• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

benzín Automat nebo manuál?

Já používám adaptivní tempomat denně a je to s hlidáním mrtvých úhlů to nej co v tom aute z asistentu je. jen mi vadí, že funguje jen od 30Km/hod, nezastaví prostě sám..jen nouzově , ale to nechci zažívat xkrát denně :)
 
On ještě k tomu neumí zastavit se a rozjet... A co takhle děláš na dálnici v našem běžným provozu: Jedeš v pravým pruhu 140, před tebou 500m kamion 90 a za tebou v levým Mazda 6 :) 160. Vidíš, že to pohodlně vyjde, necháš šestku proletět, dáš levý blinkr a třeba 50-80m za kamionem ho začneš předjíždět...ALE adaptivní tempomat to vidí jinak...300m za kamionem už začíná počítat s tím, že bude třeba brzdit a začne pozvolna ubírat plyn, pak ho odstaví úplně...ty zpomalíš na 110kmh, vyhodíš blinkr (umí aspoň začít zrychlovat po vyhození blinkru?) a až najedeš do levýho, tak začne zrychlovat. Podřadí o dva kvalty a zrychlí na 140... znám to, ale to opravdu nechci.

Jsou situace, kde je to v pohodě...např. v kolonách(ale to CX-5 neumí), ale ani na té okresce to není úplně ono.

Udržování v jízdním pruhu: tobě nevadí to ustavičný táhání za volant okolo středové polohy? Jo a znám člověka, který v Passatu musel zastavit a opustit auto po tom, co na dálnici nebyl schopen jakkoli pohnout volantem. Naštěstí byl duchapřítomnej a měl štěstí, takže zastavil skoro na krajnici.
 
No ja nevím, píšeš, že to v autě nemáš, ale kritizuješ něco s čím nejezdíš..já jen píšu, že mě to vyhovuje a doplňuje mě to. za mě super věc..

buď teda štastný, že to v autě nemáš a nebo sis to aspoň pěkně odargemuntoval, že to vlastně nepotřebuješ..
 
Rekl vam uz nekdo, ze adaptivni tempomat neni autopilot? Komentovat neuzitecnost adaptivniho tempomatu na pripadu, kdy by jakoze mel vyresit problem dojizdeneho kaminu a predizdeni rychlejsim osobakem mi prijde dost jako demagogie. Jako tvrdit, ze vidlicka je na nic, protoze tim nejde jist polevka :D. I adaptivni tempomat je jen nastroj a musis ho umet pouzivat. Nekdy se mu dokonce prizpusobit, kdyz jej chces pouzivat.

Takze ano, nemusi vyhovovat kazdemu. Zejmena tem, co nejsem ochotni menit jakekoliv navyky :D. Zatim jeste ale mame tu volbu si vybrat, takze zatim slava ;).
 
On ještě k tomu neumí zastavit se a rozjet... A co takhle děláš na dálnici v našem běžným provozu: Jedeš v pravým pruhu 140, před tebou 500m kamion 90 a za tebou v levým Mazda 6 :) 160. Vidíš, že to pohodlně vyjde, necháš šestku proletět, dáš levý blinkr a třeba 50-80m za kamionem ho začneš předjíždět...ALE adaptivní tempomat to vidí jinak...300m za kamionem už začíná počítat s tím, že bude třeba brzdit a začne pozvolna ubírat plyn, pak ho odstaví úplně...ty zpomalíš na 110kmh, vyhodíš blinkr (umí aspoň začít zrychlovat po vyhození blinkru?) a až najedeš do levýho, tak začne zrychlovat. Podřadí o dva kvalty a zrychlí na 140... znám to, ale to opravdu nechci.

Jsou situace, kde je to v pohodě...např. v kolonách(ale to CX-5 neumí), ale ani na té okresce to není úplně ono.

Udržování v jízdním pruhu: tobě nevadí to ustavičný táhání za volant okolo středové polohy? Jo a znám člověka, který v Passatu musel zastavit a opustit auto po tom, co na dálnici nebyl schopen jakkoli pohnout volantem. Naštěstí byl duchapřítomnej a měl štěstí, takže zastavil skoro na krajnici.
Samozrejme, že adaptívny tempomat v CX-5 vie auto plynulo zastaviť a do cca 3-5 sek aj následne rozbehnúť na pôvodnú rýchlosť, po 5 sek. mu k tomu treba dať len pokyn jemným ťuknutím do plynu. A ohľadne tebou popísanej situácie = existuje jednoduché riešenie - opäť stačí trochu podržať plynový pedál a auto proste nespomalí (až do situácie kedy to vyhodnotí ako kritickú situáciu ale to už si len pár metrov za kamiónom a vtedy skočí sám na plné brzdy), alebo dať skôr smerovku a vtedy tiež nespomalí. Treba sa naučiť s ním pracovať a je to v pohode. Využívam ho takmer denne. Nie je dokonalý, a áno sú situácie, kedy ho radšej vypnem, ale nové auto bez neho by som už nechcel.
 
adaptivní tempomat je v Mazdě naprosto skvělej a velmi dobře použitelnej, jenom se s ním jezdí zase jinak než s obyčejným. Používám ho na dálnici i ve městě pro dodržení rychlostí na okruhu. Chce to být trochu "osobně adaptabilní" vůči změnám ;)
 
Cify: Tak jsem to dělal i já. Po mně vyžadoval minimálně stejně pozornosti jak normální a k tomu navrch nejezdí tak plynule a předvídavě jak já. S běžným tempomatem bych v té situaci, kterých je na dálnici překvapivě hodně nemusel dělat nic, než dávat pozor na jízdu. Pokud je provoz hodně hustý, tak nejde jet ani na pasivní ani na aktivní (nebo jde, ale ne bezpečně). A pokud je provoz hodně řídký, je zase lepší ten pasivní, protože nemusím začít předjíždět zbytečně brzo. Mám s ním naježděno opravdu hodně a snažil jsem se dlouho.

Já samozřejmě chápu, že někomu vyhovuje a chce ho používat.. zdá se mi trochu, jestli to někdo z diskutujících nebere jako útok na vlastní ego a na vysněný auto. Berte to tak, že pro mě je auto plechovka, ale já ctím každýho názor, není to nic proti vašim rozhodnutím utratit peníze právě za auto.

Ještě chci říct, že jsem z IT..není to odporem ke změnám. Adaptivní tempomat jsem zkoušel možná ještě dřív, než jste o něm i slyšeli...
 
Proč jsem koupil Emotion: nesnáším zatmavený zadní skla..mám děti.

Tomuto úplně nerozumím. V čem je omezení? Ta ztmavená skla nezhoršují nijak zásadně výhled směrem ven. Zvenku to tak možná působí, protože nejde vidět dovnitř. Ale když sedíš v autě, nemáš pocit, že vidíš jen zbytkové spektrum světla. :) Naopak, tepelná pohoda v autě je o dost vyšší, zvláště v dnešních dnech. Snažím se proto parkovat tak, abych zadek nasměroval ke slunci, protože pak je i po hodině na přímém poledním slunci v autě překvapivě nízká teplota.
 
Cify: Tak jsem to dělal i já. Po mně vyžadoval minimálně stejně pozornosti jak normální a k tomu navrch nejezdí tak plynule a předvídavě jak já. S běžným tempomatem bych v té situaci, kterých je na dálnici překvapivě hodně nemusel dělat nic, než dávat pozor na jízdu. Pokud je provoz hodně hustý, tak nejde jet ani na pasivní ani na aktivní (nebo jde, ale ne bezpečně). A pokud je provoz hodně řídký, je zase lepší ten pasivní, protože nemusím začít předjíždět zbytečně brzo. Mám s ním naježděno opravdu hodně a snažil jsem se dlouho.

Já samozřejmě chápu, že někomu vyhovuje a chce ho používat.. zdá se mi trochu, jestli to někdo z diskutujících nebere jako útok na vlastní ego a na vysněný auto. Berte to tak, že pro mě je auto plechovka, ale já ctím každýho názor, není to nic proti vašim rozhodnutím utratit peníze právě za auto.

Ještě chci říct, že jsem z IT..není to odporem ke změnám. Adaptivní tempomat jsem zkoušel možná ještě dřív, než jste o něm i slyšeli...
Ja to tiež neberiem ako útok, len napriek tomu, že hovoríš "Mám s ním naježděno opravdu hodně a snažil jsem se dlouho" vidím, že tento konkrétny tempomat celkom nepoznáš ("On ještě k tomu neumí zastavit se a rozjet... "). Neber to ako útok na teba, skôr to tu všetko píšem kvôli tomu, že ako to tu bude niekto čítať do budúcna, tak aby mal kompletné relevantné informácie. A nesúhlasím s tvojím tvrdením "Pokud je provoz hodně hustý, tak nejde jet ani na pasivní ani na aktivní (nebo jde, ale ne bezpečně)", práveže ak je veľmi hustý a prejazdy medzi pruhmi sú minimalizované, tak vtedy má adaptívny veľkú výhodu, nastavíš max rýchlosť, odstup a o zvyšok sa stará sám. Výhody pasívneho sú (nehovorím, že žiadne ale) veľmi ale veľmi špecifické = viď tvoj príklad, čo ak by si sa k tomu kamiónu priblížil o polsekundu skôr? Musíš zasahovať.
 
Můžu potvrdit že adaptivní tempomat v Mazdě funguje i v malých rychlostech úplně perfektně a při dojetí auta a krátkém zastavení se rozjede za autem před sebou sám (pří delším po aktivaci jedním zmáčknutím na volantu). Ve městech a kolonách je to perfektní věc a hlavně proto jsem vybíral auto které to má.
Popisovanou situaci na dálnici, že by tempomat začal zpomalovat takhle dopředu jsem ještě nezažil, je tam možnost nastavení 3 úrovní vzdálenosti na kterou reaguje a ta nejdelší udržovaná při 80km/h je dle jejich tabulky 50m. V závislosti na rychlosti se vzdálenost zvětšuje ale stejně si nemyslím že by ten tempomat začínal při 140km/h řešit situaci už 300m dopředu (dle tabulky co mají v manuálu předpokládám že to nějak pracuje s bezpečným odstupem +- 2s).
Jediný problém na který jsem zatím narazil je to, že pár krát při dojetí kamionu který jel těsně u středové čáry (já v levém on v pravém pruhu) tak to kamera vyhodnotila jako překážku přede mnou a tempomat při přiblížení začal zpomalovat ,co ale lze jednoduše vyřešit ťuknutím do plynu a jede se dál. S jiným autem s adaptivním tempomatem srovnání nemám tak nevím jestli tohle třeba mají jiné značky ošetřené líp.
 
Cify: Souhlasím s tebou - i já sem chci dát druhouý pohled - vyvážené inforomace. O automatu i adaptivním tempomatu. A z naší diskuze vyplynulo, že obojí je opravdu hodně individuální. To, že se Vám zdá že vařím z vody je jiná věc.
Ad na mě osobně:Jezdil jsem s více adaptivními tempomaty, nekteré uměly zastavit a jiné ne. A protože jsem jezdil s různými značkami vím, že princip i funkce jsou pořád stejné. Neber to jako útok..až jich vyzkouších víc, zjistíš, že pro tuto debatu stačí si ho vyzkoušet na předváděcím autě abys věděl, jestli se se vymyká nebo ne.. Debata o tom, jestli se hodí do hustého provozu a jestli je užitečný je spíš debatou o řidičských navycích..mně vadí jeho chování, tobě vyhovuje..nic víc. To se týká i toho automatu. A já jsem tu napsal důvody, proč nevyhovuje MNĚ. Já tu nepsal útoky stylu že jsem si něco odargumentoval a mám být spokojený - ber diskuzi jako celek, ne jen tebe a mně.

Raider: Tempomat sice udržuje 50m za autem(odstup se tu počítá a nastavuje v sekundách - proto se prodlužuje s rychlostí), ale to neznamená, že při rozdílu rychlostí 60km/h začne reagovat až těch 50m za autem...začne reagovat těch 300 (já nemám odhad, třeba je to jen 100) a na stejnou rychlost jako kamion se dostane ve vzdálenosti nastavené na PP.
A tobě přijde v pohodě, že si jedeš v klidu na tempomat, v horším případě máš pravou nohu u sedačky a auto najednou docela znatelně až intenzivně začne brzdit? Mně teda ne. Ani mi nepřijde v pohodě, že radar v prudké zatáčce auto před sebou ztratí.... a už vůbec mi nepřijde v pohodě, že auto před sebou ztrácí i za jízdy - viz vedlejší topic...
 
A tobě přijde v pohodě, že si jedeš v klidu na tempomat, v horším případě máš pravou nohu u sedačky a auto najednou docela znatelně až intenzivně začne brzdit?
Určitě ne a nikde jsem ani nepsal že radar má mazda dokonalý, na druhou stranu se mi to stalo možná 3x a to jsme byli opravdu blízko (kamion se v rámci svého pruhu posunul k středové čáře)

Ani mi nepřijde v pohodě, že radar v prudké zatáčce auto před sebou ztratí
Tohle nevím úplně jak myslíš, mě spíš přijde normální že když se auto před tebou ztratí z dohledu kamery tak ho radar ztratí (například sjezd z dálnice) a nikdy jsem se v takových úsecích nepokoušel jít se zapnutým adaptivním tempomatem. Jestli máš zkušenosti z jiných aut kde tohle funguje a mají to vyřešené nějak jinak než kamerou, klidně napiš, rád se dozvím něco nové.

a už vůbec mi nepřijde v pohodě, že auto před sebou ztrácí i za jízdy
Zatím se mi to nestalo.
 
radar v prudké zatáčce auto před sebou ztratí.... a už vůbec mi nepřijde v pohodě, že auto před sebou ztrácí i za jízdy

Tohle se mi ještě nikdy nestalo. Zrovna včera jsem jel v adaptivním tempomatu celou dobu, i ostré zatáčky, křižovatky, kruhové objezdy a v pohodě. To, co popisuješ, vypadá spíše na chybu konkrétního vozu. Tak nespolehlivé tyhle systémy nejsou. Netvrdím, že občas nezmatkují. Třeba v Mazdě určitě platí to zbytečně intenzivní brzdění. Nebo reakce na cyklisty jsou nepředvidatelné, stejně jako přecitlivělost na špatné počasí. Ale rozhodně mi systém nikdy neztratil auto.

Je možné, že se to může stát. Zrovna tady bych však dodal, že ostré zatáčky nejsou místem, kde bych tempomat zapínal. Nevyhodnocoval bych jejich chování v podobných extrémech. Je nutné je používat s rozumem. Hodí se na dálnice, do hustého, ale plynulého provozu. Není problém je použít i ve městě, obzvláště výhodné je zapnout je v úsecích, kde se měří (80 km/h omezené úseky na D1, typický příklad, kde je adaptivní tempomat dokonalým pomocníkem).
 
Poslední úprava:
Já to mám s adaptivním tempomatem stejně jako Dominik. Např. když jedu 130 po dálnici v pravém pruhu a začne se připojovat kamion, který nejede zrovna ještě osmdesátkou , tak mi to začne dost citelně brzdit a to je určitě 200 metrů přede mnou. Ty za mnou si myslí, že jsem asi debil, protože taky musí brzdit.
 
takže ještě jednou: adaptivní tempomat je určený do PLYNULÉHO provozu. Osvobodí nohy od stání na pedálu s mnoha výhodami, ale není to lidský mozek který dokáže předvídat. Řeší situace AŽ nastanou .... Pokud se jízda s tempomatem reguluje občasným sešlápnutím plynu, když vím že se napojuje kamion, eventuálně ho občas vypnu a pak zas zapnu na volantu nebo letmým sešlápnutím brzdy, občas koriguju nastavenou vzdálenost od auta přede mnou, je to velmi dobře použitelné (i v mé GJ před FL, která neumí zastavit ani se sama rozjet).

Zkrátka je pořád potřeba sledovat a předvídat provoz na všech stranách kolem auta, jako bych stál na plynu bez tempomatu. Je to asistent jízdy, nikoli autopilot :) Kdo chce "autopilota" ať si koupí Volvo nebo Teslu a dřív nebo později se v tom zabije, stejně jako všichni ostatní, co si mysleli že je to neomylný a můžou za jízdy chrnět ,-) Obojí jsem řídil i se nechal chvíli vézt na "autopilota" a ani tam jednoduše nelze za jízdy spát, vyřizovat SMS, maily, FB a podobné kraviny, co za volant nepatří.
 
Ok. To je jasné. Ale mně přijde, že zasahuje zbytečně brzy. Toť vše.
 
to nebylo nic proti nikomu. Jasně, není to dokonalý... Několikrát se mi stalo, že jedu na dálnici 140km/h na tempomat v levém pruhu do levotočivé zatáčky, v pravém přede mnou kamion, na mě se zezadu lepí nějaký letec a tempomat si není jistý pozicí kamionu a šlápne na brzdu. V ten okamžik si onen letec jistě říká, že jsem idiot a vybržďuju ho ... a celkem pochopitelně :(
 
Ok. To je jasné. Ale mně přijde, že zasahuje zbytečně brzy. Toť vše.
Mno u tech "starych" adaptivnich tempomatu, co jeste neumi uplne zastavit, to podle me nepouziva brzdy ke zpomalovani.Tudiz to reaguje drive, at to ma prostor. Nevim, jak to je u toho novejsiho, ale klidne to muze fungovat stejne az do tech 30 km/h.
 
Back
Top