• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

manuál Výměna převodového oleje (nejen) Skyactiv

Max6

mistr Mazdího řemesla
3 156
Toto je návod pouze pro MANUÁLNÍ PŘEVODOVKY !!!
Začíná být zase zima a s tím se opět začali rozšiřovat problémy s řazením. Většinou lidi trápí zařazení 1., 2., 3. stupně a zpátečky. U nových aut je to běžný jev i za tepla, protože si ozubený soukolí a synchronizace teprve sedají (zajíždí se), ale tento jev se nejčastěji u zajetých aut objevuje pokud se olej v převodovce blíží svému konci života, a nebo byl použit nekvalitní olej. Samozřejmě těch problémů, proč auto blbě řadí může být víc, ale rozhodnul jsem se udělat návod na odstranění toho nejčastějšího a nejjednodušeji opravitelného – výměna převodového oleje. Návod jsem udělal na M3BM Skyactiv-G165 (benzín) převodovka Skyactiv 6ti kvalt C66M-R. Klidně to berte jako univerzální návod, který by mohl pasovat i na jiný Skyactivy (u CX5,GJ,atd... to určitě bude stejný) a ve svý podstatě se to takhle dělá i na stařičký 626 a novějších mazdičkách.

Před každou prací hodně pomůže vědět jaký nářadí a prostor bude potřeba. Jako pracovní prostor potřebujete rovnou plochu, protože auto musí stát rovně při vypouštění a nalívání. Samozřejmostí je možnost dostat se pod auto. Nářadí není třeba tolik a většina z vás domácích kutilů ho najde doma: 10ku oříšek na malou ráčničku (nebo jakoukoliv 10ku kterou povolíte šroubky spodního krytu motoru); malý/ostrý plochý šroubovák na vycvaknutí příchytek který drží spodní kryt motoru (ti co mají plastový nářadí na povolování interiérů to mají jasný co použít); 23ku oříšek s ráčnou na povolení výpustného šroubu a dolejvacího šroubu (postačí i 23ka klíč); 2x nový podložky pod výpustnej a dolovací šroub o vnějším průměru 24mm vnitřním průměru 18mm a tloušťce 1,5mm (doporučuji měděný – snad v každym železářství nebo určitě ve šroubkárně za pár korun); momentový klíč na dotažení výpustného a dolejvacího šroubu (není nutnost, jen při dotahování používejte hlavu a ne svaly); hadici s trychtýřem pro dolejvání nového oleje (cokoliv na způsob toho co je na obrázku); nějaký odmašťovač na vyčištění dílů od oleje (já požívám čistič brzd – z Lidlu); ubrousky na čištění (ty se vždycky hodí minimálně na zamaštěný ruce); nádobu do který se vypustí starý převodový olej (do týhle převodovky se vejde 1,7 litru tak volte nádobu podle objemu vypouštěnýho oleje);a nakonec samozřejmě nový převodový olej.

Převodový olej a jeho množství volte podle typu auta/převodovky a taky zkušeností ostatních. K tomu vám nejvíc poslouží uživatelský manuál od vašeho auta nebo se dá odpíchnout od mazacích plánů co jsou na internetu. Do týhle M3BM se dává převodový olej 75W-80 1,7 litru API GL-4. Do starších (NEskyactiv) mazd všichni známe Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 2,6 až 2,9 litru, ale to jen tak mimo téma. Volba u mého auta padla na Castrol Syntrans V FE 75W-80 API GL-4+.

A teď už po všem tom povídání je tu postup „Jak na to“

1. Sundejte spodní kryt motoru. Drží ho pár šroubů na 10ku klíček (ideální je použít malou ráčničku) a pár plastových příchytek co vycvaknete třeba plochým šroubovákem.
IMG_20171007_1746556.jpg

2. Na převodovce najděte výpustný a dolívací šroub (viz. foto)
IMG_20171007_1755159.jpgIMG_20171007_1756021.jpg IMG_20171007_1756392.jpg

3. Pod výpustný šroub si připravte nádobu do který vyteče starý olej
IMG_20171007_1806277.jpg

4. Pomocí ráčny a 23ky oříšku (nebo 23ky klíče) povolte výpustný šroub a nechte starý převodový olej vytéct do připravený nádoby.

5. Povolte i dolejvací šroub – taktéž na 23ku klíč

6. Dolejvací a výpustný šroub pořádně očistěte hadrem a nasaďte na ně nové podložky – ty starý podložky samozřejmě vyhodíme do popelnice
IMG_20171007_1825492.jpg

7. Jen co starý převodový olej vyteče, tak zasuňte hadici s trychtýřem do nalévacího otvoru horem přes otevřenou kapotu (viz. foto)
IMG_20171007_1816247.jpgIMG_20171007_1815226.jpg

8. Tento bod je pouze moje doporučení – Než zašroubujete výpustný šroub, tak doporučuji vypláchnut dno převodovky čistým olejem. Takže výpustný šroub je povolený, v díře po nalévacím šroubu je hadička a vy ze shora do trychtýřku nalejete cca 300ml nového oleje a necháte ho pořádně vytéct – POZOR! Počítejte s tímto úbytkem při nákupu nového oleje, aby vám pak zbyl na samotné nalití čisté náplně.

9. Jen co všechen starý převodový olej pořádně vyteče a vykape, tak hadříkem utřeme výpustný otvor a rukou zašroubujeme výpustný šroub s novou podložkou.
IMG_20171007_1817454.jpg

10. Vezmeme momentový klíč, nastavíme ho na požadovanou hodnotu (u tohoto auta je to 39-59Nm – já nastavil na 55Nm) a utáhneme výpustný šroub.
IMG_20171007_1823451.jpg

11. Pokud jsme hadici s trychtýřem už nezasunuly do otvoru po dolejvacím šroubu (bod 7.), tak to uděláme a začneme do trychtýřku nalejvat nový olej.

12. Dolejvací otvor má funkci i kontrolního otvoru stavu hladiny převodového oleje. To znamená, že pokud je v převodovce už dostatek nového oleje, tak přebytečný olej začne tímto (dolejvacím) otvorem vytýkat ven. Takže jakmile uvidíte, že už dolejvacím otvorem začíná téct převodový olej, tak přestaneme nalívat nový olej, protože v převodovce je ho už dostatek.

13. Vyndáme hadičku z dolejvacího otvoru a necháme přebytečný olej vykapat – to může trvat docela dlouho, klidně 30min pokud byla převodovka teplá z předchozí jízdy.

14. Jakmile z nalejvacího otvoru přestane kapat přebytečný olej, tak opět hadrem otřeme dolejvací díru a zašroubujeme do ní rukou nalévací šroub s novou podložkou.

15. Opět vezmeme momentový klíč (který je nastaven na 39-59Nm – já nastavil na 55Nm) a dolívací šroub utáhneme.

16. Vezmeme nějaký hadr a čistič (já použil čistič brzd) a otřeme blok převodovky od oleje, který po ní stékal.

17. Nandáme a přišroubujeme spodní kryt motoru.



Toto je celý proces výměny převodového oleje v převodovce benzínového SkyActivu. Je velice podobný (ne-li totožný) jako výměna převodového oleje i ve starších mazda převodovkách včetně dieselů. Nový olej je v převodovce znát hned a i mě samotnýho překvapilo, jak jde najednou hladce přeřazovat i podřazovat.



P.S.: Takhle vypadá olej z mého auta pod mým vedením po 80000km (3letech) vůči novému oleji. Opravdu věříte doporučeným intervalům výrobce? Já ne…
 
Poslední úprava:
U AT to bude vše stejné nebo se tam něco dělá jinak? A olej do AT převodovky lze použít stejný co jsi použil ty nebo se tam lije něco jiného?

Jinak teda super návod :D
 
Automatická převodovka se dělá úplně jinak a hlavně je tam použitý úplně jiný typ oleje = !!!! Mazda ATF-FZ u skyactivu (benzín i nafta) - dle návodu z roku 2014!!!!
Návod na automata budu dělat cca za 3 měsíce, teda pokud si vzpomenu to dokumentovat :D
 
Poslední úprava:
Tak koukam ze to jde doplnit i z vrchu,pac mi to plnili spodem takovou strikackou...Jinak musim rict ze se mi tam ta trojka radi uz skoro jako vsechny ostatni stupne takze vymenu urcite doporucuju.
 
Pozor změna !!! Po delším testování a několika výměnách a proplachách převodového oleje měním svoje doporučení. Do manuálních SkyActiv převodovek moc nedoporučuji používat Castrol Syntrans V FE 75W-80 API GL-4+ protože už po cca 500-1000km začne docházet k problémům se synchronizací v době kdy je převodový olej jen částečně zahřátý (za studena a při úplném ohřátí je to OK) a většina převodových stupňů jde obtížně nebo jen s meziplynem zařadit (nejvíc se projevoval 3. stupeň při klidné jízdě). Místo něj testuji již několik tisíc km Ravenol MTF-2 75W-80 API GL-4 a při všech možných podmínkách (od zimních mínusových teplot po letošní velká horka v závodním stylu jízdy) převodovka řadí naprosto výborně.

Pro NEskyactiv převodovky (starší Mazdy) stále platí výborně fungující Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 Smooth Shift
 
Poslední úprava:
Wau,tak to je perfektní návod. Teď jsem ho objevil. Opravdu se kláním.
Teď bude výměna brnkačka!
Snad to vyřeší můj problém s drhnoucím řazením...
 
Wau,tak to je perfektní návod. Teď jsem ho objevil. Opravdu se kláním.
Teď bude výměna brnkačka!
Snad to vyřeší můj problém s drhnoucím řazením...
Dal jsi tam ten Ravenol, co píše Max6? Taky mi drhne řazení (na všech rychlostech, ale mezi 1 a 3 je to nejhorší) a teď jak přituhlo, se to ještě zhoršilo. Vyřešilo to tvůj problém?
 
Nedal jsem ho zatím,jelikož se mi začíná řazení zlepšovat. Zadrhne jen občas. Dvojka sem tam a pětka. Jinak chod řazení začíná být příjemný...

Tobě bych tu výměnu určitě doporučil. Nic tím nepokazíš a kdoví, třeba se zadaří a tvá převodovka se vzpamatuje ;)
 
Nedal jsem ho zatím,jelikož se mi začíná řazení zlepšovat. Zadrhne jen občas. Dvojka sem tam a pětka. Jinak chod řazení začíná být příjemný...

Tobě bych tu výměnu určitě doporučil. Nic tím nepokazíš a kdoví, třeba se zadaří a tvá převodovka se vzpamatuje ;)
Objednal jsem 3 litry. Zbylý 1,3 litrů použiju na prolití, aby tam zbylo minimum z původního oleje. Snad to pomůže, jinak fakt nevím, co s tím. Auto má najeto 40 tis.
 
Kde jsi objednával ten olej?
Já počkám,jak se řazení bude dál projevovat. Zatím je to na dobré cestě, ale pořád je co zlepšovat...

Úplně vím, jak se cítíš s tím drhnoucím řazením. Kazí to veškerou radost z jízdy! Já si užil svoje. Celých 11 tisíc km jsem trpěl a dost mě jízda štvala!
Držím palce, ať ti výměna pomůže ;)
Popřípadě bych zkusil ještě nastavit řadící mechanismus.
 
Kde jsi objednával ten olej?
Já počkám,jak se řazení bude dál projevovat. Zatím je to na dobré cestě, ale pořád je co zlepšovat...

Úplně vím, jak se cítíš s tím drhnoucím řazením. Kazí to veškerou radost z jízdy! Já si užil svoje. Celých 11 tisíc km jsem trpěl a dost mě jízda štvala!
Držím palce, ať ti výměna pomůže ;)
Popřípadě bych zkusil ještě nastavit řadící mechanismus.
Jak se to da nastavit? Neni to riskantni? Nerad bych to dodrbal jeste vic. Jinak mas pravdu s tim razenim. Kazi to pozitek z jizdy,dost. Olej jsem objednaval tady.
 
Já tam ten Ravenol viz výše dal. Když jsi to Melldo zkoušel, už byla po výměně. Řadilo to úplně stejně jako před tou výměnou. Já měnil jen kvůli tomu, aby se mi v převodovce "neválely ty vylámaný zuby" tak nějak pro klid duše. To víš, auto cca po tisíci "majitelích" potřebuje trochu údržby. Koupil jsem 2 litry, na proplach obětoval 2 deci, a stejně to nevyšlo. Ale nepopírám, že by auto při výměně nestálo zrovna ukázkově vodorovně. Při posvícení dovnitř byla vidět hladina jakože líže(dosahuje až) na závit, tak jsem to dál neřešil. Pravděpodobně je to OK. Jen pro příště (pokud nějaké bude) vezmu již 3 litry.
Známý, u kterého ta výměna proběhla si tu převodovku musel vyfotit, aby to ukázal v práci. Páč že prý takto odlehčenou a udělanou převodovku ještě neviděl. Sice to přímo neřekl, ale vyznělo to, jako by podle něj nemusela přežít 250tkm.
 
Já tam ten Ravenol viz výše dal. Když jsi to Melldo zkoušel, už byla po výměně. Řadilo to úplně stejně jako před tou výměnou. Já měnil jen kvůli tomu, aby se mi v převodovce "neválely ty vylámaný zuby" tak nějak pro klid duše. To víš, auto cca po tisíci "majitelích" potřebuje trochu údržby. Koupil jsem 2 litry, na proplach obětoval 2 deci, a stejně to nevyšlo. Ale nepopírám, že by auto při výměně nestálo zrovna ukázkově vodorovně. Při posvícení dovnitř byla vidět hladina jakože líže(dosahuje až) na závit, tak jsem to dál neřešil. Pravděpodobně je to OK. Jen pro příště (pokud nějaké bude) vezmu již 3 litry.
Známý, u kterého ta výměna proběhla si tu převodovku musel vyfotit, aby to ukázal v práci. Páč že prý takto odlehčenou a udělanou převodovku ještě neviděl. Sice to přímo neřekl, ale vyznělo to, jako by podle něj nemusela přežít 250tkm.
Tobě to řadilo krásně. Ty kvalty tam zajížděly jak nůž do rozměklýho másla :) V pátek jdu na výměnu, tak jsem zvědavej. Mělo by se to projevit hned nebo to bude pár stovek kilometrů trvat?
 
Pokud je to olejem, tak to v podstatě bude znát hned, tak po 5-ti km a nějakém tom prokvedlání.
 
Nedal jsem ho zatím,jelikož se mi začíná řazení zlepšovat. Zadrhne jen občas. Dvojka sem tam a pětka. Jinak chod řazení začíná být příjemný...

Tobě bych tu výměnu určitě doporučil. Nic tím nepokazíš a kdoví, třeba se zadaří a tvá převodovka se vzpamatuje ;)
Ahoj, jaké máš auto (nemáš to v podpisu) ?? Mě taky drhne 2 a někdy 5 (hlavně dvojka jakoby přes zuby lehce někdy, nechápu to a ser. mě to).
 
Ahoj, jaké máš auto (nemáš to v podpisu) ? Mě taky drhne 2 a někdy 5 (hlavně dvojka jakoby přes zuby lehce někdy, nechápu to a ser. mě to).
Vcera jse na jednom slovenskym foru procital 22 strankovy tema, co mi doporucil @king dave a problem s razenim ma perekvapive docela dost lidi. Projevuje se to ruzne. Nekomu to drhne (citi jakobz zuby), nekdo nemuze zaradit jednicku/zpatecku, prip. I vyssi rychlost, coz castokrat spojovali s teplotou. Popisovali tam nekolik reseni:

1. Pokud je to novy auto, je treba najezdit par tisic kilometru a prevodovka si pak muze sednout.
2. Par lidem pomohla vymena oleje.
3. Nekomu serizeni lanka.
4. Jeden clovek psal,ze promazal jakejsi kloub (vyfotil to tam).
5. A nekdo ze mu pomohla az vymena prevodovky.
6. U M6 mazda priznala vyrobni chybu a servisy pak menily nejake vlozky ci co. Mely o nejakou desetinku mm jinou tloustku.

Vetsina lidi se shodla na tom,ze servisy to nechteji moc priznat,aby se tim nemusely zabyvat, a problem oduvodnuji jako ze je to v norme a nebo ze jim tam neprijde nic nenormalniho.

Nekdo tam zminoval jeste dva service bulletiny,ale ty jsem zatim nezkoumal. Pry jeden je easy (prace na ctvrt hodky).

Ja se s tim rozhodne nesmirim a budu to resit. Taky me to pekne sere a kdybych takto mel jezdit furt, budu mozna uvazovat o prodeji.

Na zaklade doporuceni od @Max6 tam dam ten Ravenol a pak dam vedet,jestli to pomohlo.

Tady je odkaz na to forum
https://www.japonec.eu/viewtopic.php?f=169&p=114284&t=4111&sid=39eb88a6bbc1e9972dfcf5bd5ec15ae0

Je tam odkaz i na nejake dalsi forum (mazda3revolution.com),kde se tomu venuji.
 
No já mám M6 GL a taky mi to dělá jakoby zadrhávání zubů při řazení z 1 na 2 :-(
 
Vcera jse na jednom slovenskym foru procital 22 strankovy tema, co mi doporucil @king dave a problem s razenim ma perekvapive docela dost lidi. Projevuje se to ruzne. Nekomu to drhne (citi jakobz zuby), nekdo nemuze zaradit jednicku/zpatecku, prip. I vyssi rychlost, coz castokrat spojovali s teplotou. Popisovali tam nekolik reseni:

1. Pokud je to novy auto, je treba najezdit par tisic kilometru a prevodovka si pak muze sednout.
2. Par lidem pomohla vymena oleje.
3. Nekomu serizeni lanka.
4. Jeden clovek psal,ze promazal jakejsi kloub (vyfotil to tam).
5. A nekdo ze mu pomohla az vymena prevodovky.
6. U M6 mazda priznala vyrobni chybu a servisy pak menily nejake vlozky ci co. Mely o nejakou desetinku mm jinou tloustku.

Vetsina lidi se shodla na tom,ze servisy to nechteji moc priznat,aby se tim nemusely zabyvat, a problem oduvodnuji jako ze je to v norme a nebo ze jim tam neprijde nic nenormalniho.

Nekdo tam zminoval jeste dva service bulletiny,ale ty jsem zatim nezkoumal. Pry jeden je easy (prace na ctvrt hodky).

Ja se s tim rozhodne nesmirim a budu to resit. Taky me to pekne sere a kdybych takto mel jezdit furt, budu mozna uvazovat o prodeji.

Na zaklade doporuceni od @Max6 tam dam ten Ravenol a pak dam vedet,jestli to pomohlo.

Tady je odkaz na to forum
https://www.japonec.eu/viewtopic.php?f=169&p=114284&t=4111&sid=39eb88a6bbc1e9972dfcf5bd5ec15ae0

Je tam odkaz i na nejake dalsi forum (mazda3revolution.com),kde se tomu venuji.

Olej vyměněn. Chlapik v servise byl šikovnej. Koukal na ten olej a říkal, že i když byl ještě trošku zahřátej z jízdy, zdál se mu moc řídkej a měl nějakou divnou vůni. Pak koukl do té nádoby, kam to všechno vyteklo, a říkal, že má i divnou (hodně tmavou) barvu a že tam zůstáva jakoby stopa, když tam jede prstem, což by prý nemělo. Prý určitě nebyl v pořádku - možná připečený synchrony nebo co. Usazeniny říkal, že tam nebyly (bývají prý často vidět na tom těsnícím šroubu). Říkal, ať najedu ještě 500 nebo 1000 km a zastavím se na další výměnu, ať se to pročistí ještě víc. Pokud by to nepomohlo ani potom, sešteluje lanka a případně pak by museli rozdělat převodovku. Prý taková výměna synchronů nebude vůbec levná. A vyměnit celou převovodku může vyjít prý klidně na 130k. Mám jakousi rozšířenou záruku, což není standardní záruka, takže bůhví, jak k tomu mazda přistoupí. Uvidíme.

Jinak včera jsem četl téma na mazda3revolution.com fóru týkající se problémům s řazením. Je tam toho hromada. Spousta lidí s tím má problémy. Nejedná se ale pravděpodobně o ten stejný problém. Symptomy:
- nejde zařadit 1 nebo R
- nejde zařadit 5
- obtížné řazení do určitých stupňů
- řazení jakoby přes zuby z 3 na 4 a z 4 na 5
- vyskakování rychlostí
- přenášení vibrací při záběru a to jen v určitým převodovým stupni
- a další

Lidi s tím mají různý problémy. Někomu nejde jen zařadit 1 a R, někomu jen 5, někomu se hůř řadí u určité (příp. určitých) rychlosti.

Vyšly na to aspoň 3 Service Bulletiny, takže se určitě jedná o víc různých problémů. Lidi tam píšou, co všechno absolvovali a co jim pomohlo nebo jestli se to zlepšilo a pak zase zhoršilo. Popisují tam i průběh té závady v čase. Někdo si koupil auto, který ten problém mělo a postupně zmizel. Někdo zase naopak. Já si vypsal z toho fóra všechny důležitý informace na několik A4, uložil všechny zmíněný TSB a budu to postupně řešit, dokud to nevyreším nebo nepříjde na výměnu převodovky, kterou mi mazda nezaplatí. Tam asi skončím, protože 130k za to rozhodně nedám. Kdyby měl někdo podobný problém a našel řešení, budu rád za info.
 
Příště až pojedeš znova do toho servisu měnit olej, tak nech toho mechanika ať se s ní projede a vyzkouší si to řazení. Pokud vím, tak Shr3kovi se nezdálo to řazení tak špatný, abys musel měnit převodovku za 130 litrů...:confused:
 
Back
Top