• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

podvozek Výměna/Výplach kapaliny posilovače řízení

Max6

mistr Mazdího řemesla
3 157
Dlouho jsem nenapsal žádný návod, který by tu mohl někdo zkritizovat :D a jelikož jsem se dneska dostal na výměnu kapaliny v hydraolickém posilovači řízení tak mě napadlo tuhle jednoduchou věc sepsat pro ty co by si to rádi udělali "samodomo".
1. Úplně nejzákladnější otázka která někoho napadne bude ve stylu "Bydlim v paneláku a tohle jako budu dělat na parkovišti venku ?"
- za nedeštivýho počasí není problém, jen si připravte materiál ať máte vše.
2. Co k tomu budete potřebovat:
- injekční stříkačku s nějakou ohebnou cca 10cm a víc hadičkou pro odsávání kapaliny
- prázdnou flašku cca 1,5litru do který bude vytejkat starý olej
- hadici o VNITŘNÍM průměru 12-13mm a aspoň 1m dlouhou (čím delší tím líp, ale 1,5m postačí bohatě)
já jsem použil obyčejnou zahradní hadici (viz. na fotkách) co jsem měl jako odpad a i dále v postupu jí budu říkat "zahradní hadice"
- štípačky/nůžky (na úpravu"zahradní" hadice)
- kleště (čápovky nebo cokoliv čím zmáčknete a povolíte sponu na vratný hadici nádržky pumpy posilovače)
- nějakou spojovací trubičku s VNĚJŠÍM průměrem 12-13mm a dýlkou třeba 4cm
opět jsem našel kus hliníkový trubičky co se válela doma (asi ze záclon ???)
- hever a nějaký kozičky nebo dva hevírky, aby byly přední kola ve vzduchu
toto je pouze doporučený,protože budete točit (s vypnutým motorem) volantem doleva a doprava, tak aby jste se moc nenadřeli a zároveň si zbytečně neodírali pneu
- nový olej do posilovače řízení (na většinu Mazd i s výplachem postačí 2 litry)
jaký typ použít najdete buď v manuálu od auta, na internetu a nebo dolu napíšu nějaký mnou ozkoušený
- papírový utěrky nebo hadr
nikdo nechce být zamaštěnej jako čuník:)
3. Kolik lidí bude potřeba:
- minimálně 1, ideálně 2
jeden točí volantem (třeba přítelkyně/manželka), druhý dolejvá kapalinu do nádobky (třeba přítelkyně/manželka)

Postup výměny:
1. Pomocí injekční stříkačky s hadičkou vysajeme z nádopky pumpy posilovače řízení pokud možno všechen olej. Chce si to s hadičkou trochu hrát aby zalezla co nejníž v nádobce, ale jde to a dá se tak vysát v podstatě celý obsah.
IMG_20181227_150607.jpg
2. Po odsátí starého oleje z nádobky odpojíme z jejího dna vratnou hadici (tou přitejká olej zpět z řízení). To uděláme tak,že nejdřív kleštěma/čápovkama zmáčkene pojistný kroužek a stáhneme ho dolů. Potom vytáhneme hadici. Zároveň si ze "zahradní hadice" odstřihneme cca 5-20cm a tu nasadíme na špuntík/konektor zespoda nádobky pumpy posilovače. Tahle hadice bude fungovat pouze jen jako ucpávka aby nám z nádobky nevytejkal novej olej až ho tam budeme lít, takže pokud jste si ustřihli jen malej kousek zahradní hadice,tak druhý konec něčím ucpěte (šroubkem,špuntem,...) a pokud jste si ustřihli dostatečně dlouhou,tak její druhý konec jenom vyveďte dostatečně vysoko nad nádobku.
IMG_20181227_151515.jpg
3. Teď už tam na vás kouká jen odpojená vratná hadice. Do ní zastrčíme (a klidně i zajistíme kroužkem co jsme stáhli z vratný hadice) spojovací trubičku s nasazenou zahradní hadicí a tu pak vytáhneme pryč mimo auto do nějaký připravený flašky (tudy bude vytejkat olej po otáčení volantem)
1.jpg
4. Teď je dobrý zvednout obě přední kola auta, aby šlo lehce točit volantem - ještě s volantem netočte. Tento bod je jen moje doporučení.
5. Vezmeme flašku s nový olejem a naplníme nádobku u posilovače úplně do plna novým olejem.
8.jpg
6. Pokud jste na to sami,tak si utřete špinavý a mastný ruce a začněte točit volantem úplně doleva na doraz a pak úplně doprava na doraz. Při točení volantem uvidíte jak zahradní hadicí poteče do flašky špinavej/spálenej/starej olej. Pokud jste opravdu sami,tak vždy otočte volantem 2x-3x na doraz (doleva-doprava-doleva) a jděte zkontrolovat a doplnit hladinu nového oleje v nádobce. Neměli by jste dopustit aby jste si takhle vyčerpali celou nádobku a systém zavzdušnili. Pořád by při čištění v nádobce měla být alespoň 1/3 nové náplně. U auta typy M6GG/GY/MPS stačí na kompletní proplach cca 0,9-1,3 litru nového oleje, to znamená,že tohle množství pomocí otáčením volantu necháte protéct do flašky.
Sorry za nic neříkající video,ale byl jsem na to sám. Olej začne téct jak začnu pohybovat volantem.
7. Potom co máme systém propláchnutý, tak musíme všechny hadice poodpojovat, ALE než to uděláme,tak musíme opět pomocí injekční stříkačky vysát nádoku jinak by nám olej v ní vytekl do motorového prostoru po odpojení zahradní hadice. Takže opět vysát z nádobky vše co jde. Jak tohle máme,tak můžete odpojit všechny "zahradní hadice" :D a vratnou hadici nasadit a ZAJISTIT zpátky zespodu do nádobky.
8. Nalejeme do nádobky nový olej přesně na risku MAX, ale ještě než sundáme auto z hevírku a nastartujeme,tak cca 10x otočíme volantem zase na dorazi (tj. 10x doleva a 10x doprava). Tím by mělo být zaručeno odvzdušnění.
9. Auto sundáme z heveru (pokud jsme ho zvedali) a znovu zkontrolujeme a případně dolejem olej v nádobce na risku MAX a nádobku zašroubujeme.
10. Teď můžeme auto nastartovat a případně zkusit (stačí 2x) s nastartovanym motorem otočit volantem na dorazy. Potom můžeme ještě jednou pro jistotu zkontrolovat jestli je správná hladina oleje v nádobce.

Pokud by se náhodou stalo,že po nastartování uslyšíte písklavý zvuk od posilovače,tak nepanikařte. Jen se vám podařilo při výměně okruh zavzdušnit. Proto VYPNĚTE motor, zkontrolujte hladinu kapaliny, opět cca 10x otočte volantem na doraz (10x doleva a 10x doprava) a klidně i na dorazu nechte volant vžydy 2-3 vteřiny, potom znovu zkontrolujte hladinu kapaliny a mělo by být hotovo.

Jinak jaký olej doporučuji:
Do posilovače se používají oleje do automatických převodovek. Já mám u Mazdy vyzkoušeno Castrol Transmax Z nebo Ravenol ATF T-WS. Ale pokud si nejste jistý,tak koukněte do manuálu od auta nebo na mazací plány na internetu.
 
Poslední úprava:
Back
Top