• Prosíme nepište moderátorům a správcům soukromé zprávy s technickými dotazy. Největší šance, jak se Vám dostane odpovědi, je položit dotaz do příslušného fóra. Pokud nenajdete správnou kategorii nebo název, založte nové vlákno. V případě potřeby to přejmenujeme nebo přesuneme.

    Děkujeme za pochopení, tým správců MazdaKlanu

elektrika BOSE audio - problémy

V katalogovém listě se uvádí informace související pouze s konkrétní součástkou, výrobce chipu nemůže jaký konkrétní reproduktor za ním bude zapojen. Informace viz datasheety:
Bose 272154 - TDA8566 (nxp)
Tak jen krátká citace z datasheetu TDA8566 (mimochodem, NXP jej již nevyrábí):
THD total harmonic distortion:
Po = 1 W - 0.1 - %
Po = 1 W; RL = 4 Ω - 0.05 - %
Ta první hodnota THD je pro zátěž 2 Ω - nechci sem dávat celou tabulku. Viz odkaz zde To jsou hodnoty zkreslení pro běžné výkony, resp. ve finálním systému běžné (tedy spíše vyšší) akustické tlaky - hlasitosti. Citované hodnoty THD 0,5 %, resp. 10 % jsou hraniční hodnoty zkreslení, pro něž se specifikuje/testuje výstupní výkon do nominální zátěže. Cituji:
Po output power
THD = 0.5 % 25 30 - W
THD = 10 % 33 40 - W
První hodnota je min., druhá typ., třetí max. není uvedena. Nějak se musí stanovit hranice, při níž se specifikuje max. výst. výkon. Ovšem pro výkony cca poloviční oproti těmto hraničním bývá zkreslení již velmi malé, srovnatelné s tím pro 1 W. Tam se také pohybuje typický skutečný hudební výkon při použití v autě. Pokud by to tak nebylo, museli by být v Bose padlí na hlavu, aby používali tyto zesilovače. Můžou si vybírat z desítek jiných typů od mnoha výrobců.
A korigovat harmonické zkreslení zesilovače DSPčkem? To už je naprostý nesmysl, proč by se tím namáhali, když by si mohli vybrat jiný zesilovač. DSP je přesně od toho, co uvádí @shr3k , tedy vyrovnávání frekvenční chrakteristiky, fáze, rezonancí reproduktorů podle dané ozvučnice, polohy v autě, aj...., také pro vyrovnávání hlasitosti podle okolního hluku, fyziologickou regulaci hlasitosti, atd.
 
Ano nxp je již nevyrábí ale tenkrát vyráběli. Ty sheety jsem procházel, vím co tam je. Tobě přijde např u TDA8566 normální zkreslení 10% už při 21W / 4ohm (resp 33W / 2 ohm) u něčeho co má být příplatková sestava?
On si člověk řekne přece nebudou řešit koruny při výrobě, jenže o peníze jde až na prvním místě a i takovej male rozdíl ve finále udelá dost. Další taková šílenost v tom zesilovači jsou polarizovaný elektrolyty v signalové cestě. Kdyby použili aspoň bipoláry, nehledě na to že svitky 1u/25V by tam vlezly taky a cenově vychází na stejno, možná i lépe.
Normálně bych s tvrzením výrobce souhlasil, ale když vím jak ty konce (a i jiný TDA např 2005, 2030 apod) hrají samy o sobě a jak to hrálo s DSP, tak si stojím za svým. Nemluvím o korekci THD což je blbost ale o korekci frekvenční charakteristiky těch konců.
Nehledě na to že po výměně reproduktorů to nehrálo hůře jak mi bylo z různých stran tvrzeno vlivem jiné frekvenční charakteristiky reproduktorů , i se základní řadou od Hertz (Uno) to hrálo lépe.
Ono je totiž jednodušší a levnější zaplatit jednomu člověku pár hodin (bohatě stačí 2) ladění DSP ve voze, a pak to nalít do ostatních, než zaplatit dražší konce se složitější deskou.

A nakonec o ozvučnici nemůže být u většiny běžných aut řeč a u GH obzvlášť - tenký holý plechy dělají své. V takovém případě by bylo rozumné oříznout v DSP spodní frekvence u dveří a nechat hrát spodek jen basák.

Z těchto důvodů tvrdím, že DSP je v tomto zesilovači proto, aby dohnalo to, co následně zkazí konce, nikoliv proto, k čemu se běžně používá jak jste uváděli se shrekem.

Na co od Bose nedám dopustit jsou sluchátka pro piloty Bose A20, které dokáží okolní hluk elektronicky potlačit tak dokonale, že je v nich naprosté ticho a reprodukce čistá i když vám za hlavou hučí dva turbovrtulové motory skrz neodhlučněný skelet letadla (L410), ale taky je to už jiná cenová relace a jiné téma :)
 
Tobě přijde např u TDA8566 normální zkreslení 10% už při 21W / 4ohm (resp 33W / 2 ohm) u něčeho co má být příplatková sestava?
Normálně bych s tvrzením výrobce souhlasil, ale když vím jak ty konce (a i jiný TDA např 2005, 2030 apod) hrají samy o sobě a jak to hrálo s DSP, tak si stojím za svým.
Jen reaguji na toto ukázkou sortimentu ST Microelectronics a citací jejich údajů:

The TDA7375AV is a technology class AB car radio amplifier able to work either in dual bridge or quad single ended configuration.
High output power capability
  • 2 x 43 W max./4 Ω
  • 2 x 37 W/4 Ω EIAJ
  • 2 x 26 W/4 Ω @14.4 V, 1 kHz, 10 %
  • 4 x 7 W/4 Ω @14.4 V, 1 kHz, 10 %
  • 4 x 12 W/2 Ω @14.4 V, 1 kHz, 10 %
The TDA2005 is a class B dual audio power amplifier in Multiwatt11 package specifically designed for car radio applications.
Power booster amplifiers can be easily designed using this device that provides a high current capability (up to 3.5 A) and can drive very low impedance loads (down to 1.6 Ω in stereo applications) obtaining an output power of more than 20 W (bridge configuration).
KEY FEATURES
  • High output power:
    • Po = 10 + 10 W @ RL = 2 Ω, THD = 10 %
    • Po = 20 W @ RL = 4 Ω , THD = 10 %.
Samozřejmě uvádějí výkon také pro mezní THD 10 % - jak jsem vysvětloval dříve, tj. není to výsledek měření THD, ale podmínka pro určení max. výkonu. Jinak THD v běžném pásmu výstupních výkonů má třeba TDA7375AV o něco lepší než TDA8566:
THD Distortion RL = 4 Ω Single Ended:
PO = 0.1 to 4 W Bridge, typ. 0.02 %
PO = 0.1 to 10 W typ. 0.03 - max. 0.3 %

Ale co si budeme povídat, v autě s těmi reproduktory a "ozvučnicemi" je to zbytečný přepych. Uslyšet rozdíl mezi nimi v podstatě nelze. STM aspoň ukazují rozsah výkonů, při nichž to malé zkreslení platí. Odpovídá tomu, co jsem psal předtím. Ale jelikož dosáhnout toho je celkem jednoduché (obtížnější je to testovat), tak to tak specifikují a vyrábějí.
Mohli bychom ještě zkoumat další parametry, jako slew rate, CMRR, aj., ale já jen chci ukázat, že otáčet se na údaji 10 % THD pro max výkon je k ničemu. A jak říkám, byli by v Bose hlupáci, kdyby si vybrali mizerný čip. Čemuž samozřejmě nevěřím.
 
Souhlasím že Bose reproduktory v GH stojí také za prd když je přehraje v detailech a dynamice diametrálně i "startovací" řada od Hertz - Uno (K165 + X165) , kde se komplet sada 6 repro dá koupit za necelých 2000 a rozdíl je obrovský.

Ono origo rádio má otřesný zvuk (i při použití audio CD, originál nebo pálené z FLACu) , v mém případě výměnou za čínu byl asi největším posunem ve zvuku.

Souhlasím že ozvučnice u aut (dveře) nejsou v serii dobře řešené, hlavně kvůli honbě za ekologií, nicméně při aplikaci předchozích dvou kroků to bude lidem dost stačit. Ti kteří za málo rádi dostanou znatelný rozdíl mohou pořešit vytlumení dveří, které udělá také velký pokrok (základní sada na dvoje dveře se dá pořídit za 800 Kč), neplést s odhlučněním. U většiny aut (kde už proběhla výměna reproduktorů alespoň za nižší střední třídu) to navodí pocit , že není potřeba woofer.

No a ti, co mají rádi detail a dynamiku mohou zvolit výměnu Bose zesilovače jakou jsem provedl i já (jsou levnější zesilovače, které udělají také zvukovou parádu)

Když to sepíšu sestupně podle toho co má dle mě v GH s Bose velký vliv na zvuk, který pozná i lajk s tím, že každá položka má smysl:
- rádio
- zesilovač
- repro
- tlumení dveří
 
Připomněl bych že BOSE v GH je řešení v hodnotě asi 15000 MOC, včetně všeho, tzn. zesilovač s DSP, o něco málo lepší 2ohmové repro, subwoofer, mikrofon na AudioPilot a je to 15 let staré auto.

Já si naopak myslím, že vytlumení dveří pomáhá nejvíc, pak případná výměna repro (stačí jiné nepapírové středobasy se stejnou impedancí a dobrou citlivostí, výšky nechat, na ty je nastavený parametrický ekvalizér), pokud jsou u takového veterána už na odchodu. To je lowcost řešení. Pokud bych už měnil rádio a chtěl kvalitu, definitivně bych neměnil za čínskou srágoru v podobě Android tabletu s dobastleným FM tunerem. Takové jsou asi moje preference. Stejně si pak člověk uvědomí, že v autě stráví tak málo času, že to ani nevyužívá.

Odesláno z mého MI 9 pomocí Tapatalk
 
Vše co jsem popisoval mám ozkoušené a když říkám že rozdíl je znatelný tak si za tím stojím. Konkrétně původní výšky vyly hodně nečitelné, ale nejevily známky chrčení ani opotřebení. Měnil jsem za 4ohm ale s vyšší citlivostí , takže se pokles v hlasitosti neprojevil.

Rádio je věc preferencí, já chtěl obrazovku kvůli waze, připlatil jsem si aby se to nesekalo a mělo to 4G přípojení se SIM, abych nemusel furt připojovat nebo párovat telefon, jak to má třeba carplay nebo androidauto případně řešení telefonu na skle. Jedná se ovšem o řešení vše v jednom, nic není dobastlené. Je to celistvé zařízení - obrazovka, rámeček s krytem, deska se součástkami a kabeláž. Když to pro někoho není důležité, jezdí po paměti a telefon na navigaci využije jen občas, jedině dobře. Jakékoliv 1DIN rádio např s BT udělá minimálně stejný, ne-li větší efekt a handsfree u kterého nemusí brát člověk telefon do ruky když mu někdo volá, jistě nemálo lidí ocení. I když je pravda že 1din rádio s rámečkem vypadá v GH otřesně.

V autě strávím každý den nezanedbatelný čas a po strávených skoro 2 měsících ticha co jsem díky mrtvému Bose zesilovači, bylo příjemné zase slyšet hudbu a moct využívat handsfree.

Jistě doba pokročila , ale i na tu dobu to nebyl žádný zázrak oproti konkurenci. GH máme od 2007 do 2012 , takže jsou to auta 8-13 let stará, zas bych je za veterány neoznačoval i když za sebou něco mají. Ostatně stavu veterána se jich drtivá většina nedožije. Ovšem i u nových aut se setkávám s tím, že příplatkové audio výbavy neodpovídají ceně. Mnohem levnější s lepším výsledným efektem je si nechat sestavu předělat dodatečně.
 
Není důležité kdy auto přišlo na trh, ale kdy bylo konstruováno, té době jsou pak poplatná použitá řešení.

Odesláno z mého MI 9 pomocí Tapatalk
 
Máš vlastně pravdu že když přišlo v roce 2007, tak to museli vymyslet dříve, to jsme si nerozuměli ;)
 
Ahoj, v jiném vlákně jsem se zmínil, že budu brzy pořizovat Mazďuchu 3 BM/BN kde to zatím vypadá na výbavu nakama tzn. no BOSE.
Má cenu dokupovat BOSE? Co jsem se díval, tak to vyjde docela na dost. Hlavně bych to asi nebyl schopný dostrojit sám.
Nebo je i jiná alternativa jak zlepšit zvuk? Např jen vyměnit za jiné repra? Díku dík.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Non-bose je v tomto případě výhoda. Kup rádio a repro , získáš víc funkcí a lepší zvuk
 
No, víc funkcí jistě lze získat, ale abys docílil aspoň stejně dobrý či lepší zvuk, nezbude ti, než to svěřit expertům, a vyjde tě to o poznání dráž. Ledaže by sis s tím chtěl vyhrát sám.
 
získat lepší zvuk než mazďácký bose jde i se základní / startovací řadou repro a obyč rádiem .... a když nemá bose systém kterej by se musel celej hodit do háje aby to fungovalo, tak to je docela jednoduchá a levnější varianta
 
Jen tak pro info. Vyměnit za jaké rádio? Než originál jsem jiné nenašel.
A ty repro.. staci kdyz budou mit stejnou impedanci dle radia?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
@OMAN. Věz, že @no_hits nemá rád Bose, a to je podle mě v GH zřejmě lepší v porovnání s GJ/GL, ovšem je tu řada jiných, kteří Bose rádi mají. Asi jde o to, co od něj majitel očekává. Jen to chce vytlumit aspoň přední dveře. Ale to chce nepochybně i u vlastního řešení. Je toho na fóru k Bose docela dost napsáno.
 
@OMAN. Věz, že @no_hits nemá rád Bose, a to je podle mě v GH zřejmě lepší v porovnání s GJ/GL, ovšem je tu řada jiných, kteří Bose rádi mají. Asi jde o to, co od něj majitel očekává. Jen to chce vytlumit aspoň přední dveře. Ale to chce nepochybně i u vlastního řešení. Je toho na fóru k Bose docela dost napsáno.

Jenomže se bavím o trojce BM/BN ve výbavě kde BOSE nebude. Proto se ptam jestli audio bez bose je katastrofa, nebo to dostrojit necim jinym abych nemusel resit zesilovace pod sedackou


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Jak říkám varianta bez bose se řeší líp, stačí vyměnit repro a vytlumit dveře, to udělá dost.

Proti Bose obecně nic nemám, třeba v A3 to hrálo slušně (teda po opravě rozpadlýho wooferu ve dveřích), ale bose v mazdě hraje prostě otřesně, navíc u těch novějších nejde měnit repro, oem mají cca 1,1ohm a i když se tam dají 2ohm, zesilovač to pozná, vypne výstup a repro nehraje. BM, BN, GJ a novější...
 
Pokud od BM maji OEM repro 1,1 ohm, tak co tady řešíme? Tam nic nenarvu
Čekal jsem, že tam aspoň ty 2 ohmy budou.


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Blbě jsem to pochopil s těma novějšíma modelama.
Nevíš jaké hodnoty má Mazda radio, abych podle toho mohl pořídit repro?
Našel jsem jedny JBL které nevypadají úplně zle, ale pokud bych musel dokoupit i radio, tak nevím. Možná mi to audio bude stačit jaké tam bude.
Ještě jedna věc, u výbavy Nakama mi to u některých aut ukazuje, že to má sound systém. Je tam to samé jak u nižších výbav?


Sent from my iPhone using Tapatalk
 
Sound system je bose. Každý rádio zvládne 4ihm reproduktory a některý i 2ohm. Záleží jakej je tam koncovej Šváb
 

Podobná vlákna

Back
Top