• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

motor Oleje, intervaly výměn atd.

Na něj jsem už taky koukal, ale trochu mě mate specifikace API... někde píšou SM/CF, někde SL/CF, někde SN/CF a na fotce obalu je SL/CF? A teď babo raď....
Ja používam Shell Helix 5w30 dva roky predtým pôvodný majiteľ používal Mazdacku vodičku 0w20 a rozdiel som žiadny nepostrehol auto ide ako po masle, tou triedou SL by som sa neznepokojoval nakoľko na obale oleja sa uvádza, že olej spĺňa aj normu SN, len niekto tuším spomínal že si Shell nedal certifikovať ten olej aj na normu SN tak to musí takto uvádzať a keby sa Shell už nevyrabál tak je tu ešte olej Eurol super lite 5w-30 a3/b4 a olej od tejto firmy síce 5w-40 skončil v teste olejov čo testoval Vaculik zo sveta motorov na 1. mieste.
 
0W má lepší čerpatelnost (je to podstata toho označení), problém je že ve většině případů se jedná nějakým způsobem o přiškrcenej olej - kromě 0W-40, tem je ale zas problém stejně jako u 5W-50 velký "rozpětí" norem, který stabilizační aditiva dlouho neudrží, jsou na konci životnosti okolo 4-5tkm.
Např při 7-8tkm má olej 5W-50 viskozitu při provozní teplotě jako 5W-30 (A3/B4) a stále klesá. 0W je vhodná pro auta co zažívají častý studený starty a krátký trasy se studeným motorem kdy se olej často nedostává na provozní teplotu....je to kompromis pro auta dělaný jako spotřební věc na par let
Jj koukal jsem, proto preferuji 5W-30, který se jeví jako nejstabilnější ?

IMG_20221002_121339.jpg

V chladnějším počasí se ti s ní rychleji natlakujou hydroštely. Ano bavíme se opravdu o chvilkách, ale všechno se počítá. V teple tam žádný rozdíl není, protože už po pár vteřinách ti ta 5W stejně zřídne že 0W je oproti tomu med.
Dnes u kvalitních olejů to už neplatí, ale dřív vyrobit 0W znamenalo použití kvalitnějších ingrediencí a větší lásky než u 5W
Hlavně pokud hodláš měnit po 10000km/1 roce, případně pokud budeš auto hodně trápit krátkýma studenýma pojezdama a měnit ho i dřív, tak zbytečně neřeš TBN, protože pro atmosférický benzíny s kratším/rozumným výměnným intervalem je dobrý všechno od 8mgKOH/g.
Dík, hned jsem líp usínal?
 
@prochyfox 5W-30 oleje jsou specifický (jinak konstruovaný) a určený pro velký (dálniční) nájezdy, z toho důvodu nemají tak vysokou aditivaci na studené starty a krátké trasy (mimo jiné nižší hodnoty TBN a nižší ochrana motoru za studena)
 
Dobrý den , měl bych prosím otázku , měl jsem Auto v servise najednou mě dali olej 5w40 a teď při poslední výměně zase 5w30 četl jsem někde že by se nemělo pořád přecházet z jednoho na druhý mám to nějak řešit mockrát vám děkuji
 
Dobrý den , měl bych prosím otázku , měl jsem Auto v servise najednou mě dali olej 5w40 a teď při poslední výměně zase 5w30 četl jsem někde že by se nemělo pořád přecházet z jednoho na druhý mám to nějak řešit mockrát vám děkuji
Jo to znám u VW, kde ti dají olej jaký právě mají v sudu..........
Osobně to odsuzuji a po záruce si měním oleje sám!
 
Ktorý by ste radšej dali do CX3, 2019, 2,0 benzin, ktorá jazdí prevažnú časť roka v teplom prostredí, v meste a raz za rok k moru ? :
 
Ktorý by ste radšej dali do CX3, 2019, 2,0 benzin, ktorá jazdí prevažnú časť roka v teplom prostredí, v meste a raz za rok k moru ? :
Nejsem odborník, ale jen ten 0W20 má specifikaci Mazda.....
Já používám tento - https://www.autodily-pema.cz/motoro...MIj5yChLH4-gIV6YCDBx0Y5QCUEAQYAyABEgLbCvD_BwE
 
Teraz tam mam Ravenol DXG SAE 5W-30 a predtym rok som tam mal tiez 5W-30 Petro Canada supreme syntetic, ale neviem či by bolo lepšie radšej prejsť na 0w-20, ktorá tam bola pôvodne a či sa to už bez poškodenia motora dá?
 
DXG je pro mnohem výkonnější přeplňované benzínové přímovstřikové motory, není důvod, proč by nepracoval v atmosféře bez turba.
 
Journey-Ja hlavne nechapu, co lidi vymysli tim,ze zmena viskozity je jakoze riziko pro motor.

V manualu kazdeho slusneho auta mas napsane viskozni rozpeti pouzitelnych oleju pri dane norme a kor Japonci maji tyto moznosti obvykle velmi siroke. Drive byvalo uplne obvykle pro ruzne klimaticke pasma a pouziti auta 5WXX az 15WXX. Na stejnem motoru...v zasade neni problem nekde na severu Spanelska jezdit v lete 15WXX a na zimu nalit 5WXX.

Ty ridke nizkoemisni vody jsou sice na doporuceni vyrobce a motor si s tim poradi, ale je to jen a pouze kvuli natlaku EU a setreni kazdeho gramu Co2. Ty oleje tam zadny vyrobce nedal dobrovolne o sve vuli. A koncern nedavno zase prechazel u urcitych modelu na 5WXX,protoze to proste zralo olej kdyz tam byla 0WXX. Samozrejme vse potichu a jen tak mimochodem, aby se nereklo, ale mazaci plany VAG hovori jasne

Delate z toho zbytecnou vedu. Je treba dodrzet normu/vykonostni tridu a nejaky viskozni ramec. Do prevodovek tady lijete to,co tam ani dle vyrobce nepatri, ale s motorem tady budete delat ofuky kvuli jedne viskozni tride a jeste v pripade,kdy to je beztak normalne v manualu k autu-to me kdyztak opravte, ale moc neverim,ze se pletu
 
Mel bych 2 dotazy:
1/ konkretni- Po jakem intervalu byste menili original olej v nove Mazde 6 2,5? Muj profil ca 2000 km/mesic, trasy prevazne mimo mesto od 20 km a delsi trasy vcetne dalnice.
2/obecny:
Vrta mi hlavou zde doporucovana vymena oleje po 10 tis. Co jsem se ptal po mechaniku v celkem slusnych a zodpovednych malych servisech, kde mam povetsinou dobre zkusenosti a kde se zda, ze necemu i rozumi, tak doporucujou "od boku" intervaly 15tis. Vim, ze drive byly vyrobene soucasti motoru mene presne/pasujici a oleje horsi kvality, ale nekdy od prelomu tisicileti interval 10k doporucovali jen fajnsmekri napr. u motoru prestavenych na LPG. Sice od te doby sla trvanlivost mechanickych dilu dolu diky lehcim slitinam, mensim objemum a emisnim "kurvitkum", ovsem na druhou stranu se stale zlepsuje kvalita oleju. Chapu, ze vyrobci doporucovanych 20k i vice je presprilis a olej degraduje. 10k je pro me pocitove "navrat o 40 let zpet" Takze slovy klasika, kde soudruzi udelali chybu? Co se v dnesnim svete motoru zhorsilo? A kdyz je olej pri premereni po 10 k degradovany a motor ujede dalsich 10k bez vymeny, jak to, ze to nevadi vyrobcum pri nakladech na garancni opravy (Mazda aktualne v D 6let/150tis zaruka)?
Diky za odpovedi.
 
Dlouhy dotaz. Ale chapu.

Pokud chces byt dlouhodoby vlastnik,tak 15tis pri tomto uziti (malo startu, slusny najezd a mimo mesto) je uplne v pohode,jestli to neni olej Starline, z Kauflandu apod.

Pokud budes prodavat teeba do tri let a auto je pro tebe spotrebak,tak klidne 25tis = jednou rocne na vymenu. Ten motor na to neumre. Ne za tveho vlastnictvi. Ovsem rozdil za ty tri roky budou 3 vymeny, takze asi 2500kc/ks a je otazka,jestli usetrenych 7500kc (to pocitam ale teda cenu za "samovymenu" coz u noveho auta asi nebude ten pripad) stoji za ty kysele ksichty u prochazeni servisnich zaznamu novym majitelem pri licitaci o cene vozu.

Ja a nekolik jinych zde menime olej spis po roce,nez po kilometrech (u me 8000/rok), protoze kratke trasy, caste starty,studeny motor...po 8tkm mam olej fakt tmavy, coz NENI vzdy sice ukazatel jeho stavu, ale na atmo neprimovstrikovem benzinu to o leccems vypovida to je fakt.
 
V nějakém testu auta prováděli kontrolu oleje prostřednictvím testu na filtrační papír, detaily si už nepamatuji. Ale třeba tu někdo tuto kontrolu provozuje a tudíž bych šel cestou kontroly oleje, než jen počtem km, při nájezdech nad 20 km á rok.
Já také měním po roce cca. 8 tis. km, takže to neřeším.
 
10k je pro me pocitove "navrat o 40 let zpet" Takze slovy klasika, kde soudruzi udelali chybu? Co se v dnesnim svete motoru zhorsilo? A kdyz je olej pri premereni po 10 k degradovany a motor ujede dalsich 10k bez vymeny, jak to, ze to nevadi vyrobcum pri nakladech na garancni opravy (Mazda aktualne v D 6let/150tis zaruka)?
Máš přímé vstřikování. Za studena dochází k vysrážení benzínové mlhy na stěnách válce a jejímu setření do olejové náplně. Rozprášený benzín produkuje při zapálení malé množství sazí, ty se opět spolu s olejem stírají do olejové náplně.
Výrobce je kryt návodem k obsluze a pasáží o zkrácení intervalu na 10000 km.
 
Poslední úprava:
Aha, diky, ted chapu zase o neco vic.
A jak dlouho by si nechal v novem aute zabehnout prvni olej? Taky 10k nebo min (driv se musel menit u nekterych modelu i po prvni tisicovce) ?
 
Ahoj, prosím o radu, pakliže s mojí M6 skyactive G mám v zimě hodně studených startů a časté popjížděčky po městě, můžu do ní dát na zimu Ravenol SSO 0w30 a protože přes zimu najedu cca 10 000 km tak při výměně na jaře (protože už nebudou studené starty) dát přes léto Ravenol DXG 5W-30? Je to takhle možné? Děkuji
 
Back
Top