• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Fotky a zážitky z cest

Chtěl bych Vám trochu přiblížit zemi, kam se běžně na dovolenou moc nejezdí a možná je to škoda. Zemi, kde jsem byl už asi padesátkrát a kde trávím min. 40 dnů v roce. Mluvím o Portugalsku, které jsem procestoval křížem krážem a najezdil jsem tam odhadem přes 30 tisíc km. Pokud tam už někdo z ČR jede, pak zejména z náboženských důvodů navštívit slavné poutní místo Fátima. Nikdy nezapomenu na jeden neskutečný okamžik, kdy kousek od Lisabonu pilot oznámil, že jdeme na přistání. V tu chvíli se totiž zvedla početná skupina slovenských důchodců a začali si brát zavazadla. Letušky dostaly záchvat paniky a marně vysvětlovaly tvrdošíjným staříkům, že nejsou v autobusu a musí si zase sednout. :D To bylo fakt kino.

Nejčastěji létám s TAP Portugal, Swiss Air nebo Lufthansou, což nejsou typické nízko-nákladovky, takže ceny letenek berte s rezervou. U těchto společností stojí letenka z Vídně do Lisabonu zhruba 6 tisíc Kč mimo sezónu. V létě si připlatíte, ale nemusí to být nic dramatického. Bavím se o částkách mezi 8 a 12 tisíci Kč, extrémem pak může být i cena 15 nebo 20 tisíc Kč. V takovém případě je lepší cestu odložit. Let z Vídně má tu výhodou, že odtud létají přímé linky, na rozdíl od Prahy, kdy se musí přestupovat ve Frankfurtu nebo Curychu. Pro nás Moraváky nevýhodu cesty po D1 do Prahy ani nezmiňuji...

Ceny kvalitních hotelů začínají na částce 40 € za dvoulůžko včetně snídaně. Portugalci nešvindlují s počtem hvězdiček, jako to umí v typických dovolenkových destinacích v Řecku nebo Španělsku. Když si objednáte hotel se čtyřmi hvězdičkami, je to garance luxusního ubytování. Ani tři hvězdičky nejsou problém a mám už vyzkoušené hotely např. ze sítě Cristal nebo VIP Executive, které jsou perfektní. V průběhu sezóny se ceny mění, takže v létě si ve stejném hotelu připlatíte i klidně 25-30% navíc.

Portugalsko je bezpečná země, sami Portugalci jsou nesmírně přátelští a veselí lidé. Nekrade se tam, všude vládne taková pohoda. Četl jsem, že portugalské silnice jsou velmi nebezpečné, nicméně já během posledních šesti let viděl jen jednu menší nehodu. Nikdy jsem na cestách neměl ani ten nejmenší problém. Ostatně portugalské dálnice jsou pověstné svou kvalitou a minimálním provozem. Z Lisabonu směrem na Porto vedou rovnou dvě. Podél pobřeží je to dálnice A8 a dál od něj pak A1. Je zcela jedno, kterou si vyberete. Do každého cíle dojedete zhruba stejně, protože Portugalsko má tvar úzkého obdélníku. Dálnice mají dvě vedle sebe proto, že první stavěla vláda a druhou zafinancovala EU. A prázdné jsou proto, že jsou dost drahé. Mají systém mýtných bran a jedna cesta z Lisabonu do Porta a zpátky vyjde pomalu natolik, co u nás nebo na Slovensku roční známka. Takže namísto toho, aby Portugalci dálnici využívali, raději jezdí po okreskách. Ty jsou celkem dost rozbité a svým stavem překonávají i to, co máme u nás.

Portugalsko není typická letní destinace, pokud se nebudeme bavit o regionu Algarve. Ten je úplně na jihu kousek od Gibraltaru, kde je díky tomu teplejší moře. Jinak je celé západní pobřeží obehnáno nádhernými plážemi, ale poloprázdnými. Atlantik je prostě studený a to i v létě, kdy panují teploty přes 40°C. Lidé se většinou koupají v neopreonu a snad jen v těch největších vedrech v půlce srpna se dá do vody vlézt i v normálních plavkách. I tak jsem tam byl jeden z mála exotů a to jen proto, abych přes WhatsApp dráždil manželku, která v té době seděla v práci, zatímco já dva týdny „pracoval“ v letovisku Vieira de Leiria. :) Pro mou ženu by to byla smrt - dokud se totiž netaví asfalt, je jí pořád zima. Naopak, jedna kolegyně, která už dlouho nebyla u moře, odvážně vlezla do vody i v červnu, aby se mohla pochlubit kamarádkám na FB. Sice jsem ji pak musel zachraňovat, protože ji spláchla vlna, ale bradavky jí stály ještě u večeře. :D Bylo to v Nazaré, které je proslulé nejvyššími útesy v Evropě a fantastickými vlnami vysokými až 30 metrů. Schválně se podívejte na YT, jak to tam vypadá. Na tom majáku nahoře jsem stál a málem mě spláchla vlna. Je to doslova apokalyptický pohled, když se sejdou příhodné okolnosti. Videí z Nazaré najdete fůru, tady jedno z mnoha:


Další apokalypsou jsou pak poměrně časté požáry. Před tím katastrofickým, kdy zahynuly desítky lidí, jsem jen dva dny před tím odletěl. Hořelo v oblasti, kde běžně bývám a následky jsou dodnes šílené. Desítky kilometrů čtverečních úplně spálených lesů. Říkali mi, že požár byl založen úmyslně, protože se tam často spekuluje s cenou dřeva. Ukazovali mi zrovna minulý týden fotky, jaký kousek byl požár od jejich domů. Vypadalo jako z nějakého katastrofického filmu.

Z míst, co bych doporučil navštívit, je to mimo Lisabonu a Porta samozřejmě zmíněné Nazaré, letovisko Algarve, kýčovitě barevný, ale krásný palác Pena, historické městečko Óbidos, západní pobřeží kolem Marinha Grande a v neposlední řadě si zajděte na Benficu. Portugalci fotbal děsně prožívají a je to hlavní téma hovoru. Atmosféra na každém stadionu je fantastická, i když se hraje nižší liga. Manželky mezitím nechejte v několikapatrovém nákupním centru Vasco da Gama. ;) Poutní místo Fátima doporučuji jen věřícím – je to jedno obrovské náměstí plné lidí plazících se po kolenou. No a Portugalky jako ženy nic moc, jen málokterá je hezká. Ony jsou dost podsadité, prdelaté, tak asi proto jejich chlapi považují každou Češku za modelku. :)

Už jen heslovitě – portugalská kuchyně je skvělá a i když se tam pokaždé přecpu, po návratu mám pravidelně o 3-4 kg nižší váhu. Zřejmě optimální kombinace potravin, olivový olej nebo červené víno. Něco z toho funguje. Všechno chutná fantasticky a nikdy mi z toho není těžko. Steaky geniální, stejně jako některé ryby. I pokud nemáte rádi mořské obludy, zkuste Robalo. Nejsem si jistý, jak se to píše, ale když řeknete Robalo, budou vědět. V češtině to má být mořský ďas, ale ruku do ohně za to nedám. Podle slovníku je to okoun, ale Portugalci jí v angličtině říkají Sea Bass nebo Sea Devil, což má být nějaký Mořčák evropský, dravá ryba. Každopádně, je to nejlepší maso, jaké tam můžete ochutnat. Na grilu s červeným vínem nemá chybu! Když už jsem u vína, tak si nevozte ze zvyku klasické portské, ale zkuste jakékoliv červené Douro. To je nejvyhlášenější vinařská oblast a kvůli vínům z této oblasti jsem si doma pořídil vinotéku.

Mimo červeného vína zkuste jejich sýry, zrnkovou kávu a samozřejmě ryby (tuňák nebo sardinky v plechovce stojí tak pětinu toho co u nás). Mají i naprosto fantastické kečupy, které teď musím vozit domů, protože kečupy prodávané u nás viděly rajčata jen na obrázku. Olivové oleje jsou další klasikou, ale tím nejlepším jsou skutečně vína. Silná, lahodná, nebolí po nich hlava, ať už vypijete jakékoliv množství. Pro ženy berte růžový Mateus, což je šumivé víno s pár procenty alkoholu. Není špatné, ale chlapům bych ho nedoporučil. ;) Jo a v Portugalsku je tolerance 0,5 promile, takže si u oběda nebo večeře mohou všichni vypít. ;)

001.jpg 002.jpg 003.jpg 004.jpg 005.jpg
 
Pocitas Madeiru do Portugalska? ;) Ze bych moc nerekl, ze se tam "zas tak moc nejezdi".

Tak jistě, i když to není kontinentální Portugalsko, ale samostatný ostrov historicky pod portugalskou nadvládou. Zrovna tento týden je tam můj známý.
 
Z obyčejného výletu do zoo se vyklubalo zajímávé setkání......
P.S oba samo na letních uprostřed února :D(co dodat no otec roku;)).
A malý čumí stejně po Mazdě;).
 
@Macyn A já si říkal, čí mohla být ta RX-8. Zrovna jsem tama jel v MX-5 taky na letních ;)
JJ počasí fajn, spousta mx-5 bez střechy:), tahle pěkná 997 a po cestě z5, dole březnického kopce protisměr LB Aventador borec to sypal tak ke 2kilčám;)
 
Tak jsem pěkně protáhl Mazdu cestou k móři do Chorvatska a zpět, vzal jsem to přes Bosnu po horských silnicích z Banja Luky směr Mostar, Ston, Orebič a zpět přes Makarskou, Livno do Banja Luky :D:D
IMG_20190727_085926.jpg IMG_20190727_091520.jpg Livno%201_0.jpg IMG_20190729_123015.jpg
Pro toho, kdo si rád zakroutí volantem krásná projížďka nádhernou přírodou.:cool::cool: Celkem ujeto caa 2300km se spotřebou tam 7,2l a 7,6l zpět, to už jsem po dálnicích víc spěchal...:D:D:D
 
V neděli 10.8. jsem se vrátil ze 3.týdenní cesty po Rusku.Pár dní v Petrohradě a zbytek na Kamčatce.Co se týče aut: Lady nejsou téměř vidět(poslední typy vypadají dobře).Mazdy jsou k vidění všude. V Novosibirsku i RX-8.Rusové si oblíbili značku,která se dělá v Nošovicích.
Na Kamčatce vládnou Toyoty v off roadových verzích.Ovčem nejlepší je Kamaz 6x6.

P8050065.JPG P8050066.JPG P8050067.JPG P8050334.JPG P8050333.JPG P8050081.JPG
 
Tak tedy pro potěchu oka něco od jižních sousedů. Celkem obyčejná jízda do Schladmingu, byť potěšila zase delší dálnice do Budějic. Jen mě překvapilo, že jsem mohl vyzkoušet v Rakousku jejich testovací provoz na úseku dálnice za Lincem před odbočením na Graz rychlostí 140 km/h. Jinak nám půl dne a 2 noci pršelo, takže vodopádů nepočítaně. A v pověstném kotli Klaferkessel plná jezera :) Jen první noc v kempu, pak už nahoře na chatách. Po túře docela dost chutná i to jejich pivo plus na dobré spaní je nutný náš oblíbený Zirbenschnaps. Spotřeba za obě cesty 7,3 l/100 km (3 chlapi, 3 baťohy aj.), a to i přes nechutné zácpy při odjezdu z Prahy a v ČB.
Jeden z desítek vodopádů.jpg Klaferkessel z Greifensteinu.jpg pohled od Hans-Wödl Hütte.jpg První noc v kempu.jpg Zrcadlení v jezírku v Klaferkessel.jpg
 
IMG_9435.JPG IMG_9414.JPG DSC_7843.JPG DSC_7854.JPG DSC_7855.JPG DSC_7871.JPG
Pár fotek z minulého prodlouženého víkendu v Tyrolsku. Ötztaler Gletscherstraße 2830 m, nejvýše položená evropská silnice (19 EUR za auto, nebo kombitiket 45 EUR pro dva včetně lanovky na Schwarze Schneide do 3250 m). Timmelsjoch za 16 EUR 2474 m nahoře mlha, takže jen fotka z italské strany. Jaufenpass 2094 m, návštěva Franzenfeste/Fortezza a přes Brenner zpět do Söldenu.
 
50 litrů - neeee? Jako fakt?
Počítáno s procentuální slevou, co jsem dostal ... :D, jinak stojí 65000, kód GAF Exclusive barva z rozšířené palety. To se karosérie vezme z linky, převeze do divize Opel Special Vehicles, tam to nalakují ručně a pak to zase převezou na linku. Výhodou je, že ten lak je všude a slušná vrstva.
 
A já dal za barvu o 70 tisíc navíc. A lituju toho (samozřejmě, že toho lituju)? Nelituju. :)
@shr3k , tady by se Mazda od Opla mohla učit. Ikdyž..., všechno by asi mohla dělat poctivě, ne jen ten lak. Ale pak by zase ta cena nebyla taková, jaká bývala.
 
Ty kráso. Jako služba super. A český dealer ti to před předáním protáhl myčkou, že? :D
Hrdě mi to umyli ručně... A byli zklamaní, že jsem jim to pak nepochvalil...

Odesláno z mého SM-G930F pomocí Tapatalk
 
Poslední úprava:
To je teda super, ta individuální barva...v tom letáku, co jsi dával odkat, tak nebyl žádný slušný benzín, jen nafta biturbo. To už zrušili?
 
Back
Top