• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

Solární nabíjení baterie

petrs

člen KLANu
61
Zdravím, máte někdo zkušenosti se solárním dobíjení autobaterie u vypnutého vozidla? Jde mi o to, že bych si nechal na parkovišti občas dobíjet autobaterii ze solárního článku s řadičem. Možnosti připojení jsou přímo na autobaterii nebo přes zásuvku (cigaretovou). Tam je ale problém v tom, že ty jsou u vypnutého auta vypnuté.
 
Kdysi jsme to měli v práci na octávce 1,9 TDI. Velikost samotného solárního panelu cca 25x10 cm s připojením do autozásuvky. Když jsme to měřili za čelním sklem, tak to reálně dávalo cca 0,5 W, ale už si nepamatuji jestli to bylo na slunci, nebo ve stínu. Z praktické zkušenosti s tímto konkrétním autem to žádný zázrak neudělalo. Určitě to výrazně neprodloužilo dobu, za kterou bylo auto schopné nastartovat po delším stání např. ze 2 měsíců na 3, jestli tak o několik dní, ale změřené to nemáme (asi to ani nejde). Navíc to co jsme měli, tak nemělo napevno kabel z panelu do zásuvky, ale připojoval se přes konektor, kde byl na jednom kabelu kolík a vedle díra a na druhém opačně. Ten se časem vymačkal/ochodil/zestárnul a tak to člověk zapojil, nějak zahýbal, nebo vypodložil alobalem aby to mělo kontakt a pak se ochladilo, nebo naopak na auto zasvítilo slunce, konektor se hnul a už to nedobíjelo.

Věřím, že dnešní panely budou výkonnější, možná dokážou i v zimě pokrýt samovybíjení baterie a snad s robustnějšími konektory. I tak to, dle mého názoru, má smysl jen u auta co moc nejezdí a není možné ho občas připojit na nabíječku do zásuvky, jinak je to zbytečné. Také jde o to, jestli jsou tyto nabíječky dostatečně "inteligentní" aby mohly být použity na EFB či AGM baterie.
 
Občas je u aut vidím, tak mě zajímalo, jak to mají asi zapojené. Přes vypnutou zásuvku to asi fungovat přece nebude, ne?
 
Logicky by nemělo, ale nejsem autoelektrikář a netuším jak je to vypínání řešené. Jen typuji, že přes spínané relé. To by nefungovalo.
 
Na Octávce to používám už léta. Na Mazdě je cigaretová zásuvka v kufru při vypnutém zapalování bez proudu. Udělal jsem si úpravu zapojení aby byla stále pod proudem (a mohla se používat pro dobíjení ať už nabíječkou nebo solárním panelem). Pokud je zájem, můžu poslat schéma úpravy.
 
Na Octávce to používám už léta. Na Mazdě je cigaretová zásuvka v kufru při vypnutém zapalování bez proudu. Udělal jsem si úpravu zapojení aby byla stále pod proudem (a mohla se používat pro dobíjení ať už nabíječkou nebo solárním panelem). Pokud je zájem, můžu poslat schéma úpravy.
Poprosil bych o to schéma, mám ale sedana, tak zásuvka v kufru není, takže bych si případně upravil zásuvku pod opěrkou.
 
Je zapotřebí koupit patici na pojistky a přivést napětí z nějaké trvale napájené pojistky (např. z 8) na zásuvkovou pojistku (v mém případě 11) (a její pojistku vyndat).
20180516_165221.jpg 20180516_165458.jpg
 
Poslední úprava moderátorem:
Díky, našel jsem ještě jednu, snad elegantnější variantu jak to vyřešit, tady je video pro Mazdu 3, Na Mazdě 6, jsou ale pojistky jinak.
 
Ó nikoli. Toto video řeší případ, že by byla příslušná pojistka prasklá. To nebyl můj případ a ani nepředpokládám, že je to Tvůj případ. Cigaretová zástrčka při vypnutém zapalování nejde z principu, je to tak nadesajnováno. Takže jsem přesvědčen, že bez mého řešení se neobejdeš. A pokud máš zapojení pojistek v Mazdě 6 jinak, koukni do manuálu či si ho stáhni, a použij můj princip na svá čísla pojistek (bez trochy přemýšlení to ale nepůjde).
 
Back
Top