• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

benzín Cukání při přidání nebo ubrání plynu a snížený výkon

by[cx]

nový člen
3
Ahoj, chtěl bych vás poprosit o radu, protože máme problém s naší Mazdou a po třech letech už jsem v tom trochu ztracený, podobně jako autorizované servisy.

Začnu informacemi o autě:

Mazda 3 BN
Rok výroby 2018
Motor G165
VIN: 3MZBN64760M346526

Jsem první majitel. Už od nového auta se občas stávalo, že když otáčky motoru dosáhly cca 5k a zároveň auto zatáčelo doprava, tak motor občas cuknul, jak kdyby do něj nešel benzín. Po čase tenhle problém zmizel.

Od cca 45 000 km se začalo stávat, že při přidání plynu auto cukalo. Nezáleželo na otáčkách nebo zařazené rychlosti. Ve vyšších otáčkách se to jen projevovalo víc. V nižších, třeba při malém přidání plynu na dálnici při 130km/h, se to projevovalo méně. Občas problém zmizel a neobjevil se.

Cukání se neprojevovalo jen při přidání plynu, ale i při ubrání, kdy při pouštění pedálu se motor choval tak, že otáčky motoru chvíli neklesaly, pak se auto chovalo jak kdybych přidal trochu plynu a pak až začaly klesat.

Na Vánoce 2021, když jsme se vraceli v zimě z návštěvy domů, auto odmítalo jet. Nějak jsme dojeli, ale motor vůbec neměl tah a každé sešlápnutí plynu doprovázelo cukání. Když jsme dojeli a sedl jsem do auta po pár dnech, tak problém zmizel a nikdy už se takhle výrazně neprojevil.

Začal jsem to řešit v CarStar v Praze (dneska Louda). Vyměnili svíčky a vyčistili váhu vzduchu, což nepomohlo. Problém přes léto náhodně mizel a objevoval se. Dal jsem to znovu do CarStaru a opět nic nenašli. Auto už ale cukalo i jim a technik, co mi auto po týdnu předával říkal, že nevědí co s tím.

Po dalším roce, kdy auto občas při přidání či ubrání plynu zacukalo, jsem to začal řešit víc. Všiml jsem si, že v době, kdy auto cuká, tak klesá výkon. Začal měřit na zrychlení aplikací v telefonu. Když auto zrovna necukalo, tak se na 100 km/h dostalo za cca 8.7s (papírově tam je myslím 8.1s). Když auto cukalo a cítil jsem, že nemá tolik výkonu, tak byly časy kolem 11.5s.

Když cukání zmizí a s autem se jezdí hodně zvolna, tak se tváří, že je vše v pořádku. Stačí ale prosvištět nějakou okresku nebo jet 5 minut 150 km/h po dálnici a problém je zpátky a trvá třeba 250 km volného ježdění, než zase zmizí.

V řijnu 2023 jsem nechal v místním neautorizovaném servise vyměnit lambda sondu a vypadalo to, že problém zmizel. Několik měsíců motor běžel bez jediného zacukání. Už si nepamatuji přesně kdy, ale po nějakém čase se rozsvítila kontrolka motoru. Poprvé od doby, co auto máme. Podle diagnostiky šlo o chybu P0421 (Warm Up Catalyst - Efficiency Below Threshold (Bank 1)). Auto jinak jezdilo celou zimu úplně v pohodě. Teď bylo znovu v servise a zkusili jsme vyměnit i druhou lambda sondu, než se pustíme do výměny katalyzátoru, protože katalyzátor na kaměře nevypadá, že by byl nějak mechanicky poškozený.

Jeli jsme pak s naloženým autem chvíli po dálnici a po okreskách a problém se vrátil. Znovu cuká při přidání nebo ubrání plynu. Zrychlení spadlo na 11.5s. Osobně si myslím, že to, že bylo všechno během zimy v pohodě, byla náhoda. S autem většinu času jezdila má žena, která mu moc nedává.

Tipnul bych si, že je katalyzátor přicpaný a proto tam klesá výkon. Je možné, že se klidnou jizdou nějakým způsobem uvolní a dokud do něj nezačne motor tlačit větší množstí spalin po delší dobu, tak to stačí. Mám obavy, že když budeme takhle dál jezdit, tak na motoru odejde něco dalšího. Zároveň mám obavy, že když koupíme nový katalyzátor (~40k Kč), že to sice vyřeší část problému, ale původní příčina zůstane a nakonec dojde k poškození i toho nového katalyzátoru.

Před pár dny jsem znovu zkoušel měřit zrychlení z 0 na 100 a všiml jsem si další věci. Když stojím, přidám plyn na cca 3-4k otáček a pustím spojku, tak motor vůbec netáhne od spodu. Chvíli jsem měl i pocit, že chcípne. Když se tenhle problém neprojevuje, tak auto za hvídání kol vystřelí. Je také zajímavé, že u zrychlení 0-40 km/s je rozdíl skoro 1s proti stavu, kdy se motor tváří v pořádku.

Před rokem jsem si všiml, že cukání je vidět i na otáčkoměru, tak jsem strávil nějaký čas snahou to zachytit na video:


Takhle se auto chová ve vyšších otáčkách při jemném přidávání plynu.

Vůbec netuším kam se dál posunout. V autorizovaných servisech buď neví nebo jim to nedělá. V servise, kam už nějaký čas jezdím, se mi alespoň snaží pomoci, ale taky netuší, co by to mohlo dělat. Pokud vás něco napadá, budu rád, když mi napíšete cokoli, čeho bych se mohl chytit.
 
Dejme tomu že svíčky a cívky jsou v pořádku (to by snad zjistil každej servis), tak mě potom napadá palivo.
Podle tohodle tvrzení: " když otáčky motoru dosáhly cca 5k a zároveň auto zatáčelo doprava, tak motor občas cuknul, jak kdyby do něj nešel benzín." bych si typnul že bylo přicpaný sýtko (filtr) v nadrži na nízkotlakém čerpadle. Je možný že ten filtr tam pořád je ucpanej. A nebo je taky možný, že se ten "bordel" rozředil, prošel tím sítkem a teď je někde ucpanej na vstřikovačích. A pokud jeden (nebo víc) z těch vysokotlakých vstřiků špatně dávkuje, tak to může způsobit všechny ty další obtíže který popisuješ dál i spálenej katalyzátor na svodech (VIF napomáhá likvidaci katalyzátoru - jen taková vsuvka)

Každopádně jezdit s timhle stavem tolik let... To už člověk musí mít opravdu rád BDSM :joy:
 
Svíčky i cívky jsou nedávno měněné. Svíčky celkově už třikrát (auto má cca 88k km). Zkusím zjistit, zda v servise kontrolovali filtr palivového čerpadla. Mám pocit, že samotné čerpadlo měřili a že dávalo standardní tlak.

Kontrola vstřikovačů bohužel vyžaduje výměnu jejich těsnění a to je 13k, tak jsem do toho ještě nešel. Možná by to ale bylo lepší než hned skákat po novém katalyzátoru.

VIF jsem použil jen jednou, to by nemělo odpálit katalyzátor. Pokud to teda nějak hodně nezesiluje účinky toho, že se do něj při cukání dostává benzín.

Ono nebylo vůbec jednoduché to řešit. Myslím, že jsem to dával postupně třikrát do dvou autorizáků. Jednou do Pardubic a dvakrát do Prahy do CarStaru. První dva pokusy, když jsem jim to tam přivezl, tak podle nich bylo auto v pořádku. Řekli mi, že když jim to nedělá, tak to nemají jak vyřešit a když už jim to, v CarStaru, konečně začalo dělat, tak mi řekli, že neví co s tím. Auto bylo schopné jezdit třeba dva měsíce bez problémů, tak člověk snadno nasbírá tři roky snahou to vyřešit :)

Dneska mi v neautorizovaném servisu nabídli dekarbonizaci a odeslání katalyzátoru nějaké firmě, která se do něj podívá, zjistí v jakém je stavu a dokáže ho vyčistit. Zkusím s nimi ještě probrat ty vstřiky.

Každopádně moc díky za informace. Člověku se lépe rozhoduje co dál.
 
Back
Top