• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

manuál Divná spojka

Trawn

člen KLANu
74
Ahoj všem. Dotaz na spojku. Mám M6 GL předFL (2017) G165 a už od koupě v 32tis km jsem takovej nešťastnej z řazení resp. mi přijde že při řazení je pokaždé bod záběru někde jinde. Je to kombinace několika věcí:

1) když už dáte spojku do záběru a máte pocit, že už se otáčky srovnaly a pustíte pedál, auto stejně většinou poskočí jako kdybyste ji zahodili jak 18ti letej Jarda
2) autu při řazení (zřejmě díky proměnnému časování) vždycky jinak rychle padají otáčky. Synchrony úplně nemají rády rychlé řazení a když si dáte na čas, tak zas někdy za tu dobu otáčky klesnou během vteřiny na volnoběh a jindy zas visí jak heliový balonek

Zatím to byla nepohodlnost, která vyžadovala otravnou míru pozornosti při řazení (na jiných autech řadím bez toho, abych se na to musel soustředit), ale dnešní příhoda mi fakt nedala - najížděl jsem na dálnici a chtěl jsem si podřadit ze 4 na 3. Nepoužil jsem meziplyn, protože jsem chtěl aby mě srovnání otáček zbrzdilo před zatáčkou nájezdu. Popustil jsem spojku tam, kde je běžně "biting point" a nic, auto během půl vteřiny spadly otáčky z 3tis na 1tis a auto ztichlo, že jsem místo na silnici musel čučet na palubku, jestli nechcípl motor, nebo se nezbláznil start-stop a nic. Tak jsem spojku pustil tak o 0,5cm víc (pořád tak v půlce dráhy pedálu) a auto s sebou cuklo a otáčky se srovnaly jako kdybych pustil celou spojku najednou (upozorňuju, že v tu dobu mám pořád spojku v půlce dráhy).

Fakt nechápu, co to je? To jako odešla spojka v 50tis km? Přitom neklouže a většinu času funguje až na tyhle výkyvy (ještě teda ráno, když nastartuju a vyjíždím z parkoviště, tak první záběr má takovou tendenci cukat autem, ale další řazení pak v pohodě). Nebo že by to byl nějaký silentblok a celé to poskakování je kvůli nadměrnému pohybu motoru?
 
Ahoj, kdy jsi naposledy měnil a odzvdušňoval brzdovou kapalinu v ovládání spojky ?
Jako pokud před tebou v autě byl nějakej naprostej neumětel nebo ženská v lodičkách (dámy prominou, ale často se to stává), tak mohl tu spojku oddělat během těch 32000km, byť je to naprostej extrém z extrému.
 
Mrknu se do servisky, zatím jezdím do autorizáku, takže očekávám, že patřičné úkony dělají dle servisního plánu. Ale mám ji 1,5 roku, takže jsem zatím byl jen jednou a to byl olej, klima atd. Pokud někdo dělal brzdovku, tak by to muselo být ještě v reichu.
 
V servisu občas zapomenou při výměně brzdovky v brzdách vyměnit i ten okruh pro spojku. Možná tohle by stálo za to udělat jako první.
To co popisuješ vypadá jako by se propadal spojkový váleček a pokud se nebavíme o nějakym autě +10let tak za to z drtivý většiny může brzdová kapalina nebo zavzdušnění.
 
Tak dle servisky byla brzdovka měněna na předposlední kontrole 17.2.2022 v Německu při prodeji (když jsem ji kupoval).
Dá se to nějak zkontrolovat, jestli to dělali a zda je to tím, nebo to prostě rovnou udělat?
 
Jestli měnili i okruh spojky asi nezjistíš. Ale dá se zjistit jestli je ta kapalina v pohodě pomocí testru na zjištění bodu varu brzdový kapaliny. Pokud by ta brzdovka v nádobce byla v pohodě (bod varu minimálně 155°C podle normy DOT4, ale já raději doporučuju minimálně 180°C-190°C), tak by možná stačilo jen zkusit odvzdušnit ten okruh spojky (tím dojde i k propláchnutí). Může tam být nějaká sraženina bordelu nebo bublinka vzduchu.
Teoreticky by jsi to mohl vyzkoušet tak, že když párkrát za sebou našlapeš spojkový pedál a spojka bude zabírat správně a pokaždý když to zase začne blbout a ty znovu párkrát našlapeš spojkový pedál a zase to bude v pořárku, tak by to téměř s jistotou měla být ta brzdovka v ovládání spojky.

Ale je to jen nápad od klávesnice podle popisu závady. Tohle by chtělo aby to někdo projel a vyzkoušel chování tý spojky.
 
Ona brzdovka zas nestojí svět (nevím teda kolik jí tam je), takže výměna není od věci, pokud to teda inženýři nedali někam nešikovně. Problém je taky to, že autorizáky se většinou moc necrcaj s diagnostikováním problému a rovnou vyměňujou, takže si je úplně neumím představit distilovat brzdovku :) Obecně bych rád našel nějakou Mazda dílnu na budoucí údržbu, která tomu rozumí a umí zapsat do elektronické knihy, ale tady u nás to je samý koncern (njn, Mladá Boleslav :) ) a ty, co jsem našel mají z pochopitelných důvodů plno.

Každopádně díky za tip, budu to směřovat tím směrem.
 
Brzdovka by se stejnak měla měnit každý dva roky bez ohledu na nájezd, takže tě to čeká v tom únoru 2024. V tý spojce si kapalinu můžeš odvzdušnit i doma před barákem, ale potřebuješ k tomu ještě jednoho člověka co bude šlapat na spojku (a následně pedál rukou/nohou zvedat od podlahy) a ty budeš povolovat a zavírat ten odzvdušňovací ventilek na pomocnym spojkovym válci (na tomhle autě se dá povolovat i rukou - z nářadí potřebuješ pouze hadičku a nádobku kam poteče kapalina). Když otevřeš kapotu a koukneš směrem na klapku sání a potom sklopíš hlavu dolů na převodovku (jako na ventilátory chladičů), tak tam uvidíš na převodovce našroubovaný tenhle pomocný spojkový váleček do kterýho vede trubička s brzdovkou a na něm je černý plastový ventilek, kterým se ta kapalina vyměňuje a odvzdušňuje.
pomocny spojkovy valec M6GJGL.png
Ale jestli s tím pojedeš do servisu, tak jim to raději připomeň že chceš vyměnit i ten okruh spojky a pro jistotu zkontrolovat i samotný spojkový pedál. Nebo prostě ať to projedou a zjistí co s tím je nebo není. Třeba bude ta spojka zbroušená a bude na výměnu, což by byl ale opravdu extrémní případ a předchozí majitel s tím asi opravdu dělal neuvěřitelný věci.
 
Perfektní, děkuji za pomoc. To zní jednoduše, s tím si poradím. Já si na předchozím autě dělal věci sám (i rozvody), ale to bylo na koncernech. Na Mazdu jsem si zatím díky horší dostupnosti ETKY a náhradních dílů zatím moc netroufal, ale tohle je v pohodě. Opravdu děkuji, zkusím to odvzdušnit a na příští kontrole je upomenu, aby vyměnili i kapalinu ve spojkovém okruhu. 👍
 
Popravdě nedělal jsem zatím nic. Jsem zahrabanej už několik měsíců v práci a není na to čas. Příhoda z dálnice se už neopakovala a poškubávání při prvním studeném rozjezdu je jen občas, tak mě to netlačilo to řešit. Momentálně se snažím experimentovat s tím, zda to nedělá nějak esp (protože to dělá jen při prvním rozjezdu do zatáčky - na Tčkové křižovatce z parkoviště u byťáku), ale většinou ho zapomenu vypnout než se rozjedu, takže zatím málo dat.
 
Back
Top