na to koukat... a v tu chvíli hláška na budíkách "VOLE... čum na silnici".
IMG_20240226_171357_hdr.jpg

Co ale musím opravdu vyzdvihnout je ten hybridní pohon 5. generace. Sám vlastním 3. generaci, jezdil jsem i ve 4. generaci, ale tohle je úplně jinej vesmír a porovnávat moje auto s tímhle je asi jako porovnávat jízdu na tahacim kačerovi vůči řízení kosmický lodě. U svojí 3.generace jsem si říkal, že ten přechod mezi elektro-elektro/benzín-benzín je "neznatelnej", obzvlášť po tom co jsem vyměnil olej v převodovce. Ne, tak u mě je to přeskakující a přepínající hujda oproti týhle novince. Tady u tý 5.generace prostě není absolutně poznat na co jedete. Jediný co vám tak nějak řekne na co jedete je svítící nebo nesvítící kontrola EV na palubovce (na infotainment jsem se raději nedíval, aby zase nevyskočila hláška "VOLE....). Abych ale nekecal, tak pořád je to bezestupňová převodovka, takže když dáte plnej kotel, tak ten motor prostě slyšíte (byť odhlučnění je opravdu na velmi dobrý úrovni).
Co je další věc co tahle novinka umí, tak nejen že dokáže jet na čistý elektro i v lehce nadměstský rychlosti, tak jako to uměli předchozí generace, ale pokud jedete třeba na dálnici (funguje až do cca 150-160km/h) a máte minimální požadavek na výkon, tak to dokáže udržovat rychlost s vypnutym motorem jízdou taky čistě na EV. Stačí ale jen malý stoupání nebo malinký požadavek na výkon a to už nedokáže udržet jen elektro a automaticky naskočí spalovák.
IMG_20240226_172039_hdr.jpg

Co pro mě bylo ale docela zklamaní, tak to byl podvozek. Auto bylo na nějakých 19" (katalog mi teď řekl 225/50/R19), ale to auto je takovej plaváček. Jasně, nikdo nejezdí na limity pořád a většina lidí je u svýho auta ani nezažije po dobu jeho vlastnictví, ale když to shrnu, tak losí test bych uvnitř toho auta zažít nechtěl i kdyby dopadnul jakkoliv. Nedokázal jsem odhadnou jestli je to neuvěřitelně měkký stabilizátor nebo pružiny nebo kombinace všeho možnýho a nemožnýho, ale jakmile jsem začal rychleji hejbat volantem sem a tam, tak byť auto jelo tam kam jsem ho nasměroval, tak vevnitř jsem se cítil jak na nějaký houpající kocábce na rozbouřenym moři.

No nebudu tu dál rozepisovat něco co se musí prožít, ale za mě je to určitě zajímavá možnost, pokud by si někdo chtěl vyzkoušet něco novýho a pak si říct "moje stávající auto je/není lepší".
 
Poslední úprava:
Vole. Cum na silnici a piš recenze do odborných časopisů a stránek. Máš na to fakt talent jakým způsobem některé věci umíš popsat nebo vložit pocit z té věci. Skvělé

Samsung S22 256GB Tapatalk
 
Já mám za poslední roky pocit, že se mi Toyota ztrácí někam do koncernova. Jejich filozofie se už od konce devadesátek ubírá pozvolna od japonsky jednoduchejch řidičskejch aut čím dál víc ke konzumu. Asi je za tím ta tíha světové jedničky ve smyslu kvantity. Jsem rád, že Mazda drží svůj směr a tohle rozkročení je u ní daleko, daleko míň patrný. Kéž by to tak zůstalo i nadále, protože po tom, co nám v prachu nebo mlze zmizely jiný tradiční japonský značky, už toho pravověrnýmu autojapanistovi na výběr moc jinýho nezbývá... :cool:
 
Já mám za poslední roky pocit, že se mi Toyota ztrácí někam do koncernova. Jejich filozofie se už od konce devadesátek ubírá pozvolna od japonsky jednoduchejch řidičskejch aut čím dál víc ke konzumu.
Do koncernova tezko. Koncern je odjakziva z vetsi casti zalozeny na konceptu "neurazi-nenadchne" (pokud nejde o nejake R, GTI a jine specifikace), cili uplne kazdy si na nem najde neco. Oproti tomu Toyota stavi dost (ne vzdy) vozidla "jako z vesmiru" a jak psal Max, jedni se zamiluji, druzi poblijou, nic mezi. Ja patrim k te druhe casti. Takovou slataninu, aby clovek pohledal. A ten macaty volant jako z 20 let stareho Pathfinderu je taky pecka.
 
Tak treba ta soucasna Corolla nebo Camry nijak moc vesmirny zvenci nejsou... a myslim ze se dost trefuji do vkusu kde koho...
 
Pamatuju si, když Corolla někdy 2019 vyšla, tak moje nadšení neznalo mezí. Od té doby se mi designově dost zajedla. A jestli se někomu (kde komu) něco trefí do vkusu, tak je to spolehlivost a hlavně spotřeba, řekl bych.
 
Já teda musím říct, že poslední Corolla a Camry se trefily poměrně do vkusu i mně. A ve smyslu té "kosmičnosti" mi Toyota přijde jako poměrně opatrnej pozorovatel a skoro až příživník, skrytej ve stínu Hondy. Snad až na toho Priuse (hlavně zkraje), kterej teda revoluční byl dostatečně a zvracení vyvolával myslím u širších mas (čímž si získával mé sympatie) :)

Trochu odvážnější je tedy i toto, ale uvidíme, co z toho konceptu nakonec zbyde:
 
Dostala jsem možnost, svézt se a zařídit si! ve svém vysněném autě.. Zůstala jsem tedy u japonce, ale trochu jiného 😁

Prodat jednu nebo dvě ledviny, hned z patra bych si jedno takové pořídila. Protože po takové projíždce mě ta myšlenka asi jen tak neopustí 😂

Určitě neočekávejte nějaké pohodlí.. Všechno tvrdé, od sedaček, pedálů, po podvozek.. Ale za to přesné, citlivé..

Výkon je celkem mazec. To auto buď chce jet, nebo nechce.. Neexistuje jen nějaké lechtání plynového pedálu.. Okamžitě tam totiž zabírá turbo a máte prostě smůlu 😂
Navíc, aby v tom byla nějaká zábava, chce to jet jinou rychlostí, než v normálním autě.
Rychlostí a způsobem, kterým bych některé zatáčky projela trojkou, by působily, že byly projeté ostřeji.. V Evu se to při stejné rychlosti a stylu zdálo jako extrémní nuda 😅 tam se na to musí prostě jinak 😁 hlavně ta prdel si s vámi chce zajizdy pořád hrát, když tomu v zatáčce trochu přišlápnete..

Jinak, totální porno tam byl blow off ventil, jak upouštěl vzduch.. Takové to charakteristické tututututu.... 😂

No, jdu dál vstřebávat nadšení, jen jsem se musela s vámi o to trošku podělit 😁

A ne, při přesednutí zpět do trojky mi nepřišlo, že by byla extra líná.. Nedá se to totiž ani srovnávat 😁 vůči nějakému pocitu uvnitř auta za jízdy..

DSC00570.jpg
 
Poslední úprava:
V EVO sedmé generace jsem měl tu čest se projet při tréninkovém tempu na amatérském rallye a při vystupování jsem kontroloval rozkrok Hlavně můj obdiv patřil Alešovi jako řidiči co dokáže zvládnout on i auto. Neskutečné...

Samsung S22 256GB Tapatalk
 
Kdysi dávno mě svezl kamarád Hondou Prelude. Ročník kolem 95, takové ty hodně široké nízké přední světlomety. To auto se do 80 km/h tak nějak divně trápilo, že jsem se před cestou (Praha-Nitra a zpět za jeden den) modlil, co nás čeká... ale kolem stovky se auto oklepalo, všechna těžkost z něj spadla a nastoupila jen radost :)
 
Tak drahé to EVO zase není. Cca bazar tak 700tisic. Ale je jich prabídně málo v nabídkách a ta údržba taky nebude za kačku jako u té M3. Navíc jako daily fakt ne.

Samsung S22 256GB Tapatalk
 
Back
Top