• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

On board kamery a vše kolem nich

Máš autokameru?


  • Celkem voličů
    212
Je to možný, že se v autě vybila a naskočilo tam to nesmyslný datum, ale jinak za jízdy se to nedalo poznat, protože obraz na displayi kamery furt běžel.
 
Keby som mal kameru, o ktorej by som vedel, ze je nespolahliva, tak ju nechcem ani zadarmo. Cely zmysel jej existencie je istota, ze mam poslednych x hodin zaznamenanych.
O tej mojej to zatial neviem.
 
Keby som mal kameru, o ktorej by som vedel, ze je nespolahliva, tak ju nechcem ani zadarmo.
Podívej, já ji kupoval jako akční kameru do Chorvatska, na potápění a tak (hlavně na vyzkoušení, co to umí, za tu cenu). To, že jsem pak zjistil, že se zapnutým displejem vydrží nahrávat jen 7 minut, to už je věc jiná. Až na ty občasné problémy viz výše je úplně v pohodě a obraz OK. A do auta jsem ji dal jen proto, že si žena stěžovala, že se mi ta kamerka jen válí u PC a nemá žádné využití. Takže asi tak.
 
Doufám, že titulek "nejlepší kamera" nikoho nepopudí :)

Už nějakou dobu jsem uvažoval o kameře a během prosince jsem to i realizoval. Důvodem pořízení kamery není jen důkaz o autonehodě během jízdy, kdy většinou viníka máte, ale kameru jsem chtěl i pro případ, kdy máte auto zaparkované a vypnuté. V takových případech bohužel viník většinou ujede a těžko ho člověk pak dohledá.

Kameru jsem vybíral celé 4 dny, tak jsem si říkal, že by bylo fajn se podělit o znalosti, než to zase všechno zapomenu.

Původně jsem vyšel ze seznamu nejlepších kamer na redditu (ten seznam "BEST CAM RECOMMENDATIONS" na pravé straně - je to tam pak i přímo v samostatným vlákně). Pak jsem v průběhu narazil i na další a musel jsem si na to udělat tabulku s parametrama ap., kterou jsem vysdílel zde. V řádcích jsou kamery, ve sloupcích parametry. Dole pak různý srovnání a další info. Je tam toho celkem dost.

V tabulce jsem nepsal o všech parametrech, protože některý mě nezajímaly a některý byly samozřejmý nebo jsem neměl problém si je zapamatovat.

Protože jsem magor, chtěl jsem to nejlepší řešení na trhu. Proto se jedná o to kamery za cenu 4.500 - 17.000. Už teď prozradím, že zvítězila nakonec ta nejlevnější kamera Viofo A129 Duo za 4.500 a to vůbec ne, kvůli ceně, ale kvůli kvalitě obrazu a funkcím, které nabízí. Toto srovnání nemusí už za pár měsíců platit, protože může na trh přijít další kamera nebo u existující kamery udělají aktualizaci FW, která přidá další funkce. Ale troufám si tvrdit, že i potom bude dost možná ta kamera 4.500 nejlepší volbou.

Kromě toho, že jsem chtěl co nejkvalitnější video (přední i zadní kamery, ve dne i v noci - to jsou 4 různé parametry), chtěl jsem i dobrý tzv. Parkovací režim. Jak to funguje:

Příjdu k autu, nastartuju, kamera se sama zapne a začne nahrávat. Nahrává několika minutový soubory. Jakmile dojde místo, přepisuje ty starý. Kamera má detekci otřesu, takže v případě, že zaznamená otřes (citlivost se dá navolit), soubor zamče proti přepsání, protože může být důležitý. Zamčít se dá i ručně. Jakmile s autem zaparkuju a vypnu, kamera se přepne do tzv. parkovacího režimu. Dá se navolit, co bude v parkovacím režimu dělat. A129 umí timelaps (1 - 15 fps), low bitrate video (což je video v trošku nižší kvalitě, aby takto mohla nahrávat několik dní, pokud je třeba), detekce otřesu auta, kdy je nahrávání spuštěno v případě, že kamera zaznamená otřes, a k tomu se dá zapnout i detekce pohybu, kdy kamera snímá obraz neustále a jak zaznamená pohyb, začne nahrávat. Dobrá věc je buffrovaný parkovací režim, což znamená, že pokud je parkovací režim nastavený na detekci pohybu/otřesu a dojde k události, která spustí nahrávání, nahraje se video, které začíná několik vteřit, než k události došlo. Např. pokud do vás vrazí auto, tak na videu uvidíte, jak auto přijíždí, vrazí do vás, vaše auto se otřese (a slyšíte i hluk z mikrofonu) a pak to auto odjede. Bez buffrovaného režimu vidítě jen, jak auto odjíždí. Toto je největší nevýhoda A129, protože parkovací režim nemá buffrovaný, ale já už od začátku byl rozhodnutý pro low bitrate, protože je to mnohem lepší řešení. Pokud by náhodou někdo auto poničil a otřes by byl tak slabý, že by to nahrávání nepsustilo, nebo pokud by nezafungovala detekce pohybu (která prý obecně tak spolehlivá není), tak máte smůlu. S low bitrate režimem máte video nahrávané po celou dobu. Můžete uvažovat i o timelaps, ale tam je nevýhoda jednak to, že máte míň fps, takže to třeba nestihne zaznamenat SPZ, ale také to nenahrává zvuk a hlavně nepůjde vidět otřes auta. Jak pak dokázat, že zrovna toto auto do mě nabouralo? No abych to dokončil. Příjdu na parkoviště, nastartuju auto, kamera se přepne do normálního režimu. Jedu domů, auto zaparkuju v garáži a kameru ručně tlačítkem vypnu. Takto to funguje. Pokud chci nahrávky, můžu si je přehrát nebo zkopírovat přes wifi do telefonu, kde na to je aplikace. (Má to tuším jen 2.4 GHz wifi, takže kopírování je pomalejší, ale přehrávání videa funguje dobře. Výrobce ale uvádí, že podporuje i 5 GHz, což se mi nezdá. Kopírování jsem zkoušel kousek od kamery i dál a z různých úhlů a přes 4 MB/s jsem se nedostal). Nebo můžu vzít jednoduše kartu a podívat se na to doma.

No a teď k tomu parkovacímu režimu. Baterka nemá vlastní baterii a to hlavně proto, že by se to přes léto zbytečně přehřívalo. Jakmile by se kamera dostala na určitou teplotu, bezpečnostní obvod sepne a kameru vypne. Místo baterky tam je jen kondenzátor, který udržuje energii na korektní ukončení nahrávání a vypnutí kamery, kdyby došlo k přerušení dodávky proudu. Kamera je napojená na baterku auta a to buď přes pojistkovou skříň, USB nebo přes ten adaptér zapalování (nevím, jak se tomu říká). Parkovací režim se aktivuje automaticky a to buď po určité době, kdy podle gps detekuje, že se auto dlouho nehýbe (aktuálně nastaveno na 5 minut), a nebo pokud si koupíte za pár korun k tomu tzv. hard wire kit, tak to pozná hned, jak vypnete auto. A teď to důležitý - jak se postarat o autobaterku? Asi nechcete vybít baterku, když zapomenete zapnutý parkovací (tipuju, že by se to vypilo asi po pár týdnech). Na to výrobce myslel a na hard wire kit přidal přepínač, kde si navolíte, při jaké úrovni napětí se baterka vypne. Jakmile vybije autobaterku např. na 50 nebo 75%, kamera se odpojí. Je tam asi 5 úrovní. Také může být dobrá pojistka proti přehřátí v autě, ale to u této kamery není. Ale i přesto, že je tam pojistka proti vybití baterky, není prý pro autobaterku dobré, ji takto často pomalu vybíjet třeba na těch 50% a pak zase dobíjet.

Proto jsem pořídil externí baterku, která ale není obyčejná a stála 2x tolik, co ta kamera. Má kapacitu 9 Ah, takže při odběru kamery cca 0.3 A ji dokáže napájet teoreticky 30 hodin (prakticky ještě nemám vyzkoušeno). Kapacita se dá rozšířit zapojením přídavné baterky od stejného výrobce. Já ale nedal 8.500,- za baterku jen kvůli kapacitě. Baterka má 4 důležité funkce.
1. Nejdůležitější funcí je detekce, kdy je auto zapnuté nebo vypnuté. Když je auto zapnuté, baterka se dobíjí (předpokládám z alternátoru, protože tam teče přes 14 V). Když auto vypnu, baterka se přestane dobíjet, takže to nesosá elektriku z autobaterky a nijak to teda neovlivňuje její kapacitu ani životnost.
2. Umí to poslat kameře signál o tom, jestli je auto vypnuté nebo zapnuté. V podstatě vedou 3 dráty do toho zmíněnýho hardwire kitu.
3. Úplné dobití baterky za 45 minut, což je mazec.
4. Baterka má bluetooth, kde si můžu v mobilu zobrazit, jaké má ta baterka a autobaterka napětí, jaký je dobíjecí proud z autobaterky (resp. z alternátoru) do této baterky, jaký jde proud z baterky do kamery, jestli se baterka dobíjí, jaký je odhadovaný čas dobití, jaký je odhadovaný čas vybití.
5. Má teplotní pojistku.

Baterka je celkem velká, tak pro mě byla výzva jednak vymyslet, kam ji dám (většina lidí ji dává pod sedadlo, což je podme mě nebezpečný a ani se to tam pořádně nevleze), a také samotné protažení kabelů jako od baterky tak od kamer. Instalace mi zabrala celý den. Přikládám foto ukazují, jak jsem baterku umístil do kufru. Přikládám i schéma zapojení z manuálu. Dá se to připojit i přímo na autobaterku, ale do pojistkové skříně je do jednodušší. Dá se připojit i do té 12V zástrčky, jak nevím, jak se jmenuje.

Ke kameře jsem pořídil 256GB kartu, což je maximum. V low bitrate módu to může nahrávat zaparkovaný cca 2.5 dne. U timelaps dýl. U detekce pohybu/otřesu teoreticky ještě dýl. Mně stačí ale jen ten den nebo den a půl, takže mi 9Ah baterka a ta karta stačí.

IMG_20190112_170244356.jpg IMG_20190119_114710350.jpg

Pokud bych se vrátil ještě k výběru samotné kamery, uvažoval jsem o těchto:

Thinkware F800 PRO - 10.400,-
BlackVue DR900S-2CH - 16.800,-
BlackVue DR750S-2CH - 9.300,-
Viofo A129 Duo - 4.500,-
BlackSys CH-200 2CH - 9.400,-
Street Guardian SG9663DC - 8.700,-
DOD RC500S - 10.600,-

Některý kamery mají užitečný funkce navíc, ale já je nepotřeboval. Napíšu, hlavní důvody, proč jsem je z výběru vyloučil a pak halvní funkce navíc oproti A129, které mě lákaly.

Thinkware F800 PRO:
Horší kvalita obrazu ve dne. SPZ jsou trošku hůř čitelné, což pro mě je podstatné, pokud mám něco pak dokazovat. Odkaz na srovnávací videa v tom google sheet dokumentu, který jsem uvedl výše.
Výhodou je asi nejlepší viditelnost v noci. Opravdu super. Další výhodou je, že má další mód parkovacího režimu. Jedná se o druh detekce otřesu auta. Kamera v podstatě spí a probudí ji až otřes. Tím se výrazně prodlouží doba, po kterou takto může fungovat, protože během spánku odebírá až 5x míň elektriky. Bohužel tento režim není buffrovaný, takže začátek videa je nějakou tu vterinu až po samotné události. Má pak další výhody jako např. hlasové notifikace, kde po zapnutí to řekne, kolik se během parkovacího režimu nahrálo událostí detekovaných pohybem/otřesem. Má to dobrou apku, kde se videa automaticky zařazují do složek podle druhu a určitě se najdou další.

BlackVue DR900S-2CH:
Moc tmavý obraz ze zadní kamery v noci. Nevím, jak by vypadal po zesvětlení, ale u BalckVue DR750S-2CH to je tragédie. Odkazy na srovnávací videa by měly být v tom výše uvedeným google sheet dokumentu.
Výhodou je nejlepší obraz přední kamery díky 4k rozlišení. Čitelnost SPZ je lepší než u všech zbývajících kamer. Navíc využívá kodek H.265 (jiné kamery mají jen H.264), takže srovnatelnou kvalitu videa, kterou zaznamená H.264, umí H.265 nacpat do menšího souboru.

BalckVue DR750S-2CH:
Nejhorší obraz v noci ze zadní kamery. Čitelnost SPZ ve dne taky žádná sláva, ale řekl bych o chlup lepší než Thinkware F800. Odkazy na srovnávací videa by měly být v tom výše uvedeným google sheet dokumentu.
Nevím, jestli to byla BlackVue nebo BlackSys, ale tuším že tato splečnost, která dodává opravdu funkční cloudový funkce. Jedná se např. o možnost připojit se na dálku ke kameře a sledovat polohu, rychlost nebo i obraz. Třeba kdyby žena chtěla mrknout, kde zrovna jedete :) Umí i posílat do notifikace, že např. do auta někdo narazil. Podmínkou ale je, že to musí být připojené k netu. Nemá to modul pro SIM kartu, takže přes mobil nebo msítní wifi.

Viofo A129 Duo:
Nemá buffrovaný parkovací režim, což mi nevadí, protože low bitrate je dle mého názoru lepší. Výrobce ale nedávno uvedl, že ho tam dodělá a pokud se toto stane, tak toto bude bezkonkurenčně nejlepší kamera neuvěřitelnou cenu oproti ostatním.
Výhodou velice dobrá kvalita obrazu ve dne. V noci je to také obstojné, ale Thinkwaru F800 PRO se to samozřejmě nevyrovná. Odkazy na srovnávací videa by měly být v tom výše uvedeným google sheet dokumentu. Další výhodou oproti ostatním je displej. Člověk se tak nemusí pokaždé hrabat v mobilu, když něco potřebuje a hlavně jde vidět, že kamera natáčí a co natáčí. Já mám nastaveno, že po půl minutě se vypne. Ale dá se nastavit i na pár vteřin nebo minut.

BlackSys CH-200 2CH:
Už si nevzpomínám proč, ale vyloučil jsem ji celkem brzy. Myslím, že kvůli kvalitě obrazu.

Street Guardian SG9663DC:
U kvality si nejsem jistý, ale tuším, že to nebude top. Vyloučil jsem ji ale dřív kvůli tomu, že nemá low bitrate parkovací režim a parkovací režim běží jen 24 hod. což je docela nesmyslný omezení.

DOD RC500S:
Pokud bych posuzoval kvalitu obrazu obou kamer a to i v noci, tak takto kamera je nejlepší.
Nevýhodou je už málo kvalitní low bitrate.

Už nemůžu příspěvky editovat, tak posílám korekci k prvnímu:

...
Kamera nemá vlastní baterii a to hlavně proto, že by se to přes léto zbytečně přehřívalo.
...
Na to výrobce myslel a na hard wire kit přidal přepínač, kde si navolíte, při jaké úrovni napětí se kamera vypne.
...
Baterka je celkem velká, tak pro mě byla výzva jednak vymyslet, kam ji dám (většina lidí ji dává pod sedadlo, což je podle mě nebezpečný a ani se to tam pořádně nevleze), a také samotné protažení kabelů jako od baterky tak od kamer.
...

Ještě bych přidal odkaz na dashcamtalk fórum, kde se kamerám hodně věnují.

Co se týče kabelů, tak se mi to podařilo celkem dobře. Jde vidět jen kousek (cca 10 cm) vzadu, který vede nalevo z podstřechy do vnitřního krytu kufru. Tady posílám pár fotek. Kabely vedou z podstřechy hned u kamery (tj. čelní sklo uprostřed nahoře), přes boční sloupek a podél dvěří dolů k pojistkové skříny a od tam přes prahy až k zadnímu sedadlu a dál to pokračuje do kufru a přes boční sloupek u zadního sedadla k zadní kameře.

IMG_20190112_170411784.jpg IMG_20190112_170407518.jpg IMG_20190112_170315421.jpg
 
Poslední úprava moderátorem:
...kdyz jsi takovy pozitkar a penize, zda se, nejsou problem....proc jsi nezahrnul kompletni palubni system? Mam na mysli centralni jednotka s HDD, ke ktere se da pripojit 4+ kamer? To by vychazelo na cca. 16-17tkc a udelalo by to vice parady?

Jinak diky za vyzkum, urcite to nekterym pomuze. Nicmene mnozi si radeji zlomi ruku nez dat > 1500kc za kameru :D
 
...kdyz jsi takovy pozitkar a penize, zda se, nejsou problem....proc jsi nezahrnul kompletni palubni system? Mam na mysli centralni jednotka s HDD, ke ktere se da pripojit 4+ kamer? To by vychazelo na cca. 16-17tkc a udelalo by to vice parady?

Jinak diky za vyzkum, urcite to nekterym pomuze. Nicmene mnozi si radeji zlomi ruku nez dat > 1500kc za kameru :D
Protože jsem o takovým systému nevěděl :) 4 kamery bych určitě bral. Otázka je:

1. Jaký by to mělo odběr (4 kamery + HDD). Díval jsem se, že 1.8" HDD žere 3 W, což je cca jako celej můj systém. A ještě 2 kamery k tomu. Tipl bych, že by to žralo tak 3x tolik, takže bych potřeboval i větší ext. baterku. Pokud by to sežralo tolik elektriky, pak po nastartování by se to muselo během mé ne moc dlouhé jízdy dobít. Zní to lákavě, ale záleží na konkrétních vlastnostech. Bohužel jsem o tom nevěděl, tak jsem vzal to, co mám.
2. Jak by ty kamery v autě vypadaly. Zvlášť na těch bocích, jak by se to instalovalo. Máš někde odkaz na ten systém? Rád bych viděl, jak to vypadá v reálu.

Abych pravdu řekl, tak o tom vlákně jsem nevěděl. Ale když se podívám na název, tak bych to tam stejně nezařadil. Můj příspěvek je spíš o tom jakou kameru pořídit a jak to technicky provést. Ne o zkušenostech z právního hlediska. A už to má skoro 30 stran, tak si myslím by to zapadlo. Toto bych nechal jen pro kameru s parkovacím režimem a ext. baterkou.
 
Poslední úprava moderátorem:
ono to není jen o právním hledisku věci, když si to přečteš, mluví se tu především o kamerách.
 
Poslední úprava:
Prave toto vlakno ma asi viac ludi, ktorych tema zaujima, nastavene na odber. Keby tvoj prispevok nebol presunuty sem, tak ho neuvidim.
 
Abych pravdu řekl, je to pro mě demotivující, když napíšu tak dlouhej příspěvek a on zapadne ve vlákně s 26 stránkama. No poučení pro příště :)

No vidíš, a já bych si ho jinak dost možná ani nepřečetl – nová témata ale občas přehlédnu. Zato u tohodle vlákna mám nastaveno sledování, takže mi nic neunikne.

Každopádně je vidět, žes tomu dal spoustu času a je to zajímavé počtení. Já zatim kameru stále zvažuju, a o spouště věcí, co jsi psal jsem ani nevěděl.
 
Abych pravdu řekl, je to pro mě demotivující, když napíšu tak dlouhej příspěvek a on zapadne ve vlákně s 26 stránkama. No poučení pro příště :)

proč myslíš, že zapadne? :) viz příspěvky výše ;) Udělal jsi pěknou rešerši, která určitě pomůže v rozhodování dalším lidem. Jen tak dál ,-) O tom to tady je ;)
 
Ted jsem si vsiml, ze BlackVue ke kameram nabizi i moznost napajeni pro parking mode pres OBD: POWER MAGIC EZ

Pro me uz to moc dulezite neni, ale treba by se to nekomu tak libilo.
 
Díky za odkaz...to Viofo A129 vypadá docela dobře...máte někdo přímo zkušenost?
Já ji mám. Už 2 měsíce. Je super. Chci si tam flashnout lepší FW, abych zvýšil bitrate (kvalitu obrazu) na max. Kvalita je super, ale v základu to má tuším 16 Mbps, ale dá se zvýšit s custom FW na 28. Kódování používá H264.

Funguje spolehlivě. Nahrávání se pokaždé zapne. Zatím jsem na žádný bug nebo selhání nenarazil. Pokud nahrávání ručně stopneš, pípá a po pár vteřinách se opět zapne. Taková pojistka, aby nahrávala furt. Detekci pohybu ani otřesu jsem nezkoušel. Parkovací režim mám nastavená jako low bitrate, tj. nepřetržité nahrávání videa s nižším bitratem. Tím zachytím případnou kolizi i se zvukem a s tím, jak se otřese auto. A zachytím tím i to, kde by nezabrala detekce pohybu nebo otřesu. Displej za jízdy nepoužívám. Když se na něj dívám, stejně je to proti světlu, takže tam moc vidět nejde. Ale na nastavování je to super. Abych pravdu řekl, vůbec by mi nechyběl, kdyby tam nebyl.

Jediná výtka je wifi. Je to jen 2.4GHz wifina, takže stahování souborů je pomalejší. Mám teď 3 minutový videa nastavený a na max bitrate a kopíruje se to několik minut. Rychlost docela kolísá (mezi 0,5 a 2 MB) - zkoušel jsem různý místa kolem kamery, protože nevím, jak to má anténu, ale víc jsem z toho nevymáčkl. Možná nějaký rušení v garáži, nevím, spíš ne. Ale stejně kdyby se něco stalo, tak vezmu kartu, nahraju to doma do počítače a prohlídnu si to na velkým monitoru. Můžeš se ke kameře připojit přes wifi a přímo přes tu jejich aplikaci v telefonu přehrávat. Jen nejde full screen. Aplikace jinak vypadá dobře. Zkoušel jsem i aplikaci na počítači, kde v jednom okně vidíš obraz, v dalším polohu na mapě a pak nějaký další údaje (rychlost ap.). Jak se přehrává video, ukazuje ti to na mapě, kde aktuálně jsi. To mají ale i ostatní kamery.

Jinak upřesnění k parkovacímu režimu. Umí to už i bufferovaný parking mode:


Myslím, že za tu cenu lepší kameru rozhodně nepořídíš. Mrkni na výstup z několikadenního výběru kamery, co jsem psal zde:

https://www.mazdaklan.cz/threads/on-board-kamery-a-vse-kolem-nich.84/page-29#post-59940

Jak jsem psal, podle mě je to best kamera i mezi těma drahýma. Porovnával jsem kvalitu obrazu (přední i zadní kamera, ve dne i v noci), parkovací režimy atd. atd. Popisuju to v tom příspěvku. Už se mi hodně věcí vykouřilo z hlavy. Některý kamery mají samozřejmě funkce navíc, který by pro někoho mohly být game changer. Třeba cloud, remote sledování obrazu, halsové notifikace (u F800, ale prý jsou dost otravné), low energy consumption parking mode (u F800, ale funguje jen s g-sensorem a tomu já nevěřím - např. když ti někdo poškrábe auto klíčem, tak se těžko kamera probudí).
 
Já soudil jen podle rychlosti. Pak to ještě pro jistotu zkontroluju. Přesně z toho shopu jsem objednával.
 
Tak jsem se díval a opravdu je to 5GHz wifina. Ale je teda docela pomalá. Zkoušel jsem přehrávat video a na full screen nakonec jde. Při přehrávání je ale dobrý na chvilku zastavit a nechat nabufferovat, protože se pak jinak občas na chvilku zasekne a musí donačíst.

 
Jinak jen tak pro zajimavost, z tech lidi, co jezdi s kamerou, kdo ji poridil i do druheho vozu? Precejen je dost lidi, co provozuje (v rodine) vic aut. Chapu, ze to clovek primarne resi pro to hlavni (nebo svoje) auto, ale kdyz se clovek zamysli, tak stejne padne duvody jsou, aby s tim jezdilo i to druhe (manzelka treba), ne? Kdo koupil dve stejne? To bych bral jako potvrzeni spokojenosti s puvodne vybranym produktem ;).
 
Back
Top