• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

podvozek Utahovací moment matic kol

OutlawMan

výkonný člen KLANu
152
Ahoj, na kolik utahujete origo Mazda matice na origo Mazda alu?

V manuálu se píše poměrně velký rozptyl - 108 až 147 Nm. Podle mě se musí taky lišit utahování klasických plecháčů a alu, i když plecháče na 6ku je asi hřích... To ani manuál nijak neřeší.

Na kolik tedy utahuje Vy alu, pokud to neděláte odhadem?
 
Ahoj, pokud bych ještě někdy použil momenťák, tak na 90 Nm. Ale to už dávno nedělám. Normálně to dotáhnu krátkým klíčem tak, abych to byl za půl roku schopen zase povolit. Vznikne tam tak těch 90+/-10 Nm. Samozřejmě po 200 km od přezutí, až si to sedne, zase všechny matice zkontroluji. Většinou jedna, někdy dvě vyžadují trochu dotáhnout. Ale pak je půl roku klid. Za ten půlrok tam ale trošku "zarostou" (samozřejmě, že závity jsou namazané) a pak si nadávám, kdo že to tak prasácky utáhnul, že to nejde povolit. Plecháče šly povolovat trošku lépe. Jinak ano, ten závit snese 150 až 180 Nm než na něm nastanou nevratné deformace za mezí kluzu materiálu, ale je to zcela zbytečné (a nepraktické).
 
Já dávám 110 Nm, mělo by to stačit, druhé auto dávám léta jen na 100 Nm a je to také předepsaná hodnota.
 
110 Nm mělo by to stačit... když tu čtu jak dorváváte kola, dokonce 147Nm... Proč to děláte? Nikdy mi nešly povolit kola utažený v servise na moment. O strženém bezpečáku nemluvě. Závit je samosvorný, kola utahuju odhadem do 80 Nm a nikdy se mi nepovolily..
 
Takže když armáda konstruktérů vypočte a navrhne utahovací moment na GJ/GL v rozptylu 108 až 147Nm (dejme tomu 108-120 plech, 120-147 liťák) tak to udělali blbě?
Samosvorný závit ? A na to si přišel jak ? Možná jestli jsis koupil spešl matky třeba se silonem.
Že ty si kola utahuješ blbě je tvoje věc, ale jelikož jde o bezpečnost a hodně lidí si utažení kol po nasazení už vícekrát nekontroluje, tak bych "raději neradil" ostatním

Mi kolikrát přijde že pro lidi je lepší žít v době 120 Škodovek než aby otevřeli manuál případě si prostudovali novější dokumentace ke konkrétnímu autu. Dnes a denně se na dílně setkávám s přežitou blbostí mazání nábojových šteftů měděnkou a podobně...:poop::skull::mask::confused:
 
Poslední úprava:
Ja osobne dotahujem na 130 Nm. Nasiel som to v par zoznamoch ako odporucana hodnota pri mazde 3. Ako vidim je v rozsahu ktory napisal aj Max6. Tych 130 Nm je uplne v pohode, vobec som nemal problem následne maticu povolit.

Odoslané z SM-A520F pomocou Tapatalku
 
Takže když armáda konstruktérů vypočte a navrhne utahovací moment na GJ/GL v rozptylu 108 až 147Nm (dejme tomu 108-120 plech, 120-147 liťák) tak to udělali blbě?
Samosvorný závit ? A na to si přišel jak ? Možná jestli jsis koupil spešl matky třeba se silonem.
Že ty si kola utahuješ blbě je tvoje věc, ale jelikož jde o bezpečnost a hodně lidí si utažení kol po nasazení už vícekrát nekontroluje, tak bych "raději neradil" ostatním

Mi kolikrát přijde že pro lidi je lepší žít v době 120 Škodovek než aby otevřeli manuál případě si prostudovali novější dokumentace ke konkrétnímu autu. Dnes a denně se na dílně setkávám s přežitou blbostí mazání nábojových šteftů měděnkou a podobně...:poop::skull::mask::confused:

Mě moc nebaví diskuze s blbem, takže stručně. Doučovat tě nic nebudu, tak jsem ti klikl na google pro takový základ: Závit na šroubu (šroubovice) působí jako nakloněná rovina, obtočená kolem jeho dříku. Otáčením se šroub posouvá vůči matici nebo součásti s vnitřním závitem, a to s podstatně větší silou než jaká šroubem otáčí. Proto se šrouby užívají například u mechanických zvedáků, šroubových lisů a dalších zařízení, kde je třeba vyvinout velkou sílu. Závit běžných šroubů je samosvorný, takže šroubový spoj drží spojované součástky pohromadě velkou silou a trvale. https://cs.wikipedia.org/wiki/Šroub Tak si to nastuduj.
Že se někdo ozve s tím, že je určené výrobcem, jsem čekal. No, on to dělá kvůli lidem jako ty. Co neznají ani základy o šroubech.
 
Takže matice na kolech se nikdy samy nepovolí ze šteftů mi tím chceš říct. Tak to mě osobně stačí abych věděl s kým mám tu čest :)
Vysvětlovat ti rozdíl závitu ve zvedáku a spoji matice/kolo/náboj kde dochází třeba k "vymačkávání" materiálu a neustálým vibracím je zbytečné.
Jen doufám že nikdy na silnici nepotkáme v protisměru auto co dodržuje tvé rady.;)
 
Poslední úprava:
Ne, když je utáhneš, tak se nepovolí, přestav si to. Kdyby se mohly povolit jako jinak namáhané šroubové spoje, tak by se jistily. Ti k večeru hrabe nebo o čem se tu chceš dohadovat, že do mě vandruješ? Plácáš blbiny o samosvornosti závitu, o čem víš evidentně prd, teď se ti zase povolujou kola.
 
Ne, když je utáhneš, tak se nepovolí, přestav si to. Kdyby se mohly povolit jako jinak namáhané šroubové spoje, tak by se jistily. Ti k večeru hrabe nebo o čem se tu chceš dohadovat, že do mě vandruješ? Plácáš blbiny o samosvornosti závitu, o čem víš evidentně prd, teď se ti zase povolujou kola.
Nezlob se, ale to je kravina, že se nepovolí. Koukám, že asi jejich dotažení nikdy nekontroluješ. Já po výměně kol kontroluju tak po 100 km a vždy je nějaká matka mírně volnější. Potom už tak jednou za dva měsíce a taky je nějaká sem tam trošku volná. V práci na kamionu kola kontroluju co měsíc a taky je sem tam nějaká povolená. Kdysi mi jedno kolo když jsem na tu kontrolu moc nehleděl málem uletělo a nechci vědět co se mohlo stát kdyby se to opravdu stalo. Takto mě to stálo jen 9000 za zničený disk, štefty s matkami s střed na kterém je kolo připevněné k náboji. A to podotýkám, že kola při výměně dotahujeme na předepsané hodnoty momenťákem (450-500Nm)
 
Nezlob se, ale to je kravina, že se nepovolí. Koukám, že asi jejich dotažení nikdy nekontroluješ. Já po výměně kol kontroluju tak po 100 km a vždy je nějaká matka mírně volnější. Potom už tak jednou za dva měsíce a taky je nějaká sem tam trošku volná. V práci na kamionu kola kontroluju co měsíc a taky je sem tam nějaká povolená. Kdysi mi jedno kolo když jsem na tu kontrolu moc nehleděl málem uletělo a nechci vědět co se mohlo stát kdyby se to opravdu stalo. Takto mě to stálo jen 9000 za zničený disk, štefty s matkami s střed na kterém je kolo připevněné k náboji. A to podotýkám, že kola při výměně dotahujeme na předepsané hodnoty momenťákem (450-500Nm)
Taky už jsme sbírali na poli kolo z Iveca Crossway, protože si řidič nezkouknul plastový rysky na maticích. Tehdá to odnesl náboj na zadní nápravě + plechařina okolo 60000Kč
To je hned...:dizzy::neutral:
 
Potvrzuji, jezdim v lomu s MANem TGS 8x4 a kola si měním při sjetí či defektu sám. Matky vždy dorvu trhákem "na krev" a stejně jsou po pár hodinách volné a musím je přetáhnout. Takže moudra AR1 jsou tak pohádky ovčí babičky...
 
Taky už jsme sbírali na poli kolo z Iveca Crossway, protože si řidič nezkouknul plastový rysky na maticích. Tehdá to odnesl náboj na zadní nápravě + plechařina okolo 60000Kč
To je hned...:dizzy::neutral:
No právě, a mohl ten řidič být ještě rád, že to kolo nikoho netrefilo a nedejbože usmrtilo. Nevím jak z autobusu, ale na návěsu mi jedno kolo váží odhadem kolem 80 kilo a když uletí na dálnici v 90ce tak to může být dost průšvih. (Tak jsem se teď sháněl po hmotnosti a bude to více - 68 kilo má jen samotná pneu takže spíš přes 90)
 
Poslední úprava:
Asi před 25 lety, když mi v servisu poprvé přehazovali kola, tak na účtu bylo napsáno, že po 50-100km je nutné dotažení šroubů zkontrolovat. Od té doby to dělám automaticky, i když už ta věta na dokladech nebývá. Bez ohledu na teorie o pevnosti a spolehlivosti šroubových spojů apod. Prostě se to kolo klepe a vibruje. A chci dojet celej. Stačí vidět občas video s kolem dezertérem :)
 
Měním kola za zimní a tak mne napadlo si prohlédnout toto téma. Pár poznámek:
- samozřejmě, že je tento šroubový spoj samosvorný. Po utažení prostě drží a sám od sebe se nepovolí
- ovšem stačí otřesy, trochu povolí materiál (hlavně disk), může působit i ohřátí brzd (disk není z oceli, ostatní ano, tak je tam nepatrně jiná tepelná roztažnost), a šroubový spoj se může uvolnit. Osobně kontroluji vždy po cca 100km od přezutí, s mírným dotažením, pak jsem to dříve zkoušel asi uprostřed sezóny, ale nebylo potřeba nikdy dotáhnout, tak to už dnes vynechávám ...
- protože používám neoriginální disky, netrápí mne rozpětí 108 až 147 Nm, řídím se doporučením výrobce (certifikát přikládám)
 

Přílohy

  • BROCK - certifikát.pdf
    171,3 KB · Zobrazení: 63
Mě to v pneuservisu dotáhli takovým způsobem, že jsem musel vzít 2m tyč a tou nastavit křížový klíč aby se matice vůbec dala povolit. Letos jsem se u výměny kol potil a to doslova. Namísto 0,5h mi to trvalo 2h. A na několika šroubech jsou viditelné mírné deformace zívitu z použití velké síly. Takhle se to utahovat nemá a serou na to!

Ono to je tak, že dospělý chlap při použití křížového klíče vyvine správnou sílu na dotažení +- něco. Většinou je při tomto přístupu utahovací moment v toleranci pokud to není kulturista nebo třasořitka mušší váhy.
 
Mě to v pneuservisu dotáhli takovým způsobem, že jsem musel vzít 2m tyč a tou nastavit křížový klíč aby se matice vůbec dala povolit. Letos jsem se u výměny kol potil a to doslova. Namísto 0,5h mi to trvalo 2h. A na několika šroubech jsou viditelné mírné deformace zívitu z použití velké síly. Takhle se to utahovat nemá a serou na to!

Ono to je tak, že dospělý chlap při použití křížového klíče vyvine správnou sílu na dotažení +- něco. Většinou je při tomto přístupu utahovací moment v toleranci pokud to není kulturista nebo třasořitka mušší váhy.
Ahoj, správný postup by měl být, že pneuservis použije pneumatický utahovák a pak ručně dotáhne momentovým klíčem na doporučenou hodnotu výrobcem. U liťáků je samozřejmost po cca 50 km šrouby na disku momenťákem dotáhnout. Může se ale stát, že při defektu v provozu pak nepůjdou uvolnit obyčejnou pákou z nářadí auta. Pak se musí zavolat asistence.
Setkal jsem se i s praxí, podle mě chybnou, že v barumce nedotahovali bezpečáky právě z důvodu ztížené demontáže.
 
Back
Top