• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

motor Oleje, intervaly výměn atd.

Má tu někdo z vás zkušenosti s olejem značky Motorex?
Na Mazdě 5 CR 1,8 85kW jsem našel štítek od tohoto oleje přímo typ SP-X 5w30. Je to ACEA A3/B4, C3 API SN, VW 504 00. Motorkáři si toho výrobce vesměs chválí, ale žádnou kloudnou recenzi od majitele automobilu jsem nenašel.
Teď při výměně jsem dával Mobil 5w30 3000 X1 Formula F-FE. To je ACEA A5/B5, API SN.
Můžu ho nechat, nebo bych se měl vrátit k ACEA A3? Ten by měl mít díky vizkozitě menší spotřebu oleje, ne? Vzhledem k mé motorizaci
 
Má tu někdo z vás zkušenosti s olejem značky Motorex?
Na Mazdě 5 CR 1,8 85kW jsem našel štítek od tohoto oleje přímo typ SP-X 5w30. Je to ACEA A3/B4, C3 API SN, VW 504 00. Motorkáři si toho výrobce vesměs chválí, ale žádnou kloudnou recenzi od majitele automobilu jsem nenašel.
Teď při výměně jsem dával Mobil 5w30 3000 X1 Formula F-FE. To je ACEA A5/B5, API SN.
Můžu ho nechat, nebo bych se měl vrátit k ACEA A3? Ten by měl mít díky vizkozitě menší spotřebu oleje, ne? Vzhledem k mé motorizaci
Jeden z najdrahších olejov na trhu, väčšinov sa používa do motocyklov ako píšeš. Napríklad KTM ho má ako partner a preto ho doporučuje. Nič výnimočné a svetoborné to však nieje, obyčajný predražený olej. Používal som ho 8 rokov vo svojej moto, predtým som používal inú značku a nejakého rozdielu som si nevšimol.
 
Za mne tedy nemá smysl řešit značku oleje - pokud jde o stejnou kvalitativní třídu což je vyjádřeno normou tak každý olej i ten nejlevnější musí mazat tak jak je specifikováno v rámci normy.
Pokud je olej kvalitnější pak si výrobce nechá zapsat vyšší kvalitativní třídu, takže snadno poznáš.
V rámci normy bych hledal oleje s nejnovější výrobou jelikož mívají novější sady aditiv.

Ale jestli je to Shell, Millers, Mobil, Motorex nebo Valvolive či Motul…. je z podstaty úplně fuk pokud se jedná o stejnou třídu.
 
Boco:
Jojo KTM ho používá do nových strojů a viděl jsem jeho laboratorní rozbor po divočině v Africe nebo kde a výsledky byly docela dobrý. Jestli by ale jinej olej dopadl o poznání hůř netuším.
MK-M3:
Dovolím si tvrdit, že kvalitu oleje určuje víc parametrů než jeho rozdělení do tříd. Ostatně Vaculík ve Světě Motorů udělal dost podrobnej popis jednotlivých parametrů spolu s testem asi 10 olejů a kupodivu nejlíp dopadl jeden z nejlevnějších s ještě starou rafinací.
Souhlasím ale, že pokud se mění pravidelně, tak značka oleje tak důležitá není.

Šlo mě hlavně o doporučení jestli pro tenhle motor, kterej je známej spotřebou oleje je lepší pro posunutí termínu překroužkování olej A3, nebo A5. Pokud ale minulej majitel měnil po 20t, tak je asi pravda, že změna oleje už moc nepomůže.
 
Mě jen překvapují 2 věci
1) že má olej uvedeno A3/B4 a zároveň C3 - což jsou protichůdné normy v rámci výkonnostní třídy oleje - takže asi marketing a je to C3

2) proč motorkáři používají C3 olej.

@Hajtek nevidím důvod používat A5/B5 oleje, natož k nim přecházet u ojetého vozidla
 
C3 norma splňuje A3 a tuto normu překračuje. Je to v podstatě A3 se sníženým popelem vhodná pro benzinové motory s filtrem nebo naftové motory.
Při nové sadě aditiv je tato třída výkonnější než A3.
 
Norma ACEA nezohledňuje aditivaci kompletní. Rozdil oproti A3/B4 je právě přiškrcení hodnot SAPS resp A3/B4 má hodnoty SAPS OD stanovené míry, zatimco C3 má hodnoty pouze DO této úrovně. Jedná se o základní ochranné složky aditiv. Katalyzátoru to zas tolik nevadí daleko citlivější je DPF. Ostatní hodnoty v normách jsou stejné. C3 tak tuto výkonnostní normu nepřekračuje, ale naopak jí nedosahuje!!! Proto tvrdím že když jsou obě hodnoty na flašce je to nesmysl

Nerad to píšu napřímo, ale to co říkáš je vyloženě lež a ostatním tu akorát motáš hlavu příteli. Najdi si některé vydání teto normy (ideálně poslední 2021 rev 05_2022) - mají tam přímo tabulku kde jsou ty hodnoty uvedené a je k tomu i nějaký text.

Když některá z norem starší normu překročí, je tato norma ihned vyřazena např C1, A1/B1 nebo A3/B3 a v další revizi zřejmě i A5/B5
 
Poslední úprava:
Také to napíšu na přímo příteli, doporučuji si o tom promluvit s tribotechnikem.
SAPS se sice používá/používalo jako základ pro aditiva, ale dnes už se často nahrazuje.
Podle průmyslového testu OM646LA má C3 stejnou ochranu motoru jako A3, ale má nižší podíl popelových složek čímž je rozhodně vhodnější pro moderní motory, které jsou už z většiny vybaveny filtry pevných částic.
Nicméně klidně si dej do motoru A3 u benzinu je ta tolerance na spaliny vyšší takže to nevadí.
Například Millers už nějakou dobu A3 nahrazuje právě C3.
 
Ještě doplním ze to cos psal platilo pro staré verze C3 jakmile přišla C3-10 a vejš je ta kvalita aditivace stejná jako u A3.
 
Platí to i v té poslední revizi kterou jsem uvedl *-21.

To že v současné době je aditivace jiná a C3 olej může mít tyto složky nahrazené jinými látkami a dosáhnout tak plnohodnotné ochrany je možné - nicméně norma řeší hodnoty SAPS a podle jejich výše má olej pak danou normu - nahrazení techto látek norma neřeší.

Zda to olej splňuje, se může ověřit jen nějakým zátěžovým testem - v katalogu se to neuvádí - nejsou na to normy. A tak tezko říct zda to co uvádí k oleji vyrobce je pravda nebo výplod marketingového oddělení (jak jsme zvyklí u olejů už nějakou dobu), který nelze snadno napadnout - a to je problém.

A proto vzhledem k logice věci tak nemůže olej spadat do 2 a více tříd , protože vždy obsahem látek SAPS a dalšími parametry splňuje pochopitelně jen jednu kategorii.
 
Mě jen překvapují 2 věci
1) že má olej uvedeno A3/B4 a zároveň C3 - což jsou protichůdné normy v rámci výkonnostní třídy oleje - takže asi marketing a je to C3

2) proč motorkáři používají C3 olej.

@Hajtek nevidím důvod používat A5/B5 oleje, natož k nim přecházet u ojetého vozidla
Protože v katalogu mazdy jsou uvedeny jako doporučený oba dva. Vzhledem k roku výroby a nájezdu, ale přejdu při další výměně k 5W40 A3
 
Zdravím, mám dotaz ohledně přechodu na jiný olej. Byla jsem zvyklá od začátku lít Castrol Edge 5W-30. Olej jsem si kupovala sama a v servise s tím neměli problém... Už mě ale tento způsob přestal bavit, protože se na obalech začaly objevovat ještě značky jako LL, M, C3 atd. a já se v tom přestala orientovat, který je ten správný...Tak jsem se rozhodla začít brát TOTAL ze servisu. Netuším, "kolikátku" mi tam budou lít oni. Mám očekávat nějakou změnu v autě? Je to krok k horšímu nebo můžu být klidná? Doposud jsem měnila olej 1x za rok při cca 20 tisíc km. Když jsem požadovala zkrátit interval na 15, bylo mi řečeno, že je to zbytečné, že výrobcem je 20 ok. Mám ten TOTAL měnit raději po těch 15 a nenechat si to vymluvit? Auto mám 8 let, upřímně olejovou měrku jsem kontrolovala párkrát....Mám se připravit na to, že jak auto stárne, mám začít kontrolovat častěji? Začne si auto víc brát nebo můžu zůstat dál v klidu?

Další dotaz: Teď se mi rozsvítila oranžová kontrolka pro interval servisu a také i na olej v aplikaci, že je na 0%. Je to jen pro upozornění na údržbu nebo to signalizuje problém, že je málo oleje? Měrku mám v plánu vyzkoušet dnes. Do servisu jsem objednaná až za týden, tak nevím, jestli se bát s tím jezdit. Na dolití bohužel nic nemám (5 let jsem ty zbytky skladovala a nikdy nepoužila...při jarním úklidu šlo všechno na sběrný dvůr...zákon schválnosti).
 
Zdravím, mám dotaz ohledně přechodu na jiný olej. Byla jsem zvyklá od začátku lít Castrol Edge 5W-30. Olej jsem si kupovala sama a v servise s tím neměli problém... Už mě ale tento způsob přestal bavit, protože se na obalech začaly objevovat ještě značky jako LL, M, C3 atd. a já se v tom přestala orientovat, který je ten správný...Tak jsem se rozhodla začít brát TOTAL ze servisu. Netuším, "kolikátku" mi tam budou lít oni. Mám očekávat nějakou změnu v autě? Je to krok k horšímu nebo můžu být klidná? Doposud jsem měnila olej 1x za rok při cca 20 tisíc km. Když jsem požadovala zkrátit interval na 15, bylo mi řečeno, že je to zbytečné, že výrobcem je 20 ok. Mám ten TOTAL měnit raději po těch 15 a nenechat si to vymluvit? Auto mám 8 let, upřímně olejovou měrku jsem kontrolovala párkrát....Mám se připravit na to, že jak auto stárne, mám začít kontrolovat častěji? Začne si auto víc brát nebo můžu zůstat dál v klidu?

Další dotaz: Teď se mi rozsvítila oranžová kontrolka pro interval servisu a také i na olej v aplikaci, že je na 0%. Je to jen pro upozornění na údržbu nebo to signalizuje problém, že je málo oleje? Měrku mám v plánu vyzkoušet dnes. Do servisu jsem objednaná až za týden, tak nevím, jestli se bát s tím jezdit. Na dolití bohužel nic nemám (5 let jsem ty zbytky skladovala a nikdy nepoužila...při jarním úklidu šlo všechno na sběrný dvůr...zákon schválnosti).
Značka oleja je za mňa úplne OK, v podstate je to jedno pokiaľ sa dodrží špecifikácia podľa výrobcu - je to popísané v návode na obsluhu vozidla. Výrobca ti môže len doporučiť značku výrobcu oleja.
Interval 20K je dosť veľa a skrátil by som ho aspoň na polovicu v prípade, že si chceš auto nechať ešte nejaký čas.
 
Také bych se chtěl zeptat k tomuto vláknu, mám 6GG, 1.8 benzín 2006, zanedlouho bude po výměně pístních kroužků. Neměl bych změnit specifikaci za něco řidšího? Doposud jsem používal mogul racing 5w40..
 
Zdravím, mám dotaz ohledně přechodu na jiný olej. Byla jsem zvyklá od začátku lít Castrol Edge 5W-30. Olej jsem si kupovala sama a v servise s tím neměli problém... Už mě ale tento způsob přestal bavit, protože se na obalech začaly objevovat ještě značky jako LL, M, C3 atd. a já se v tom přestala orientovat, který je ten správný...Tak jsem se rozhodla začít brát TOTAL ze servisu. Netuším, "kolikátku" mi tam budou lít oni. Mám očekávat nějakou změnu v autě? Je to krok k horšímu nebo můžu být klidná? Doposud jsem měnila olej 1x za rok při cca 20 tisíc km. Když jsem požadovala zkrátit interval na 15, bylo mi řečeno, že je to zbytečné, že výrobcem je 20 ok. Mám ten TOTAL měnit raději po těch 15 a nenechat si to vymluvit? Auto mám 8 let, upřímně olejovou měrku jsem kontrolovala párkrát....Mám se připravit na to, že jak auto stárne, mám začít kontrolovat častěji? Začne si auto víc brát nebo můžu zůstat dál v klidu?

Další dotaz: Teď se mi rozsvítila oranžová kontrolka pro interval servisu a také i na olej v aplikaci, že je na 0%. Je to jen pro upozornění na údržbu nebo to signalizuje problém, že je málo oleje? Měrku mám v plánu vyzkoušet dnes. Do servisu jsem objednaná až za týden, tak nevím, jestli se bát s tím jezdit. Na dolití bohužel nic nemám (5 let jsem ty zbytky skladovala a nikdy nepoužila...při jarním úklidu šlo všechno na sběrný dvůr...zákon schválnosti).
Interval 20tis. je na ten motor strašně moc, hodně je i těch 15tis.

Jak psal @Boco1, pokud si auto chceš ještě pár let nechat, tak bych interval zkrátila na 10tis. ?

Olej je dobré jednou za čas zkontrolovat, některé ty Skyaktiv dvoulitry rády něco sežerou. Hodně záleží právě na oleji samotném, co tam zrovna je, taky provozu, atd..
 
Mazda RX8 170kW valvoline vr1 20w50

Honda Accord CL9 2.4 140kW valvoline SynPower FE 5W-30

Interval vymeny 6000km, nema zmysel setrit na oleji...
 
@Hajtek já tam teda tu C3 nevidím. Jen standartní A3/B4 a její lehkoběžnou variantu A5/B5

@anda22 castrol 5W-30 je dost široký pojem (mají přes 10 typů v této viskozní třídě) je to stejně neurčitá jako informace, že teď ti do motoru dávají total.

20tis je opravdu dost (pokud auto není nové a nechceš ho po 5 letech vyhodit) - je to hodnota v ideálních podmínkách, tak aby auto vydrželo po dobu záruky. Ideální je 10tkm. Pokud s tím jen skáčeš po městě a motor se neprohřeje, radeji bych i trochu zkrátil. Pokud jezdíš výhradně dálnice, tak těch 12-15. To jsou údaje pro dlouhodobou výdrž a tyto informace se dočteš i v servisním manuálu od výrobce - tam je 20tkm a v případě jizdy v prašném prostředí, nebo kde jsou během roku velké teplotní rozdíly, jezdí se krátké trasy apod se má interval zkrátit na polovinu nebo tam je případně uvedeno 10tkm

Při tebou uvedeném intervalu bych se nedivil kdyby začalo brát. Zkrať ten interval. Používat olej typu A3/B4 a viskozitu těch 5W-40.

Na tvém místě bych udělal jednou před výměnou i proplach BG 109 EPR 325ml a potom dat Ravenol VST 5W-40 - raději se domluv s někým odtud ať ti s tím pomůže, v servisu to odflaknou. Nebo pokud jsi s UH o někom bych věděl - napiš kdyžtak do zprávy ;)

Zkontroluj měrku a uvidíš - nemělo by to být pod minimem, ideálně mezi ryskama, pokud bude pod ideálně dolít - čím to těžko říct když se neví co ti v servisu nalili, použil bych třeba total quartz 9000 5W-40 - ta je cenově dostupná na to doliti a bývá většinou i na benzinkách.

@romano55 použij taky ten Ravenol VST, mogulu se vyhni

@H4RK0N3N - RX8 - to je jak do starýho letadla - pamatuju si že jsme museli ve 2 párkrát otočit vrtulí aby šlo motor vůbec nastartovat - to ten wankl ustojí? Obecně je to dost tuhej olej pro start :D

A ten Accord by si nezasloužil něco lepšího než mizerně aditivovanej lehkoběžnej olej?
 
@no_hits - "A ten Accord by si nezasloužil něco lepšího než mizerně aditivovanej lehkoběžnej olej?"

Jak poznám, jestli je aditivovaný dobře, špatně, nebo mizerně ?
 
Back
Top