• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Ukazatel rychlosti vs GPS

O kolik více vám ukatuje tachometr proti GPS

  • Přesně

    Hlasy: 0 0,0%
  • + 0-1 kmh

    Hlasy: 1 25,0%
  • +1-3 kmh

    Hlasy: 1 25,0%
  • +4-5 kmh

    Hlasy: 1 25,0%
  • +6 a více kmh

    Hlasy: 1 25,0%

  • Celkem voličů
    4
  • Anketa uzavřena .

ppfox

rodinný člen KLANu
501
Zdravím, narazil jsem na tento článek a vzpomněl jsem si, že někdy cca po přezutí na letní jsem si všiml, že mi začal ukazovat tachometr prakticky reálnou rychlost, resp. to je jen o 1 kmh víc. Jedu 51 podle tacho a na GPS je 50. Jedu 91 tacho a na GPS je 90...to se mi dřív nestávalo, vždycky to bylo tak cca +3 na 50 +5 na 100 a čím rychleji, tím větší odchylka.
Skoro bych se hádal, že tohle bylo i u Mazdy v zimě a i loni na těchto stejných letních.
V článku je informace, že výrobci to můžou upravovat podle dat z GPS...nevím, zdá se mi to přitažené za vlasy? Nějak jsem to neřešil, prostě jsem počítal s tím, že tam ta odchylka už není, ale trochu mi to vrtá hlavou.
Jak jste na tom vy a čím myslíte, že to může být?
 
Já mám podle externí navigace Garmin stejný poznatek,tacho 51 a navigace 50. 131 tachoš a navigace 130.
 
Starší ještě proměřuje, u GHčka mám vyzkoušeno, že tachometru ukazuje o 10% víc, než dle GPS...
 
GH potvrzuju. Dokonce mi to tak nedalo spát, až jsem měřil rozdíl obvodu běhounu u zimních a letních. Vycházel +3,5% ve prospěch letních (197 / 204 cm) a i na těch mi tachometr ukazuje o 10% víc. Na zimních jsem pak ve vyšších rychlostech úplně mimo. Na dálnici to dělá dle GPS 130 vs. tacho 150. To už motor točí o 1000 otáček víc a s tím se dálky jezdit nedají.
I když budu brát v úvahu rozdíl vzorku 6mm (nová/sjetá pneu, konkrétně u svých letních), tak to na obvodu pořád dělá +- slabé 2 %.
Rozměry disků a pneumatik samozřejmě dle TP.
 
S letnými 19" mi tacho ukazuje skoro GPS rýchlosť (rozdiel asi 2km/h), na zimných 17" ukazuje tacho o dosť menej (v meste tak 56=50 GPS). Je ťažké zvyknúť si na to po prezutí na letné.
 
Na 6ce 2018+ mám letní i zimní 19" a u letních je to vždy +1km/h a nezáleží, jak rychle jedu, u zimních, asi vlivem vzorku, nebo nevím vždy +2 km/h.

Myslím, že je to teď pro výrobce povinnost tu odchylku mít menší, protože to má mimo jiné vliv na hodnocení Euro NCAP.
 
Tedy starší GH před FL asi proměřovaly o dost víc, podle toho co tu uvádíte. Obě GH r.v. 2010, co jsem měl, mi ukazovaly o cca 5 % víc než skutečnost. GL mi ukazuje o cca 2 - 3 % víc.
 
Nekde sem cetl, ze v nekterych autech tachometry koriguji sve namerene hodnoty pomoci vstavane gps. Ty pak muzou byti docela presne. Jenze klasickej tachometr pracujici na principu snimani otacek kol presnou hodnotu rychlosti nemuze dat (pokud ji nekdy da, je to nahoda, a s casem se to meni). I kdyby se otacky merily absolutne presne, potiz je s prumerem kola (respektive vzdalenost kontaktni plochy odvalovani pneumatiky od osi otaceni).

Uz samotnej rozdil nova/ojeta pneumatika udela par procent. Pak je tu dalsi nepresnost dana nafoukanim pneumatiky na spodni/horni hranici, vliv zatizeni vozidla, jizda v zakrute, atd, atd.
 
Auto tu hodnotu ví docela přesně přes ABS čidla (samozřejmě není to přesnost úplně dokonalá už třeba kvůli pneu), ale rychloměr ve všech autech musí z legislativy být nastavený aby tyhle údajně nadhodnocoval a ukazoval víc. Jak moc to udělá, záleží čistě na výrobci. Jak přesnou rychlost auto zná si můžete ověřit, když přes diagnostiku si zobrazíte hodnoty všech ABS čidel a tyhle čísla pak porovnávejte třeba s GPS.

Pokud bych si kupoval ojetý auto, kterýmu by třeba tachometr ukazoval naprosto přesnou GPS hodnotu nebo ještě hůř o něco větší a to auto mělo vše v pořádku (myslím velikost kol/pneu), tak já za sebe bych od takovýho auta dal ruce pryč, protože to znamená, že se mu někdo hrabal v tachometru.
 
Poslední úprava:
Uz samotnej rozdil nova/ojeta pneumatika udela par procent.
Buďme trochu přesnější - počítejme pro 19" kola na nové M6 při rozdílu výšky/hloubky dezénu 5 mm, což je už docela extrém pro zimní gumy, protože kolem 9 mm má hloubku dezénu jen Goodyear a ostatní mají méně. A kdo sjede letní gumy na 2 mm? Asi málokdo z nás, přičemž letní mívají hloubku do 7 mm, pokud se nepletu, už jsem se dlouho nedíval. Tedy podle kalkulátoru pro průměr kola i s gumou cca 685 mm vychází rozdíl v obvodu 1,5 % - a to se právě promítne do měřené rychlosti. Předpokládám pochopitelně huštění na stejný tlak. Ale pro výrazně menší kola (tím nemyslím menší disky na stejném autě, ale kola třeba pro M2) ten rozdíl asi může být ke 2 %, protože relativní změna vůči menšímu průměru kola je větší. Ale víc určitě ne.
Jinak souhlasím, že odlišný tlak pneu a různé rozměry na různých průměrech disku pro zimu a léto jistě udělají další procenta. Třeba mě to dělá pro 18", co mám na zimu, 2,4 %.
 
Koukam na skladovaci listek mych letnich ktere sem odevzdal do depotu (bridgestone 19"): vyska dezenu 6mm. Muzu je tedy ojet jeste o 5mm. Jenze to uz zdaleka nejsou nove (koupil sem je s autem a maji za sebou 3 letni sezony a kolem 40tisic km).

Schvalne si to skus kdyz koupis nove: letni maji vysku dezenu hlavnich drazek tak 10-12mm, zimni 12-15mm (plati pro bezne rozmery). Rozdil nove/ojete (na povolene minimum) muze byt kolem centimetru. Na prumeru dvounasobek...
 
Nevim jake tady kdo kupuje pneu, ale moje zkusenost s hloubkou dezenu je uplne odlisna. Jak nove zimni, tak nove letni, mivaji hloubku dezenu cca 7 - 9mm, at uz jsem mel na aute GY, Dunlop, Nokian, Michelin nebo Bridgestone. Na zimnich tim padem jde "sundat" max kolem 4mm, coz nedela skoro zadny rozdil, viz vypocet @MichalP. Osobne na 2019 Mazde 6 s letnima 19" a zimnima 17" nepozoruju zadny konzistentni rozdil zmeny v nepresnosti rychlomeru... na radarech v obcich a mestech, kudy jezdim porad dokola, je to porad okolo 1 - 2 km/h min, nez mi ukazuje digitalni rychlomer. Zdalo by se mi dost divne, aby par procent rozdilu velikosti letnich vs. zimnich kol udelalo rozdil o nekolik km/h na rychlostech jako 50 nebo 70. Vliv tlaku taky nepozoruju. 2015 Trojka, predchozi Sestka, CX-3, CX-5, vsechno mi ukazovalo rychlost zhruba stejne presne - stara 3 (BL) premerovala o hodne, uplne stara 2 a 626 jeste vic. A mimo Mazdu - novej C4 Grand SpaceTourer ukazuje taky prakticky stejne jako Mazda 6.

Pokud by moderni auto ukazovalo rozdil treba 10 %, nejspis bude neco spatne. Co jsem si vsimnul, vyjimecne ma nekdo, asi z duvodu uspory, nestandardni rozmer pneu - treba nizsi bocnici... Mazdy mam nakoukany, a parkrat uz jsem si toho za desitky let koukani po autech vsimnul. Nechapu to, ale stejne tak nechapu, proc nekdo da na novou CX-5 s 19" nejlevnejsi Cinsky zimaky, coz jsem videl dneska rano :) (To je offtopic, ale pokud nekdo ma takhle velky nutkani sporit, proc by klidne nedal i nespravny rozmer, pokud ho sezene levneji, ze?)
 
Koukam na skladovaci listek mych letnich ktere sem odevzdal do depotu (bridgestone 19"): vyska dezenu 6mm. Muzu je tedy ojet jeste o 5mm. Jenze to uz zdaleka nejsou nove (koupil sem je s autem a maji za sebou 3 letni sezony a kolem 40tisic km).

Schvalne si to skus kdyz koupis nove: letni maji vysku dezenu hlavnich drazek tak 10-12mm, zimni 12-15mm (plati pro bezne rozmery). Rozdil nove/ojete (na povolene minimum) muze byt kolem centimetru. Na prumeru dvounasobek...
Nerozumím tomu, jak to měříš. Pokud sčítáš hloubku dezénu z obou stran, tak docílíš těch 15 mm, jinak je to vyloučeno. Počítám, že 15 mm má pneu na autobus. Nebo máš divný měřák hloubky. Nové pneu prostě mají max. 9 mm v případě zimních. Podle údajů výrobce Goodyear 9,1 mm. Nové Michelin Pilot Sport 4 S 225/45 ZR19 96W měly 7 mm, v hlavní drážce. To je nejběžnější hloubka letních, zimní mívají mezi 8 - 9 mm.

@SimSon A pokud nevěříš, mrkni třeba sem: https://www.pneuteka.cz/mag/rozdil-v-hloubce-dezenu-nove-zimni-pneumatiky-muze-byt-i-2-mm/
 
Zkusil jsem nebejt linej a vytvoril si Excelovou tabulku s vypoctama, a 4mm sjeteho vzorku udelaji na 225/55/17 rozdil 5,6 otacek kola na kilometr vzdalenosti. Jinak taky cca 1 %. Abych byl schopnej spolehlive na celych cislech postrehnout, ze rychlomer meri nejak jinak, nez s plnym vzorkem, musel bych jet aspon sto (pominu-li zaokrouhlovani). Rozdil nove letni 225/45/19 s plnym vzorkem a zimni 225/55/17 sjete na zakonne minimum je potom cca 2 %, 11 otacek na kilometr. Rovnez neco, co clovek jen tak nepostrehne, pokud to nesleduje v hodne vysokych rychlostech... pritom tohle je nejvetsi rozdil, co lze na kolech zapsanych v TP u Mazdy 6 GJ/GL dosahnout (19" maji vetsi prumer, takze rozdil novych a sjetych letnich 19" neni tak velky, jako rozdil novych 19" a sjetych 17").

Mimochodem, tech rekordnich cca 9mm jako zimni GoodYear UltraGrip Performance maji i Dunlop WinterSport 5, vsak jsou taky ze stejne tovarny... Mel jsem je ted navic ve skoro stejnem rozmeru vedle sebe, dokonce bych si tipnul, ze to bude i stejna smes - i vzorek je na prvni pohled docela podobny, i kdyz samozrejme jsou tam rozdily... UG byva nejlepsi v testu na snehu, WS zas na mokru.
 
Poslední úprava:
Back
Top