• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Mazda MX-30 - obecně

V tom mas pravdu kolem komína a na dojíždění do práce je to ideální. I mě by se to líbilo. Nic neřešit jen večer strčit do zásuvky.
Jal píšeš v poslední větě. Tady mi celá ta ekologie jde úplně do prdele. Když auto bude po 8 letech na vyhození. Protože asi nebude ekonomicky výhodné v něm měnit baterku. Ale to by se spis měli zamyslet ti co to tak protlacuji
Taky je důležitá životnost celého systému nabíjení. Vzhledem k rostoucí oblibě a objemu jde i kvalit výroby panelu dolu. A vlastně to platí pro všechno. I pro auta. Takže si myslím ze pokud se celá ta instalace zaplatí tak bude čas na výměnu těch komponent. A to je začarovaný kruh.
Takže výměna auta které v tu domu bude k ničemu. Výměna fve. Už vidím jak se firmy které to vyrábějí staví k likvidaci toho všeho.
Navíc když píšeš a asi to všichni víme. Když to potřebuješ nejvíc tak to moc nevyrábí. A když to jede na max tak to nepotrebujes 🤷🏼‍♂️
 
V tom mas pravdu kolem komína a na dojíždění do práce je to ideální. I mě by se to líbilo. Nic neřešit jen večer strčit do zásuvky.
Jal píšeš v poslední větě. Tady mi celá ta ekologie jde úplně do prdele. Když auto bude po 8 letech na vyhození. Protože asi nebude ekonomicky výhodné v něm měnit baterku. Ale to by se spis měli zamyslet ti co to tak protlacuji
Taky je důležitá životnost celého systému nabíjení. Vzhledem k rostoucí oblibě a objemu jde i kvalit výroby panelu dolu. A vlastně to platí pro všechno. I pro auta. Takže si myslím ze pokud se celá ta instalace zaplatí tak bude čas na výměnu těch komponent. A to je začarovaný kruh.
Takže výměna auta které v tu domu bude k ničemu. Výměna fve. Už vidím jak se firmy které to vyrábějí staví k likvidaci toho všeho.
Navíc když píšeš a asi to všichni víme. Když to potřebuješ nejvíc tak to moc nevyrábí. A když to jede na max tak to nepotrebujes 🤷🏼‍♂️
To bylo samozřejmě myšleno s nadsázkou ☺️ doufám, že to vydrží o něco déle. Švára má jednu z prvních MX30 (3 až 4 roky stará) a nedávno měřil kapacitu a má pokles do 5%. V pohodě s tím ještě ujede cca 180km. A tyhle malý baterie nebude zásadní problém vyměnit, koukali jsme do ceníku a tuším že stojí kolem 130tis bez DPH. Ale to já už řešit nebudu, za 4roky to prodám a vezmu zase něco novějšího. Jinak ohledně FVE a "vykrytí špiček" existují služby tzv. "virtuální baterie" (uložíte si tu energii k dodavateli a kdykoliv vezmete, platíte jen distribuci), např. EON má velmi slušné podmínky (švagr má FVE již několik let a platí směšné částky, max stokoruny měsíčně, myšleno za komplet spotřebu el.).
 
Za mě je to otázka docela dobrá. Docela často čtu na rýzných diskuzích od Novinek po FDrive rady typu: "pořiď si fotovoltaiku a budeš s EV jezdit zadarmo". No já nevím, ale asi význam slova zadarmo máme každej jinak nastavenej. Pokud opomenu fakt že si do 3tího patra v paneláku soláry asi moc nenamontuju, tak zkusím udělat jednoduchý počty.
Abych neporovnával jablka z hruškama, tak musím vzít dvě stejný auta, který se dělají jak ve spalováku tak v BEV a tím je třeba Hyundai Kona.
Teď teba budu trochu nespravedlivý, ale na oficiálním konfigurátoru jsem si tyhle auta dal následovně:
1) Kona N Line Style Premium 1.6 T-GDi automat 4x4 střešní okno (prostě snad full výbava) - a cena 965000Kč (s nějakou prémií nebo co by byla 915000Kč ale tu počítat nebudu)
2) Kona Style (taková střední třída) a to nejslabší 48,4kW a jen předokolka a žádný příplatky - a cena 1190000 (s prémií 1100000Kč)
Cenu tý prémie řešit nebudu, ale zároveň nebudu dávat tu větší kapacitu baterie u BEV, protože tam by cena byla cca o dalších +200000Kč

Takže mám totožný auta (neřeším použitelnost atd...), byť jinak vybavený, s rozdílem že na tom benzínu ušetřím 225000Kč.
Pokud vezmu že benzín N95 stojí nějakých 36Kč/1L, tak si za ty ušetřený peníze můžu natankovat 6250 litrů N95.
A pokud vezmu nějakou průměrnou spotřebu, řekněmě třeba 7L na 100km, tak s tímhle benzínem "zdarma" jak bych (ne)mohl říct ujedu 89000km.
Při běžnym nájezdu 20000km/1rok (a já najedu třeba jen 11000km/1rok) to mám v podstatě na 4,5 roku ježdění "zdarma"

A teď se teprve dostaneme k tý fotovoltaice se kterou údajně taky můžu jezdit zadarmo... Co ta stojí na takovej rodinej dům ? Já nevím.... znalejší odpoví. A jaký je její rozdělení/použití na to auto abych rozečetl ty pořizovací náklady ?

Já nemám nic proti EV, to je každýho věc (sám mám HEV), ale jízda s BEV "zadarmo" nebo i jen "lacině" mi přijde jako úplně stejný vyjádření, že BEV auta jsou bezemisní. Ne nejsou bezemisní a ani lokálně bezemisní.
Souhlas, za "plné" ceny je to i z mého pohledu ekonomický nesmysl 👍 Což ale není můj případ :) Jinak ten výpočet by byl o něco složitější, museli bychom tam kalkulovat i ceny garanček (když bys chtěl držet záruku) a servisu jako takového, pak zohlednit úsporu, kterou bys zase měl na EV, když budeš mít dobrý tarif a budeš nabíjet převážně doma atd. a v neposlední řadě i zůstatkovou cenu auta, za kolik by se to prodalo. U nových aut bych si tipnul, že by to vyšlo v neprospěch elektra kvůli rychle klesající ceně. U těch starších....kdo ví. Každopádně to počítat nebudu, bude tam těch "proměnných" mnohem víc a nebude to na chvíli a zase až tolik mně to nezajímá 😂 Jinak tohle už asi moc nesouvisí s MX30, takže ať to klidně admini smažou, ať se to tu nezapleveluje blbinama.

Plus službu "virtuální baterie" přes další měsíční paušál (stokoruny max.) podle velikosti uložení (tedy zrovna u E.ON)
JJ, tohle je téma mně celkem zajímá, protože to možná budu řešit taky, tak jsem pro zajímavost napsal švagrovi o čísla a teď za prosinec si vzal z virtuálky 450kW, sazby má: distribuce NT 0,25Kč, distribuce VT 2,3Kč, silová el. NT 3,8Kč, silová el. VT 4,5Kč, takže ta úspora za prosinec (platí jen distribuci) je něco mezi 1700,- a 2000,- a ten paušál na virtuálku je v jeho případě 150,- měsíčně. Takže za jeden měsíc v zimě má službu na celý rok zaplacenou, pak nastává úspora. Jak jsem psal výše, klidně to smázněte admini :) Je mi jasné, že to sem nepatří.
 
Zdravím všechny,

sice už Mazdy mám přes 10 let ( 3 / CX-30), ale zatím jsem neměl potřebu hledat speciální informace na tomto fóru.

Uvažuji o výměně za MX-30 - manželka jezdí kolem komína (200 km týdně), o EV autě mluví roky, FVE vyrábí o závod a MX-30 zapadá do konceptu (viz debaty výše). Dovezu ojetou z Německa (finanční výhody jsou jasné), ale řeším nabíjení, které z 95% bude probíhat pouze doma v garáži.

Pořídím přenosný WB - ale je otázkou, jestli se tedy vůbec vyplatí 3-fázový 11kW nebo jak jsem v jiném vláknu k CX-60 četl, že stejně MX nabíjí jenom jednofázově. A pak je otázkou jestli má smysl pořizovat MX-30 s 11kW palubní nabíječkou (2022+) nebo to v tomto režimu zvládnu s původním modelem.

Díky za radu / odpověď.

(Btw: tím pádem budu mít k prodeji CX-30 model 2020, 35.000 km, Ostrava - když tak osobní zprávu).
 
MX-30 mám od 08/2023 (model 05/2021). Nevím, jestli to pro 2022+ upravovali, ale má jede pro pomalé AC nabíjení jen jednofázově, max. 7kW.
Tedy v případě spěchu na pomalé AC je třeba mít 32A, resp. 1-fázi z WallBox (WB) 22kW (3x 7-něco kW).
Sám mám C-TEC přenosný 11kW, tedy 16A na fázi, tedy cca 3,7kW.
Na dodávanou "nouzovou nabíječku" jsem jel asi měsíc a dost to padalo. WB je jiná liga, plus C-TEC (i jiné) má i appku, reporting aj.
 
Poslední úprava:
MX-30 mám od 08/2023 (model 05/2021). Nevím, jestli to pro 2022+ upravovali, ale má jede pro pomalé AC nabíjení jen jednofázově, max. 7kW.
Tedy v případě spěchu na pomalé AC je třeba mít 32A, resp. 1-fázi z WallBox (WB) 22kW (3x 7-něco kW).
Sám mám C-TEC přenosný 11kW, tedy 16A na fázi, tedy cca 3,7kW.
Na dodávanou "nouzovou nabíječku" jsem jel asi měsíc a dost to padalo. WB je jiná liga, plus C-TEC (i jiné) má i appku, reporting aj.
Super, díky za info - 05/2021 je určitě před úpravou, takže půjdu tímto směrem.
Mobilní nabíječku tedy taky můžu pořídit pouze 11 kW 16A :) - je jich opravdu na trhu mraky, co ušetřím na autě, mužu vrazit do chytřejší nabíječky :)

A dvakrát do roka si manželka při delším výletu po dálnici holt počká u nabíječky trochu déle.
 
Rychlonabíjení je občas taky řešení, zejména v létě to dá plus 70% kolem 30 minut. V zimě je to horší, ale to je prostě vlastnost nikoli chyba.
Mimochodem od srpna/2023 do dnešních dnů na něm mám 16 tisíc km. Jezdím s tím rád, po Praze a okolo je to tichý pracant.
 
Rychlonabíjení je občas taky řešení, zejména v létě to dá plus 70% kolem 30 minut. V zimě je to horší, ale to je prostě vlastnost nikoli chyba.
Mimochodem od srpna/2023 do dnešních dnů na něm mám 16 tisíc km. Jezdím s tím rád, po Praze a okolo je to tichý pracant.
Díky, je tedy rozhodnuto :)
Až bude doma a něco odježděno, podělím se s dojmy....
 
Ještě jsem rychle mrknul na Y2022, tedy po změně a v oblasti AC dobíjení jsi už jinde... ;)
Palubní nabíječka nově podporuje třífázové dobíjení střídavým proudem o výkonu 11 kW = proti 1f 7kW je to nádhera :)

Rychlonabíjení maximálním výkonem 50 kW (původně 40kW) - taky lehce lepší, ale klíč je vždy teplota.
Ono kolem 5st a hůře těch mých 40kW padne i na 12kW a vlastně za drahý rychlonabíjecí proud (12-14 Kč/kWh) to dobíjí pomalu o_O
 
Ještě jsem rychle mrknul na Y2022, tedy po změně a v oblasti AC dobíjení jsi už jinde... ;)
Palubní nabíječka nově podporuje třífázové dobíjení střídavým proudem o výkonu 11 kW = proti 1f 7kW je to nádhera :)

Rychlonabíjení maximálním výkonem 50 kW (původně 40kW) - taky lehce lepší, ale klíč je vždy teplota.
Ono kolem 5st a hůře těch mých 40kW padne i na 12kW a vlastně za drahý rychlonabíjecí proud (12-14 Kč/kWh) to dobíjí pomalu o_O
Sakryš, tak přece je tam důvod počkat / hledat Y2022 🧐

Ale s tvými zkušenostmi a mým předpokládaným způsobem použití - mám kde a levně (minimálně přes jaro/léto/podzim) nabíjet (10-12 hodin denně auto v garáži), roční nájezd možná 10k km to pro mě zase takovou výhodu nepředstavuje si myslím...
 
Nepředstavuje... resp. je to o symetrii zátěže Tvého místa a o výbavě na energetickém vstupu.
Já disponuji 3x 32A, tedy 16A na jedné fázi nestojí ani za load-balancing.

Ale jiný pohled... optikou pře zmíněnou FVE (tu já zatím nemám).
Obvyklá baterka FVE řešení bývá kolem 10kWh a já jezdím domů k večeru a třeba na 30% jen (z 32-35kWh).
Potřebuji tak dotlačit 20kWh a šup, to bych si vzápětí vycucl celou uchovanou rezervu z baterií.
Nicméně pokud dorazíš domů za světla, ještě bude tlačit slunce napřímo (přepad přes předpokládanou nabitou FVE baterku) a pak je rozdíl, jestli ve zbývajícím čase do tmy valíš do vozu přes jednu či přes tři fáze.

Ďábel je vždy ukrytý ve zdánlivém detailu :cool:
 
Nepředstavuje... resp. je to o symetrii zátěže Tvého místa a o výbavě na energetickém vstupu.
Já disponuji 3x 32A, tedy 16A na jedné fázi nestojí ani za load-balancing.

Ale jiný pohled... optikou pře zmíněnou FVE (tu já zatím nemám).
Obvyklá baterka FVE řešení bývá kolem 10kWh a já jezdím domů k večeru a třeba na 30% jen (z 32-35kWh).
Potřebuji tak dotlačit 20kWh a šup, to bych si vzápětí vycucl celou uchovanou rezervu z baterií.
Nicméně pokud dorazíš domů za světla, ještě bude tlačit slunce napřímo (přepad přes předpokládanou nabitou FVE baterku) a pak je rozdíl, jestli ve zbývajícím čase do tmy valíš do vozu přes jednu či přes tři fáze.

Ďábel je vždy ukrytý ve zdánlivém detailu :cool:
Samozřejmě, že v detailech je často zakopán nejenom ďáběl, ale i pes (nebo žena) :)

Tím že tu FVE již mám, přebytků je dost (za rok cca 4x tolik než spotřebuji) a počítám s tím, že v 90% případů se auto bude nabíjet přes víkend tak by to 1F 3,6 kW za pěkný slunečný den nabije, ani nemrknu :) A i kdyby každý večer měla padnout 2/3 kapacita nabité baterky na auto (6,6 kW = cca 30km dojezd), tak se taky nic neděje. A když to občas bude potřeba nabít z běžné sítě, tak se při mé ceně 3,50 Kč nepos.ru :)

Upřímně nejsem takový fajnšmekr (a počtář), abych šetřil každý kW / Kč - peníze si do hrobu nevezmu a každá legrace něco stojí, že.
Při výše uvedené úvaze mi asi příplatek 100k CZK za Y2022 nedává valný smysl...

Chápu to elektrikářsky správně, že Y2021 s 11kW mobilní WB připojenou do 3F zásuvky (25A) mi to v reálu bude nabíjet max. 3,7 kW, tedy do fullu za 10-12 hodin ? Tak jak jsi popsal výše by to tak mělo být....

Díky za potvrzení zkušeného (a elektřinou evidentně políbeného dostatečně) uživatele...
 
Upřímně nejsem takový fajnšmekr (a počtář), abych šetřil každý kW / Kč - peníze si do hrobu nevezmu a každá legrace něco stojí, že.
Při výše uvedené úvaze mi asi příplatek 100k CZK za Y2022 nedává valný smysl...
Fajn, pak nemám co dodat...

Chápu to elektrikářsky správně, že Y2021 s 11kW mobilní WB připojenou do 3F zásuvky (25A) mi to v reálu bude nabíjet max. 3,7 kW, tedy do fullu za 10-12 hodin ? Tak jak jsi popsal výše by to tak mělo být....
Ano, z WB pak pojede pro starý model MX-30 jedna fáze, tedy 230V * 16A max., tedy 3,7kW.
WB mívá proud nastavitelný po třeba 2A (ve své appce anebo nějakým tlačítkem na těle HW), sám jedu 14A (jakože ne 100% možného na 1f).
Baterie je 35,5kWh, využitelná k trakci snad 32kWh, a mých chybějících 60-70% natluče do osmi hodin pohodlně.
U pomalého nabíjení ta teplota není tak znát, baterka má tuto pozvolnost ráda a ještě lze na palubě vozu nastavit, že chceš ukončit nabíjení třeba při 90% anebo při XY km dojezdu. Appka Mazda (dočasně i palubka) Ti dokonce ukáže přibližný čas do konce nastaveného nabíjení (lze se ptát/synchronizovat informaci opakovaně).

Sám mám cenu 6Kč/1kWh (roční faktura / spotřeba a vč. DPH) a při průměru 18kWh/100km i dnes vychází kilometr velmi příznivě.
Tak ať klapne nákup a pak si zase třeba napíšeme ;)
 
Poslední úprava:
Jen pro zajímavost - kWh, které v různých časech (potažmo teplotě) pojme baterie EV Majdy.
Za 30+ min v extrému necelých 8kWh (bylo chladno), ale odpoledne již za stejný čas nabere 2,5x tolik.
Píši o rychlém DC nabíjení... můj typ umí papírově 40kW max.

MX-30.jpg
 
Ahoj, asi "hloupa" otazka, ale:
- kde sa da zohnat takto vyhodne elektro-Mazda? 🧐 😇
V DE, ale je to trochu taková náhoda, je potřeba to sledovat a neváhat při koupi 😅 Za ty peníze je samozřejmě potřeba počítat s tím, že tomu něco lehce mohlo být (nebo je), u té mojí se zdá lakovaný pravý přední blatník (ani jsem to ještě nemeřil 😅), jedno kolo někdo vzal o obrubák (+lehce rozhozená geo) a vzadu na blatníku jsou takový podlouhlý lehký promáčkliny, nechápu od čeho, ale lak poškozený není, takže teoreticky to PDRkaři vytáhnou, ostré hrany to nemá. Jinak interiérově to bylo jak nový, snad na jednom místě někde vzadu asi půl cm trošku proseklá kůže někde na zadní straně přední sedačky, jinak interiérově top stav. Ale když vidím, jak se k těm autům zbytek rodiny chová, tak novýho auta by mi bylo sakra líto, takže jsem šel záměrně po něčem takovém.

Sakryš, tak přece je tam důvod počkat / hledat Y2022 🧐

Ale s tvými zkušenostmi a mým předpokládaným způsobem použití - mám kde a levně (minimálně přes jaro/léto/podzim) nabíjet (10-12 hodin denně auto v garáži), roční nájezd možná 10k km to pro mě zase takovou výhodu nepředstavuje si myslím...
Tohle by asi mohlo rozhodovat jen při případném prodeji. My najezdíme do 500km měsíčně max a bohatě si vystačím s nabíjením kolem těch 7kW. dokonce to někdy i záměrně škrtím, pokud máš jeden střídač a baterie v sérii, má to omezený výkon, který může téct tam nebo zpět a když ti jede na baterii barák a přidá se k tomu auto, začne to třeba přisosávat ze sítě, což je třeba během víkendu absolutně zbytečné. Nebo ráno přes zimu, kdy je baterie u FVE na velmi nízké kapacitě taky nechci, aby to jelo 7kW a zapnu to na ECO (nějakých cca 3,4kW jestli se nepletu). Zatím se mi nestalo, že by mi to pomalé nabíjení vadilo, ze začátku jsem dokonce nabíjel z 220V zásuvky přes tu "kapesní" nabíječku a ani s tím jsem neměl problém. U auta jako je MX30 nepočítám s tím, že bysme vůbec kdy nabíjeli na veřejných stanicích (jednou jsem to ze srandy zkusil a zkušenost tragická, nenabilo to nic a stálo mně to 240,-...napsal jsem reklamaci a peníze vrátili, ale chcete tohle hlídat a každou chvilku se s tím sr...? Já ne, stačila mi jedna zkušenost :D) a tím pádem jsme stejně limitovaní jističema a případně kabelama.
 
U auta jako je MX30 nepočítám s tím, že bysme vůbec kdy nabíjeli na veřejných stanicích (jednou jsem to ze srandy zkusil a zkučenost tragická, nenabilo to nic a stálo mně to 240,-...napsal jsem reklamaci a peníze vrátili, ale chcete tohle hlídat a každou chvilku se s tím sr...? Já ne, stačila mi jedna zkušenost :D)
S tímto nemohu souhlasit, neb používám PRE, E.ON, ČEZ i Innogy a vše je na pohodu - jak rychlé, tak pomalé. První tři mám dokonce čip, Innogy jede appku zatím jen. PRE a E.ON preferuji, protože pošlou finální měsíční fakturu s výpisem. ČEZ i Innogy má vše provázané s platební kartou a co nabití, to jednorázový účet. ČEZ prý měsíční fakturu zvažuje, dnes zatím umí za 200Kč/m jako extra službu.
 
S tímto nemohu souhlasit, neb používám PRE, E.ON, ČEZ i Innogy a vše je na pohodu - jak rychlé, tak pomalé. První tři mám dokonce čip, Innogy jede appku zatím jen. PRE a E.ON preferuji, protože pošlou finální měsíční fakturu s výpisem. ČEZ i Innogy má vše provázané s platební kartou a co nabití, to jednorázový účet. ČEZ prý měsíční fakturu zvažuje, dnes zatím umí za 200Kč/m jako extra službu.
Nejspíš to byla smůla no, byla to PRE. Nicméně tak i tak je to v našem případě naprosto zbytečné, jezdit na veřené nabíječky, pohodlně to vždy nabiju doma a zatím jsem tu potřebu neměl, chtěl jsem to jen zkusit, kdybych to někdy potřeboval.
 
V pohodě, resp. nevyvracím tvou konkrétní zkušenost, jen s větší statistikou uživatele chválím ten obecný chod komerční sítě (nikoli hustotu) ;)
Ať ta kráska jezdí...
 
Back
Top