• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

karosérie Plasti Dip

mrvevi

výkonný člen KLANu
420
Mazdáár,
někteří z nás určitě již přemýšleli o tom, jak své plechové mazlíky vylepšit či ochránit karoserii. Sám jsem se dobu rozhodoval jestli třeba přelakovat bezbarvým lakem a nechat to tak jak je nebo polepit folii, a až před cca rokem jsem se dozvěděl o Plasti dipu. Pro tuhle myšlenku jsem se nadchnul.

Plasti dip je vlastně guma. Lze s ním vytvořit souvislou ochrannou vrstvu komplet celého auta nebo jen jeho částí. Dovolil bych si zkopírovat tabulku dat, ze které vyplývá proč jsem se rozhodl použít tuto metodu:
  • Pružnost: 3740 psi (norma ASTM D-638)
  • Prodloužení: 430% (norma ASTM D-638)
  • Chemická odolnost: kyseliny a alkalicke látky: výborná
  • Odpor vůči solnému postřiku: nad 1000 hodín (norma ASTM D-117)
  • Odpor vůči povětrnostním vlivům: 7-10 let (norma ASTM G-53)
  • Teplotní rozsah použití: -34°C až 93°C
  • Pevné látky: 24% (z celkovej hmotnosti)
  • Test tvrdoměrem: A70 (norma ASTM D-2240)
  • Izolační vlastnosti: 1400 V / 0,0254 mm (norma ASTM D-149)
  • Odpor vůči tření: výborný (norma ASTM D-3170)
Jeho hlavní výhoda je ta, že pokud se něco nepodaří, lze snadno o proti nalepené folii odstranit a to bez poškození podkladového materiálu (původního laku). Platí, že čím více vrstev, tím lépe se pak později PD odstraňuje. Ideální je cca 5-7 vrstev. Píši lichý počet, protože první základová vrstva se stříká cca 60%, jen takové to postrašení, a pak je potřeba do kříže překrývat než jsme spokojeni :)

Plasti dip se prodává buď již naředěný ve spreji nebo v plechovce, která se míchá s ředidlem S6001, a to v poměru, který se vám zdá vhodný, ale doporučený poměr je 1:1 (1 l barvy : 1 l ředidla) .

Sprej nebo plechovka barvy:
Po své soukromé zkušenosti bych na menší plochy volil klidně sprej, v klidu stačí ;) .
Např. na zrcátka, kola, maska, ... Sprej má totiž jedno úskalí, a to je malá šíře rozprachu tj. cca 5 cm efektivně při vzdálenosti cca 15 cm. Tuhle vzdálenost je potřeba +- udržovat kvůli tomu, aby se guma do sebe slyla. Vzhledem k tomu, že je potřeba aby se jednotlivé tahy do sebe slévaly, tak je vhodné aby se překrývaly 1/3 až 1/2. Tudíž nám zbyde cca 2,5 cm šíře na tah a tím vzniká velká spotřeba barvy, potažmo spreje. Takže na velké plochy je sprej dle mého nevhodný. Spreje je potřeba fakt pořádně proštěrchat, udávané 2 minuty byly málo... doporučil bych tak 5 minut.

Pokud byste stříkali pouze se sprejem, tak bych vám na něj doporučil pořídit nějaký aplikátor, protože po pár lahvích už docela bolí prsty :D ... např. něco takového:
http://plasti-shop.cz/prislusenstvi-k-plasti-dipu/47-aplikator-na-sprej.html

Na velké plochy jako je kapota, střecha či kufr případně dvěře, etc. je mnohem lepší použít pistoli a barvy se tolik nespotřebuje.

(já jsem použil spreje, protože jejich koupě byla výhodnější nežli plechovka barvy, ovšem spotřeba byla taková, že mě to vyšlo stejně jak ta plechovka. Bohužel výsledek se preji nebyl dobrý (myslím na kapotě), tak jsem svoji práci strhl a koupil tu plechovku :D , ve které mi ve výsledku zbyla půlka barvy o proti sprejům)

Příprava povrchu:
Byl jsem ubezpečen, že PD hodně dobře kryje a nemusí být povrch připraven jak na klasickou barvu :D . Není tomu úplně tak :) Leccos zakryje to je pravda, ale jeden poměrně velký důlek v laku, jsem musel přebrousit a překitovat ;) Ale je pravda, že po těch cca 5 vrstvách řádně slité barvy jsou nerovnosti (omlácená kapota od kamínků) minimální ;)
Jinak bych doporučoval určená místa před nástřikem umýt nějakou jarovou vodou. Nechat uschnout nebo utřít, a pak odmastit technickým lihem. :) Oblepit a pak huráááá.


Míchání barvy a ředidlo:
Na různých stránkách jsem se dočel, že je potřeba "speciálni" ředidlo na plasti dip cca 1l za 500Kč a více . Až jsem narazil na jednu stránku, kde psali, že se jedná de facto o obyčejnou S6001 za pár XX korun :) A tu jsem já použil a všechno bylo v pořádku :)

Zakrývání před vlastní aplikací barvy a následné sundávání:
Před samotným stříkáním jsem na oblepovaní použil obyčejnou papírovou lepící pásku, noviny a letáky :D. Tu bych doporučoval sundávat, když máte nastříkanou poslední vrstvu, která už zasychá..cca po 15 minutách a opatrně odlepovat. Pokud by to bylo ještě moc živé, tak ještě pár minut počkat.
Když budete pásku odlepovat až když budě vše zaschlé, tak musíte opatrně oříznout požadovaná místa např. skalpelem, žiletkou či hodně ostrým houbovým nožíkem :D

Aplikace barvy:
Základní vrstva barvy ať již ze spreje nebo pistole se nanáší tak, že kryje cca 60%. Pak se postupuje s plným krytím, resp. překrýváním. Nikdy neopravujte a nedělejte dodělky na již zasychající vrstvě. Raději stříkněte pak rovnou další vrstvu nebo s tím pak už nic nenaděláte a bude to vypadat hnusně :D . Snažte se stříkat rovnoměrně a plynule ;) Jednotlivé vrstvy se nanáší cca po 12-15 (ale může třebas až za 20 minut záleží jak a kde to usychá) minutách, až když se mokrý povrch změní v takový usychající samet a trošku při dotyku lepí :)


Např. na této adrese je možno vidět jaké barvy a jaké možnosti má zatím plasti dip:
http://plasti-shop.cz/

Na bazoši se dají sehnat spreje za velmi přiznivé ceny:
http://www.bazos.cz/search.php?hled...lokalita=&humkreis=25&cenaod=&cenado=&order=1
tenhle konkrétní mám odzkoušený Lanch ( z Berouna od pana Tomáše) vše došlo v pořádku.

A co se s plastidipem dá všechno dělat? :) já čerpal z YT:
zde stříká znaky, mřížky, ...

plasti dip v interiéru

a o dipované celé auto :)


Ale firem co se touto metodou a dovozem barev zabývá je nepřeberné množství a s tím jak se tento způsob úpravy pomalu ujímá, tak klesají i ceny :)

Tak myslím, že je to poměrně vyčerpávajíci :D Omlouvám se, pokud jsem někoho pohoršil, jsem pouhý laik, žádný lakýrník ;) a i tomu pak odpovídá moje práce na mém Šmoulovi :D
 
Poslední úprava:
Pekna prace, dekuji za ctivou charekteristiku. Verim, ze po tomhle se do toho pusti vice lidi. Za me jednicka s mazdickou :)
 
Děkuji, já doufám že si to někdo přečte :D a pomůže mu to trochu v rozhodování a když to pomůže třebas jednomu, tak budu rád ;) :)
 
Ja myslim, ze ten dip ma svou vyhodu v tom, ze lze velmi snadno experimentovat se sekundarnimi barvami. Kdyz se mi nebude libit tahle, strhnu a fouknu necim jinym. Aniz by se resila nejaka velka priprava. Sam bych uvazoval o jistem "zprisneni" soba. No ale ted jsou trosku jiny veci ktery musim resit driv. Kazdopadne pro me to je to, co mi lehko pomuze se zorientovat a nehledat v tom vedu. :)
 
Do toho jdu, dám to na kola, pak hodím výsledek...
Já jsem stříkal kola do antracitové metalízy Foliatecem a vydrželo do do nejbližšího rychlého přesunu po dálnici za prudkého deště. :) Následně to šlo dolů celé a nechal jsem nalakovat normálně.
 
Aha, tak uvidíme, žádná pálka to není a aspoň vyzkouším tu barvu, jak se bude hodit :)
 
tak kola jsou cca 4x sprej za cenu z bazoše cca 184 Kč za kus s poštovným a balným v jiných obchodech se cena pohybuje za cca 400 Kč + ... jinak od toho borce se nebojte (ale raději bych vzal třebas jeden dva spreje rezervní). Je na tom akorát nalepená jiná česká nálepka, tuším že to bylo nějaký super čistič na auta :D , ale uvnitř byla barva :) (pravděpodobně nějaka šmelina se clem bo tak něco ale konečnýmu uživateli je to šumák :) ) ... ten PD by měl držet, ale uvidíme :) .... takhle, každopádně budu miň nasranej, když se mi poškodí PD, než kdyby mi někdo poškodil novej nástřik ;)

S PD se daj střikat např i kryty noteboků, mobilů a já nevím co ještě. Představivosti se meze nekladou. Drží na skle, plastu, dřevu, kovu :)
 
A ten dip se dá jednoduše i čimkoliv přefouknout a pak to celý sloupnout :) Chtěl jsem fouknout kola, ale pistolí mi to nešlo a stejkalo a pak už nebyl čas. Tak jsem to jen přefouknul sprejem a na pár místech, kde jsem se bál, abych to sundal, jestli neni vrstva dipu slabá, už to nějak pomalu začíná lézt samo :D
A mám černým fouklý i vnitřky disků, aby ten prach z desek tolik nesvítil na šedivých kolech :)
 
Ta high gloss je brutální. To jsem netušil vůbec, že se s tím dají vyvádět až takově věci :)

Mimochodem mám zkušenost ohledně sundávání. Ale nevím, kolik let to na autě bylo a hlavně to byla asi jen tenká vrstva. Takže to nešlo vůbec sloupnout :D No hrůza a hlavně na kapotě to bylo jakoby zapečené a nechalo to celkem "vyžrané" stopy na laku (Audi A6) :confused:
Ale nevím kdo to dělal a čím to dělal, takže to byla spíš fušeřina jednotlivce. Každopádně jak bylo psáno nahoře, tak určitě taky doporučuji tlustší vrstvy :)
 
Tak další poznámka :) po nějakém čase používání v provozu bych doporučil ještě ten DIP něčím ošetřit, aby se to lépe umývalo :D ... Zatím mě napadlo akorát tak např Pronto. Pořádně ručně umýt a hned osušit, a pak bych tam na to aplikoval nějakou "ochrannou vrstvu" aby špíná lépe sklouzala dolů.
 
Ja mel dip na mx-3 kolach sprejem a reknu vam, kdyz je spatna tryska, tak nasledna udrzba je umorna! Ale ted sem si delal cele auto a pohoda. Nic zazracnyho sem necekal vypada to lip, nez sem myslel ze bude.. Mam elektrckou foukacku wagner, tak kdyby se nekdo rozhodl jestli dipem neco delat, tak je lepsi koupit litr dipu, redidlo a splichnout to pistolkou můžu ji pujcit.
 
Ja mel dip na mx-3 kolach sprejem a reknu vam, kdyz je spatna tryska, tak nasledna udrzba je umorna! Ale ted sem si delal cele auto a pohoda. Nic zazracnyho sem necekal vypada to lip, nez sem myslel ze bude.. Mam elektrckou foukacku wagner, tak kdyby se nekdo rozhodl jestli dipem neco delat, tak je lepsi koupit litr dipu, redidlo a splichnout to pistolkou můžu ji pujcit.

jj jak jsem psal :) s pistoli je to fakt lepší s tím mohu jen souhlasit :) . Jinak je to fakt paráda. Je to hodně zajimava varianta, jak si pohrat s autem :)
 
S pistolí je to pecka, ale mám s ti i špatný zkušenosti....
TotalDip na vnitřky kol pistolí pecka, PlastiDip zvenku a teklo to, absolutně nekrylo ať jsem to ředil jakkoliv... :-/
 
S pistolí je to pecka, ale mám s ti i špatný zkušenosti....
TotalDip na vnitřky kol pistolí pecka, PlastiDip zvenku a teklo to, absolutně nekrylo ať jsem to ředil jakkoliv... :-/
ono je oboje v podstatě to same :) spíš mi šlo o tu samotnou aplikaci a pistole je best ;) ... ještě, že už máme klanový trička :D pač ty jmena vs nicky vs auta se mi míchaj :D
 
Kluci tak jak u toho PD někdo řikáte že na údržbu špatný, někdo že dobrý...

Přemýšlím že tim stříknu drobnosti jako nápis mazda na kufru, logo.. což jakože pohoda... ale přemýšlím že bych stříknul u celý předek jakože mřížku u chladiče, vadí mi že není dostatečně černá ej taková matná, a ten přední chrom...

Tak by mě zajímalo jak moc dobře to drží tedy, zda to drží když projedu myčkou nebo to vezmu pořádně wapkou atd... aby se to pak během sezóny nezačalo loupat jak ženská co se nenamazala na sluníku krémem:/
 
Pokud se to foukne pořádně, tak bych se wapky vůbec nebál. Co to udělá v myčce netušim, tam už pár let nejezdim :)
Ale ve vlastním principu je to otěru docela odolný. Nejnáchylnější na trhnutí je to na hranách, a musí se na to třeba nehtem, či tak
 
právě nevím zda to nechat stříknout normál barvou tu masku nebo tim PD:/
 
Masku jako tu černou mřížku? Tu bych asi fouknul klasicky. Ten dip je dobrej, že má různý odstíny a když se chce změnit barva, tak se jednoduše sloupne a dá jinej.
U tý mřížky předpokládám, že chceš asi trvalejší variantu. Ten dip spíš max na ten chrom. A to stačí koupit 1 sprej a zkusit to. Sundat to jde vždycky (pokud neuděláš slabounkou vrstvu, pak je to pakárna), když by se to nepáčilo, a tolik ten sprej nestojí
 
Back
Top