• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

motor LPG

Moje zkušenost je ta, že návratnost 2 roky by ještě ušla, ale nestojí to za ty starosti. Jak se s tím nenalítá aspoň 20k za rok, tak to nemá cenu. S 323 jsem dojížděl do práce, tak si to auto na sebe "vydělalo". Jinak plyn mohu jen doporučit. Kdo najezdí hodně a nevoní mu nafta, tak je to nejlepší cesta jak ušetřit. Jen člověk nesmí být přehnaný spořílek a o motor pečovat. Tzn. častěji měnit svíčky, tankovat lepší benzín (aditivovaný) a pokud není instalováno přimazávání ventilů, tak hlídat vůle výfukových ventilů.
 
Co se tématu rentability, vyplatí/nevyplatí, tak se z dlouhodobého hlediska dle mě vyplatí vždy, leda by někdo jezdil v naftě/beznínu za korunu na kilometr (čistě ve spotřebě) ;)
10 000km ročně se spotřebou nafty/benzínu za 2 Kč/km (neli víc) =....
10 000km ročně se spotřebou LPG za 1Kč/km =...
Dokud bude plyn za poloviční cenu od benzínu, není podle mě moc co řešit. Každého věc mávnout nad 10 tKč ročně rukou, ale podle mě už za 2-3-5 roků dobré hrachy, ne ? :) Investice se jednou prostě vrátí... Pokud se něco extra nevy*ere tak by to zase taková bolest být nemusela...
Benzín radši naliju do motorky :))
 
Jestli to člověk kalkuluje takto, tak souhlas, že to tak vychází. Jen doplním, že u plynu nejsou jen náklady na palivo. Pokud to člověk má fungl, tak vás montéří chtějí každých 15t km/rok vidět (tzn. budou "čistit" vstřiky, měnit filtr plyné fáze atd.), což něco stojí pokud to chcete dodržovat a nepřijít o záruku. Pak už jsou to poplatky za revize + každé dva roky navíc emise. Když člověk najede málo, tak se tyhle "drobné" naskládají a už ta návratnost není tak úchvatná :). Nehledě k faktu, že se stále startuje na benzín, takže u malých ročních nájezdů je i předpoklad krátkých tras. Já mám limit nastavený na 15tis/ rok.
Pro úplnost doplním zkušenosti u mé 323: rozhodně nešetřit za kvalitní firmu na přestavbu, garančky bych řešil jen po dobu záruky na přestavbu. Vcelku se na tom nemá co pokazit a ty intervaly co 15t km jsou jen tahání peněz. Po pár letech mi jeden z "garážových" montážníků řekl, že filtr plyné fáze mění až nestíhá propouštět plyn :D (což nastává po cca 40 - 50t km). Já pak měnil cca po 35tis, podle toho jak jsem přijel na roční revizi (kontrola těsnosti za 250,-). Vstřiky mi čistili jen po roční garačce po 25t km a pak je až v 90t km vyměňovali (investice cca 4500,-). Jinak co mi bylo řečeno, tak u Elpigazu se počítá s životností vstřikovačů +-60t km. Poslední věc je seřizování ventilů. U 323 jsem dělal každých 30t km. Neměl jsem přimazávání a nechtěl jsem riskovat, že odpálím vyfukové ventily. U GH bych rozhodně připlatil za přimaz, ať má člověk o startost míň :).
Jo a na závěr dotaz pro pavel 21: o kolik si auto sedlo na zadek po zabudování nadrže na lpg a dotankování do plné? Jestli je to vůbec viditelné :). Zhruba počítám, že je to nějakých 60kg za zadní nápravou.
 
Co se tématu rentability, vyplatí/nevyplatí, tak se z dlouhodobého hlediska dle mě vyplatí vždy, leda by někdo jezdil v naftě/beznínu za korunu na kilometr (čistě ve spotřebě) ;)
10 000km ročně se spotřebou nafty/benzínu za 2 Kč/km (neli víc) =....
10 000km ročně se spotřebou LPG za 1Kč/km =...
Dokud bude plyn za poloviční cenu od benzínu, není podle mě moc co řešit. Každého věc mávnout nad 10 tKč ročně rukou, ale podle mě už za 2-3-5 roků dobré hrachy, ne ? :) Investice se jednou prostě vrátí... Pokud se něco extra nevy*ere tak by to zase taková bolest být nemusela...
Benzín radši naliju do motorky :))
Napíší Vám můj pohled na LPG.Jezdil jsem mnoho km(asi 300 000km) na různých autech(Š120,Forman,Peugeot 405,Primera) s různými systémy LPG.Ano,lze ušetřit dost peněz,ale daní je velmi snížená spolehlivost vozu.U škodovek to tak hrozné nebylo,ale u těch novějších vozů se pořád něco řešilo.Do 50 000km po instalaci to bylo relativně v pohodě,ale potom to začalo.Co si vzpomínám,tak toto.Prasklá manžeta reduktoru-únik plynu do prostoru(velmi nebezpečné),zaseklá kulička u plnícího ventilu(zase mírný) únik plynu,neustálé problémy se vstřikovačemi(auto jelo na 3 válce),zaseklý plovák v plynové nádrži v max.poloze(nešlo nabrat LPG),zteřelé podtlakové hadičky,zaklepávání ventilů u Primery,rozsvěcení kontrolky motoru(chudá směs),neustále seřizování systému,dosti častá výměna svíček(ty na LPG stojí zanic),spálený ventil LPGproblémy s elektroinstalací.Když vezmu v potaz,že nesmím do podzemek,hlídat platnost plynové nádrže(10 let-pak výměna),každoroční revize,tak už bych do toho nešel.Problém není v samotném LPG,ale s kvalitou komponentů.Měl jsem různé,dražší i levnější,ale u všech byly problémy.Ted jsem si vzpomněl na bizarní poruchu u Formana.Ten motor byl OHV,už stříkačka(monotronic),startoval na benzín.Pokud jste jel s chladným motorem kousek,třeba 500m o potom zastavil,tak při dalším startu vypadly tyčky z ventilů.Stalo se mě to několikrát,jednou dokonce na dovolené.Důvodem bylo,že LPG produkuje usazeniny a při provozu chladného motoru obohacenou směsí se tyto usazeniny rozpustíly a zalepily dříky ventilů(pružina pak nemá sílu ty ventily dotlačit do sedel) a tyčky vypadly.Proto jsem vozil 10 a 32 klíč,abych mohl oddělat vrchní kryt ventilů a pootáčet motorem.Zajímavé je,že u Š 120 a 130 to nedělalo.Ale ony neměly ta guferka dříků.Takže verdikt.Pokud bych musel jezdit fakt hodně kilometrů,tak bych si našel kvalitní vychytaný diesel.
 
Upřímně mě to nenapadlo měřit :) , když mám prázdný kufr tak bych řekl že to není znatelné. Varianta že jsou obě nádrže plné není tak často takže se to trochu kompenzuje, i když teď dokud nemám ten emulátor na benzin a stav benzinu jen odhaduju, tak tankuju častěji
 
Ma zkusenost s LPG je jen pozitivni. Jednou Prins v Saabu, podruhe Tartarini v Lexusu. Absolutni spolehlivost. Jedina vec mi vadila a vadi dodnes. Nevozil jsem rezervu, protoze nadrz jsem mel umistenou vzdy namisto ni. Ted mam CX-5 KE 2,2d v automatu. Jezdim stejne trasy jako s predchozimi auty. Nejhorsi rezim pro spotrebu a to mesto/okruh/dalnice. Rocne cca 25 tkm. S dieslovou Mazdou nejsem schopen konkurovat 3,5 l V6 4x4 benzinu s LPG. Velmi nemile me prekvapilo, jaky rozdil v penezence mam u techto dvou aut.
Zalezi na cene prestavby a rocnim najezdu. U Saaba mi to vychazelo dlouhodobe uspora lehce pres 1kč/1 km, u Lexe pres 1,50 kc/km (a to i s pripocitanim benzinu na start a zahrati motoru). V Lexu jsem to uz koupil s plynem, takze okamzita uspora.
U turbo motoru bez primazu, u hladke atmosfery s primazem.
Pokud budu menit auto, tak pravdepodobne vyzkousim benzinovou 2,5 v CX-5. Koukal jsem, ze doba pokrocila a existuje jiz nekolik systemu pro primovstrikove motory. Zatim netusim, jak jsou na to uzpusobene mazdacke motory, skyactivy obzvlast, ale budu se o to zajimat.
..je to o jednoduchych cislech. Cena prestavy, rocni najezd, uspora..pokud se to nezaplati do te doby, nez se auto proda, tak vyhozene penize :)
 
Co pozoruji Lpg auta v mém okolí, tak největší problém je nakonec v kvalitě servisů lpg, popřípadě v kvalitě montáže a potom servisu.
Podle toho, co jsem viděl, jsou pro mě plynaři největší hovada. Čest výjimkám...
Opticky v motoru příšerná změť kabelů a hadic, různé úpravy plastových deklů pilkou atd. Nekonečné dolaďování, všem svítí kontrolka motoru atd atd atd... Už jsem i viděl u V6 motoru 2 svíčky jiné, než ostatní. Taky supr věc... Když jsem měl na 14 dní půjčenou A6 s 2.4 v6 lpg, během servisu mazdy, tak jsem nakonec většinu kilometrů odjezdil na benzín se spotřebou 12l, protože mě ten plyn jen s#al... A to byla vyservisovaná šestka a původní lpg defacto nově natažené, s novou bombou atd...
Mám GH s 2.5 Mzr, ročně zhruba 20 - 25 tkm a než abslovovat tohle, tak koupím raději 2.2D, za cenu přestavby a rozdílu v kupní ceně, ji oservisuju a jezdím.

Tímto se Vás nechci dotknout, nebo něco podobného. Naopak. Pokud Vám to opticky pěkně namontují, vyladí a potom bude klid, tak luxus a palec hore ;) Jen pár poznatků o Lpg z mého okolí...
 
Napíší Vám můj pohled na LPG.Jezdil jsem mnoho km(asi 300 000km) na různých autech(Š120,Forman,Peugeot 405,Primera) s různými systémy LPG.Ano,lze ušetřit dost peněz,ale daní je velmi snížená spolehlivost vozu.U škodovek to tak hrozné nebylo,ale u těch novějších vozů se pořád něco řešilo.Do 50 000km po instalaci to bylo relativně v pohodě,ale potom to začalo.Co si vzpomínám,tak toto.Prasklá manžeta reduktoru-únik plynu do prostoru(velmi nebezpečné),zaseklá kulička u plnícího ventilu(zase mírný) únik plynu,neustálé problémy se vstřikovačemi(auto jelo na 3 válce),zaseklý plovák v plynové nádrži v max.poloze(nešlo nabrat LPG),zteřelé podtlakové hadičky,zaklepávání ventilů u Primery,rozsvěcení kontrolky motoru(chudá směs),neustále seřizování systému,dosti častá výměna svíček(ty na LPG stojí zanic),spálený ventil LPGproblémy s elektroinstalací.Když vezmu v potaz,že nesmím do podzemek,hlídat platnost plynové nádrže(10 let-pak výměna),každoroční revize,tak už bych do toho nešel.Problém není v samotném LPG,ale s kvalitou komponentů.Měl jsem různé,dražší i levnější,ale u všech byly problémy.Ted jsem si vzpomněl na bizarní poruchu u Formana.Ten motor byl OHV,už stříkačka(monotronic),startoval na benzín.Pokud jste jel s chladným motorem kousek,třeba 500m o potom zastavil,tak při dalším startu vypadly tyčky z ventilů.Stalo se mě to několikrát,jednou dokonce na dovolené.Důvodem bylo,že LPG produkuje usazeniny a při provozu chladného motoru obohacenou směsí se tyto usazeniny rozpustíly a zalepily dříky ventilů(pružina pak nemá sílu ty ventily dotlačit do sedel) a tyčky vypadly.Proto jsem vozil 10 a 32 klíč,abych mohl oddělat vrchní kryt ventilů a pootáčet motorem.Zajímavé je,že u Š 120 a 130 to nedělalo.Ale ony neměly ta guferka dříků.Takže verdikt.Pokud bych musel jezdit fakt hodně kilometrů,tak bych si našel kvalitní vychytaný diesel.

Díky za příspěvek, každé zkušenosti jsou nějaké a je škoda, že ty Vaše byly zrovna spíš odrazující... Já mám zkušenosti o dost kratší a to 50 000 km ve Fiatu Stilo který poháněl plyn od Magicu, celých 50 000 bez potíží, auto dle tacho mělo 150tKM když jsem ho bral, 200tKM když jsem s ním přestal... Plyn celou dobu bez potíží, pouze jednou u tankování se mi sekly kuličky v plnícím hrdle, takže nešlo znova natankovat ikdyž bylo prázdno, vyřešeno na místě pomocí "prošťouchnutí" kuliček malým imbusem a tankovalo se dál :)

Stále chci věřit, že dobře oservisované a nezfušované LPGčko dostavba bude sloužit tak jak má (jak naznačil Butchi).

Pěkný den a plynu zdar :)

Legoš
 
Ma zkusenost s LPG je jen pozitivni. Jednou Prins v Saabu, podruhe Tartarini v Lexusu. Absolutni spolehlivost. Jedina vec mi vadila a vadi dodnes. Nevozil jsem rezervu, protoze nadrz jsem mel umistenou vzdy namisto ni. Ted mam CX-5 KE 2,2d v automatu. Jezdim stejne trasy jako s predchozimi auty. Nejhorsi rezim pro spotrebu a to mesto/okruh/dalnice. Rocne cca 25 tkm. S dieslovou Mazdou nejsem schopen konkurovat 3,5 l V6 4x4 benzinu s LPG. Velmi nemile me prekvapilo, jaky rozdil v penezence mam u techto dvou aut.
Zalezi na cene prestavby a rocnim najezdu. U Saaba mi to vychazelo dlouhodobe uspora lehce pres 1kč/1 km, u Lexe pres 1,50 kc/km (a to i s pripocitanim benzinu na start a zahrati motoru). V Lexu jsem to uz koupil s plynem, takze okamzita uspora.
U turbo motoru bez primazu, u hladke atmosfery s primazem.
Pokud budu menit auto, tak pravdepodobne vyzkousim benzinovou 2,5 v CX-5. Koukal jsem, ze doba pokrocila a existuje jiz nekolik systemu pro primovstrikove motory. Zatim netusim, jak jsou na to uzpusobene mazdacke motory, skyactivy obzvlast, ale budu se o to zajimat.
..je to o jednoduchych cislech. Cena prestavy, rocni najezd, uspora..pokud se to nezaplati do te doby, nez se auto proda, tak vyhozene penize :)

Zdravím, ahoj,

Otec má 2008 CX-7 DiSi což je přímý vstřik, Elpigaz, dělaný v Kuníně - HVgas a zatím bez potíží. Jediné co, tak že u těch stříkaček je tam jistá i spotřeba benzínu, takže opravdu záleží, jak moc člověk jezdí prudce... Souhlasím s Butchim, že asi fakt záleží na tom, jak to kdo udělá... Já čekám, že když si někdo vezme za přestavbu 20-25 litrů, že to bude vypadat...

Ta moje 2,5lka je snad nepřímý vstřik, takže předělávka by měla být o to jednodušší, každopádně plánuju včetně přímazu ventilů...

Měj se,

Pavel Legolend
 
Pri výmene turbodúchadla je nutné premýšľať aj nad tým či je naozaj chybou len turbo alebo niečo to turbo poškodilo.
Ak neodstránite celý problém, môže sa nové turbo znova po pár mesiacoch pokaziť.
Ja som si dal vždy najskôr turbo skontrolovať aj sacie časti, vstrekovače a až potom som kúpil repasované turbo tu
https://www.turboarena.sk/
 
K tématu tu mám poznámku od kamaráda, co dělá LPG už 30 let (včetně toho, že k němu vozili na "tovární přestavby" hyundaie atp.): "Kdo provozuje motor L8, LF, L3 nebo L5 bez mazání ventilů, je blázen." :)
 
k LPG a mazání ventilů. Udělal jsem tu blbost, že jsem koupil Nissana Qashqai 2.0 s LPG. Vše vypadalo dobře, byla serviska nejen na auto, ale i na LPG! Nejdřív jsem si taky liboval v tom, jak uspořím. Nejdřív jsem musel měnit nádrž, člověk si řekne, mám to na x let, takže to zase naskládám. Jenže pak mě motor začal hlásit chybu a zjistilo se, že jeden ventil je zaklepaný. Při rozborce se zjistilo, že do motoru už někdo lezl (zevnitř hlavy byly psané tužkou míry) a já byl ten blb, na kterého spadl "černý Petr" . Oprava stála 30t a to jsem dopadl ještě dobře, že v Autokelly naštěstí neměly díly a já si je mohl sehnat v jiném eshopu za třetinové ceny sám.
Když jsem zjišťoval možnost připojení přimazávání, tak mi sám LPG servisák, který si tím kazil kšeft řekl, že co zjišťoval na jejich školeních atd. tak je to taková berlička/placebo a nikdo za to přimazávání neručí, že to ty ventily skutečně ochrání.
Jako jediné rozumné řešení doporučil novou řídící jednotku, kde lze nastavit přistřikování benzínu a jeho plné zapojení od určitých otáček (toto ale doporučoval už ze začátku, kdy jsem mailem zjišťoval cenu montáže a on naopak doporučoval levnější přehrání SW na programovatelné jednotce, kterou jsem bohužel neměl). Takže jsem stejně pak do prodeje jezdil jen na benzín.
Takže za mě LPG asi ano, pokud si montáž nechám dělat sám a vím, že auto budu mít hodně dlouho, aby se mě to vrátilo (nebo naopak, že stojí pár korun a mě nebude vadit ho zničit).
 
Podtlakové dávkovače fungují kdovíjak, mnohem přesnější je dávkovací jednotka, co se připojí do přívodní hadice plynu za filtr plynné fáze, takže aditivum maže jak vstřikovače, tak i ventily.
 
myslel jsem tu elektronicky řízenou mazací jednotku. Podtlakové tuším u Qashqaie vzhledem ke složitě vedenému sání ani nejde namontovat. Ale jak jsem psal, mám to jen na základě "jedna paní povídala", sám s tím zkušenosti nemám a už mít ani nechci.
 
Ahoj,
hledal jsem zběžně co potřebuju, ale je tady tolik témat a odpovědí, že jsem se v tom ztratil. Klidně to smažte, když mě nasměrujete k odpovědi, díky.

Mám vyhlídnutou GH 2.0 kombi, rok 2009 v plynu (nevim typ systému) a v automatu.

Je to prosím někdo, kdo může napsat jaký systémy LPG mají mazání (předpokládám, že tu je potřeba) a jak jezdí automat od mazdy? Měl jsem poslední 626 a bavila mě, tak bych se k mazdě po pár nezdarech rád vrátil.

Díky za reakce.
 
Ahoj,
hledal jsem zběžně co potřebuju, ale je tady tolik témat a odpovědí, že jsem se v tom ztratil. Klidně to smažte, když mě nasměrujete k odpovědi, díky.

Mám vyhlídnutou GH 2.0 kombi, rok 2009 v plynu (nevim typ systému) a v automatu.

Je to prosím někdo, kdo může napsat jaký systémy LPG mají mazání (předpokládám, že tu je potřeba) a jak jezdí automat od mazdy? Měl jsem poslední 626 a bavila mě, tak bych se k mazdě po pár nezdarech rád vrátil.

Díky za reakce.
Ahoj
Přimazávání se dokupuje samostatně a lze ho namontovat ke každýmu výrobci LPG
 
V r. 2013 jsem nechal LPG nainstalovat do své M6 GG, 2,0 AT, najezdil jsem na plyn 120 tkm. takže trochu to shrnu.
Je to Elpigas s podtlakovým přímazem.
Z kladů jednoznačně ekonomika, na benzín mám spotřebu 9,0 l/km a na LPG 11,0 l/km. Ve výsledku je to úspora 1,-Kč na 1km.
Jinak ale chvála končí, v záruce jsem byl v servisu každou chvíli, především se řešilo kolísání otáček při volnoběhu. Servis asi také nic moc, přišlo mi to že mění díly systémem pokus omyl. Podtlakové přimazávání se blbě seřizuje a každou chvílí je do toho třeba šťourat.
Bliká nebo svítí kontrolka motoru, podle nálady, po pár kilometrech jízdy na benzín zhasne, takže to způsobuje jednoznačně ten plyn. Poslední co odešlo byla řídící jednotka LPG. Nová už nešla sehnat, resp. výrobce změnil konektory a bylo by nutné vyměnit i celou kabeláž. Povedlo se mi sehnat starší, ta po seřízení cca. 2 týdny OK, pak ale opět kontrolka motoru, kolísání volnoběhu, znova seřízení a tak dokola. Sice to pořád na plyn jede a tedy šetří, je to ale vopruz. Před rokem jsem to už přestal řešit, auto má STK do dubna a pak už půjde do věčných lovišť, bohužel už ji žere i koroze.
V garáží už mám náhradnici, GH 2,0 opět automat, ale té po vlastních zkušenostech nehodlám plynem ubližovat. Raději si zaplatím benzínem svůj klid.
 
Známý co montoval LPG ve Zlíně 25 let, tak podtlak vždycky zákazníkům rozmlouval.
 
Já bych také přidal svou zkušenost a své poznatky a zjištění.
Co se týče přimazávání. Když se zeptáte několika mechaniků, tak každý řekne něco jiného. Jeden, že nejde prokázat užitek a je to tahání peněz, druhý, že je to v pohodě. A teď babo raď. Nicméně pokud by to bylo jen tahání peněz z lidí, tak proč Duratec motor v Mondeu, který je předělán na LPG a nemá přímaz, tak dojede na zaklepané ventily a ten, co jej má jezdí ve většině případů dál v pohodě. Nicméně osobně bych volil verzi elektronickou a ne podtlakovou. Další věcí je, že lidi, co to tuplem odsuzují, tak pokud se jich zeptám, jestli dělali testy směsi při hoření, jestli se daná látka spáli a tedy nemá užitek, tak mi na to nikdo neodpoví. Takže pokud nemá někdo papír, že dělal fyzicky test směsi při hoření, kde je přítomný "olej" přimazávání a jednoznačně to odsuzuje, tak bych ho moc neposlouchal, protože to nemá jak logicky vysvětlit ani dokázat. LPG je sušší o proti BA. Pokud tedy do LPG přidám látku která víceméně udělá LPG trochu mastější, tak samozřejmě, že něco se spálí, ale ne vždy všechno a ten zbytek ty výfukové ventily "namaže". Taková je má logika tohoto problému. Další věcí je, že ne všude je to potřeba. Trpí na to motory Mazda / Ford alias Zetec / Duratec / MZR - vyvinuté ještě s Yamahou. Mají měkká sedla ventilů a to je ten šotek. VW motory tímto netrpí a spousta dalších taky ne. Takže u těch dalších to většinou není třeba řešit. Co se týče našich milovaných Mazd... 1.25, 1.4, 1.8, 2.0 to jsou motory stejné s Fordem, takže měkká sedla -> přímaz. 2.5 MZR je motor čistě Mazdy a zde nemám informaci jestli jsou měkká sedla, či nikoliv. Z logiky bych vycházel, že se tam můžou nacházet, jelikož vychází z motoru 2.3 -> takže pro jistotu ano. Už to není taková částka navíc, aby to byl problém.

Svíčky. Další vratké téma. Jeden říká LPG svíčky ano, jiný ne. Byl jsem přímo v Ostavě v HL Propan, co vyrábí Magic. Pánovi jsem řekl, že jsem dal nové svíčky LPG/CNG a hned, že to je tím, co to dělá. Tak mu říkám, že to těžko, protože předtím to dělalo ještě víc. Obyčejné svíčky jsou zhlediska LPG nesmysl a vysvětlím proč. LPG svíčky jsou vlastně jen iridiové svíčky, teplější. LPG má vyšší teplotu hoření, proto je potřeba, aby svíčky dávali lepší jiskru. Iridiovky toto kompenzují. Díky větší teplotě mají lepší jiskru, což klasická svíčka mít nemůže. Další problém je, že iridiovky díky této optimalizaci vydrží asi 60 tis km. Normální asi 20 tis. km. Normální jsou více zatěžovány něž na BA -> větší nároky na kabely a cívky. Odchází cívky. U iridiovek ne. Takže, když mi borec řekl, že je to tím, hned jsem se ho zeptal, jestli má vakuovou komoru na testování svíček v době zážehu, aby měl jak porovnat, která svíčka dá lepší jiskru, tak sklapnul a už mi nic nevymlouval... Takže pokud někdo tvrdí, že iridiovky jsou blbost, tak se ho zeptejte, jestli to změřil ve vakuové komoře, kde se toto testování provádí...

Další velmi důležitou věcí je nešetřit! 99 % problémů je způsobenou špatnou montáží. Namontovat to zvládnu i já, ale nastavit a seřídit to přesně na typ motoru už umí velmi, velmi málo lidí. A pokud to někdo nastaví blbě, tak i LPG zn. Prins se bude srát. Prins je holandský výrobce a je to považováno za TOP LPG systém. Následují italové s Landi Renzo, Tartatini, BRC,... Ještě když se vrátím k Prinsu. Použivá jedinečné vstřikovače od japonského výrobce Keihin. Je to top. Mají unikátní systém vstřikování. Většina LPG vstřikovačů vypadá tak, že máte vstřikovače a z boku přívod plynu. Tyto jsou řešené stejně jako BA vstřikovače. Tj. přívod z vrchu, takže se i krásně chladí. Díky tomu jsou přesné, velmi rychlé a přitom odolné. Ale jejich cena je cca 11k. Takže dost na houby. Kromě polského výrobce Alex se to zatím nikomu nepodlo vyrobit. Ty od Alex se jmenují Barracuda a mám s nimi zkušenost a to velmi dobrou. Jinak je systém od Alexu na hovno. Ale vstřikovače se jim povedli a doporučuji.

Jak jsem již zmínil, většina problémů je způsobena samotnou montáží. Zjistil jsem, že většina těch montážníků jsou hovada, s prominutím. Vrtají trysky do nasazeného sání atp. Dále se u vstřikovačů musí zvolit správná velikost trysek, ty se občas vrtají a musí se to dělat na stojanové vrtačce a pak vyleštit. Spousta to dělá na "koleni". Takže v prvé řadě je potřeba najít někoho, kdo o tom něco ví. Jenže jak? Začal jsem se zaměřovat na detaily. Přijedu za borcem a ptám se na kontroverzní otázky. Třeba jako přímaz a dle toho soudím. Další podstatnou věcí je, jak vypadá jeho dílna. Pokud je všude bordel, rozházené věci, tam motor, tam tohle, támhle kabely, hned bych šel pryč. Takový lidí řeší věci stylem pokus omyl a kde co nechají, tam to zůstane. Zjistil jsem, že lidi, co něco ví a přemýšlí o tom, tak má většinou všechno uklizené a srovnané tam, kde to má být. A taky to pak jde poznat podle přístupu. Jezdil jsem za borcem a občas jsem něco maličko potřeboval. Rozvrtal jsem si nastavení tlaku na reduktoru. Přijedu za ním a on: " Já nevím, nemám teď čas, mám toho hodně. To se musí rozebrat, vyzkoušet a pak se uvidí". Nějak takhle to vypadalo asi 15 min. V té době jsem už znal člověka, co o tom něco ví. Takže jsem mu obratem zavolal a on přijeď, napíchneme to a uvidíme. Byl jsem u něj 15 mina odjížděl jsem s opraveným autem. ;) Napíchnul, zjistil že je blbý tlak, rozpojil hadice, sem to jde, sem ne, problém je tady. Hotovo. Takže problém jsou technici.

Další věc je levné LPG systémy jako je Magic a další polské. Musím říci, že jsem Magic měl a asi 60 tis. km s tím nebyl trable, dokud se v tom nevrtal ten idiot, o kterým jsem psal výše. Nacpal tam jiné vstřikovače, které tomu motoru prostě nestíhaly. Byly pomalé, nepřesné. A tím se to celé pojebalo. Trvalo mi dlouho, než jsem to dal do pucu. A taky jsem zjistil, že Magic je sice levný a to je právě ono. Kvalita výrobků je čudná. Moc nevydrží. Takže od tohoto systému bych se držel dál. Alex je právě dost podobný, kromě těch Barracud. Volte PRINS - ale trable je, že není moc servisů, nebo Landi Renzo, Tartarini. A ještě od člověka, který něco ví. I kdyby jste měli jet přes půl republiky. Vyplatí se to.

Btw. Obvyklé kolísání otáček volnoběhu je právě špatným nastavením systému. Buď nestíhají dávkovat vstřikovače, nebo je špatné složení směsi. Mě to dělalo taky a dokonce jsem kolikrát i nenastartoval. Vyhodil jsem ValTeky, který tam dal (uplně nejnižsí řada a on to nacpe do auta se 125 kW a pěti válci... Nepochopím.) a dal jsem tam Barracudy a všechno zmizelo. A najednou auto jelo jako z praku. Bylo znát, že ty vstřikovače jsou velmi rychlé a přesné.

Pokud můžu doporučit, snažte se tankovat kvalitní LPG. Vím, že je to těžké nějak zjistit, ale nedávno se to řešilo na FB a došli jsme k závěru, že jedno z nej má Kralupol. Třeba na Eurooil jsou ted Kralupol LPG. Dále vyhoďte papírové filtry a nahradtě je bulprenovým. Lépe filtruje nečistoty, které pak zanáší vstřikovače. Nebo lépe připlaťte si za rotační filtr. Nej, co může být. Díky unikátnímu průchodu paliva se bordel odstředí od propanu a tím je problém vyřešen.
Dále je třeba prevence. Když měníte olej, vyměňte si filtr plynné fáze LPG. Zvládne to doma každý. Revize jsou jen o tom, že se chodí s čmuchalem, jestli to nikde neuchází. Což byste poznali i sami, kdyby se něco stalo. Propan butan má dost silnou zápachovou složku, a pokud v motoru začne unikat plyn, ihned to v kabině cítíte. Takže ve většině případů stačí revize před STK. Ale to už je na každém.

Vím, že spousta lidí odchází od LPG právě kvuli špatnému servisu. Je to o lidech a mě osobně to moc mrzí, protože mi to přijde fajn, když vím kolik stojí BA a nejsem zastánce dehtu. Ale víc mě sere, že někdo nedělá to, co má. Člověk aby si pomalu dělal všechno sám. Mám kamaráda, který takto přešel na diesel a dost dlouho mi trvalo, než jsem mu změnil trochu názor. LPG sice kupovat nebude, ale už pochopil, že je to o těch lidech a že ta špatná zkušenost je proto, že mu to udělal někdo blbě. A jelikož je LPG citlivější, chce to aby to bylo perfektos.

Sorry za sloh, ale musel jsem sepsat mé několikaleté bádání, hledání informací a jejich ověřování atd. Možná to někomu pomůže a ty, co to odsuzují, tak usoudí, že LPG není špatné, ale lidi jsou špatní.
 
Back
Top