• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

elektrika Baterie a její výdrž v závislosti na způsobu používání

Shr3ku,
v postupu je 4 bod odpojení minus polu baterie, je myšleno odpojení a poté opět zapojení a bude vše oka ?

Předpokládám že bod 5 je jen pro kontrolu a není potřeba.

Step
Action
1
Switch the ignition ON (engine off).
2
Shift the selector lever to the N position. (ATX)
Shift the shift lever to the neutral position. (MTX)
3
Perform the following work with the brake pedal depressed.
1. Depress the accelerator pedal for 5 s or more.
2. Verify that the charging system warning light and the master warning light flash.
3. Depress and release the accelerator pedal 3 times.
4. Verify that the charging system warning light illuminates and the master warning light turns off.
4
Switch the ignition off and disconnect the negative battery cable.
(See NEGATIVE BATTERY CABLE DISCONNECTION/CONNECTION [SKYACTIV-G 1.5, SKYACTIV-G 2.0, SKYACTIV-G 2.5].)
5
Verifying battery condition initialization setting (i-stop setting). (See BATTERY CONDITION INITIALIZATION SETTING (i-stop SETTING) [SKYACTIV-G 1.5, SKYACTIV-G 2.0, SKYACTIV-G 2.5].)


 
Já to fakt nesepisoval, takže netuším. :D

Odesláno z mého MI 9 pomocí Tapatalk
 
Bohužel hodně dlouho tomu, když jsem naposledy měnil, nebylo to potřeba.

Odesláno z mého Mi 10 pomocí Tapatalk
 
Měl bych taky jeden rychlý dotaz, téma jsem přečetl celé a stejně z toho nejsem moc chytrý... Já se s elektrikou moc nemusím.. :laughing:
Mazda mi teď nějakou dobu stojí a potřeboval bych dobít baterii, mám nějakou nabíječku z Lidlu, tu starší, bez displeje. Baterie je originál Mazda, cca 2 roky stará a má nahoře zátky (viz. foto). Dotaz zní, zda musím zátky povolit (vyšroubovat) a zda můžu tuto baterii nabíjet v autě bez nutnosti jejího odpojení?
121801148_787343588717985_2365409248140468451_n.jpg 121867794_652289972148783_1709086595961908115_n.jpg
 
Nabíječkou z Lidlu klidně připoj a nabíjej, zátky nemusíš povolovat. Ona je spíš taková udržovací...;)
 
@vojtavojta chci se zeptat, jak se ti nakonec povedl reset SOC? Mám od @shr3k vypnutý systém i-stop a nevím, zda mi půjde provést následná inicializace autobaterie za pomocí tlačítka i-stop, podle tohoto návodu...

Jel jsem podle navodu, před odpojením aku jsem udělal postup s brzda / plyn a rozblikáním nabíjení a výstrahy. Hodnotu jsem přes diagnostiku nekontroloval.
 
K čemu je BATT_SOC při vypnutém i-Stopu tak důležitý, když se stejně srovná sám?
 
Jestli se ta hodnota batt_soc sama srovná, tak to nebudu řešit a prostě uvídím. Díky za reakce ?
 
@vojtavojta chci se zeptat, jak se ti nakonec povedl reset SOC? Mám od @shr3k vypnutý systém i-stop a nevím, zda mi půjde provést následná inicializace autobaterie za pomocí tlačítka i-stop, podle tohoto návodu...

Koupil jsem novou autobaterii Exide EL604 EFB. Než jsem jí dal do auta, tak jsem jí ještě doma dobil do plna. Výměna a následná inicializace proběhla bez problému. Kontrolováno přes Forscan. První den to sice neukazovalo BATT_SOC, druhý den se již hodnota načetla, zprvu na 100% a po nějaké době se ustálila.
Jak jsem postupoval:
Nejprve je potřeba provést reset počítadla dnů BATT_DAY
Poté vyměnit autobaterii a inicializovat ji zase podle tohoto návodu

Kdyby někdo někdy potřeboval poradit, tak se klidně na mě obraťte. ;)
 
Dnes som si prešiel toto vlákno a ako vidím, elektrikári sa tu do diskusie zapájajú málo.
Takže nabíjanie olovenej batérie zhrniem podľa mojich skúseností (cez 40 rokov) takto:
1. Ak je to len trochu možné nabíjať batériu menším prúdom hoci to bude trvať dlhšie (dlhšia životnosť batérie)
2. V mojej CX3 sa nabíja počas jazdy napätím 14,4 - 14,8 V. V zime sa to nemení a závisí od zaťaženia sústavy (má teplotné čidlo). V lete je to to isté, ale pri akcelerácii nabíjanie vypne a vidím na voltmetri klesanie napätia niekedy až na 12 V. Okolo 12.5V je i pri voľnobehu (elektronika si zisťuje ako je dobitý akumulátor) a pri brzdení motorom opäť ide okolo 14,4V.
Čiže manažment v aute si reguluje stav a dobitie akumulátora - môžete si vy nabíjať akumulátor nabíjačkou 17V a 8A až elektrolyt vrie (výrazne neodporúčam!) vtedy len meníte vodu na vodík a kyslík a potom ju musíte dopĺňať v akumulátoroch, kde sa to dá...
Takže po pár jazdách ste tam ako predtým... EFB a AGM batérie sú na to uspôsobené! Nezaoberajte sa s tým nabíjaním. Stačí pred zimou a po nej poprípade ak vozidlo dlhšie stojí - viac ako 7-10 dní.
3. Nabíjanie sprevádza elektrochemický proces, to znamená že ako sa akumulátor nabíja klesá jeho vnútorný odpor, to je odpor ktorý sa uplatní pri vydávaní energie z akumulátora napr. štartovanie.
Ale zároveň sa zvyšuje nabíjací odpor. To znamená, že ak nabíjame úplne vybitý akumulátor, musíme (mali by sme kvôli šetrnosti) obmedziť prúd asi na 1/10 kapacity akumulátora. Ale ak sa už blíži napätie k 14.4V neustále sa znižuje prúd vnútorný nabíjací odpor stúpa. (nabíjačka typu U) Je to najšetrnejšie nabíjanie akumulátora, chce to však svoj dlhší nabíjací čas... V servisoch kde sa ponáhľajú snažia sa čo najrýchlejšie nabiť akumulátor a preto tam majú prúdovo/ napäťovú nabíjačku - to je v poriadku Váš akumulátor takto nabijú iba raz pri servisovaní. Doma opakovane to vyslovene neodporúčam.
4. Takže na záver, kúpte si lacnú nabíjačku na 14,4 -14,8V a nabíjať môžete i 24hod. nabijete akumulátor šetrne a asi na 80-85% čo úplne stačí.
Pri takomto nabíjaní sa zmenší prúd pod 500mA. Pri novom akumulátore i pod 100mA. Ak sa už nezmenšuje po dobu 1-2 hod. nabíjanie ukončíme.
Staré alebo poškodené akumulátory takto ľahko odhalíme.
 
Mazdu 6 GJ mam na CTEK MXS 5.0 pripojenu uz asi tri mesiace, odkedy som na home office. Na jazdenie po meste mam druhe auto.
 
Neodporúčam mať dlhodobo na nabíjačke akumulátor, ktorý nie je na to určený, dokonca i špecializované gélove olovené akmulátory v UPS-kách sú dlhodobo na napätí len okolo 13.6V !!!
 
Su nabijacky a nabijacky. V sucasnosti su take, ktore po nabiti nabijanie odpoja a raz za tyzden skontroluju, v akom stave je akumulator (nie len podla napatia, ale mozu aj pod zatazou) a v pripade nasadia udrziavanie.

A co sa tyka nabijania vyssim napatim (samozrejme po odpojeni z auta a idealne aj mimo auta) - ide o desulfataciu. Ze sa pri tom nejaka voda odpari nie je ciel.
 
...o promíchání elektrolytu u EFB.

Odesláno z mého Mi 10 pomocí Tapatalk
 
Su nabijacky a nabijacky. V sucasnosti su take, ktore po nabiti nabijanie odpoja a raz za tyzden skontroluju, v akom stave je akumulator (nie len podla napatia, ale mozu aj pod zatazou) a v pripade nasadia udrziavanie.

A co sa tyka nabijania vyssim napatim (samozrejme po odpojeni z auta a idealne aj mimo auta) - ide o desulfataciu. Ze sa pri tom nejaka voda odpari nie je ciel.
Áno sú také, ak máš viac áut a rodinný dom alebo aspoň garáž s elektrikou, tak prečo nie... Ale pre väčšinu je to zbytočnosť :)
 
Nezaoberajte sa s tým nabíjaním. Stačí pred zimou a po nej poprípade ak vozidlo dlhšie stojí - viac ako 7-10 dní.
Dovolil bych si na základě vlastní zkušenosti trochu nesouhlasit. Poté, co mi nová baterie (Exide) vydržela jen tři roky, jsem začal bádat, čím to mohlo být. A jeden z poznatků je, že se baterie v autě, co stojí v garáži, vybíjí podivuhodně rychle.
Příklad: přijedu domů, baterii trochu nabiju, protože jsem jel celou cestu se světly a po rovině. Druhý den po nabití naměřím 12,8 V, to je asi OK. Ale i když vůz stojí v garáži a nikdo se k němu ani nepřibližuje, pátý den už naměřím jen 12,5 V, tedy baterie si podle mého skromného úsudku říká o nové nabití.
Před výměnou baterie jsem nabíjel jen párkrát za rok, proto asi zdechla ještě mladá.
 
Back
Top