• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Lane Keep Assist System (LAS)

Milos

člen KLANu
90
Mazdar,
Ake mate skusenosti s asistentom pre udrzanie v pruhu (LAS)?

Ja som to najprv testoval s neskorim zasahom do riadenia. To sposobovalo prudsie zmeny smeru, ked som sa priblizil k ciare. Na miestach, kde je praca na ceste a zvisle znacky vedu krizom cez 2 pruhy, som s autom vzdy bojoval.
Neskor som si to deaktivoval a zapinal len na dialnici. Ked som vsak nedrzal volant a auto sa priblizilo k ciare, tak zasiahlo do riadenia, ale hned to na to sa LAS vyplo s tym, ze mam drzat volant (zvukova a obrazove varovanie chapem, ale vypnut LAS v takej chvili mi nepripada bezpecne). Pri beznej jazde som LAS nepocitoval.
Pokladal som to za nepouzitelny system a vypol zasah do riadenia - ostal teda aspon aktivny system varovania pred opustenim pruhu (LDWS).
Dal som tomu este jednu sancu. Zmenil nastavenia na skory zasah a zapinal som LAS na dialnici (alebo prazdnej okreske). Staci mierne pridrziavanie volantu a auto relativne plynule vybera zakruty.

Cez vikend sa mi vsak stala nebezpecna situacia. Siel som po jizni spojce v strednom pruhu. V pravo 10m predomnou auto 5-10 km/h pomalsie, v lavo sa za mnou priblizovalo auto 5-10 km/h rychlejsie. Lavotociva zakruta, LAS zacalo zatacat, ale tahalo ma to az za lavu ciaru! LDWS varovalo pred opustenim pruhu, ja som volant vyrovnaval, ale LAS aj napriek tomu stale tahalo vlavo...

Mate podobne skusenosti? Ma zmysel to reklamovat?
 
Nevím, podle mě má smysl to nezapínat.
Ve své podstatě je to stále vývojový produkt, který určitě není vyzkoušen na úplně všechny možné situace.
A když si vezmeš, že kolikrát i systém ve vojenském letadle selže, který je tam mimochodem ztrojený, tak si nedělám žádné iluze o mazďáckém LAS.
 
Dle mne taky tak - pořád se to s Tebou o volant jen přetahuje a rozumného to neudělá nic (mám to vyzkoušeno i z jiných aut a všude jsou to jen takové beta verze). Také jsem to vypnul a mám pokoj.
 
No jo, na autonomní systémy vyšší úrovně si budeme muset ještě nějakou chvíli počkat. Tohle jsou systémy, které mají nějakým způsobem pomoci za jednoduchých podmínek a plně nepřebírají kontrolu nad vozidlem. Řidič je stále tím hlavním prvkem ve vozidle.
 
ja to mam porad zapnute a nejak mi to nevadi, ridim ja a když to občas zavrni tak mi to nevadi
 
No jo, na autonomní systémy vyšší úrovně si budeme muset ještě nějakou chvíli počkat. Tohle jsou systémy, které mají nějakým způsobem pomoci za jednoduchých podmínek a plně nepřebírají kontrolu nad vozidlem. Řidič je stále tím hlavním prvkem ve vozidle.
S tym som ratal... Napr. je pre mna pochopitelne, ze to nezvlada ostrejsie zakruty. Ale necakal som, ze to bude tocit viac ako je potrebne. A hlavne ma prekvapilo, ze LAS nespolupracuje s LDWS... Aj napriek tomu, ze "auto vie", ze prechadza cez ciaru, aj nadalej zataca viac a viac...

Myslel som si, ze je to asistent, ktory moze pomoct, ale nemusi. Teraz to vnimam ako riesenie, ktore mozno pomoze a mozno uskodi. To uz by bolo lepsie LAS ani nemat...

Vyriesim to vypnutim zasahu do riadenia v nastaveniach a spomeniem to pri najblizsej navsteve servisu. Som zvedavy, co na to povedia...
 
Zdar Milosi, jak jsi nakonec pred tema peti lety dopadl v tom servisu? :D
Tobe ten LAS fungoval i na vybirani mirnych zatacek? Mne prijde, ze proste ceka az se priblizis k care a pak zatoci. O nejakem vedeni v pruhu se snad ani mluvit neda, spis takovy ping pong mezi carama...
 
O nejakem vedeni v pruhu se snad ani mluvit neda, spis takovy ping pong mezi carama...
Nevím, kterou máš Mazdu, ale ta moje umí oboje - původní nastavení auto drželo uprostřed pruhu a požád sahalo do řízení. Takže jak jsem pořád cítil ve volantu drbání asistenta, což mi šlo na nerv, tak jsem to rychle přenastavil na zásah v posledním okamžiku. A samozřejmě to standardně nevyužívám, jen věřím, že to zasáhne, když budu nesoustředěný nebo když budu mít mikrospánek. A pochopitelně na úzkých silničkách a na žlutých čárách na dálnici vypínám.
 
Díky za info, mám loňskou M6. Z toho mála co jsem zatím našel na netu to vypadá, že by v menu LAS mělo být nastavení pro zásah do řízení Early/Late (nevím jak to přesně přeložili do českého menu). Když se ale podíváš na moje menu, tak tam taková volba vůbec není. Zkoušel jsem různé kombinace nastavení, ale vedení v pruhu to asi fakt nemá. Vyloženě čeká na přiblížení k čáře a pak tě to teprve pošle zpátky do pruhu. Což mě překvapuje, nečekal bych, že to s faceliftem zruší, spíš naopak.

20240120_061455.jpg
 
Back
Top