• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Výbava auta jako služba

Já nevim. Je to čistě osobní názor, ale podle mě je to jen další vytahování peněz z lidí. Ten hardware něco stojí a určitě automobilka nebude prodávat auto třeba s adaptivním tempomatem nebo adaptivníma tlumičema za cenu jako by to auto ten hardware fyzicky nemělo a doufala že si to někdo někdy předplatí. Zároveň pokud budu chtít třeba ten adaptivní tempomat mít k dispozici (předplacenej) non-stop, tak jaká pak bude výsledná cena ? Osobně si myslím že tam žádná výhoda nebude.
Zároveň si tím automobilky koledují o to že jim systém někdo "hackne" a ony o ten profit z předplatnýho přijdou úplně - dám támhle Jurovi 5000Kč+ flašu špiritusu a mám plnou palbu napořád

Za mě to je jen písnička: "máte auto při koupi o 5% levnější, ale že nám z vás budou i po koupi dále plynout prachy a vy nakonec přeplatíte 10% to už neřešte"
 
taky uplne neverim ze auto s deaktivovanym hw/sw bude nejak vyrazne levnejsi..
a jestli jo, vyrazne to otevre novy bussines "hackerum" co to budou umet odemykat
souhlasim ze to bude spis zdimacka penez po celou dobu zivotnosti auta
 
Automobilky se snaží najít nový segment, kde mohou rejžovat peníze. U elektroaut jim padne hromada peněz ze servisu vozu, tak to převedou na měsíční předplatné. U některých automobilek to bylo podobně u Apple Carplay/Android Auto, nechcete si připlácet za navigaci, připlaťte si za aktivaci zrcadlení z mobilu... :)
a jestli jo, vyrazne to otevre novy bussines "hackerum" co to budou umet odemykat
Být automobilkou, tohle si podchytím. Aby se pak auto na dálku nedeaktivovalo celé.
 
Myslím, že prémiové značky už to i na českém trhu nabízejí delší dobu. Že infotainment Mercedesu, nebo BMW už danou věc umí a podporuje, ale protože jsem si to nepředplatil, tak to nefunguje. To samé i všechny Škodovky už od doby 3kové Fabie mají systém, který podporuje Mirror Link, Android Auto, ale pokud si to někdo nezaplatil při konfiguraci, tak si to může aktivovat, dokoupit později a jen se mu to pak odemkne.

Hackeři někteří s tím sice možná něco zmůžou, ale obecně, že by si to někdo odemkl diagnostikou a podobně určitě ne, tím, že dnes všechny auta mají povinně e-call tedy jsou připojeny k síti, tak si myslím, že taková změna by okamžitě vyslala informaci dál k automobilce.

EDIT: Koukám, že @dr-zelenka byl rychlejší. :)
 
OK, dokoupit později a mít to napořád beru. Mraky věcí si člověk nekoupí hned při objednání novýho auta, ale až později. Mazdy taky mají hardware pro navigaci, ale až zakoupením SD karty to začalo ukazovat mapy a hromada lidí ač preferuje třeba android auto, tak tu kartičku (byť z eBay za pár korun) si dokoupí. Ale to slovo "předplatný", to dokáže skrývat neuvěřitelný věci.

@dr-zelenka Tohle bude jeden z velkejch mýtů o elektroautech, že nepotřebují tolik servis a nebo že si na tom servisy nevydělají.
 
Hackeři někteří s tím sice možná něco zmůžou, ale obecně, že by si to někdo odemkl diagnostikou a podobně určitě ne, tím, že dnes všechny auta mají povinně e-call tedy jsou připojeny k síti, tak si myslím, že taková změna by okamžitě vyslala informaci dál k automobilce.
Zrovna s timhle dost nesouhlasim, viz zkusenosti s DRM a podobnymi systemy u her...a to nemluvim o tom ze dle toho co jsem cetl tak zrovna bezpecnost u automotive SW je dost pozadu

Na druhou stranu jsem zvedavy co vsechno se jim povede takhle monetizovat a treba se diky tomu vrati nektery veci co jsou aktualne odebrane (sklapeni zrcatek, stahovani oken pres DO, dodatecne zasuvky atd)
 
Tohle bude jeden z velkejch mýtů o elektroautech, že nepotřebují tolik servis a nebo že si na tom servisy nevydělají.
Počítám samozřejmě motorovou část. Co jde u elektroauta servisovat na motoru? U klasického spalováku tam ty částky naskáčou rychle, hlavně u naftových.
 
@Radfire Nechci být za nějakého naivu :D, ale věřím, že toto si výrobci pohlídají, pokud se rozhodnou online povolovat funkce na základě pozdějšího dokupování. Minimálněbych očekával, že najednou nebude auto schopné přijímat aktualizace samotného systému a podobně ( což už dnes začíná být normální věc, že se i samotné infotainmenty a jednotlivé funkce aktualizují vzduchem přes síť a do servisu se jezdí jen na velké updaty) a tam si právě myslím, že už to zabezpečení bude a pokud systém nebude odpovídat tomu stavu, jaký by měl mít, tak prostě auto aktualizaci nepřijme.

Já si spíš v tomto ohledu nedokážu představit tu situaci, kdy si koupím auto, které bude mít na volantu/ pod ním ovládání adaptivního tempomatu, který tam prostě jen nebude aktivovaný. Nebo, že už nebudeš mít v autě žádné "zaslepené" tlačítka, ale bude se to tvářit jako full výbava a u půlky z nich se Ti jen objeví na displeji, že daná funkce není aktivní. ?

Jinak si to ale dovedu představit pro to AA, adaptivní tempomat, věci jako senzor deště, automatické světla a pak takové ty hlouposti jako nové barvy do ambientního osvětlení a podobně.
 
@dr-zelenka A co ti u novýho auta po dobu řekněme 150000km naskáče u spalováku navíc ? Olej v motoru, filtry pro palivo nebo olej, svíčky, případně klíňáky/pomocný řemeny.
Elektro taky má filtry, taky má chladící kapalinu, brzdovou kapalinu, olej v jednorychlostim převodu, pneumatiky, ložika, kulový čepy... Takže ano, pohonný ústrojí nevyžaduje toliko zásahů, ale zbytek auta je pořád auto.

A pokud nastane to, co se naprosto běžně děje a to je závada na pohonu nebo na baterii, tak v tu chvíli servisu přitečou zlatý cihly na účtu.

Zároveň tu máme vybavení dílny. Jaký speciální nářadí potřebuješ na spalovací auto s 12V nebo 24V okruhem. Nic. Na elektro ? Odstínený nářadí, odstíněný pokládací plochy, speciální zdvihací stoly na baterie, odstavnou/karanténí plochu, diagnostiku na bateriové moduly atd... atd... A to všechno stojí nekřesťanstký peníze obzvlášť dnes (ano za 20-30 let až to bude potřebovat každej, tak cena půjde dolů, ale teď určitě ne). A ten servis si to krásně nechá zaplatit, protože když tě úplně základní sada odstíněný ráčny stojí cca 20000Kč místo 5000Kč za profi sadu ráčny jen neodstíněnou, tak tyhle náklady někam promítneš.
 
Poslední úprava:
Mám pocit, že většina výrobců udává zrovna kapalinu v jednorychlostním převodu jako bezúdržbovou. Jinak s tebou souhlasím. Ty více náklady s tím spojené je taky nutno započítat. Navíc i přeškolení personálu tam chybí. Vím co já musel absolvovat ohledně obsluhy PHEVů u nás.

@Radfire Navíc by nebyl problém odmítnout garačku na základě neautorizovaného zásahu do komfortních jednotky vozu.
 
No tak to teda asi bude tak, že budou vyrábět a prodávat auta v plné palbě, a potom si zákazník zaplatí jen to co využije. Není to špatný nápad, ale to by se musely prodávat tak minimálně o 1/4 levněji. A to právě nehrozí. Navíc by se to výrobcům asi moc nevyplácelo, narvat do auta vše a čekat co si nový majitel zaplatí, ať už hned nebo později. A Jak je výše zmíněno, je tu hacking, takže je to celý nesmyslný tahání peněz.

A co se týče levnějšího servisu elektromobilů, můj názor je stejný jako @Max6 , který ví o čem mluví, krom pořízení novýho nířasdí, taky možná hever ,složitější diagnostiku atd. Nemyslím, že servis bude levnější, z čeho by pak servisy byly živy, to by pak musely snžit počty zaměstnanců. Naopak možná servis bude složitější. A co až kuny upgadují harrdware na větší množství kabeláže a třeba nějaký jim zachutná tak, že způsobí zkrat a auto třeba nedejbože začne hořet po nastartování v garáži.
 
A co se týče levnějšího servisu elektromobilů, můj názor je stejný jako @Max6 , který ví o čem mluví, krom pořízení novýho nířasdí, taky možná hever ,složitější diagnostiku atd. Nemyslím, že servis bude levnější, z čeho by pak servisy byly živy, to by pak musely snžit počty zaměstnanců. Naopak možná servis bude složitější. A co až kuny upgadují harrdware na větší množství kabeláže a třeba nějaký jim zachutná tak, že způsobí zkrat a auto třeba nedejbože začne hořet po nastartování v garáži.
Pokud bateriové auto začne hořet v garáži, tak to není na servis ale spíše na sanaci pozemků kolem. ?
 
Back
Top