• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

elektrika TPMS - systém sledování tlaku v pneumatikách

To mě překvapuješ, mám za to, že TPMS na M6 GL (FL2016/17, asi i předchozí FL) je vlastně jen software, tj. nadstavba nad ABS, které má k dispozici impulsy ze senzorů otáčení kol. Doufám, že ABS všem pracuje stejně správně. ;) Musí to být safety critical funkce, tedy v případě nějakých nepřesností, resp. výpadků signálu ze senzorů, patrně zdvojených, by mě to vždy muselo hnát do servisu, ne? Nesmí to ani ovlivnit déšť! Všiml jsem si, že někteří další si zde také stěžovali na falešné poplachy od tohoto typu TPMS.

Pote, co to parkrat v desti na CX3 zazlobilo tim fake alertem, nechaval jsem je to v Usti rozebrat a vycistit (nevim, jak hluboko to rozebirali, ale kola meli sundany). Preci neco snima prave ty otacky kola, a tohle neco muze byt zanesene nebo nejak spatne pozicovane/serizene (nevim ale, jak to presne vypada). Software pak jen zpracovava signal, ten bych z toho vynechal, ale samozrejme je mozny, ze v ruznych verzich firmware ridici jednotky muze byt ruzne nastavena citlivost, kdo vi :).

Snad nemystifikuju, ale to ze je to ozubene kolo s nejakym senzorem, ktery "pocita" zuby, jsem onehda pochopil z popisu v servisu.

Moje teorie byla, ze u nasi CX3 to byl bordel z toho, ze obcas jsme s ni jezdili po nezpevnenych cestach, napr. v Chorvatsku nebo i po hodne zvlnene bahnite zahrade u domu (probihala u nas rekonstrukce), takze se tam mohlo neco dostat (co se tam vetsine ridicu nedostane, protoze pocitam ze vetsina jezdi na asfaltu nebo pevnym travniku...).
 
Principiálně to sedí, souhlas, tak nějak by to mělo být. Takto podobně děláme odometrii na lokomotivách. Ovšem pak bych čekal, že ty senzory pro TPMS jsou separátní, navíc k senzorům ABS. O software jsem mluvil prostě proto, že data ze senzorů ABS v řídicí jednotce jsou, tak se dají využít i pro jinou úlohu. Ale ABS si přece nemůže dovolit chybovat jen proto, že jeho senzory zaneslo nějaké bahýnko.
Takže v tom případě by se nemělo říkat, že TPMS používá ABS, resp. senzory ABS. Ale teď si nevybavím, odkud přesně zmínka o ABS v souvislosti s TPMS vyvstala. Třeba je to jen nepodložená povídačka na základě podobného principu - měření úhlové rychlosti otáčení kol.
 
Pánové, TPMS přes ABS je založeno na otáčení kola. Tedy pokud se při stejné rychlosti, jedno kolo bude otáčet rychleji, tak je pravděpodobnost,že kolo,které se točí rychleji je podhuštěné.

Odesláno z mého FRD-L09 pomocí Tapatalk
 
Tohle vime, resime zda ma svuj senzor, zda je to nejak zdvojene/zalohovane apod... to bude vedet asi jen ten, kdo se v tom hrabe :).
 
Ano. Nepřímé měření přes ABS je postaveno tak jak psal @sedvo . Zároveň se do toho započítává i úhel natočení kol/volantu a čas. Bohužel tohle měření je hodně nepřesný už jen z důvodu právě porovnávání rotace kol, kterou může ovlivnit X věcí. U přímýho (čidla ve ventilkách) to většinou ovlivnilo jen rozdílný ohřátí pneu (auto celý den stálo na sluníčku který mu svítilo např. jen na levou stranu/kola), kdežto u nesmyslu přes ABS to mohlo ovlivnit i jen jinak sjetej vzorek pneu (řidič častěji zatáčel na jednu stranu a vzorek na levých pneu byl třeba o 0,5mm jiný) atd... Nemuseli to být žádný velký odchylky, to vůbec. Protože když byly velký tak naopak začíná "buzerovat" ESP. Zažil jsem u svoji bejvalý BM, že po nějakým dováděcím období jsem v během léta prostě musel zmáčknout tlačítko SET. Ty zubatý prstýnky který snímá ABS se můžou poškodit a nebo zanést a potom záleží jak moc a jak moc to ovlivní snímanej signálu. Třeba CX5KE 4WD má přední prstýnky schovaný v ložisku náboje kola a jejich znečištění je takřka nemožný, ale zadní prstýnky má klasický na poloose venku a tam není problém aby poškození nebo znečištění vzniklo. TMPS se zabývá jen malejma odchylkama trvající určitou dobu, větší změny už si právě bere ESP/ABS, takže proto se může stát (u venkovních snímačů - třeba na tý poloose) že drobounký nános se projevý errorem v TMPS, ale ABS/ESP/TCS atd... je v pohodě
 
Poslední úprava:
Takže to potvrzuje to, co jsem psal v příspěvku #138, tedy že odchylka úhlové rychlosti kol na jedné straně od úhlové rychlosti kol na druhé straně, která trvá nějakou minimální dobu, vyvolá error TPMS. Tedy stačí, aby zatáčka byla dlouhá a mírná, natočení volantu je nepatrné, odchylka trvá víc jak cca 10 sekund, tak je to signál pro TPMS, že tlaky v pneu nejsou v pořádku. Samozřejmě, aby se to projevilo a opakovalo v jedné zatáčce na dálnici, tak musí být splněny další podmínky - nesmím příliš pohybovat volantem, např. přejížděním z pruhu do pruhu, apod. Což klidně mohlo být splněno mým stylem jízdy na dálnicích - však občas na mě řve trpaslík v autě, ať pořádně chytnu volant - tedy posílá mi zprávy na displej v eng., že?.... :)
 
Takže to potvrzuje to, co jsem psal v příspěvku #138, tedy že odchylka úhlové rychlosti kol na jedné straně od úhlové rychlosti kol na druhé straně, která trvá nějakou minimální dobu, vyvolá error TPMS. Tedy stačí, aby zatáčka byla dlouhá a mírná, natočení volantu je nepatrné, odchylka trvá víc jak cca 10 sekund, tak je to signál pro TPMS, že tlaky v pneu nejsou v pořádku. Samozřejmě, aby se to projevilo a opakovalo v jedné zatáčce na dálnici, tak musí být splněny další podmínky - nesmím příliš pohybovat volantem, např. přejížděním z pruhu do pruhu, apod. Což klidně mohlo být splněno mým stylem jízdy na dálnicích - však občas na mě řve trpaslík v autě, ať pořádně chytnu volant - tedy posílá mi zprávy na displej v eng., že?.... :)
Může být, ale v tom případě bych si nechal pro kontrolu zkalibrovat/adaptace čidlo polohy volantu (Forscan to umí taky), protože co jsem zkoušel, tak už i starý Mazdy (konkrétně třeba naše MPS 2006) umí rozeznat ne nepatrný natočení volantu, ale i miniaturní natočení volantu. Nebo to prostě může zapříčinit i jinak sjetý pneu na rozdílných stranách.
Tenhle styl nepřímýho měření je opravdu na nic (jen aby byla splněna legislativa), ale na druhou stranu majitele netrápí (peněženku to netrápí) druhá sada ventilků jako u přímýho měření
Jinak to že se automobilky vrací k přímému měření by mělo být (někde jsem to zaslechl/četl) že jim to nařídila EU, právě kvůli nepřesnosti nepřímého měření přes ABS
 
Mám před FL a mám to natvrdo vypnuté, nějaká přecitlivělost u snímání přes ABS mi co ob jízdu hlásila defekt.
 
chalani a to tpms nevadi ked je vypnute? dam takyto priklad....stane sa nejaka vazna nehoda a budu zistovat technicky stav auta, zhodou okolnosti moze mat kolo akurat nizsi tlak napr. 1.8 a zistilo by sa ze by mi to malo hlasit a tak by sa zistilo ze mam ten senzor vypnuty a podhustene kolo...nebol by to problem?
 
bohuzial mam...a je dost mozne ze vas budem kontaktovat kvoli deaktivacii...este to robite? a este by ma zaujimalo, ze pri deaktivovani nebude niekde zapisana ta chyba? ci sa da po napojeni na diagnostiku zistit ze to bolo deaktivovane....verte alebo nie ale po novom roku budu na STK pouzivat aj diagnostiku
 
Diagnostika je OK. Vyrábali sa s TPMS aj bez TPMS. Diagnostiku môžu použiť na STK, ale zistia kulové. Ešte aké je to auto a ročník?
 
Poslední úprava:
Tak jsem si teď zanadával na inženýry Mazdy, že nebyli schopni k těm TPMS ventilkům přidat do softwaru i indikaci ve kterém kole je problém. o_O

Ráno se mi po nastartování rozsvítila kontrolka tlaku, pohledem jsem zjistil, že nikde žádný problém, tak jsem to přičítal zimě, že v některém z kol jen poklesl tlak.

Teď jsem teda vybalil kompresor (samostatný měřák doma nemám), že zkontroluji jednotlivá kola. Všude 2,5 a samozřejmě tak jako vždy, až v tom posledním 2,0.:D

No nicméně dofoukal jsem na 2,5 a i po 5 minutách čekání, opětovném startování kontrolka pořád svítí.

Je někde v systému reset hodnot? Já jej nenašel. Nebo je jen potřeba delší čas na kalibraci?
Díky za případné nápady.;) Nechce se mi věřit, že by baterky v těch snímačích odešly už po roce.
 
Na reset mám tlačítko vlevo dole (vedle vypnutí i_stop), ale nemám snímače TPMS. Mám systém s využitím ABS, tak nevím, jesti je tlačítko i u verze TPMS.
 
Tak jsem si teď zanadával na inženýry Mazdy, že nebyli schopni k těm TPMS ventilkům přidat do softwaru i indikaci ve kterém kole je problém. o_O

Ráno se mi po nastartování rozsvítila kontrolka tlaku, pohledem jsem zjistil, že nikde žádný problém, tak jsem to přičítal zimě, že v některém z kol jen poklesl tlak.

Teď jsem teda vybalil kompresor (samostatný měřák doma nemám), že zkontroluji jednotlivá kola. Všude 2,5 a samozřejmě tak jako vždy, až v tom posledním 2,0.:D

No nicméně dofoukal jsem na 2,5 a i po 5 minutách čekání, opětovném startování kontrolka pořád svítí.

Je někde v systému reset hodnot? Já jej nenašel. Nebo je jen potřeba delší čas na kalibraci?
Díky za případné nápady.;) Nechce se mi věřit, že by baterky v těch snímačích odešly už po roce.
KF by nemělo mít už žádný klasický tlačítko na reset TMPS. Mělo by stačit udělat to co píše manuál:
Screenshot_20191203-193844.png
 
Díky @Max6 . Přesně jak píšeš, fyzické tlačítko už poslední 6ka na toto právě nemá.
Uvidím tedy ráno po cestě do práce a snad to zhasne.
Manuál mám u sebe jen ve francouzštině a nepodařilo se mi to v něm najít vůbec.
 
Díky @Max6 . Přesně jak píšeš, fyzické tlačítko už poslední 6ka na toto právě nemá.
Uvidím tedy ráno po cestě do práce a snad to zhasne.
Manuál mám u sebe jen ve francouzštině a nepodařilo se mi to v něm najít vůbec.
Je promiň, moje slepota + display na mobilu a já podle obrázku myslel že máš cx5. :oops::)
Každopádně ohledně tohoto zařízení je postup stejný ;)
 
Back
Top