• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

motor Výměna chladící kapaliny

Jenže u japonských motorů (ne u všech, ale u většiny), když je zkroucená hlava motoru v důsledku nerovnoměrného ohřátí (nebo přehřátí), tak vznikne malá štěrbina/netěsnost mezi válcem a chladícím okruhem (u nafty kolikrát i praskne hlava motoru).Lidi co měli dřív koncernový auto nebo Francouze byly spíš zvyklý na netěsnost mezi chladícím okruhem a olejovým okruhem. Ta netěsnost bývá tak malá ,že se projeví až když je motor v zátěži a to tak že písty tlakujou do chladícího okruhu. V extrému to tlakujou tak že to hází vodu ven přes přepad v expanzní nádobce. Běžně ale to vypadá tak že malý kapičky vody jdou do spalovací místnosti (když jde píst dolů) a tím se pomalounku ztrácí voda a auto nemusí ani dýmit bílé a naopak když jde píst nahoru tak tlačí vzduch do chladícího okruhu. Potom když motor chladné, tak si ten úbytek kapaliny co je někde okolo válců vykompenzuje nasátím vody z expanzní nádržky (to je ten úbytek co je vidět očima). Na tohle existuje tester, který pomocí kontrastní kapaliny dokáže odhalit spaliny v chladícím okruhu který tam nemají co dělat. Ale tohle je jen jedna z možných příčin ztráty kapaliny, jen je hodně častá u dovozových ojetin, kterých se někdo potřeboval zbavit.
Zároveň rovnou mluvím o zkroucený hlavě a ne o poškozeným těsnění pod hlavou, protože japonský motory (obzvlášť benzínový mazdy) používají tak tenký těsnění pod hlavou, že při problému to rovnou odskáče i dosedací plocha hlavy motoru. Na jednu stranu je to na prd (já nechávám rovnat hlavu pokaždý jakmile jí sundám i třeba kvůli opravě ventilů) na druhou stranu to u Mazdy při problému odnese z drtivý většiny jen dosedací plocha hlavy a dosedací plocha polomotoru zůstává pořád rovná (i u motorů co měli třeba okolo 300000km)
 
Jenže u japonských motorů (ne u všech, ale u většiny), když je zkroucená hlava motoru v důsledku nerovnoměrného ohřátí (nebo přehřátí), tak vznikne malá štěrbina/netěsnost mezi válcem a chladícím okruhem (u nafty kolikrát i praskne hlava motoru).Lidi co měli dřív koncernový auto nebo Francouze byly spíš zvyklý na netěsnost mezi chladícím okruhem a olejovým okruhem. Ta netěsnost bývá tak malá ,že se projeví až když je motor v zátěži a to tak že písty tlakujou do chladícího okruhu. V extrému to tlakujou tak že to hází vodu ven přes přepad v expanzní nádobce. Běžně ale to vypadá tak že malý kapičky vody jdou do spalovací místnosti (když jde píst dolů) a tím se pomalounku ztrácí voda a auto nemusí ani dýmit bílé a naopak když jde píst nahoru tak tlačí vzduch do chladícího okruhu. Potom když motor chladné, tak si ten úbytek kapaliny co je někde okolo válců vykompenzuje nasátím vody z expanzní nádržky (to je ten úbytek co je vidět očima). Na tohle existuje tester, který pomocí kontrastní kapaliny dokáže odhalit spaliny v chladícím okruhu který tam nemají co dělat. Ale tohle je jen jedna z možných příčin ztráty kapaliny, jen je hodně častá u dovozových ojetin, kterých se někdo potřeboval zbavit.
Zároveň rovnou mluvím o zkroucený hlavě a ne o poškozeným těsnění pod hlavou, protože japonský motory (obzvlášť benzínový mazdy) používají tak tenký těsnění pod hlavou, že při problému to rovnou odskáče i dosedací plocha hlavy motoru. Na jednu stranu je to na prd (já nechávám rovnat hlavu pokaždý jakmile jí sundám i třeba kvůli opravě ventilů) na druhou stranu to u Mazdy při problému odnese z drtivý většiny jen dosedací plocha hlavy a dosedací plocha polomotoru zůstává pořád rovná (i u motorů co měli třeba okolo 300000km)
Tak to si ma vobec nepotesil, som myslel ze ked nie su ziadne naznaky na tu hlavu, ze to bude len nejaka prkotina na kureni. Vydrzi ten motor este cca 1500km, lebo som mimo, ked dolejem nemrznucu, alebo sa moze stat, ze sa zadre? Kolko trva a stoji ta oprava? Dik
 
Tak to si ma vobec nepotesil, som myslel ze ked nie su ziadne naznaky na tu hlavu, ze to bude len nejaka prkotina na kureni. Vydrzi ten motor este cca 1500km, lebo som mimo, ked dolejem nemrznucu, alebo sa moze stat, ze sa zadre? Kolko trva a stoji ta oprava? Dik
Jak jsem psal předtím, těch důvodu proč se ztrácí voda může být hodně, takže než se bezhlavě pouštět do docela drahý opravy hlavy, tak je lepší si to opravdu potvrdit čím to je.
 
Jak jsem psal předtím, těch důvodu proč se ztrácí voda může být hodně, takže než se bezhlavě pouštět do docela drahý opravy hlavy, tak je lepší si to opravdu potvrdit čím to je.
Ved preto zistujem, ci uz niekto nieco take riesil.
 
Procházel jsi všechny spoje u hadic?
Mám tušení, že při fouknuty hlavě, jsou hadice natlakované vic než obyčejně. Emulze pod víčkem na olej,co teplota vody na budíku
 
Hadice pozrete, nikde nic, ziadna kvapka a ani natlakovane. Emulzia tiez ziadna. Ani olej v nadrzke. Teplota stale na strede, ziadne prehrievanie.
 
Teplotu si kontroluj přes diagnostiku jestli máš treba v mobilu. Ta ručička je nastavená na režim "přibližně" což znamená že když je veprostřed ,tak to je cca 83-102 stupňů. Ale jestli jsou hadice měkký při ohřátí,tak to je dobrá zpráva a opravdu by to tlakovat nemuselo. Teď jen najít tu díru, která může být hodně malá
 
Cez vikend pozriem tu teplotu, poziciam si OBD konektor. Mechanik povedal, ze hadice su OK. Este chcem pozriet, v kabine ci neunika cez kurenie.
 
Pokud se motor chladí bez nějakých subjektivních problémů, kapalina už je tmavě zelená a její stáří je 8 let. Je potřeba kapalinu vyměnit?
Je mi jasné, že jistota je změření kapaliny. Kdo vám to dnes ale v běžném servise změří?
 
Pokud děláš kompletní výměnu,tak buď kup modrouzelenou/modrou (na bázi ethylenglykolu) ideálně koncentrovanou a pak si jí nařeď destilovanou vodou do cca -30°C. Tam je potom doporučená další výměna po cca 2-3 letech.
Jestli máš na víčku chladiče nebo někde poblíž nápis FL22,tak kup chladící kapalinu specifikace FL22 (buď už naředěnou nebo zase koncentrát který si naředíš) a tam je doporučená výměna snad až 10 let.
FL22 je kapalina přímo od Mazdy: https://www.google.cz/search?q=FL22...B4QsARqFQoTCMeP2eO03sgCFQNAFAod9a4EcA#imgrc=_
Taky jsem nevěděl,co mi v Mazdě při výměnně dali za kapalinu,na můj dotaz mi sdělili,že je to FL22,volal jsem distributorovi této kapaliny ohledně intervalu výměny,ten mi řekl že max.5 let,tak nevím
 
Taky jsem nevěděl,co mi v Mazdě při výměnně dali za kapalinu,na můj dotaz mi sdělili,že je to FL22,volal jsem distributorovi této kapaliny ohledně intervalu výměny,ten mi řekl že max.5 let,tak nevím
Já to měnil minulý rok.Na doporučení známého ze servisu jsem tam dal níže uvedenou-na víčku mám FL22.Je to na 10 let nebo na 200 000 km.Nechal jsem to udělat v servise u známého-výměna bez potíží a za pár korun.
https://www.superoleje.cz/nemrznouci-smes-k-a-3-litry.html
 
Když se podívám do faktury, kterou mám z autorizovaného servisu, tak mě to stálo cca 450,- originální FL22.
 
Když se podívám do faktury, kterou mám z autorizovaného servisu, tak mě to stálo cca 450,- originální FL22.
Tak to je tedy hodně dobrá cena.Mě tam dali cca 3,5 litru 1:1 + práce-už přesně ani nevím,kolik to stálo.Ale určitě ne 450 kč-to je opravdu "zadara".Mám pocit kolem 600 kč-ale nevím přesně.
 
Zdar, nepotrebuje niekto zo SR chladiacu kvapalinu špecifikácie FL22, konkrétne je to Starline K-A (https://popcar.eu/starline-nemrznuca-zmes-k-a-1l)? Objednal som 8l a pak som prišiel na to, že sa riedi destilkou 1:1. Čiže mám 4 litre naviac. Predám za cenu na eshope, poštovné platím ja (je mi jedno, či to pošlem späť eshopu alebo niekomu odtiaľto... :) )

IMG_20190325_134916.jpg IMG_20190325_134922.jpg
 
Ahoj,všiml jsem si,že asi po zhruba 300km se mi vždy naplní vyrovnávací nádržka 2cm nad rysku max.Po vycucnuti z nádržky a nalití zpět do chladiče to zase vydrží zhruba 300 km než se zase vyrovnávací nádobka znovu naplní.Ve vyrovnávací nádržce kapalinu vždy nechám na rysce min.Kaplina z nádržky vždy po dolití zaplni chladič po okraj.To znamená,že kaplina neubývá,jenom se pořád
cpe do nádržky.Hadice od chladiče je po zahřátí motoru teplá a jde normálně zmáčknout,není natlakovaná.Kde bude chyba? Koupil jsem i nové víčko na chladič,stále stejné.
Díky za rady.
 
Poslední úprava:
Zdravím trochu mi kapká, chladič pomůže tohle viz.foto nebo rovnou vyměnit chladič? Někde jsem slyšel, že tyhle sajrajty můžou ucpat topení či co. A i když naslinta loužičku tak kapalina skoro neubyde, z toho co jsem tu přečetl mi běhá mráz po zádech.

IMG_20201027_184626.jpg
 
Zdravím. Měnil jsem chladící kapalinu.Před výměnou auto topilo behem chvilky,ted to trva a ani tolik netopi.rafika motoru drří normalně nekolísa nic.Auto se ohřeje taky rychle,jak před tím.Jen jsem měl před výměnou v nadržce kapliny pulku. Myslíte,že to muže být tím, že ji tam je ted plno a kapalina nová..A ani nevím jestli byla někdy měněná než jsem auto koupil.Odvzdušnovák jsem nenašel. Nalil jsem kapalinu ravenol fl22.Díky za tipy.
 
Back
Top