• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Mazda MX-30 - obecně

tommas

rodinný člen KLANu
630
Jak už jsem psal v tématu naší 6ky, jako náhradní auto během servisu jsem dnes dostal MX-30ku.

Celý text berte jen jako osobní dojmy člověka, který měl doteď pouze jednu zkušenost s elektromobilem - 7 let zpátky s Oplem Ampera. Celé to píšu spíše, jako vlastník 6ky G194 a vlastně i MX-30 jsem používal jako 6ku. Žádný jiný přístup nebo jízda mezi kamiony v pomalém pruhu.

Autem jsem najel 87 kilometrů (z toho 48 po dálnici).

Design
Kus, který jsem dostal byl v černé metalíze. Upřímně černé auta nemám moc rád a designu MX-30 tato barva taky úplně nepomáhá. Celkově bych design exteriéru nazval, jako svůj.

Interiér
Auto jsem měl v plné výbavě s polokoženými sedadly, kdy látka byla černá, kůže hnědá. Interiér se za mne opravdu povedl. Vypadá to moderně, posaz za volantem příjemný a samotná sedadla jsou opravdu fajn. Chválím, že nikde jsem nenašel ani kus piano laku (co bych za to dal v 6ce). Dotykový displej na ovládání klimatizace mi přijde zbytečný, jinak se ale do interiéru hodí. Jediné negativum je za mne, že až na korkový odkládací prostor pod řadicí pakou, jsou všechny odkládací prostory nepolstrované, což teda v tak dobře utlumeném interiéru je k vzteku. Ceokoliv ve dveřích, loketní opěrce a podobně prostě chrastí a rezonuje. A v tomto autě je to jediný zvuk, který pak slyšíte.
Když jsem u zvuku. BOSE hraje o řád lépe než v 6ce - dle mne právě daleko lepším utlumením interiéru.
Samotné utlumení je rozhodně lepší než v 6ce. Hlavně od kol je ten rozdíl opravdu znát.

Prostornost
Z prvního dojmu jsem si myslel, že je to taková CX3. Nicméně, tím že se servis 6ky protáhl i do odpoledne, tak musela MX-30 zastat i rodinnou část - 2 dospělí + dítě v posměrné autosedačce na isofixové základně a kočárek do kufru.
No kupodivu jsem se vešli, spolujezdci tady naštěstí tolik nevadí samotná schránka před ním, tak jako v 6ce. Takže se dá ještě poměrně pohodlně sedět bez toho, aby 18 měsíční dítě okopávalo sedadlo zezadu. Kočárek (Cybex Balios S) se poskládaný vešel podélně s demontovanými zadními kolečky (chyběl centimetr a nemusel bych dělat nic). A dokonce ani ty divné dveře nebyly problém s manipulací se sedačkou nebo dcerou uvnitř, ani jednou jsem nemusel posunovat nebo sklápět přední sedadlo. Samozřejmě, ale jinak je to takové polovičaté řešení. Usnadňuje to manipulaci, ale ta nutnost otevřít nejdříve dveře vpředu mi pila krev. Jinak roblémem pro děti bych viděl akorát mini okna vzadu. Přítelkyně to nazvala okýnky z letadla. Společně s tmavým stropem mi to přišlo ještě horší než 3ka hatchback.

Motor a jízdní vlastnosti
Vlastně ani nevím, co jsem přesně očekával. Asi by se dalo říct, že to prostě odpovídá 140 koním a 1700 kg. :D Dynamicky bych řekl, že do 50 km/h to dokáže držet krok nebo lehce předjede G194 v 6ce, na 70 už je 6ka lepší, každopádně potom už je to spíše pozvolné. Pocitově to těží samozřejmě z toho jednoho převodu, ale když se někdy říká, že elektro zatlačí do sedadla, tak to se opravdu stane maximálně při té podlaze do 50ky. Na dálnici mi to každopádně nepřilo nijak nepatřičné. I při 130 km/h je tam nějaký prostor na drobnou akceleraci - Mazda udává maximální rychlost 140 km/h, já se dostal na nějakých 146 GPS. Obecně to auto, ale působí takovým klidným dojmem, že 130 km/h tempomat na dálnici mi přišel takový přirozený a neměl jsem nutkání chtít jet rychleji.
Obecně jízdní vlastnosti jsou...já vlastně nevím co napsat. :D Za mne to není v tomto Mazda. Například v 6ce hmotnost auta skoro necítím (přitom je tady rozdíl maximálně pár desítek kg), auto je neutrální a chce do zatáček a v řízení jde alespoň trochu cítit co se děje. U MX-30 je to všechno přesně naopak. Hmotnost jde cítit rozhodně. Mám jeden kruháč, kde se při určitém nájezdu dá 6ka rozhodit do lehké přetáčivosti. MX-30 se ve stejném případě nakloní a následně jde po předním kole ven. Což jsem nečekal, protože pod přední kapotou je malý elektromotor a díra.

Rekuperace
5 různých nastavení pomocí pádel pod volantem. Na nejsilnější se dá ve městě jezdit skoro jen pomocí pedálu plynu. Chce to trochu předvídavosti, ale je to návykové. To bych chtěl v každém autě. Škoda, že Mazda nedokáže takto až zastavit. Při nějakých 7 km/h je potřeba už použít pro zastavení klasickou brzdu. Nutno podotknout, že tento styl jízdy pomáhá hodně i dojezdu, kdy kilometry ubývají minimálně.

Dojezd
Asi ta nejdůležitější kapitola. Nutno podotknout, že v Belgii začalo jaro, takže ráno v 8:30 při převzetí auta bylo asi 12°C. Auto mělo 100% baterie a udávalo dojezd 196 km. Přes den teploty vystoupaly na nějakých 17°C, takže ideální počasí pro elektro. Ani horko ani zima. Auto jsem po ujetých 87 km vracel s 51% baterie a dojezdem 102 km. Rozdíl pouhých 7 km beru jako velké pozitivum a informaci, že se na to dá spolehnout.
Každopádně těch 87 km ujeto s průměrnou spotřebou 17,7 kWH na 100km.
Nejhorší pro baterku byla hned ranní trasa ze servisu domů. 36 km, z toho 27 km po dálnici, zbytek město. Se spotřebou 20,2 kWH. Očividně i elektromobil se potřebuje trochu zahřát na provozní teplotu - je pravda že v této chvíli auto muselo ještě topit. Zbytek dne spíše chladilo klimatizací. Jinak během dne 10 km po městě - známá trasa. Spotřeba 14,4 kWH. S 6kou stejnou trasu pravidelně jezdím za 10 - 12 l/100km. Cesta zpět do servisu. Tentokrát 21 km dálnice, 15 km město - 15,6kWH. Stejná trasa ráno s 6kou zajeta za 8,4 l/100km. Obecně jsem byl dojezdem a spotřebou příjemně překvapen. Za prvé jsem čekal, že bude auto více lhát, ale hlavně jsem jezdil, tak jak jsem zvyklý. Dálnice 130 km/h tempomat (v Belgii je povolených 120), nicméně na zpáteční cestě jsem zkoušel i tu maximální rychlost. Takže i při úplně běžném používání je reálný dojezd okolo 160 km bez toho, abych se musel nějak omezovat.

Pár střípků na závěr
- překvapilo mne, že i tady chybí elektrické víko kufru - moc nechápu tu logiku, které modely tuto možnost dostanou a které ne
- testeři to zmiňují vždy, ale až přímé srovnání s novým systémem ukazuje, jak tragické rozlišení má 360° kamera v 6ce (přitom jsem s ní jinak spokojený)
- proč ani nové modely si nemohou zapamatovat aktivovanou funkci AUTO HOLD?
- sklopení zrcátka při couvání super
- nový klíč? něco tak škaredého a zbytečně velkého jsem už dlouho neviděl, přitom tlačítka zabírají jen pár % plochy, zlatý ten starý co má 6ka a Mazdy z posledních mnoha let

Shrnutí
Co na MX-30 říct? Upřímně, kdybych na to měl, tak jako druhé auto do rodiny by bylo něco takového super. S wallboxem v garáži, ani to nabíjení není taková hrůza. Má to ale jedno velké ale. A to je cena. V Belgii začíná na 32tis. EUR. Základ už má vše. Ale i tak je to ku*va hodně peněz. I kdybych zůstal u Mazdy, tak za to mám pěknou CX-30 a ještě mi zbyte na benzín na následujích 100 tis. km. Takhle si to opravdu koupí opravdu jen někdo kdo je fanoušek, nebo někdo kdo chce stylovku. A asi takoví jsou, protože na cestách tady vidět občas jsou.


Jinak se omlouvám za kvalitu fotek a špinavé auto.

Pro adminy - nevím jestli i MX-30 má nějaké kódové označení typu, pokud ano, prosím o upravení názvu tématu.

mx302.jpgmx301.jpgmx30.jpgkufr.jpgmotor.jpgklíč.jpg
 
taky jsem měl teď půjčenou MX30 jako náhradní auto. O elektro autech si myslím svoje, ale vlastně mě ta věc překvapila jak normálně se s ní jede. Pokud si ovšem odmyslím věčný pohled na dojezdové kilometry. Bohužel jsem musel jet asi 40km za Prahu, takže cestou tam panika, jak klesaly dojezdové km i když jsem se snažil jet maximálně úsporně a zpátky už jsem si dovolil na to na dálnici i šlápnout. Akcelerace není oslnivá, asi jsem čekal že to bude mít odpich jako i3, která už mi v provozu několikrát ukázala co umí :D

Docela dobře se s tím parkuje a sklopné zrcátko je super, dost že si toho v Mazdě všimli taky.. :cool:

Měl jsem šedý látkový interier, ale docela se mi líbil. Korkové doplňky v interieru jsou také zajímavý a pěkný prvek.

Věřím, že do města (kam je to také určeno) pro někoho kdo najede denně málo km, je to určitě smysluplné vozítko. A já si o elektrice v autě budu dál myslet svý ;)




IMG_1966.jpeg
 
To Mazda začala dělat tu příšernou šedivou „základovou“ barvu jako má Škodovka, nebo to tak na fotce jenom vypadá?
 
Poslední úprava moderátorem:
Plastová metalíza? :grinning: Neviem, ako to vyzerá naživo, ale tá hnedá koža vnútri je tiež trošku retro z môjho pohľadu.
 
Přidám svou další zkušenost s MX-30. Jelikož byla 6ka minulý týden 2 dny v servise, tak jsem na tuto dobu měl půjčenou zase tuto elektro Mazdu.

Zrovna se mi to sešlo, že jsem za ty 2 dny potřeboval ujet i kilometry, které hodně připomínaly i udávaný dojezd. Takže jsem se nevyhnul i nabíjení, byť jak se ve finále ukázalo, nebylo by to potřeba.

S autem jsem nakonec najel 187 km. Během kterých ale z dojezdu ubylo jen 163 km. Což beru, jako velký úspěch. Spotřebu jsem za tuto dobu měl 15,9 kWh na 100 km. Z toho množství km přitom nějakých 80 km připadlo na dálnici, kde jsem zároveň měl tempomat nastavený na 128 km/h. Jinak AC celou dobu zapnutá na 21 °C. Ještě zajímavější to je po městě. Má klasická 10 km trasa po městě, kde s 6kou jezdím cca za 11,5 litru. Ubrala MX-30 3 km dojezdu (2% baterie).

Musím říct, že bych si opravdu nějaké elektro, jako druhé auto dokázal představit. Možná by to mohla být klidně i Mazda. Tentokrát jsem měl auto v nižší výbavě (obyčejné audio, jen zadní parkovací kamera) a nic mi v ní nechybělo. Dokonce i při cestě 3 dospělých na palubě a jejich zavazadel nikde nechybělo žádné místo. Jen škoda, těch cen. :grinning: S tímto nastavením se můžu nad reálným dojezdem rozplývat jak chci, ale návratnost oproti klasickému autu stejné velikosti je prostě strašidelná.

BTW. nabíjení - bezplatná nabíječka u Delhaize okupována Teslou a Smartem, takže jsem nakonec zvolil placený stojan asi 3 minuty pěšky od domu. Nabití 50 km dojezdu vyšlo na nějakých 5 EUR - bavíme se o platbě klasickou platební kartou bez jakékoliv registrace, pouze jsem stáhnul aplikaci do mobilu, přes kterou jsem stojan a nabíjení aktivoval a pak zase zastavil.
 
Pár střípků na závěr
- nový klíč? něco tak škaredého a zbytečně velkého jsem už dlouho neviděl, přitom tlačítka zabírají jen pár % plochy, zlatý ten starý co má 6ka a Mazdy z posledních mnoha let
Bohužel musím nesouhlasit s názorem na klíček! Je to věc osobního pohledu a nedá se paušalizovat, jsme lidé rozdílní, někomu se líbí černovláska a jinému .......... Klidně bych můj klíček z roku 2018 vyměnil za tento nový (manželka ho má u nové CX 30)! V mých očích super desing :joy:
:joy::heart::heart:??????
 
Tak jak jsem slíbil ve vlákně naší 6ky, tak plním.

Už teď vlastně nějaký 10. den v řadě používám MX-30 jako naše jediné a hlavní auto. Bohužel zároveň vím, že ještě nějaké další 2 týdny ještě budu.

Tak jak jsem ji tady doteď vlastně jen chválil, nyní už dochází trochu k vystřízlivění. Minulý týden auto spíš stálo protože jsem byl nemocný, no tento týden už každý den jezdím do práce, což pro mne znamená nějakých 30 km z toho 10 km Brusel, 20 km dálnice (řekněme, že s nějakým obědem, obchodem denně najezdím do 70 km). No měl jsem takovou naivní představu, že auto bude potřeba nabíjet v půlce týdne - tzn. po nějakých 160 km. Realita je taková, že jsem rád, když zvládnu 2 dny.

Je to opravdu hodně závislé na stylu jízdy.
Pokud s tím jedu jako s naší 6, kdy využívám potenciál motoru při nájezdu na dálnici a na dálnici nedodržuji zdejší limit 120 km/h ale jedu 130 km/h, tak se opravdu dá počítat s reálným využitelným dojezdem tak 140 km - auto bylo nabité v úterý před cestou z práce na 95%, dnes ráno jsem do práce dojel se zbylými 9% a nějakými 12 km dojezdu a to už spíše elektromobilovým stylem jízdy.:grinning:

Nejhorší ale na tom je nabíjení. V Belgii jsou běžné nabíječky údajně na 22 KWh nabíjení, kde je potřeba mít svůj kabel z auta. Problém je, že MX-30 se na těchto nabíječkách nabíjí s Mazda kabelem rychlostí 7KW/h a to ještě za předpokladu, že se k druhému slotu nepřipojí další auto.
Bohužel touto rychlostí se pak auto nabije např. z 30 na 80% za 3 hodiny! Což se rovná ani ne 100 km dojezdu. Jiné nabíjení trvající 4 hodiny znamenalo nabití z 26% na 94% - v tomto případě auto bylo na nabíječce celou dobu samo.

No docela se děsím, abych nemusel náhodou jet někam dále a pak tam několik hodin nabíjel abych se dostal domů. :/

Jinak k autu samotnému. Veškeré asistenční systémy jsou takové více přísné. Přední radar autu nedovolí zrychlit, když detekuje před sebou jiné pomalejší auto, už jsem zažil i bezdůvodné emergency zastavení i když přede mnou nic nebylo - naštěstí nikdo nejel ani za mnou a jen mě Mazda málem uškrtila v pásech. :laughing: Přední parkovací senzory jsou docela zpomalené a ten dotykový displej klimatizace má strašnou odezvu - někdy nereaguje vůbec, jindy na dotyk zareaguje rovnou 2x.

Jinak ale je super, jak auto okamžitě topí, sedadla jsou pohodlná a i samotná prostornost je za mne ok. Jen ty divné zadní dveře si mohli odpustit.

A jen pro @Sakura - za tím klíčem si stojím. Ano vzhled je subjektivní, ale jsem člověk, který je zvyklý mít klíče v kapse kalhot/saka..a tento je prostě 2x větší než ten starý a úplně pro nic. :/

Jinak jen pro představu přikládám screen z aplikace na nabíjení, kde jde hezky vidět ta pomalost. V tomto případě to zpomalení nejspíš způsobilo Audi e-tron, které pak už u stojanu taky bylo.

Spokojený jsem akorát s cenou nabíjení (není tento případ), ale třeba stojan poblíž práce, kde nemám žádnou registraci a prostě jen platím kartou znamená cca. cenu 1 EUR na 20 km reálné jízdy, což mi přijde velmi dobré.

Screenshot_20211021-224104_Charge Assist.jpg
 
Bohužel musím nesouhlasit s názorem na klíček! Je to věc osobního pohledu a nedá se paušalizovat, jsme lidé rozdílní, někomu se líbí černovláska a jinému .......... Klidně bych můj klíček z roku 2018 vyměnil za tento nový (manželka ho má u nové CX 30)! V mých očích super desing :joy:
:joy::heart::heart:??????
A teprve když je v červené!To je ještě o level výše.??
 
Bohužel jsem musel dát CX-60 do servisu a dostal jsem tuto věc... Může mě někdo vysvětlit jestli si toto někdo dobrovolně koupí?! Dojezd teď v zimě hrozný, napíše 160km po nabití a po ujetí 60km je tam půlka. Panel na klimatizaci vypadá jak 2DIN rádio z tržnice a ta středová přihrádka pod přístrojovkou je výborná. A teda jel jsem s Leafem a s I3 a odpich mazdy je nejhorší, vždyť to vůbec nejede. Samostatná kapitola jsou dveře, takhle zastavíš na zastávce a dcera za mnou že rychle vystoupí - OK - odvážu se, otevřu dveře, otevřu dveře dcery, dohlídnu aby dcera zavřela ve správném pořadí, dám pás a jedu :))). Vůbec nechápu, v čem mají být ty dveře lepší?? Jinak podvozek supr, místo pro řidiče dobrý... Ale jezdit bych v tom nemohl, musím vydržet a moc se teším až se mě vrátí moje dechtová CX-60... Zlatá nafta
 
Jejda, ty jsi té chudince nadal zase :eek:
Ale popořádku... já jsem to dobrovolně koupil, v srpnu loňského roku jako roční Němku s nepatrným nájezdem a za cca 50-60% katalogové ceny.
Slouží mi jako druhé auto (ségra pro M6 Wagon), k dnešnímu dni najeto asi 11.000 km a naplnila očekávání, včetně zmíněných a někdy přeceňovaných slabin.
Nissan mě nelákal zejména interiérem, ID3 svezení fajn, jinak koncern, no.

Dojezd souvisí s 35kWh (dovolí jen 32kWh) baterkou... v létě při 15-16kWh/100km těch 200km dáš, v zimě při 20kWh/100km se to recipročně zkracuje. Dojezd je tam dopočítávám z nějakých průměrů a pokud se to dusí 20-25kWh (na dálnici až 30kWh), tak po ujetí 60km je tam skutečně jen půlka... však stejně funguje matematika u čmouda, jen to tam tolik neznervózňuje, resp. 600 místo 700km dojezd prostě a rozšafně přehlédneš.

Panel na klima? Jistě věc vkusu, mě neotravuje, tak nějak tam patří a bonusem jsou skutečná/dvojená tlačítka na bocích displeje.

Odpich... za mě 0-70km/h jsi velmi svižná spermie na křižovatkách a hlavně u toho nic neřve, neřadí a tak. Pak to opravdu vadne, omezovač je někde na 147km/h. Objektivně to má asi 1,7 tuny (!) a k tomu výkon jen přes 100kW.

Dveře lepší nejsou, beru to jako klasickou třídveřovou verzi, 95% mi tam nikdo neleze. V nouzi a s ohledem na délku svezení, pohoda, dá se.
Podvozek a konstrukce crossover = jak zmíněno, řidič spokojen maximálně.

CX-60 je krásná (ať se brzy vrátí v kondici zpět!), ale prostě SUV kategorie. Mě osobně pasuje do pražského provozu stejně jako MX-30 na dálnici, resp. vzhledem k podmínkám dobíjení jsem mohl a zvolil strategii dvou vozů. A o kouzlu dobíjení zase jindy... :innocent:
 
Tak já se prásknu, že jsem si jí dobrovolně taky koupil 😂 Zatím je ještě v DE, takže moje zkušenosti cca nula, ale švagrovi jsme jí brali na začátku loňského roku a je s ní spokojenej. Důvodem je hlavně to, že jsem loni nainstaloval FVE a poslední dobou jsme jezdili spíše kratší trasy a tam je auto (elektro) s menším dojezdem (které je tím pádem lehčí) ideál. Rozhodně to nebude hlavní auto v rodině, tam je aktuálně CX5 a M5. Nicméně za plnou cenu bych si to rozhodně nekoupil, to mi smysl moc nedává, to radši poslední model M3.
 
Hodím sem zatím nějaké první postřehy z prvních pár jízd ☺️
Interiér za mně velmi povedený, líbí se mi spoustu detailů i ten korek ☺️
Co si možná mohli v Mazdě odpustit je ten dotykáč na topení, nebo aspoň komplet vše zdvojit na tlačítka. Ale chápu, že pak zase nedává smysl ten display, kde je teoretická možnost něco dodatečně upravit přes SW. Zásadní problém s tím nemám.
Odpich z mého pohledu naprosto dostatečný, pocitově lepší, než cokoliv jiného v motorizaci Sky 2.0, 2.2, 2.5.
Komfort jízdy super. 6ka je 6ka, ale tohle je taky moc fajn svezení. Rozhodně tišší, kdo si na to potrpí.
Hlavně v tom interiéru absolutně nic nevrže! Tam ať se jde M3 BP zahrabat 😅
Ale je fakt, že srovnávám prakticky novou MX30 (8900km) s M3BP co má 99tkm.
Co bude podle mně dost na pytel je spotřeba v těhle mrazech. Dojezd neřeším, bral jsem to na ježdění krátkých tras. Skoro bych řekl, že se cena za km klidně lehce přehoupne přes cenu u spalováku. Nicméně od jara do podzimu budu zase jezdit díky FVE prakticky zdarma, takže v součtu by to mělo vyjít rozhodně ve prospěch elektra. Uvidíme za rok 😅
Pořídil jsem jí za cenu, kdy by nic jiného v téhle velikosti, výbavě, stáří a nájezdu od Mazdy nebylo možné sehnat, takže za mně zatím 👍👍👍
 
Co bude podle mně dost na pytel je spotřeba v těhle mrazech. Dojezd neřeším, bral jsem to na ježdění krátkých tras. Skoro bych řekl, že se cena za km klidně lehce přehoupne přes cenu u spalováku. Nicméně od jara do podzimu budu zase jezdit díky FVE prakticky zdarma, takže v součtu by to mělo vyjít rozhodně ve prospěch elektra.
Užívej EV Majdu... a k té spotřebě.
Teď to jezdilo za 22-25kWh (mimo dálnice). Dobíjení u mě doma je tak 6-7Kč (vše vč. DPH). Tedy velmi snadno pod 2Kč/km. Venku se přes to rychlé DC kombo dobíjí za 10-15Kč, tam už se atakuje cena jako u spalováku. Venku přes typ2 (to pomalé AC) cena tak 7-10Kč.
Při dobíjení přes FVE je otázkou typ Wallbox (16/32A) a taky doba strávená doma / čas dobíjení. Přijet večer, tak akorát člověk vycucne tu 10-15kWh rezervu z FVE systému baterek a nemá ani půlku pro 35kWh baterku Mazda :rolleyes:
V létě Majda brala tak 15-17kWh/100km, mimo dálnice, resp. tam umí i 30kWh/100km.

Tolik jen high-level pozorování, třeba to pomůže.
 
mám trošku otázku mimo téma pro HonzuZJapancars proč všichni co mají auto na baterky a fotovoltaiku tvrdí že nabíjí zadarmo? To jste za ty panely nezaplatili ani korunu? Protože si myslím, a je to můj laický pohled na věc, že pořizovací cena těch panelů by se taky měla promítnout do ceny za km, a tam si myslím že už to to finančně takové terno nebude. cena auta + veškerá technologie kolem. Protože bez ní by to asi nejezdilo. Nebo se pletu?
 
mám trošku otázku mimo téma pro HonzuZJapancars proč všichni co mají auto na baterky a fotovoltaiku tvrdí že nabíjí zadarmo? To jste za ty panely nezaplatili ani korunu? Protože si myslím, a je to můj laický pohled na věc, že pořizovací cena těch panelů by se taky měla promítnout do ceny za km, a tam si myslím že už to to finančně takové terno nebude. cena auta + veškerá technologie kolem. Protože bez ní by to asi nejezdilo. Nebo se pletu?
Tak pokud by sis pořídil FVE čistě jen kvůli EV, tak máš naprostou pravdu. Já to beru z toho pohledu, že jsem FVE pořizoval kvůli tomu, že je v domě vše na elektriku včetně topení. Původně jsem EV vzhledem k cenám nových aut vůbec nezvažoval. Návratnost se u FVE kalkulovala čistě jen na spotřebu domu, vyšla kolem 6-8let. V létě (a i z větší části na jaře a na podzim) má FVE takové přebytky, že je buď můžeš prodávat nebo je třeba využít právě pro nabíjení EV. Prodej jsem si zatím nevyřídil, takže ta přebytečná energie letí oknem. Z tohoto pohledu je pak pro mně nabíjení "zdarma".

Užívej EV Majdu... a k té spotřebě.
Teď to jezdilo za 22-25kWh (mimo dálnice). Dobíjení u mě doma je tak 6-7Kč (vše vč. DPH). Tedy velmi snadno pod 2Kč/km. Venku se přes to rychlé DC kombo dobíjí za 10-15Kč, tam už se atakuje cena jako u spalováku. Venku přes typ2 (to pomalé AC) cena tak 7-10Kč.
Při dobíjení přes FVE je otázkou typ Wallbox (16/32A) a taky doba strávená doma / čas dobíjení. Přijet večer, tak akorát člověk vycucne tu 10-15kWh rezervu z FVE systému baterek a nemá ani půlku pro 35kWh baterku Mazda :rolleyes:
V létě Majda brala tak 15-17kWh/100km, mimo dálnice, resp. tam umí i 30kWh/100km.

Tolik jen high-level pozorování, třeba to pomůže.
Super, díky za detailní info 👍 Wallbox mám Solax Smart charger X3-EVC-22kW, tak snad to bude ok. Ještě jsem se teda nedokopal k tomu ho zapojit, ale aspoň mám teď důvod víc 😅 Někde jsem četl, že rychlonabíjení má menší ztráty než pomalé. Je to tak nebo je to blbina? Za předpokladu, že budeme nabíjet přes AC. Jaký vliv má myslíš teplota okolí? Tzn. rozdíl mezi nabíjením venku a v garáži, jestli to máš vypozorované.
 
Za mě je to otázka docela dobrá. Docela často čtu na rýzných diskuzích od Novinek po FDrive rady typu: "pořiď si fotovoltaiku a budeš s EV jezdit zadarmo". No já nevím, ale asi význam slova zadarmo máme každej jinak nastavenej. Pokud opomenu fakt že si do 3tího patra v paneláku soláry asi moc nenamontuju, tak zkusím udělat jednoduchý počty.
Abych neporovnával jablka z hruškama, tak musím vzít dvě stejný auta, který se dělají jak ve spalováku tak v BEV a tím je třeba Hyundai Kona.
Teď teba budu trochu nespravedlivý, ale na oficiálním konfigurátoru jsem si tyhle auta dal následovně:
1) Kona N Line Style Premium 1.6 T-GDi automat 4x4 střešní okno (prostě snad full výbava) - a cena 965000Kč (s nějakou prémií nebo co by byla 915000Kč ale tu počítat nebudu)
2) Kona Style (taková střední třída) a to nejslabší 48,4kW a jen předokolka a žádný příplatky - a cena 1190000 (s prémií 1100000Kč)
Cenu tý prémie řešit nebudu, ale zároveň nebudu dávat tu větší kapacitu baterie u BEV, protože tam by cena byla cca o dalších +200000Kč

Takže mám totožný auta (neřeším použitelnost atd...), byť jinak vybavený, s rozdílem že na tom benzínu ušetřím 225000Kč.
Pokud vezmu že benzín N95 stojí nějakých 36Kč/1L, tak si za ty ušetřený peníze můžu natankovat 6250 litrů N95.
A pokud vezmu nějakou průměrnou spotřebu, řekněmě třeba 7L na 100km, tak s tímhle benzínem "zdarma" jak bych (ne)mohl říct ujedu 89000km.
Při běžnym nájezdu 20000km/1rok (a já najedu třeba jen 11000km/1rok) to mám v podstatě na 4,5 roku ježdění "zdarma"

A teď se teprve dostaneme k tý fotovoltaice se kterou údajně taky můžu jezdit zadarmo... Co ta stojí na takovej rodinej dům ? Já nevím.... znalejší odpoví. A jaký je její rozdělení/použití na to auto abych rozečetl ty pořizovací náklady ?

Já nemám nic proti EV, to je každýho věc (sám mám HEV), ale jízda s BEV "zadarmo" nebo i jen "lacině" mi přijde jako úplně stejný vyjádření, že BEV auta jsou bezemisní. Ne nejsou bezemisní a ani lokálně bezemisní.
 
Jo trefujete se správně... já FVE taky nemám (EV auto jo), a zadarmo to není, resp. je to o komplexním pohledu.

Nuda čísel, někde se psalo, že 3-4 FV panely umí ročně cca 1MWh. Typická instalace je 12-16 panelů, tedy řekněme, pak máme ročně 4MWh. Proti tomu cena FVE řešení odhadem 350-400 tisíc, dotace 100-150 tisíc, řekněme, že do toho 250kKč naleju. A teď životnost? Celek vydrží jistě 8-10 let, panely 20+ let, střídač a baterky těch 8-10 let dát mohou (další faktory jsou jasné a vliv mají). Počítejme (10+10+25)/3, tedy průměrem 15 let bez investice do renovace FVE systému.
250.000/(4.000*15)=4,16Kč/1kWh = zadarmo to není ani takto empiricky.
Nicméně ta další přitěžující potíž je v tom, že 4MWh ta potvora vyrobí přesně, když je moc nepotřebuji. Profil spotřeby RD jde přesně proti profilu výroby FVE. Tedy pokud můj dům ročně žere 11kWh (vše na elektřinu), tak asi jen 3-4MWh z toho v létě... a máme tu ten přetok, který buď jde do vzduchu, anebo se alespoň nějak zpeněží.
V nadsázce, v létě je ideál mít EV auta dvě, jedno se přes den nabíjí a druhé jezdí, pak je prohodím o_O

Super, díky za detailní info 👍 Wallbox mám Solax Smart charger X3-EVC-22kW, tak snad to bude ok. Ještě jsem se teda nedokopal k tomu ho zapojit, ale aspoň mám teď důvod víc 😅 Někde jsem četl, že rychlonabíjení má menší ztráty než pomalé. Je to tak nebo je to blbina? Za předpokladu, že budeme nabíjet přes AC. Jaký vliv má myslíš teplota okolí? Tzn. rozdíl mezi nabíjením venku a v garáži, jestli to máš vypozorované.
WB 22kW je fajn, resp. 3f * 32A * 230 = těch 22kW. Tím chci říct, že WB umí 7kW na fázi a tím možná** využiješ celé umění MX-30 pro pomalé nabíjení - 1f max. 32A, max. 7kW (**bacha na jističe a kabely na vstupu RD!).
Já mám jen 11kW WB, tím jsem na polovině a mám pomalejší než pomalé (3,5kW), respektoval jsem "jen 3x32A" na vstupu a rezervu pro dům ve špičce (ty tam při FVE budeš mít ten "load balance" = skoro bez starostí).

Ztráty vypozorované nemám, u takto malé baterky je to za mě zanedbatelné. V mínus 12st. jsem viděl, že si Majda začala brát místo těch 3,5kW třeba 2,6kW, ale to není o ztrátě, jen o mrazu a výstroji/baterce a tak. Dtto dělá to DC rychlé kombo na komerční nabíječce, dovalíš prázdný, žere 35-40kWh, při 50% začíná klesat pod 30kWh, při cca 80% je lehce nad 20kWh a teplota to třeba vydělí 1,1-2,0. Hodně záleží, můžeš to ovlivnit svižnou jízdou, ta teplota baterie má v kapličce svůj smysl... a po přistání z dálnice je teplá, rozhodně ;)
 
Poslední úprava:
Souhlasím, ty úvahy jsou správné, sám bych si nové EV za plnou cenu nikdy nekoupil a výrok "pořiď si fotovoltaiku a budeš s EV jezdit zadarmo" je i za mně samozřejmě blbina. Všechno je to o tom poměru "cena/výkon", kde někdy ta "cena" může být tak přemršťená (viz nabídky FVE na trhu), že to absolutně nedává smysl. Osobně jsem si kupoval komponenty na FVE sám, instalaci a tahání kabelů taky svépomocí, jen jsem finálně nechal udělat profíka zapojení a rozvaděče plus ochranné prvky. Tady jsem ušetřil cca 300-500tis (mám větší systém). MX30 jsem koupil za 360tis bez DPH s nájezdem 8900km,dva roky stáří. Což bych M3 BP (velikostně srovnatelné) nekoupil ani omylem. Má to být auto na ježdění kolem komína, takže dojezd 200km mi bohatě stačí, jezdit "musím" cca každý druhý den, takže ten den, co jsem doma to dobiju přes den, když svítí. Osobně mi to smysl za tyhle peníze dávalo. A i kdybych měl tu elektriku za dobíjení EV platit, je mi to buřt, chtěl jsem auto, kde se nebudu bát životnosti motoru, když s ním budeme většinou jezdit trasy max do 10km a o které se nebudu muset starat, hlídat olej apod. A jestli to za 8let vyhodím, tak to vyhodím 😅
 
Back
Top