• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

motor Výměna chladící kapaliny

@Oton ahoj, buď to bude zavzdušněný a nebo je tam málo kapaliny (případě obojí) pokud jsi teda jen nedolíval, ale měnil. Kolik kapaliny je v samotným chladiči ? Expanzka (nádobka) není až tak podstatná, tam stačí aby "něco" bylo, ale chladič musí být plný. Odvzdušňovací šroub tam není. Odvzdušňuje se:
předpříprava) doleje se chladič do plna a expanzka po rysku Full
1) nastartovat motor
2) nastavit ventilaci na nejteplejší a aspoň poloviční rychlost dukátů (vypni přitom klimu tlačítkem A/C)
3) až bude teplota vody cca 75°C tak vytočit otáčky motoru na cca 1800-2000 u benzínu nebo 1500-1800 i nafty a držet je po dobu cca 8-10minut a přitom kontrolovat teplotu vody aby nepřesáhla cca 98°C (chce to mít diagnostiku aby jsi viděl přesnou hodnotu, protože ručička je nepřesná respektive téměř k ničemu a zároveň podle stoupání a klesání teploty na diagnostice se dá poznat jestli třeba není vadný termostat)
Pokud by ti teplota lezla už k cca 95°C tak dej fukary (vnitřní větráky) na nejrychlejší rychlost a otáčky sniž na cca 1200ot. Pokud by ale byla už na těch cca 98°C tak raději vypni motor a nech ho vychladnout a po vychladnutí zkontroluj množství vody v chladiči.
4) při držení těch otáček dle bodu 3. můžeš každý cca 3-4 minuty vytočit chvilkově otáčky na cca 3000ot. u benzínu nebo 2500ot. u nafty po dobu cca 5 vteřin a pak zase vrátit na otáčky z bodu 3.
5) po těch 8-10 minutách auto vypni a nech ho pokud možno úplně vychladnout (neotvirej víčko chladiče pokud je voda horká jinak by mohla vystříknout a hodně tě popálit)
6) jak voda vychladne, tak s vypnutým motorem otevři víčko chladiče a dolej kapalinu úplně do plna a pak víčko pořádně zavři (je to bajonet)
7) dolej do expanzky (plastový nádobky) mezi měrky Low a Full


Doporučuji pak druhý den třeba ráno když je auto studený tak ještě jednou překontrolovat stav kapaliny jak v chladiči tak v expanzce.
 
Poslední úprava:
Aha. Dekuju za info. Tak to sam nezvladnu. Mechanik diagnostiku nema.
To bude lepsi zajet do mazdy.at to napraví oni. Budou mit radost po nekom neco napravovat.
 
@Oton v servisu jim to bude šumák, oni si jen vezmou peníze.:)
Dělat to jen podle ručičky teploty je hodně nebezpečný protože ručička se drží v půlce od cca 78°C do 102-105°C. Prostě je jen informativní a nedá se podle ní ani odhadnout případná lehká závada na termostatu nebo čerpadle.
 
Jenom přidám malé OT. Sundání vany, respektive čištění sacího koše je vzhledem ke generaci zbytečné. Ucpávání koše karbonem je neduh, který se týká prvních generací, které mají za sebou velkou dávku km s propálenýma podložkama..

Jinak samozřejmě veškeré návody uvítáme ;)
Máš prosím možnost mi ukázat kde je ten filtr? Děkuji
 
@Ggooj Pokud máš na mysli sací koš, tak v olejové vaně. Dá se na něj dostal endoskopem skrz výpustný šroub nebo je třeba sundat vana. [/konec OT] :)
 
@Oton ahoj, buď to bude zavzdušněný a nebo je tam málo kapaliny (případě obojí) pokud jsi teda jen nedolíval, ale měnil. Kolik kapaliny je v samotným chladiči ? Expanzka (nádobka) není až tak podstatná, tam stačí aby "něco" bylo, ale chladič musí být plný. Odvzdušňovací šroub tam není. Odvzdušňuje se:
předpříprava) doleje se chladič do plna a expanzka po rysku Full
1) nastartovat motor
2) nastavit ventilaci na nejteplejší a aspoň poloviční rychlost dukátů (vypni přitom klimu tlačítkem A/C)
3) až bude teplota vody cca 75°C tak vytočit otáčky motoru na cca 1800-2000 u benzínu nebo 1500-1800 i nafty a držet je po dobu cca 8-10minut a přitom kontrolovat teplotu vody aby nepřesáhla cca 98°C (chce to mít diagnostiku aby jsi viděl přesnou hodnotu, protože ručička je nepřesná respektive téměř k ničemu a zároveň podle stoupání a klesání teploty na diagnostice se dá poznat jestli třeba není vadný termostat)
Pokud by ti teplota lezla už k cca 95°C tak dej fukary (vnitřní větráky) na nejrychlejší rychlost a otáčky sniž na cca 1200ot. Pokud by ale byla už na těch cca 98°C tak raději vypni motor a nech ho vychladnout a po vychladnutí zkontroluj množství vody v chladiči.
4) při držení těch otáček dle bodu 3. můžeš každý cca 3-4 minuty vytočit chvilkově otáčky na cca 3000ot. u benzínu nebo 2500ot. u nafty po dobu cca 5 vteřin a pak zase vrátit na otáčky z bodu 3.
5) po těch 8-10 minutách auto vypni a nech ho pokud možno úplně vychladnout (neotvirej víčko chladiče pokud je voda horká jinak by mohla vystříknout a hodně tě popálit)
6) jak voda vychladne, tak s vypnutým motorem otevři víčko chladiče a dolej kapalinu úplně do plna a pak víčko pořádně zavři (je to bajonet)
7) dolej do expanzky (plastový nádobky) mezi měrky Low a Full


Doporučuji pak druhý den třeba ráno když je auto studený tak ještě jednou překontrolovat stav kapaliny jak v chladiči tak v expanzce.z

@Oton ahoj, buď to bude zavzdušněný a nebo je tam málo kapaliny (případě obojí) pokud jsi teda jen nedolíval, ale měnil. Kolik kapaliny je v samotným chladiči ? Expanzka (nádobka) není až tak podstatná, tam stačí aby "něco" bylo, ale chladič musí být plný. Odvzdušňovací šroub tam není. Odvzdušňuje se:
předpříprava) doleje se chladič do plna a expanzka po rysku Full
1) nastartovat motor
2) nastavit ventilaci na nejteplejší a aspoň poloviční rychlost dukátů (vypni přitom klimu tlačítkem A/C)
3) až bude teplota vody cca 75°C tak vytočit otáčky motoru na cca 1800-2000 u benzínu nebo 1500-1800 i nafty a držet je po dobu cca 8-10minut a přitom kontrolovat teplotu vody aby nepřesáhla cca 98°C (chce to mít diagnostiku aby jsi viděl přesnou hodnotu, protože ručička je nepřesná respektive téměř k ničemu a zároveň podle stoupání a klesání teploty na diagnostice se dá poznat jestli třeba není vadný termostat)
Pokud by ti teplota lezla už k cca 95°C tak dej fukary (vnitřní větráky) na nejrychlejší rychlost a otáčky sniž na cca 1200ot. Pokud by ale byla už na těch cca 98°C tak raději vypni motor a nech ho vychladnout a po vychladnutí zkontroluj množství vody v chladiči.
4) při držení těch otáček dle bodu 3. můžeš každý cca 3-4 minuty vytočit chvilkově otáčky na cca 3000ot. u benzínu nebo 2500ot. u nafty po dobu cca 5 vteřin a pak zase vrátit na otáčky z bodu 3.
5) po těch 8-10 minutách auto vypni a nech ho pokud možno úplně vychladnout (neotvirej víčko chladiče pokud je voda horká jinak by mohla vystříknout a hodně tě popálit)
6) jak voda vychladne, tak s vypnutým motorem otevři víčko chladiče a dolej kapalinu úplně do plna a pak víčko pořádně zavři (je to bajonet)
7) dolej do expanzky (plastový nádobky) mezi měrky Low a Full


Doporučuji pak druhý den třeba ráno když je auto studený tak ještě jednou překontrolovat stav kapaliny jak v chladiči tak v expanzce.
Zdarec. Postupoval jsem tak nějak jak říkáš Max6, ale bez diagnoatiky. Tak nějak selským rozumem. Prakticky jsem auto pomalu zahřál, projel a zapnul nejteplejší bez A/C. Na druhý den dolil do chladiče deci. Za další dva dny ještě asi panáka a pohoda. Drží, chladič chladí, topení topí.
Jen otázka... kolik při výměně dokážete vypustit z chladiče? Náplň chladícího okruhu je přes 7 litrů. Z chladiče jsem dostal jen 3,5 ?. Je možné nějak vyměnit celou náplň bez rozebrání motoru? Nebo se prostě opravdu mění jen část náplně? Díky za info.
 
Mám dotaz nevíte někdo jestli můžu použiť na dolití nemrznouci kapaliny modrý antifreeze který je na bázi etylenglykolu??
Jedná se o mazdu 6 r.v.2014
 
Mám dotaz nevíte někdo jestli můžu použiť na dolití nemrznouci kapaliny modrý antifreeze který je na bázi etylenglykolu??
Jedná se o mazdu 6 r.v.2014
Ja mám 2013 a musí se použít FL22, což je napsáno na víčku chladiče. Ja dával Ravenol, ta je jasně zelená. Ale na jaké bázi je ?‍♂️, o to jsem se nezajímal.
 
Zdarec. Postupoval jsem tak nějak jak říkáš Max6, ale bez diagnoatiky. Tak nějak selským rozumem. Prakticky jsem auto pomalu zahřál, projel a zapnul nejteplejší bez A/C. Na druhý den dolil do chladiče deci. Za další dva dny ještě asi panáka a pohoda. Drží, chladič chladí, topení topí.
Jen otázka... kolik při výměně dokážete vypustit z chladiče? Náplň chladícího okruhu je přes 7 litrů. Z chladiče jsem dostal jen 3,5 ?. Je možné nějak vyměnit celou náplň bez rozebrání motoru? Nebo se prostě opravdu mění jen část náplně? Díky za info.
Aby jsi vypustil téměř vše, tak by jsi musel vymontovat termostat, u Sky-G vymontovat vodní pumpu (u starších MZR benzínů není potřeba, to postačí jen termostat) a ještě úplně odpojit hadice od výměníku topení co jde do kabiny a profouknout ho. Pokud máš automata, tak ještě hadice od výměníku v převodovce (u Sky-G). To je samozřejmě nesmysl, respektive cenově drahý - běžný zákazník ti tohle (ty těsnění a práci) nezaplatí. Proto i výrobce udává při vypuštění dle workshopu (to je jen vypuštění přes chladič) že se další životnost další náplně zkrátí cca o polovinu oproti prvonáplni. Takže výrobce s určitým promýcháním počítá - v případě že použiješ kvalitní FL22.
Já osobně to provádím tak, že po vypuštění vody z chladiče vytáhnu ještě hadice od výměníku topení (to pak profouknu a proleju novou FL22), odpojím boční vývod z termostatu (v případě manuální převodovky a staršího bimetalového termostatu) nebo od výměníku z chladiče automatický převodovky a tím vyteče ještě víc. Takhle se mi většinou podaří dostat cca 80-90% vody ven. I když ta FL22 je opravdu kvalitní tak jí ale měním/doporučuji měnit nejpozději po 6 letech nebo 120000km, takže ten obsah co tam zbyde není ještě tak degradovaný.
Jen pozor, čím víc vody vyleješ, tím víc je to zavzdušněný a hůř se to odvzdušňuje a víc hrozí přehřátí motoru bez přesný kontroly teploty přes diagnostiku.
Ještě se prodávají "vakuovačky" na lepší vypouštění a zároveň i lepší plnění a menší zavzdušnění, ale osobně je nepoužívám a mám k nim i respekt, protože chladící okruh auta je stavěný na atmosférický tlak a přetlak. Novýmu autu/dílům asi podtlak neublíží, ale u starších bych se toho právě bál.
 
Poslední úprava:
D
Aby jsi vypustil téměř vše, tak by jsi musel vymontovat termostat, u Sky-G vymontovat vodní pumpu (u starších MZR benzínů není potřeba, to postačí jen termostat) a ještě úplně odpojit hadice od výměníku topení co jde do kabiny a profouknout ho. Pokud máš automata, tak ještě hadice od výměníku v převodovce (u Sky-G). To je samozřejmě nesmysl, respektive cenově drahý - běžný zákazník ti tohle (ty těsnění a práci) nezaplatí. Proto i výrobce udává při vypuštění dle workshopu (to je jen vypuštění přes chladič) že se další životnost další náplně zkrátí cca o polovinu oproti prvonáplni. Takže výrobce s určitým promýcháním počítá - v případě že použiješ kvalitní FL22.
Já osobně to provádím tak, že po vypuštění vody z chladiče vytáhnu ještě hadice od výměníku topení (to pak profouknu a proleju novou FL22), odpojím boční vývod z termostatu (v případě manuální převodovky a staršího bimetalového termostatu) nebo od výměníku z chladiče automatický převodovky a tím vyteče ještě víc. Takhle se mi většinou podaří dostat cca 80-90% vody ven. I když ta FL22 je opravdu kvalitní tak jí ale měním/doporučuji měnit nejpozději po 6 letech nebo 120000km, takže ten obsah co tam zbyde není ještě tak degradovaný.
Jen pozor, čím víc vody vyleješ, tím víc je to zavzdušněný a hůř se to odvzdušňuje a víc hrozí přehřátí motoru bez přesný kontroly teploty přes diagnostiku.
Ještě se prodávají "vakuovačky" na lepší vypouštění a zároveň i lepší plnění a menší zavzdušnění, ale osobně je nepoužívám a mám k nim i respekt, protože chladící okruh auta je stavěný na atmosférický tlak a přetlak. Novýmu autu/dílům asi podtlak neublíží, ale u starších bych se toho právě bál.
Aha ?. No já si říkal, že to asi tak nějak bude. Ale jaké hadice to jsou jsem nevěděl. Tak proto je podle výrobce první výměna po 10 a další "už" po 6-telech. Mám GJ Skyaktiv s manuálem. Koupil jsem Ravenol FL22 5l. Po naředění tedy 11 litrů chladiva. Použil jsem 3,5 l, takže mi zbývá ještě na 2 stejné výměny. Jelikož to není nic složitého ani drahého, vyměním ještě 2x po najetí párset km (ať se to promíchá). V plánu mám měnit co 2-3 roky, takže by to mělo být takhle úplně v pohodě. Co myslíš? Díky moc za info, tvé příspěvky mi fakt už několikrát pomohly ??
 
Teplotu si kontroluj přes diagnostiku jestli máš treba v mobilu. Ta ručička je nastavená na režim "přibližně" což znamená že když je veprostřed ,tak to je cca 83-102 stupňů. Ale jestli jsou hadice měkký při ohřátí,tak to je dobrá zpráva a opravdu by to tlakovat nemuselo. Teď jen najít tu díru, která může být hodně malá
Zdravím Max6,prosím tě to je nějaká apka na diagnostiku,nebo jak to myslíš "Teplotu si kontroluj přes diagnostiku jestli máš treba v mobilu"? Dík
 
Zdravím Max6,prosím tě to je nějaká apka na diagnostiku,nebo jak to myslíš "Teplotu si kontroluj přes diagnostiku jestli máš treba v mobilu"? Dík
Ahoj, do mobilu (Android/iOS) pro Mazdu asi nejlepší FORScan. Do PC (Windows) pro Mazdu asi taktéž FORScan, případně si koupit třeba na eBay "originální" IDS software s VCM.
 
Po 10letech jsem si nechal v autorizovanem servise (Auto Halfar - Horní Benešov) vyměnit chladící kapalinu. Bylo to v půlce listopadu. Dnes koukám jak blázen, že kapaliny je v nádržce tak akorát po viditelné dno nadržky (7cm pod LOW značku) . Pod autem žádné stopy po úniku nejsou.
Píšu proto, že před výměnou vůbec žádná změna hladiny nebyla za celých 10 let!
Aktuálně bylo nalito neředěný Ravenol FL22 (-40 C) , 5 litru. Motor je 2.2 MZR-CD
Co mohli v servisu podělat?
 
Po 10letech jsem si nechal v autorizovanem servise (Auto Halfar - Horní Benešov) vyměnit chladící kapalinu. Bylo to v půlce listopadu. Dnes koukám jak blázen, že kapaliny je v nádržce tak akorát po viditelné dno nadržky (7cm pod LOW značku) . Pod autem žádné stopy po úniku nejsou.
Píšu proto, že před výměnou vůbec žádná změna hladiny nebyla za celých 10 let!
Aktuálně bylo nalito neředěný Ravenol FL22 (-40 C) , 5 litru. Motor je 2.2 MZR-CD
Co mohli v servisu podělat?
Nemuseli podělat nic. Ta "nádržka" je jen vyrovnávací nádoba. Důležitý je co je přímo v chladiči pod víčkem (OTEVÍRAT JEDINĚ U STUDENÝHO NENASTARTOVANÝHO MOTORU). Mohlo dojít k doodvzdušnění nebo to málo odvzdušnili při servisu, to si potom něco mohlo vzít z vyrovnávačky.

Teď je stejně postup jednoznačnej:
1) zkontrolovat jestli voda nikde neuniká z okruhu ven - špatně nasazená hadice, prasklá hadice, netěsnost třeba termostatu,....
2) naplnit úplně plný chladič FL22 a dolít vyrovnávací nádržku někam k Full
3) jezdit, jezdit, jezdit a znovu jezdit ideálně ve všech možných režimech (klidná jízda, trochu to vytočit,...) a potom zkontrolovat jestli něco ubylo.

Pokud ubyde zase třeba celá expanzka tak se hledá problém. Pokud neubyde, tak problém neexistuje.

Zároveň po 10 letech je docela nebezbečný měnit tuhle kapalinu. Byť ta FL22 je opravdu kvalitní, tak po týhle době v ní může už vznikat "vodní kámen", kterej ti odrovná těsnění. Teda potom ta nová kapalina, začne tu usazeninu z těsnění rozpouštět a ty poškozený těsnění začnou téct.
 
A neměla by se ta FL22 ředit ideálně 1:1? Lít pouze koncentrát asi neni úplně ideál...
 
A neměla by se ta FL22 ředit ideálně 1:1? Lít pouze koncentrát asi neni úplně ideál...
Ravenol FL22 plnej koncentrát je do -80°C, takže jestli mu nalili -40°(což beru ještě jako přijatelnou hranici), tak si zřejmě nápis na flašce přečetli a zředili. ;)
EDIT: omlouvám se, teď jsem si přečetl "Aktuálně bylo nalito neředěný Ravenol FL22 (-40 C) , 5 litru". No tak tahle věc se podle dovozce Ravenolu do ČR (SD Oil) na našem trhu vůbec nevyskytuje.

Někdy se ty kapaliny prodávají v koncentrátu někdy už pre-mixy předem namýchaný a připravený (Ravenol FL22 v ČR pouze koncentrát) - vše je napsaný na flašce, i když ze zkušenosti s těma levnejma pre-mixama z benzínek a pod... doporučuji to stejně přeměřit refraktometrem do kolika je kapalina nastavená. Ale originální kapalina Mazda FL22 se prodává už předem naředěná.

08bd0c0577d150ca318dcd53fe53994b66939a0002.jpeg
 
Poslední úprava:
Kapalina je PREMIX -40C , myslel jsem to tak, ze jsem ji nijak dal neredil.
Po 10 letech je z toho duvodu, ze je to nejaky servisni interval a kdyz jsem si ji nechaval premerovat, tak byla porad na -40C.
Kolik je prosim realny objem chladici kapaliny pro muj motor? Na netu nasel, ze je to 5L , takze kdyz se naplnilo 5L , tak se nekde ztratila. Tedy, ze by system mel byt odvzdusneny.
To s tim kamenem je zajimave, ale zaroven divne. Mel jsem za to, ze se lije prave tato kapalina, aby k tomu nedochazelo.
 
Back
Top