• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Původní designér kultovní Mazdy MX-5, Shunji Tanaka, zemřel ve věku 75 let

Více než třicet let. Tak dlouho se už objevuje model MX-5 v nabídce Mazdy. Jednoduchý roadster se dočkal prozatím čtyř generací, ale i ta poslední odkazuje na původní provedení. Za designem první generace stál také Shunji Tanaka, který uvedl koncept do sériové podoby. Bohužel, právě Tanaka zemřel minulý týden ve věku 75 let.

Oznámení o jeho smrti se objevilo poprvé na facebookové skupině japonského klubu MX-5, kde o ní informoval předseda klubu Katsuyuki Satake, protože Tanaka byl věrným členem a přítelem. Prohlášení, které získalo v překladu médium CarBuzz, znělo následovně: „Je mi líto, že musím oznámit, že pan Tanaka, hlavní designér MX-5 (NA), zemřel 12. prosince ve věku 75 let.“ Jeho poslední slova byla: „V životě nelituji.“

a-miata-shunji-tanaka-dies-aged-75-163999505844346.jpg

Není známa příčina smrti, ale Tanaka neměl určitě čeho litovat. Dal světu malý sportovní vůz, který je přezdíván i jako Porsche 911 v dané kategorii. MX-5 má totiž dědictví a pověst, o které si někteří výrobci mohou nechat jen zdát. Mazda MX-5 zůstává nadále i nejprodávanějším sportovním vozem na světě a stále jde o jeden z nejdostupnějších způsobů zábavy pro automobilové nadšence.

Jak se zrodila ikona…​


I když byl Tanaka původním hlavním designérem první generace MX-5, nebyl tolik známý jako hlavní inženýři Toshihiko Hirai a Takao Kijima. Tito dva pánové totiž stojí za tím, proč je MX-5 impozantním řidičským autem, kdežto Tanaka byl zodpovědný za design exteriéru a interiéru.

MX-5 (NA) srší úspěchy hlavně díky jízdnímu projevu, ale svůj podíl na tom má pochopitelně i design. Než přišlo uvedení MX-5, byla kategorie roadsterů před vymřením. Proto tým pracující na MX-5 navázal na britské roadstery, jenže napravil jejich reputaci ve spolehlivosti a vznikl tak kompletní balíček. Důkazem úspěchů kultovního roadsteru je i vydaná kniha k 25. výročí Mazdy MX-5.

mazda_v705_prototype_eunos_roadster-1024x683.jpg
Vlevo MX-5 jak ji známe, vpravo původní koncept

Původní design byl inspirován Lotusem Elan a součástí byly slavné „mrkací“ světlomety, ale i usměvavá tvář. Tanaka zastával názor, že koncept Miaty je Swinging Time Machine, jinými slovy, symbol svobody vytvářející vzrušující zážitek s otevřenou střechou, který řidiče přiblíží přírodě. Ač se to moc neví, koncept byl navržen v Kalifornii, který zvítězil nad japonským návrhem. Po dokončení projektu byl koncept poslán do Japonska, kde se s ním setkal právě nespokojený Tanaka. Úkol zněl jasně – převést design konceptu do sériové výroby.

Shunji Tanaka tehdy řekl, že design konceptu je příliš amerikanizovaný a nevidí ani způsob, jak ho identifikovat jako lehké sportovní auto. Následně si neodpustil ani menší poznámku o tom, že americký tým musel sníst moc steaků, když zapomněl na pochoutky japonské kuchyně.

Tanaka začal pracovat na redesignu odkazujícím na lásku jeho manželky k japonským maskám Noh, které mění výraz v závislosti na úhlu pohledu. A povedlo se, jeho výsledná práce jezdí dnes i po našich silnicích. Ať už byly jeho názory přísné nebo ne, historii to nezmění. Mazda MX-5 (NA) je řidičskou i designovou ikonou a z poloviny za to vděčíme právě Tanakovi.

933143.jpg

Poté, co Tanaka navrhl exteriér i interiér MX-5, prováděl ještě designové práce na Mazdě 929. Tím bylo ukončeno jeho působení v Mazdě a začal navrhovat motorky pro Kawasaki. To je tak asi vše, co se ví o životě Tanaky…

A budoucnost?​


Ať se nám to líbí nebo ne, MX-5 čeká elektrifikace. Mazda potvrdila, že do roku 2030 se dostaví nějaká forma elektrifikace japonského roadsteru, ale nebyla konkrétní. Plně elektrického modelu se nejspíš nedočkáme, neboť koncepce by byla natolik těžká a MX-5 by tak ztratila proslulou mrštnost.

S největší pravděpodobností zvítězí volba mild hybridu v kombinaci s výkonným motorem, kde se dostaví rovnováha mezi převahou elektrického pohonného ústrojí a zábavnou jízdní dynamikou. Ať už se Mazda rozhodne jakkoliv, osobně doufám, že bude nadále ctít Tanakův odkaz.

mazda_mx-5_445-1024x602.jpg

Zdroj: carbuzz.com, motor1.com

  • miata-shunji-tanaka-dies-aged-75-163999505844346-1.jpg
  • 933141.jpg
  • 933140.jpg
  • 933143-1.jpg
  • 933144.jpg
  • mazda_v705_prototype_eunos_roadster-1-1024x683.jpg
  • 933162-1024x682.jpg
  • 933174-1-1024x682.jpg
  • 933147-1024x682.jpg
  • mazda_mx-5_445-1-1024x602.jpg

Článek Původní designér kultovní Mazdy MX-5, Shunji Tanaka, zemřel ve věku 75 let se nejdříve objevil na Mazda News.

Pokračujte ve čtení...
 
Back
Top