- 3 632
Jedná se o jednoduchou nedestruktivní úpravu, která mění zvukový projev při prošlápnutí nebo větším sešlápnutí plynu (více otevřená klapka). Je ideální možností pro ty, co chtějí sportovnější zvuk, ale zároveň chtějí zachovat původní vzhled vozidla a při běžné jízdě nechtějí být rušení hlukem na rozdíl např od (roz)laděného výfuku.
Nemá vliv na jízdní vlastnosti, nezpůsobí chybovou hlášku. Jediné mínus může být vyšší spotřeba způsobená častější podřazováním u těch, kterým se zvuk bude hodně líbit .
Není potřeba odpojovat baterii, jen samozřejmě vše musí být vypnuté. na utěsnění otvorů a uchycení záslepek doporučím tavné lepidlo, protože pak lze vše jednoduše vrátit zase do původního stavu.
1) Vytáhnutí airboxu
2) Úprava airboxu - Důležité
2a) Zaslepení systému VAD (pouze na 2.5) - Volitelné
Jedná se o systém proměnné délky sání - Variable Air Duct. Je to klapka na boku airboxu, která se po startu podtlakem uzavře. Při cca 4000 ot./min se otevře a box saje vzduch v podstatě tímto otvorem. Bere si teplý vzduch z vrchní části motorového prostoru a vytváří druhý vstup do boxu jako vstup původní.
Možnosti:
3) Odstranění rezonátoru sání (tlumí většinu hluku sání) - Důležité
4) Vrácení airboxu zpět
Zkontrolovat prostor klapky sání a případně drobné nečistoty vysát - !! POZOR na rezavé spony na hadici od airboxu, padá z nich nemálo rzi !!
5) Montáž nátrubku / přívodu vzduchu na nový otvor v airboxu
Nevím jestli má velký vliv na chod motoru usměrnění proudění vzduchu před airboxem/filtrem, pocitově jsem rozdíl cítil ale může to být jen placebo. Nechal jsem si na 3D tiskárně vytisknout nátrubek. Použít se dají i bassreflexové nátrubky na reprobedny pokud najdete odpovídající rozměr. Nasadit lze buď z prostoru motoru před usazením airboxu (pod levým nosníkem je otvor) a nebo přes rozdělaný podběh.
5a) Přívod studeného vzduchu během jízdy - Volitelné
Mazda 6 má dole v předním nárazníku na každé straně nasávač pro chlazení brzd, ovšem falešný - zaslepený, takže jde jen o vizuální prvek, který by alespoň u 2.5 mohl být funkční. Výjimkou jsou vozidla s dieselem, které zde mají otvor na straně řidiče pro chlazení IC (společně s děravou mřížkou okolo mlhovky).
Možnosti:
6) Smontovat nárazník s podběhem zpět a užívat si zvuk
Na závěr pár čísel:
Nemá vliv na jízdní vlastnosti, nezpůsobí chybovou hlášku. Jediné mínus může být vyšší spotřeba způsobená častější podřazováním u těch, kterým se zvuk bude hodně líbit .
Není potřeba odpojovat baterii, jen samozřejmě vše musí být vypnuté. na utěsnění otvorů a uchycení záslepek doporučím tavné lepidlo, protože pak lze vše jednoduše vrátit zase do původního stavu.
1) Vytáhnutí airboxu
- odpojit hadici podtlaku co jde ze sání do boxu (je to vedle zeleného ventilu na airboxu, NE na ventilu)
- odpojit zelený konektor + jeho úchyt v airboxu a konektor váhy vzduchu + odcvaknout z úchytu na boxu
- na hadici sání vytáhnout konzolku s ventilem podtlaků
- ze spodu hadice sání vycvaknou 2 hadičky
- odpojit na motoru širší hadici podtlaku co jde dozadu nahoru (90 stupňová patka)
- povolit sponu na sání (u klapky) a hadici stáhnou (doporučuji okolí předem očistit např štetcem a vysavačem, aby do klapky nenapadal bordel)
2) Úprava airboxu - Důležité
- zaslepit původní nátrubek elipsovou záslepkou 62x74mm síly 3mm,aby měl airbox pouze 1 přívod. Ve spodní části tohoto nátrubku je rozšířený límec kam záslepka pěkně zaskočí (doporučuji utěsnit tavným lepidlem). Jednak nebude airbox brát teplejší vzduch od motoru a zadruhé 2 vstupy ze dvou různých míst způsobí utlumení zvuku (oproti jednomu vstupu)
- vytáhnout spodní plastový placatý kryt (pouze zacvaknutý)
- zaslepit díry po uchycení krytu, zanechte nejnižší otvor pod původním přívodem otevřený aby měla kudy odtékat případná vlhkost co se do boxu dostane např za deště
- zahladit vnitřní okraje příruby rezonátoru na obou stranách
2a) Zaslepení systému VAD (pouze na 2.5) - Volitelné
Jedná se o systém proměnné délky sání - Variable Air Duct. Je to klapka na boku airboxu, která se po startu podtlakem uzavře. Při cca 4000 ot./min se otevře a box saje vzduch v podstatě tímto otvorem. Bere si teplý vzduch z vrchní části motorového prostoru a vytváří druhý vstup do boxu jako vstup původní.
Možnosti:
- zaslepit klapku v uzavřeném stavu - vytváří v prostoru boxu překážku a tím tlumí část ,,hluku,,
- oddělat klapku, otvor záslepit a zacpat podtlakovou hadičku (neodpojovat zelený konektor - hodí chybu)
- sehnat airbox z 1.8 nebo 2.0 motoru (nemá otvor pro klapku) a zaslepit hadičku podtlaku
3) Odstranění rezonátoru sání (tlumí většinu hluku sání) - Důležité
- povolit šrouby na nárazníku/podběhu před levým kolem, tak aby podběh a nárazník nedržely pohromadě
- opatrně vycvaknout nárazník z horních úchytů vedle světla (3 západky)
- opatrně s rozumem vyhnout nárazník od podběhu tak, aby zde šla prostrčit ruka s golou
- odmontovat 3 matky z rezonátoru sání (2 vepředu, 1 vzadu)
- po oddělání rezonátoru vrátit matky zpět a dotáhnout
4) Vrácení airboxu zpět
Zkontrolovat prostor klapky sání a případně drobné nečistoty vysát - !! POZOR na rezavé spony na hadici od airboxu, padá z nich nemálo rzi !!
5) Montáž nátrubku / přívodu vzduchu na nový otvor v airboxu
Nevím jestli má velký vliv na chod motoru usměrnění proudění vzduchu před airboxem/filtrem, pocitově jsem rozdíl cítil ale může to být jen placebo. Nechal jsem si na 3D tiskárně vytisknout nátrubek. Použít se dají i bassreflexové nátrubky na reprobedny pokud najdete odpovídající rozměr. Nasadit lze buď z prostoru motoru před usazením airboxu (pod levým nosníkem je otvor) a nebo přes rozdělaný podběh.
5a) Přívod studeného vzduchu během jízdy - Volitelné
Mazda 6 má dole v předním nárazníku na každé straně nasávač pro chlazení brzd, ovšem falešný - zaslepený, takže jde jen o vizuální prvek, který by alespoň u 2.5 mohl být funkční. Výjimkou jsou vozidla s dieselem, které zde mají otvor na straně řidiče pro chlazení IC (společně s děravou mřížkou okolo mlhovky).
Možnosti:
- odmontovat záslepku (3 šrouby) - je pak poznat že něco chybí, nevypadá to moc dobře
- uříznout zadní stěnu záslepky - to jsem udělal já (nevratný proces)
- sehnat ,,záslepku,, z dieselové verze GAK4-50-102B (GTA před FL), GAM7-50-102B (obyč před FL), u \FL jako jeden kus se mřížkou mlhovky
- sehnat mřížku mlhovky z dieselu (náročnější demontáž) - GAK6-50-C21B (GTA před FL), GAM6-50-C21B (obyč před FL)
6) Smontovat nárazník s podběhem zpět a užívat si zvuk
Na závěr pár čísel:
- klapka na 2.5 motoru má průchod 61mm (po odečtení osky)
- původní sací nátrubek má vstup 50mm, směrem k boxu se postupně rozšířuje s délkou cca 200mm
- VAD klapka má v přepočtu průměr lehce přes 50mm - odpovídá původnímu nátrubku (jen je přímo na boxu) - proto proměnná délka sání
- nový vstup má 60mm, nasadit lze nátrubek s vnitřním průměrem 64mm (stěna příruby je 2mm)
- použil jsem nátrubek se vstupem 86mm, srovnání původního a nového přívodu je jasnější z nákresu