• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

elektrika Baterie a její výdrž v závislosti na způsobu používání

Journey: mám baterku znovu na nabíječe, ale teď ji tam chci nechat co nejdéle na tom udržovacím napětí (krok 7 v nabíjení), uvidím, jestli to k něčemu bude. Recond jsem zatím raději nedal. Záleží jak dlouho mi vydrží stará, no nemůžu zprovoznit SoC.

shr3k: ten postup inicializace se musí dělat u studeného motoru, když se tam píše, že je potřeba zahřát motor? Je možné, že mi ten proudový senzor odešel? Mohu ho, jako amatér, nějak zkontrolovat pomoci multimetru?
 
Mam podobny problem. OBD diag.mi ukazuje BATT_SOC 0% Minuly tyden jsem byl na vymene oleje,zaroven svolavacka na klapku sani. Pred servisem mi BATT_soc ukazoval 98%
Menili mi asi i pojistku,protoze mi nesvitila prihradka u spolujezdce. Baterku jsem menil pred 3 mesici.
 
Mam podobny problem. OBD diag.mi ukazuje BATT_SOC 0% Minuly tyden jsem byl na vymene oleje,zaroven svolavacka na klapku sani. Pred servisem mi BATT_soc ukazoval 98%
Menili mi asi i pojistku,protoze mi nesvitila prihradka u spolujezdce. Baterku jsem menil pred 3 mesici.
Ahoj, zkoušel jsi ten postup inicializace? Já tedy jo, ale nepomohlo. Zatím nevím co dál, jak zjistit, jestli ten proudový senzor není vadný, nerad bych něco kupoval předem. Tu to vypadá, že tenhle problém zatím nikdo neřešil.
 
Ahoj, zkoušel jsi ten postup inicializace? Já tedy jo, ale nepomohlo. Zatím nevím co dál, jak zjistit, jestli ten proudový senzor není vadný, nerad bych něco kupoval předem. Tu to vypadá, že tenhle problém zatím nikdo neřešil.
Neco jsem zkousel,ale v tom popisu neni muj motor a nejsem si ani tak jisty,jestli postupuju dobre
Dnes jsem byl v Mazde na Sporilove. Kdyz mi vraceli klic,tvarili se nejiste a nechteli zadny penize. Nacetl jsem to pak svou diagnostikou. Vynulovali uplne vsechno,co to ukazovalo - pocty startu,zahrati,regeneraci......
Asi to prestanu resit a totez udelam i se sledovanim diagnostiky
Dvakrat jsem se uz malem naboural
Auto mam ve skvele kondici. Zkusim jezdit a uzivat si to a neresit,co nevyresim
Mozna si to dam jako predsevzeti:)
 
@ZdenoOH
Elektrolyt může při nabití vylézt nad rysku, protože při nabíjení jeho hladina stoupá.
Nehledej spešl zařízení. Stačí pevnej zdroj na kterým jde nastavit napětí a omezit proud. Nabíjíš max povoleným proudem, dokud napětí nevyleze do svýho nabíjecího maxima (je to cca 15-17V viz datasheet baterky). Následně stáhni proud tak na 20-25% maximálního nabíjecího a nech napětí zase vylézt do nabíjecího maxima. Pak to odpoj a nech baterku vychladnout. Napětí spadne na klasickou úroveň okolo 12,6V. Potom by měla být plně nabitá. Takhle nabíjíme baterky do letadel ať už Ni-Cd nebo Pb , i několik baterek do aut si tak kluci nabíjeli. Akorát my jsme měli zdroj i s vybíjecím analyzátorem na vybití baterky , takže po nabití jsme jí změřili kapacitu a když to bylo špatný, už jsme Pb baterku znovu ani nenabíjeli, u Ni-Cd se baterka rozebere na jednotlivý články a zkouší se oživovací proces, ale to se aut netýká. A dělá se to v dobře větraných prostorách.
 
Poslední úprava:
Kluci dík za reakci, já už na to prdím taky. Novou baterku jsem měl na nabíječce CTEK 9 dnů v tom udržovacím režimu, na Silvestra jsem ji už dal do auta. Hustota elektrolytu byla 1,26. Snad něco vydrží, spíše mně štve, že mi teď neukazuje úroveň nabití, přitom mi i-stop funguje bez problému.
 
On ten CTek je univerzsl a přijde mně že neumí bszerii nwbit opravdu do plna
 
Kluci dík za reakci, já už na to prdím taky. Novou baterku jsem měl na nabíječce CTEK 9 dnů v tom udržovacím režimu, na Silvestra jsem ji už dal do auta. Hustota elektrolytu byla 1,26. Snad něco vydrží, spíše mně štve, že mi teď neukazuje úroveň nabití, přitom mi i-stop funguje bez problému.
skor skus odpojit CTEK nabijacku od baterky a znovu pripojit aby prebehol cely nab. proces ale ja by som skor hladal manualnu nabijacku, na ktorej vies nastavit 16,5V samozrejme ze nie hned od zaciatku ked je vybita, postupne
 
Pokud vím nabíječka na baterku je proudovej zdroj, tj nastaví se proud a napětí roste dle nabití baterie
 
Pokud vím nabíječka na baterku je proudovej zdroj, tj nastaví se proud a napětí roste dle nabití baterie
ano ale stupne len po tu hodnotu napatia, ktora je nastavena a to len vtedy ked je baterka dobra, podla nabitia prud klesa napatie stupa, CTEK ma vo faze recond 15,8V kratku dobu, ktora nestaci na EFB
 
U prodového zdroje je neměnná hodnota nastavený proud, u napeťoveho zdroje napětí. To znamená, že napětí není u prodového zdroje omezeno a musí se pohlídat.
 
Jak teď kolem toho dost googlím, tak si říkám, jelikož bych přece jenom radši takovou aut. nabíječku, ať nemusím nic hlídat, jestli by nepomohla CTEK 10? Dává 10A, jenom to napětí vyšší nebude. Co jsem našel v návodech na netu, tak hlavně se píše o tom, že se má nastavit proud 10 až 15A, co vy na to? Když je pak hustota elektrolytu 1,25 a víc, tak OK, protože není vařením promíchán a dole je hustota vyšší, jestli jsem to dobře pochopil :). Funkce Recond při použití jednou za rok by mohla stačit. Jestli to chápu blbě, tak mně opravte.
Jinak se mi povedlo zprovoznit BATT_SOC, tak happy :).

2020-01-06 (1).png 2020-01-06.png Screenshot_2020-01-06-13-43-22-203_com.astech.forscanlite.jpg
 
Poslední úprava:
Nejčastěji výrobci u klasické autobaterie uvádí max nabíjecí proud I=(1/10)C tzn. Např kapacita 65Ah se může nabíjet max 6,5A. Jen nevím na základě čeho ta CTek nabíječka určuje nabíjecí proud v první fázi nabíjení. Pokud by nabijela takovou baterku 10A, tak by vyskočily bezpečnostní špunty nebo by rovnou vytekla po chvíli nabíjení. U baterie nižší kapacity by byla reakce rychlejší

Tady je výtah z datasheetu baterií ExideScreenshot_20200106-214219.png
 
Poslední úprava:
no_hits: jj, to už vím, že se doporučuje max. proud 1/10 kapacity, no ale vidíš sám, jaký postup doporučuje Mazda v servisech. To plynování baterii taky moc neprospívá. Výrobce Yuasa zase u moji baterie doporučuje nabíjecí proud 4A, tak jak? :). Další věc třeba - pro nabíjení nabíječkou, která má režim pro AGM baterie, se pro EFB doporučuje režim pro klasické olověné baterie. Přitom třeba CTEK má nabíječku přímo pro systémy start-stop: https://www.nabijeckyctek.cz/produkt/ctek-ct5-start-stop/ , která má nabíj. proud jenom 3,8A, je uzpůsobená pro AGM a EFB bez možnosti volby jednoho nebo druhého. To samé tady od Yuasa: https://www.yuasa.co.uk/chargers-and-accesssories/yuasa-smart-chargers-accessories/ycx5a12-e.html
A ještě jeden postřeh: u té mojí CTEK u režimu AGM se uvádí napětí 14,7 V, u klas. baterie 14,4 V. Nebylo by lepší tedy nabíjet režimem AGM, když EFB baterie (vápníková) vyžaduje trochu vyšší napětí?
2020-01-07.png
 
Poslední úprava:
journey: no ani pořádně nevím kde jsem dělal chybu, ale několik možností: buď jsem předtím neměl pořádně zahřátý motor, co se ale mně osobně nezdá,protože tehdy i po zhasnutí modré kontrolky jsem nechal běžet motor ještě cca 10 min. Bylo tak +4°C. Teď jsem ten postup dělal po 30 min. jízdě. Další možnost je, že pomohlo to, že jsem teď, ještě před tou procedurou inicializace, provedl jiný postup potřebný pro reset počítadla dnů BATT_DAY, to je potřeba udělat ještě před odpojením baterie. Nebo jsem to předtím někde spletl, ale to se mi nezdá, dělal jsem to teď po třetí :).
 
Poslední úprava:
@ZdenoOH menší proud nevadí, bude se nabíjet dyl. Pokud Yuasa povoluje max 4A má to zřejmě duvod, zřejmě při vyšším proudu tvoří nadměrný množství plynu což je nežádoucí. Napětí je potřeba zkontrolovat s datasheetem baterie
 
no_hits: v datasheetu není uvedeno napětí, ale zaujímalo by mně, jestli se někdo vyjádří k těm nabíječkám a použití režimu AGM u CTEK mxs 5 pro naše EFB baterie.

journey: ještě jsem zapomněl, předtím jsem před inicializaci neodpojil kameru a adapter ELM327, tak možná to byl problém.
 

Přílohy

  • YBX7005_DATASHEET.pdf
    547 KB · Zobrazení: 17
Poslední úprava:
Back
Top