• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

manuál Výměna převodového oleje (nejen) Skyactiv

Za mě osobně, je tohle never ending téma. Řeší se to i na Alfa klubu a možná na každém klubu. Každý na to má jiný názor, takže si přečti celé téma a vyber co chceš sám, každý ti za sebe prostě řekne co on považuje za nejlepší. Osobně mám v M3 111 000km a dává se tam jen Mazda Olej v servisu. Mazda 6 má skoro 50KM a taky jen originalní Mazda olej. V převodovce mi měnil Max6 olej, a pak zas v Mazdě, takže Vem to co je tu psané od něj a nebo si zajeď do servisu.

Osobně si myslím, že pokud měníš olej co 10 000Km tak je skoro až jedno co tam naleješ (pokud se řídíš specifikací co udává výrobce)
Díky za názor u mě je problém že auto mám chvilku a olej jsem ještě neměnil tudíž nevím jestli se držet podle originálu nebo jít jinou cestou. To stejné je vlastně u převodovky.
Auto bylo servisováno do 175tis. km
 

Nezkoušeli jste někdo tohle? Ptám se jen tak pro zajímavost.
Já jsem po výměně za ravenol spokojen, jen jsem ještě přidal z venku na vypouštěcí šroub magnet, možná to je kravina k ničemu ale problémy s řazením přestaly úplně po asi 3000km
 
Zdravím, rád bych se poptal po zkušenostech. Koupená Mazda 6 GH 2015 PE. Auto kompletní servisní historie u Car Star Praha najeto 138.00 km - každý rok servisní prohlídka olej , filtry , destičky , kotouče apod. Nikde ale na faktuře jsem nenašel výměnu oleje v převodovce. Převodovka řadí úplně v pohodě bez problémů. Přesto bych rád vzhledem k najetým km udělal preventivní výměnu oleje. Pokud vezmu fakt že s převodovkou a řazením není žádný problém rád vyměnil olej za původní originál. Má někdo tušení co tam ty "šikmoočky" v Hirošimě vlastně do těch převodovek lejí jako originální náplň převodovek pro země EU ? Vím že u MAZDY pro evropský trh funguje fúze nebo nějáká kooperace typu olej TOTAL = ORIGINÁL MAZDA olej atd.... Pokud budu vycházet z tohoto předpokladu tak mi vychází jako správný ekvivalent TotalEnergies TRAXIUM GEAR 6 75W-80 (https://lubricants.catalog.totalenergies.com/katalog-cz/cs_CZ/tsc-traxium-gear-6-75w-80). Po dotazu na Car Star Praha Mazda mi bylo řečeno že dávají při výměně - olej Total Traxium GEAR 8 75W-80 (https://oleje-total.cz/prevodovy-olej-75w-80-total-traxium-gear-8-bv-1-l). Mám jít do toho dle Mazdy nebo raději dle Maxe 6 Ravenol MTF-2 75W-80...? V případě Ravenolu bych určitě koupil 4l balení a udělal proplach aby tam byl čistý olej od jednoho výrobce. Pracuji jako servisní technik cca. 25 let a mám dilema - zkušenosti mi většinou radí co funguje do toho se nes.r Uvítám všechny názory od zkušených mazda fandů.....
 
Jen pro pořádek
1) 2015 není GH, ale GJ.
2) GJ s 2.5 motorem má vždy v Evropě automat, takže tam nepatří 75W-80, ale ATF olej.

Zvolit můžeš Ravenol ATF FZ určenej přímo pro tyto převodovky u M6 Skyactive motoru. Výměna 5L (suchá náplň 8L) a jako každou moderní AT převodovku bych to doma neměnil, ale v ověřeném servise s plnící mašinou ;)
 
Jen pro pořádek
1) 2015 není GH, ale GJ.
2) GJ s 2.5 motorem má vždy v Evropě automat, takže tam nepatří 75W-80, ale ATF olej.

Zvolit můžeš Ravenol ATF FZ určenej přímo pro tyto převodovky u M6 Skyactive motoru. Výměna 5L (suchá náplň 8L) a jako každou moderní AT převodovku bych to doma neměnil, ale v ověřeném servise s plnící mašinou ;)
Zřejmě malé nedorozumnění jedná se 6-kvalt manuál motor 107 kW. Ve velkém techničáku opravdu napsáno - je to možná chyba - označení GH typ 6. Faktem je že v konfigurátorech náhradních dílů co týká mé Mazda 6 ročník 2015 uvedena do provozu 2016 to vždy vyhazuje označení GJ,GL. Nejsem zase takový idiot abych nepoznal automatickou převodovku a pak si doma navíc bez vybavení kdy je třeba proplachovací zařízení měnil olej v automatické převodovce a ještě lil tam klasický převodový olej.
Vracím se zpětně k dotazu zda použít zřejmě původní olej TOTAL anebo použít Ravenol MTF-2 75W-80 s tím že bych jednu 1,7 litru oleje obětoval na proplach ?

IMG_20230304_193707078.jpg IMG_20230304_193737439_HDR.jpg
 
@Etien to GH v techničáku je v pohodě.. je to tam kvůli homologaci na starší typ náplně do klimatizace nebo tak něco... Debaty o olejích jsem si už zakázal ale já dal ten Ravenol co píšeš a su spokojenej ale pssst já nic neřekl??
 
Zřejmě malé nedorozumnění jedná se 6-kvalt manuál motor 107 kW. Ve velkém techničáku opravdu napsáno - je to možná chyba - označení GH typ 6. Faktem je že v konfigurátorech náhradních dílů co týká mé Mazda 6 ročník 2015 uvedena do provozu 2016 to vždy vyhazuje označení GJ,GL. Nejsem zase takový idiot abych nepoznal automatickou převodovku a pak si doma navíc bez vybavení kdy je třeba proplachovací zařízení měnil olej v automatické převodovce a ještě lil tam klasický převodový olej.
Vracím se zpětně k dotazu zda použít zřejmě původní olej TOTAL anebo použít Ravenol MTF-2 75W-80 s tím že bych jednu 1,7 litru oleje obětoval na proplach ?

Zobrazit přílohu 44840 Zobrazit přílohu 44841
Ahoj, ve VIN máš jmzGJ..... takže máš GJ. To v techničáku GH je tam z důvodu starý homologace.
Asi tě zklamu, ale originální olej z fabriky v Japonsku nebude Total. Takže jestli vybereš Total, který se používá v EU v autorizovaných servisech (v USA je to třeba Castrol kdo dělá oleje pro Mazdu) nebo Ravenol který je pro tuhle převodovku vyzkoušený tady na klubu je čistě na tobě.
 
Poslední úprava:
Jo tak vidíš ani nevím kde jsem tu 2.5 vzal, to se omlouvám, v tom případě Ravenol MTF-2 75W-80 ;)
 
Ahoj, ve VIN máš jmzGJ..... takže máš GJ. To v techničáku GH je tam z důvodu starý homologace.
Asi tě zklamu, ale originální olej z fabriky v Japonsku nebude Total. Takže jestli vybereš Total, který se používá v EU v autorizovaných servisech (v USA je to třeba Castrol kdo dělá oleje pro Mazdu) nebo Ravenol který je pro tuhle převodovku vyzkoušený tady na klubu je čistě na tobě.

Jo díky chlapy za vysvětlení. Dám na rady praktika a pošlu tam pro jistotu i s proplachem Ravenol cca. 2x 1,7 l což unesu. Jinak ze zvědavosti i u Mazdy 6 oficiálně platí jak je dnes (modní trend u mnoha automobilek) že dle servisní osy je náplň oleje v převodovce doživotní ...
 
Jinak ze zvědavosti i u Mazdy 6 oficiálně platí jak je dnes (modní trend u mnoha automobilek) že dle servisní osy je náplň oleje v převodovce doživotní ...
Ano. A je to tak. Doživotní náplň převodovky. Pouze pro životnost převodovky. Ne životnost, než ti zrezne ta Mazda ?
 
Já myslel že je i v uživatelský příručce napsáno 180000km. Sice je to naprosto nesmyslně přepálenej/laboratorní interval, ale je tam. Za mě ideál měnit v manuálu do 90000km nebo v případě jakýhokoliv problému vyměnit ihnet.
 
Já myslel že je i v uživatelský příručce napsáno 180000km. Sice je to naprosto nesmyslně přepálenej/laboratorní interval, ale je tam. Za mě ideál měnit v manuálu do 90000km nebo v případě jakýhokoliv problému vyměnit ihnet.
Na začiatku tohoto vlákna si spomínal, že keď bude čas a priestor dáš aj manuál ako sa mení olej v AT :)
Aký olej by si doporučil pre AT prevodovku?
Díky.
 
Toto je návod pouze pro MANUÁLNÍ PŘEVODOVKY !!!
Začíná být zase zima a s tím se opět začali rozšiřovat problémy s řazením. Většinou lidi trápí zařazení 1., 2., 3. stupně a zpátečky. U nových aut je to běžný jev i za tepla, protože si ozubený soukolí a synchronizace teprve sedají (zajíždí se), ale tento jev se nejčastěji u zajetých aut objevuje pokud se olej v převodovce blíží svému konci života, a nebo byl použit nekvalitní olej. Samozřejmě těch problémů, proč auto blbě řadí může být víc, ale rozhodnul jsem se udělat návod na odstranění toho nejčastějšího a nejjednodušeji opravitelného – výměna převodového oleje. Návod jsem udělal na M3BM Skyactiv-G165 (benzín) převodovka Skyactiv 6ti kvalt C66M-R. Klidně to berte jako univerzální návod, který by mohl pasovat i na jiný Skyactivy (u CX5,GJ,atd... to určitě bude stejný) a ve svý podstatě se to takhle dělá i na stařičký 626 a novějších mazdičkách.

Před každou prací hodně pomůže vědět jaký nářadí a prostor bude potřeba. Jako pracovní prostor potřebujete rovnou plochu, protože auto musí stát rovně při vypouštění a nalívání. Samozřejmostí je možnost dostat se pod auto. Nářadí není třeba tolik a většina z vás domácích kutilů ho najde doma: 10ku oříšek na malou ráčničku (nebo jakoukoliv 10ku kterou povolíte šroubky spodního krytu motoru); malý/ostrý plochý šroubovák na vycvaknutí příchytek který drží spodní kryt motoru (ti co mají plastový nářadí na povolování interiérů to mají jasný co použít); 23ku oříšek s ráčnou na povolení výpustného šroubu a dolejvacího šroubu (postačí i 23ka klíč); 2x nový podložky pod výpustnej a dolovací šroub o vnějším průměru 24mm vnitřním průměru 18mm a tloušťce 1,5mm (doporučuji měděný – snad v každym železářství nebo určitě ve šroubkárně za pár korun); momentový klíč na dotažení výpustného a dolejvacího šroubu (není nutnost, jen při dotahování používejte hlavu a ne svaly); hadici s trychtýřem pro dolejvání nového oleje (cokoliv na způsob toho co je na obrázku); nějaký odmašťovač na vyčištění dílů od oleje (já požívám čistič brzd – z Lidlu); ubrousky na čištění (ty se vždycky hodí minimálně na zamaštěný ruce); nádobu do který se vypustí starý převodový olej (do týhle převodovky se vejde 1,7 litru tak volte nádobu podle objemu vypouštěnýho oleje);a nakonec samozřejmě nový převodový olej.

Převodový olej a jeho množství volte podle typu auta/převodovky a taky zkušeností ostatních. K tomu vám nejvíc poslouží uživatelský manuál od vašeho auta nebo se dá odpíchnout od mazacích plánů co jsou na internetu. Do týhle M3BM se dává převodový olej 75W-80 1,7 litru API GL-4. Do starších (NEskyactiv) mazd všichni známe Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 2,6 až 2,9 litru, ale to jen tak mimo téma. Volba u mého auta padla na Castrol Syntrans V FE 75W-80 API GL-4+.

A teď už po všem tom povídání je tu postup „Jak na to“

1. Sundejte spodní kryt motoru. Drží ho pár šroubů na 10ku klíček (ideální je použít malou ráčničku) a pár plastových příchytek co vycvaknete třeba plochým šroubovákem.
Zobrazit přílohu 11123

2. Na převodovce najděte výpustný a dolívací šroub (viz. foto)
Zobrazit přílohu 11133Zobrazit přílohu 11125 Zobrazit přílohu 11126

3. Pod výpustný šroub si připravte nádobu do který vyteče starý olej
Zobrazit přílohu 11127

4. Pomocí ráčny a 23ky oříšku (nebo 23ky klíče) povolte výpustný šroub a nechte starý převodový olej vytéct do připravený nádoby.

5. Povolte i dolejvací šroub – taktéž na 23ku klíč

6. Dolejvací a výpustný šroub pořádně očistěte hadrem a nasaďte na ně nové podložky – ty starý podložky samozřejmě vyhodíme do popelnice
Zobrazit přílohu 11132

7. Jen co starý převodový olej vyteče, tak zasuňte hadici s trychtýřem do nalévacího otvoru horem přes otevřenou kapotu (viz. foto)
Zobrazit přílohu 11129Zobrazit přílohu 11128

8. Tento bod je pouze moje doporučení – Než zašroubujete výpustný šroub, tak doporučuji vypláchnut dno převodovky čistým olejem. Takže výpustný šroub je povolený, v díře po nalévacím šroubu je hadička a vy ze shora do trychtýřku nalejete cca 300ml nového oleje a necháte ho pořádně vytéct – POZOR! Počítejte s tímto úbytkem při nákupu nového oleje, aby vám pak zbyl na samotné nalití čisté náplně.

9. Jen co všechen starý převodový olej pořádně vyteče a vykape, tak hadříkem utřeme výpustný otvor a rukou zašroubujeme výpustný šroub s novou podložkou.
Zobrazit přílohu 11130

10. Vezmeme momentový klíč, nastavíme ho na požadovanou hodnotu (u tohoto auta je to 39-59Nm – já nastavil na 55Nm) a utáhneme výpustný šroub.
Zobrazit přílohu 11131

11. Pokud jsme hadici s trychtýřem už nezasunuly do otvoru po dolejvacím šroubu (bod 7.), tak to uděláme a začneme do trychtýřku nalejvat nový olej.

12. Dolejvací otvor má funkci i kontrolního otvoru stavu hladiny převodového oleje. To znamená, že pokud je v převodovce už dostatek nového oleje, tak přebytečný olej začne tímto (dolejvacím) otvorem vytýkat ven. Takže jakmile uvidíte, že už dolejvacím otvorem začíná téct převodový olej, tak přestaneme nalívat nový olej, protože v převodovce je ho už dostatek.

13. Vyndáme hadičku z dolejvacího otvoru a necháme přebytečný olej vykapat – to může trvat docela dlouho, klidně 30min pokud byla převodovka teplá z předchozí jízdy.

14. Jakmile z nalejvacího otvoru přestane kapat přebytečný olej, tak opět hadrem otřeme dolejvací díru a zašroubujeme do ní rukou nalévací šroub s novou podložkou.

15. Opět vezmeme momentový klíč (který je nastaven na 39-59Nm – já nastavil na 55Nm) a dolívací šroub utáhneme.

16. Vezmeme nějaký hadr a čistič (já použil čistič brzd) a otřeme blok převodovky od oleje, který po ní stékal.

17. Nandáme a přišroubujeme spodní kryt motoru.



Toto je celý proces výměny převodového oleje v převodovce benzínového SkyActivu. Je velice podobný (ne-li totožný) jako výměna převodového oleje i ve starších mazda převodovkách včetně dieselů. Nový olej je v převodovce znát hned a i mě samotnýho překvapilo, jak jde najednou hladce přeřazovat i podřazovat.



P.S.: Takhle vypadá olej z mého auta pod mým vedením po 80000km (3letech) vůči novému oleji. Opravdu věříte doporučeným intervalům výrobce? Já ne…
Ahoj,

Mám kúpený olej Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 a chcem ho vymenit v Mazda CX-5 2,0 4WD Skyactiv r.v.2014 aj keď v servisnej knihe je uvedený 75W-80. Nebude v tom problém ? V texte píšeš, že tvoj voľba padla na Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 ale na obrázku vidím 75W-90 ?
Ďakujem za odpoveď .
 
Ahoj,

Mám kúpený olej Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 a chcem ho vymenit v Mazda CX-5 2,0 4WD Skyactiv r.v.2014 aj keď v servisnej knihe je uvedený 75W-80. Nebude v tom problém ? V texte píšeš, že tvoj voľba padla na Castrol Syntrans Transaxle 75W-90 ale na obrázku vidím 75W-90 ?
Ďakujem za odpoveď .
Pokud si to přečteš pořádně tak jsem psal že Castrol Syntrans V FE 75W-80 fungoval špatně a nakonec jsem skončil u Ravenol MTF-2 75W-80.
75W-90 bych do Skyactiv převodovek nepoužíval.
 
Zdravím, kvůli nájezdu 60tkm (CX-5, 2.0, FWD) jsem se pustil do výměny oleje, za zmiňovaný Ravenol MTF-2 75W-80. Před vypuštěním jsem vše kontroloval kvůli případným netěsnostem. Vše bylo OK. Krycí plast pod motorem suchý. Po výměně se zlepšilo řazení celkem citelně. Jenže jak parkuju pořád na stejném místě, tak po čtrnácti dnech koukám, pod autem flek od oleje. Říkám si "asi to protéká kolem výpustného šroubu". Sundám plast. kryt, v něm loužička oleje, koukám na oba šrouby a ty jsou suchý. Zato v dělícím spoji převodovky (ne mezi motorem a př., ale jen samotná převodovka, kde je náplň převodového oleje) mastná hrana těsnění a dole u řady spojovacích šroubů kapky oleje. Oleje je uvnitř asi 13mm pod hranou kontrolního šroubu. Bojím se co s tím je. Návratem k nějakému oleji 75W-90 (třeba Total) či jinému oleji se asi už té netěsnosti nezbavím... Rád bych zjistil, jestli má někdo podobnou zkušenost. Díky.
 
Zdravím, kvůli nájezdu 60tkm (CX-5, 2.0, FWD) jsem se pustil do výměny oleje, za zmiňovaný Ravenol MTF-2 75W-80. Před vypuštěním jsem vše kontroloval kvůli případným netěsnostem. Vše bylo OK. Krycí plast pod motorem suchý. Po výměně se zlepšilo řazení celkem citelně. Jenže jak parkuju pořád na stejném místě, tak po čtrnácti dnech koukám, pod autem flek od oleje. Říkám si "asi to protéká kolem výpustného šroubu". Sundám plast. kryt, v něm loužička oleje, koukám na oba šrouby a ty jsou suchý. Zato v dělícím spoji převodovky (ne mezi motorem a př., ale jen samotná převodovka, kde je náplň převodového oleje) mastná hrana těsnění a dole u řady spojovacích šroubů kapky oleje. Oleje je uvnitř asi 13mm pod hranou kontrolního šroubu. Bojím se co s tím je. Návratem k nějakému oleji 75W-90 (třeba Total) či jinému oleji se asi už té netěsnosti nezbavím... Rád bych zjistil, jestli má někdo podobnou zkušenost. Díky.
Jak dlouho to máš vyměněno?
 
Back
Top