Já to chápu tak, že pod vlivem EU vzniká tlak na automobilky a v některých státech i na kupující v podobě různého daňového zatížení nebo emisních limitů. Výsledkem je, že se tomu automobilky začali přizpůsobovat a vznikla úplně nová větev vývoje, mýtický a obávaný downsizing. Jestli je tahle větev pevná či ne je žhavé téma všech možných internetových diskuzí a já se odmítám přidat na jednu či druhou stranu ve které se míchá příliš mnoho předsudků. Z mého pohledu je to jen ekonomický průsečík mezi poptávkou po výkonu, výrobními náklady a cenou, kterou jsou kupci ochotni zaplatit. Já měl tenkrát možnost jít do stejného auta s atmosférickou 1,6 duratec se 100k výkonem, cena byla podobná, radši jsem volil 25 koní víc, vyšší krouťák, výrazně nižší spotřebu a nižší povinné ručení (svou roli hrála i zvědavost) a to jsem také dostal. Nejsem technický vzdělaný abych se k tomu odkazu mohl vyjadřovat, takže pouze hodnotím zkušenost z ježdění a ta byla po dobu 5 let a nájezdu 100k km pozitivní. Myslím tím z uživatelského hlediska a nedá mi nereagovat na názory typu, že trojválec s naloženým autem nemá dostatek výkonu do stoupání na dálnici nebo, že má nepřiměřeně nekultivovaný projev. Já jsem motor nerozebíral, nevím kolik karbonu je na výfukových svodech ani mě to netrápí, ale auto na další období a po skončení záruky jsem si ho už nenechal. Ne kvůli obavám, že se rozsype nebo kvůli nízkému výkonu ale že vzhledem k mýtům o trojválcích bude s přibývajícími kilometry víc a víc neprodejné nebo mu bude nepřiměřeně klesat cena. A výš proč říkám mýty? Protože statisticky je poruchovost oturbených trojválců v normě alespoň u Fordu a litrových ecoboostů (nevím jak u koncernu nebo PSA) není zdokumentována žádná statistická anomálie, která by poukazovala na zvýšenou poruchovost při vyšších nájezdech. Na STK mi naměřili vysokou karbonizaci a doporučili jezdit ve vyšších otázkách. Beru to, motor má kroutící moment a výkon, takže svádí k jízdě 50 km/h po městě na 5. stupeň při 1000 otáčkách. Při velmi dobrém odhlučnění z toho pak může být brzy problém. A kdybych si vybíral znovu? Pokud bych měl na to vybrat si auto za milion nebo auto na pravidelné dlouhé trasy tak si trojválec nevyberu ale pokud bych měl rozpočet 300 - 400 tis. a chtěl malé auto nebo rodinný hatchback v nižší střední třídě na pět let se zárukou a s normálním ročním nájezdem tak bez váhání.