• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

brzdy Ruční brzda

Tak to bohužel nevím, měnili to ještě v servisu a tehdy mě nenapadlo se zeptat... takže ty lana nejsou nijak seřizovatelná?
 
Lanovody jednotlivě seřídit nejdou. Jde jen prostřední lanovod na jemný doladění ručky, ale ten hýbe s oběma lanama naráz. Pokud jsou třmeny OK a zároveň po zatáhnutí ručky se obě lana v bovdenech pohnou stejně tak bude nejspíš jedno lano vytahaný a musí se vyměnit (obě dvě lana se musí vyměnit).
Doporučuji vyhnout se šmejdům typu Starline, Ashika, atd... Dají se bez problémů koupit kvalitní TRW, Bosch
 
Ok, díky moc za rady, alespoň je člověk zase o něco chytřejší ? zkusím ještě vyměnit repasovaný origo třmen a uvidím, jak se to bude chovat.. ?
 
Dnes jsem přijel z práce domů (cesta 15 km) a brzdový kotouč na pravém zadním kole byl tak rozpálený, že hodně rozehřál i samotný ALU disk. Už po cestě domů jsem si všiml, že auto na neutrál nějak dost nepřirozeně zpomaluje. O víkendu jsem vodou vystříkal podvozek od soli. Brzdy jsem poté "osušil" cca 25 km jízdou, ale pak jsem při parkování zatáhl ruční brzdu, dnes ráno byl mráz -4 st.C, tak mě napadlo, jestli se mi nedostala voda do lanovodu ruční brzdy a ráno nezmrzla.
Chci se zeptat @Max6 nebo Vás, kdo máte Mazdu 3 (BM) déle, jestli "trpí" na zamrzání lanovodů, tak jako koncernové vozy se zadními kotoučovými brzdami, kde to je doslova bolest (u Seatu Ibiza jsem měnil lanovody co 2 roky). Budu objednávat nějaké autodíly, tak bych rovnou na M3 přiobjednal tažné lanka parkovací brzdy.
O víkendu mám v plánu přehazovat kola za letní a při tom chci vyčistit a promazat uložení brzdových desek, jak to dělám celkem pravidelně na mých ostatních autech. Ale nezdá se mi, že by dnešní problém s rozpáleným brzdovým kotoučem způsobily zatuhlé brzdové desky.
 
@Blackwhite na lanovody ani netrpí, i když 8 let je taky nějaká doba, ale spíš trpí na těsnící kroužek co je na třmenu, který těsní ten mechanismus ručky na třmenu. Pokud tam se dostane voda, tak to způsobí zareznutí a zaseknutí ručky v nějakém stavu (klidně povoleném nebo zataženém).
Ale jestli jsi tlakovou vodou prostříknul (spíš řečeno podstříknul) i prachovku lanovodu,...
Tady je za mě asi jediná rada a to rozebrat a zjistit který díl způsobuje to přidření (plovoucí čepy, destičky, pístek třmene, mechanismus ručky, lanovody,...).
Nemělo by to být těžký zjistit.
 
Díky Honzo 👍. Podvozek jsem stříkal jen tlakem vody z vodovodního řádu navýšený o tlak palce na hadici :grinning:. Wapku od jisté doby na mytí auta raději nepoužívám, ale i přesto se na PZ brzdě něco událo. Máš pravdu, než nějaký díl "od pasu" objednat, je lépe najít první příčinu problému. O víkendu rozeberu.
 
Poslední úprava:
@Blackwhite
Já bych postupoval asi tak nějak takhle:
1) odpojit lanovod od třmenu a zkusit ručkou jestli se lanovod hýbe
Pokud bude lanovod OK tak
2) sundat třmen a zkusit zatlačit na tu páku ovládání ručky na třmenu jestli se dá hýbat s tou pákou a zároveň jestli pístek ve třmenu vyjede ven a po povolení páky jestli se pístek vrátí
Pokud bude tenhle mechanismus OK tak
3) zkusit plovoucí čepy v úchytu destiček jestli se volně hýbou
Pokud plovoucí čepy budou OK tak
4) vyzkoušet destičky jestli se volně hýbou v úchytu destiček (případně i očistit od brzdného prachu)
Pokud i destičky budou OK tak
5) povolit víčko nádobky na brzdovou kapalinu a zkusit zatlačit (u mechanický ručky se zatáčí ve směru hodinových ručiček) pístek ve třmenu. Měl by jít zatlačotočit lehce. Pokud budeš muset vynaložit nějakou velikánskou sílu, tak bude nejspíš na výměnu vnitřní těsnící gumička okolo pístku.

Ty kroky nemusí být zrovna tahle popořadě.

Tohle všechno je kontrola na cca 15minut, takže nic složitého.

Věci jako ucpaná brzdová hadička, zaseknutý ventily v ABS atd.. asi u takhle mladýho auta zmiňovat nebudu. To je extrémně malá pravděpodobnost aby něco takového nastalo.

Zároveň zkontroluj brzdový destičky jak vypadají. Pokud prošli nějakým extrémním teplem, tak můžou být poškozený - popraskaný třecí materiál, odtržený třecí materiál od základny, zesklovatělý třecí materiál atd... Pokud prostě destičky budou fujky tujky, tak raději kup nový (až co najdeš a opravíš závadu)
 
Poslední úprava:
Super, díky za podrobný pracovní postup. Brzdové kotouče a desky si na svých autech měním svépomocí, takže přesně vím, co mi popisuješ. S tvým návodem půjdu najisto 👍

Jj, na brzdové desky se taky mrknu, když budou venku. Taky jsem měl obavu, aby se vlivem extrémního tepla nezvlnil brzdový kotouč. Po schládnutí kotouče jsem auto projel krátkou trasou s brzděním a zdá se být v pohodě, ale závada se projevovala dál, po zastavení byl brzdový kotouč PZ kola opět více zahřátý než ostatní brzdové kotouče. Takže nezbývá, než podle Tvého návodu rozebrat a zjistit příčinu.
 
Poslední úprava:
@Blackwhite
Já bych postupoval asi tak nějak takhle:
1) odpojit lanovod od třmenu a zkusit ručkou jestli se lanovod hýbe
Pokud bude lanovod OK tak
2) sundat třmen a zkusit zatlačit na tu páku ovládání ručky na třmenu jestli se dá hýbat s tou pákou a zároveň jestli pístek ve třmenu vyjede ven a po povolení páky jestli se pístek vrátí
Pokud bude tenhle mechanismus OK tak
3) zkusit plovoucí čepy v úchytu destiček jestli se volně hýbou
Pokud plovoucí čepy budou OK tak
4) vyzkoušet destičky jestli se volně hýbou v úchytu destiček (případně i očistit od brzdného prachu)
Pokud i destičky budou OK tak
5) povolit víčko nádobky na brzdovou kapalinu a zkusit zatlačit (u mechanický ručky se zatáčí ve směru hodinových ručiček) pístek ve třmenu. Měl by jít zatlačotočit lehce. Pokud budeš muset vynaložit nějakou velikánskou sílu, tak bude nejspíš na výměnu vnitřní těsnící gumička okolo pístku.
Zdarec, dlužím tady zpětnou vazbu na odstranění závady přehřívající se zadní brzdy PZ kola.
Při rozebírání brzdy jsem zjistil, že zadní kotouče a brzdové destičky jsou ještě původní orig. Mazda, a že na ně za předchozích 8 let provozu (nájezd 120 tis. km) zřejmě nikdo nesáhl, a tomu žel odpovídal i jejich stav.
Postupoval jsem podle tvých instrukcí a zjistil jsem, že
(1) lanovody jsou OK
(2) mechanismus ručky - páka ovládání ruční brzdy uchycená na třmenu se po stlačení nevrací do zpět do zadní polohy (pouze ze 2/3). Pohyb pístku ve třmenu při stlačení a povolení ručky byl patrný pouze zvýšeným tlakem na prsty na pístku, ale vizuálně jsem si pohybu pístku nevšiml. Mechanismus ručky jsem pročistil, prostříkl čističem brzd a rozhýbal a už se páka opět hezky vrací zpět. Lze tento mechanismus prostříknout i nějakým konzervačním olejem? Je tam i gumové těsnění, tak aby toto agresivní olej (např. WDčko) nepoškodil.
(3) plovoucí čepy chodí hezky.
(4) brzdové destičky byly v uložení úplně zapečené brzdovým prachem, na jejich vyndání jsem musel použít hrubou sílu (kladivo a šroubovák) a z citem klepat mimo třecí plochy, jinak bez šance je dostat ven. Destičky i vodící plíšky očištěny, promazány a už se v uložení pohybují, ale i tak půjdou objednat nové i s brzdovým kotoučem. Je vidět, že destičky na přehřívajícím se kole dostaly pořádně na frak (sklovina a lehké praskliny na třecí ploše a taky už jsou téměř sjeté).
(5) pístek ve třmenu byl na pootočení bloknutý. Poté, co se mi s ním podařilo sikovkama pootočit, tak se "rozhýbal" a přípravkem na zatlačení pístku s ním šlo přiměřenou (střední) sílou pootáčet, ale pouze prsty bez šance.

Po uvedeném servisu brzd bezprostřední závada odstraněna (zadní brzdový kotouč se už nepřehřívá), ale i tak půjdou nové zadní brzdové destičky a kotouče. Přemýšlím, co s tím pístkem s mechanismem ručky. Stačilo vše takto vyčistit a rozhýbat? Pomohlo by ještě promazat a čím? Nebo rovnou objednat opravnou sadu brzdového třmenu - těsnění nebo i s novým pístkem? (existují různé sady). S repasí brzdového třmenu zkušenosti nemám, ale snad to bude jen rozborka/sborka jako u brzd. Je potřeba nějaký spec. přípravek?

A shrnutí na závěr. Takto to dopadne pokud si někdo myslí, že se o brzdy nemusí pravidelně starat a stačí je jen po jejich sjetí vyměnit...
Za mě ideálně jednou ročně je dobré brzdy zkontrolovat včetně plovoucích čepů a pístku, zbavit brzdového prachu a třecí plochy mezi uložením destiček a vodících plíšků promazat spec.pastou.
 
Zdarec, dlužím tady zpětnou vazbu na odstranění závady přehřívající se zadní brzdy PZ kola.
Při rozebírání brzdy jsem zjistil, že zadní kotouče a brzdové destičky jsou ještě původní orig. Mazda, a že na ně za předchozích 8 let provozu (nájezd 120 tis. km) zřejmě nikdo nesáhl, a tomu žel odpovídal i jejich stav.
Postupoval jsem podle tvých instrukcí a zjistil jsem, že
(1) lanovody jsou OK
(2) mechanismus ručky - páka ovládání ruční brzdy uchycená na třmenu se po stlačení nevrací do zpět do zadní polohy (pouze ze 2/3). Pohyb pístku ve třmenu při stlačení a povolení ručky byl patrný pouze zvýšeným tlakem na prsty na pístku, ale vizuálně jsem si pohybu pístku nevšiml. Mechanismus ručky jsem pročistil, prostříkl čističem brzd a rozhýbal a už se páka opět hezky vrací zpět. Lze tento mechanismus prostříknout i nějakým konzervačním olejem? Je tam i gumové těsnění, tak aby toto agresivní olej (např. WDčko) nepoškodil.
(3) plovoucí čepy chodí hezky.
(4) brzdové destičky byly v uložení úplně zapečené brzdovým prachem, na jejich vyndání jsem musel použít hrubou sílu (kladivo a šroubovák) a z citem klepat mimo třecí plochy, jinak bez šance je dostat ven. Destičky i vodící plíšky očištěny, promazány a už se v uložení pohybují, ale i tak půjdou objednat nové i s brzdovým kotoučem. Je vidět, že destičky na přehřívajícím se kole dostaly pořádně na frak (sklovina a lehké praskliny na třecí ploše a taky už jsou téměř sjeté).
(5) pístek ve třmenu byl na pootočení bloknutý. Poté, co se mi s ním podařilo sikovkama pootočit, tak se "rozhýbal" a přípravkem na zatlačení pístku s ním šlo přiměřenou (střední) sílou pootáčet, ale pouze prsty bez šance.

Po uvedeném servisu brzd bezprostřední závada odstraněna (zadní brzdový kotouč se už nepřehřívá), ale i tak půjdou nové zadní brzdové destičky a kotouče. Přemýšlím, co s tím pístkem s mechanismem ručky. Stačilo vše takto vyčistit a rozhýbat? Pomohlo by ještě promazat a čím? Nebo rovnou objednat opravnou sadu brzdového třmenu - těsnění nebo i s novým pístkem? (existují různé sady). S repasí brzdového třmenu zkušenosti nemám, ale snad to bude jen rozborka/sborka jako u brzd. Je potřeba nějaký spec. přípravek?

A shrnutí na závěr. Takto to dopadne pokud si někdo myslí, že se o brzdy nemusí pravidelně starat a stačí je jen po jejich sjetí vyměnit...
Za mě ideálně jednou ročně je dobré brzdy zkontrolovat včetně plovoucích čepů a pístku, zbavit brzdového prachu a třecí plochy mezi uložením destiček a vodících plíšků promazat spec.pastou.
No já bych jako hlavní problém viděl ten bod (2):
"mechanismus ručky - páka ovládání ruční brzdy uchycená na třmenu se po stlačení nevrací do zpět do zadní polohy (pouze ze 2/3). Pohyb pístku ve třmenu při stlačení a povolení ručky byl patrný pouze zvýšeným tlakem na prsty na pístku, ale vizuálně jsem si pohybu pístku nevšiml. Mechanismus ručky jsem pročistil, prostříkl čističem brzd a rozhýbal a už se páka opět hezky vrací zpět. Lze tento mechanismus prostříknout i nějakým konzervačním olejem? Je tam i gumové těsnění, tak aby toto agresivní olej (např. WDčko) nepoškodil."

Z hlavy si to teď už nevybavuji kterých přesně aut se to týkalo (respektive do kterýho roku), ale byla tam svolávačka na zadní třmeny s mechanickou ručkou, protože ta těsnící gumička okolo páky ovládání byla z výroby špatná. Mazda to opravovala/měnila zdarma i po uplynutí záruky. Pokud byl třmen nezaseknutý, tak se jen vyměnila ta těsnící gumička. Pokud byl zaseknutý, tak rovnou dávali zdarma nový třmen.
Tohle být tebou si zjistím v Mazdě (podle VIN) jestli se to týká ještě i tvýho auta. V tom případě by jsi totiž nemusel vůbec nic kupovat a měl by jsi výměnu/opravu zdarma.

Jinak pokud by se tě oprava zdarma už netýkala, tak se musí sundat ta páka, potom sundat to těsní a kouknout dovnitř jestli ten mechanismus není vyrezlý. Pokud by byl hodně zrezlý, tak je za mě lepší koupit nový třmen (nejsou tak drahý). Pokud by to bylo jen malinko nebo vůbec, tak stačí ty vnitřnosti pročistit, promazat vazelínou na servis brzd a koupit novou prachovku (těsnící kroužek).

bod(4):
Zaseknutý desky bych viděl hlavně z důvodu že se to přehřívalo kvůli bodu (2)

bod(5):
Prstama ten pístek nikdy nezatočíš už jen kvůli odporu brzdový kapaliny co je v něm. Pokud šel rozhýbat a šel za pomoci přípravku "střední silou" zatočit, tak by to mělo být v pohodě. Bohužel, tady máme každý jinak nastaveno co znamená "střední síla" u zatáčení pístku. Pro mě to znamená, že by měl jít za pomoci přípravku "lehce" zatočit, ale zase úplně jako pírko to nebude. Jediný co ti můžu poradit je si zkusit zatočit i s druhou stranou a porovnat jakou sílu musíš vyvinout. Pokud by tam bylo něco špatně, tak tady za to může těsnící gumička uvnitř třmenu co těsní pístek (pod prachovkou).
 
No já bych jako hlavní problém viděl ten bod (2):
"mechanismus ručky - páka ovládání ruční brzdy uchycená na třmenu se po stlačení nevrací do zpět do zadní polohy (pouze ze 2/3). Pohyb pístku ve třmenu při stlačení a povolení ručky byl patrný pouze zvýšeným tlakem na prsty na pístku, ale vizuálně jsem si pohybu pístku nevšiml. Mechanismus ručky jsem pročistil, prostříkl čističem brzd a rozhýbal a už se páka opět hezky vrací zpět. Lze tento mechanismus prostříknout i nějakým konzervačním olejem? Je tam i gumové těsnění, tak aby toto agresivní olej (např. WDčko) nepoškodil."

Z hlavy si to teď už nevybavuji kterých přesně aut se to týkalo (respektive do kterýho roku), ale byla tam svolávačka na zadní třmeny s mechanickou ručkou, protože ta těsnící gumička okolo páky ovládání byla z výroby špatná. Mazda to opravovala/měnila zdarma i po uplynutí záruky. Pokud byl třmen nezaseknutý, tak se jen vyměnila ta těsnící gumička. Pokud byl zaseknutý, tak rovnou dávali zdarma nový třmen.
Tohle být tebou si zjistím v Mazdě (podle VIN) jestli se to týká ještě i tvýho auta. V tom případě by jsi totiž nemusel vůbec nic kupovat a měl by jsi výměnu/opravu zdarma.

Jinak pokud by se tě oprava zdarma už netýkala, tak se musí sundat ta páka, potom sundat to těsní a kouknout dovnitř jestli ten mechanismus není vyrezlý. Pokud by byl hodně zrezlý, tak je za mě lepší koupit nový třmen (nejsou tak drahý). Pokud by to bylo jen malinko nebo vůbec, tak stačí ty vnitřnosti pročistit, promazat vazelínou na servis brzd a koupit novou prachovku (těsnící kroužek).

bod(4):
Zaseknutý desky bych viděl hlavně z důvodu že se to přehřívalo kvůli bodu (2)

bod(5):
Prstama ten pístek nikdy nezatočíš už jen kvůli odporu brzdový kapaliny co je v něm. Pokud šel rozhýbat a šel za pomoci přípravku "střední silou" zatočit, tak by to mělo být v pohodě. Bohužel, tady máme každý jinak nastaveno co znamená "střední síla" u zatáčení pístku. Pro mě to znamená, že by měl jít za pomoci přípravku "lehce" zatočit, ale zase úplně jako pírko to nebude. Jediný co ti můžu poradit je si zkusit zatočit i s druhou stranou a porovnat jakou sílu musíš vyvinout. Pokud by tam bylo něco špatně, tak tady za to může těsnící gumička uvnitř třmenu co těsní pístek (pod prachovkou).
Super 👍, díky moc za rady. První prověřím tu svolávačku.
Díval jsem se na nové zadní třmeny a překvapilo mě, že někteří výrobci je dělají i ze slitiny hliníku?? a další z litiny, což bude patrně i originál. Take je u výrobců dost velké cenové rozpětí. Od cca 900 po nějakých 3,5 tis. Kč za kompletní zadní třmen.
 
Super 👍, díky moc za rady. První prověřím tu svolávačku.
Díval jsem se na nové zadní třmeny a překvapilo mě, že někteří výrobci je dělají i ze slitiny hliníku?? a další z litiny, což bude patrně i originál. Take je u výrobců dost velké cenové rozpětí. Od cca 900 po nějakých 3,5 tis. Kč za kompletní zadní třmen.
Pokud by jsi šel do výměny třmenu, tak rovnou říkám kup od těhle výrobců: ATE, TRW, Bosch nebo v nouzi Budweg. Hlavně si ověř, až ti ten třmen přijde, že ta krabička ve který bude má nepoškozenou plombu. Už jsem se setkal totiž z různejma e-shopama, kde mi (nebo zákazníkovi) měl přijít třeba třemen od TRW a uvnitř byl nějakej samodomo hnus - samozřejmě plomba poškozená.
a jen takovej vtipnej dodatek: pozor při objednání na stranu - ty třmeny jsou stranový :)
 
Dnes ráno po 15 km jízdy sáhnu preventivně na zadní kotouče a opět na pravém kole citelně více zahřátý než na levém. Rozpálený jako minule nebyl, ale problém na ovládání ruční brzdy na brzdovém třmenu tam pořád bude. Svolávačka na vadné brzdové třmeny se na mou M3 žel nevztahuje, takže nezbývá než třmen rozebrat a zjistit, jestli pod prachovkou není vyrezlý. Pokud bych objednával třmen nový, doporučuje se vyměnit zadní třmeny v páru na obou kolech nebo stačí vyměnit jen ten jeden vadný?
 
Ahoj, může někdo doporučit kde koupit zadní třmen ghy92699zd za slušné peníze od nějakého vyzkoušeného výrobce ? Díky
 
Ahoj, může někdo doporučit kde koupit zadní třmen ghy92699zd za slušné peníze od nějakého vyzkoušeného výrobce ? Díky
Jsi ve špatné sekci. Pro tvoje GJ.
Teď to řešil někdo zde
Výrobce TRW nebo Bosch.
 
Back
Top